Ik maakte gebruik van SuperbrightLEDs.com - voor een overzicht van de gebruikte LEDs verwijs ik naar het einde van dit artikel. Let op de belangrijke opmerking voor de weerstanden die ook aan het einde van het artikel staat.
- Zet de voorruit verstel hendels aan beide zijden in de hoogste stand.
- Maak de rubberen rand los van de spiegelranden, begin aan de achterkant en werkt van daar naar boven.
- Ga door met het losmaken van de rubberen rand van de spiegelrand tot deze volledig rondom los is. Let op dat aan de onderkant, het rubber in de richting van de achterzijde van de motor moet worden getrokken om het los te maken - dit moet worden gedaan nadat de rest van het rubber is losgemaakt.
- Trek voorzichtig aan de onderkant van de spiegelrand zodat de clip loskomt van de kuip.
- Duw het rubber naar achteren, zorg dat de spiegelrand vrij is van de kuip, en laat de rand naar beneden zakken. Herhaal dit proces voor de andere spiegel.
- Maak de twee schroeven waarmee de chrome kuipplaat vastzit vrij en draai ze los (zie afbeelding). Goldwings uit 1994 en eerder; verwijder de twee schroeven waarmee de zwarte kunststof rand vastzit (onder de voorruit trim) en verwijder de zwarte plastic trim.
- Verwijder de twee schroeven van de voorruit trim.
- Schuif de kuipplaat naar rechts om de onderste lipjes los te maken, til het van de kuip.
- Trek het rubber terug van de spiegels en verwijder de drie schroeven die elke spiegel op zijn plek houdt.
- Verwijder elke spiegel (deze zal vallen als de laatste schroef losgemaakt is dus let goed op dat u deze vasthoudt).
- Verwijder de schroef voor de afstelling van de koplamp. Trek de knop vrij van het dashboard.
- Er is een grote nylon moer die de schacht vastzet aan het dashboard.
- Draai de moer en de rubberen sluiting los en verwijder deze.
- Als u een SE heeft met voetverwarming, dan dient u ditzelfde proces te herhalen voor de knop van de voetverwarming.
- Verwijder aan elke zijde de klemschroef en moer van de hoogte afstelling van het windscherm. De schroef moet echt verwijderd worden - de hefboom zal niet verwijderd kunnen worden als de schroef er nog steeds in zit.
- Trek de hefboom voor het windscherm uit de schacht. Het kan zijn dat u een schroevendraaier nodig heeft om de hefboom voorzichtig te helpen om los te komen van de schacht. Verwijder de grote schroef die de plaat voor de afstelling op zijn plek houdt, verwijder daarna de plaat.
- Verwijder de ventilatie openingen uit het dashboard. Er zijn klemmen die ingedrukt moeten worden om dit te kunnen doen - twee aan de bovenkant en twee aan de onderkant. De openingen zijn kwetsbaar en broos, daarom vindt ik het veiliger om eerst de knipperlichten te verwijderen (een schroef houdt ze vast) en daarna van achteren de klemmen in te drukken terwijl zachtjes aan de opening aan de buitenkant getrokken kan worden.
- Hier kunt u beter zien hoe de klemmetjes eruit zien die de opening op zijn plek houden.
- Trek voorzichtig de randen van de dashboard afdekkap over de bedrade knoppen die deze op zijn plek houden aan elke zijde, trek dan de dashboard afdekkap vrij en leg deze aan de kant.
- Verwijder de vier zwarte schroeven (een op elke hoek) die het dashboard vastzetten aan de kuip. Verwijder de koperkleurige schroeven die de schuine van het dashboard vasthouden (nog) niet.
- Voordat het dashboard verwijderd kan worden moet eerst de kabel voor de snelheidsmeter losgemaakt worden. Deze komt uit aan de onderkant van het dashboard en loopt langs de linkerkant van het voorwiel.
- Deze schroeft zich vast aan de achterkant van de kilometerteller. Schroef deze los en trek deze voorzichtig los van het dashboard. Let er op dat de gehele rubber hoes de eerste centimeters bedekt die vast zit aan de gekartelde knop en zal meedraaien, ook al zal de kabel niet draaien. Dit kan gebruikt worden om de kabel gemakkelijker los te draaien van de kilometerteller.
OPMERKING: De vroegere GL1500's gebruikten een kabel voor de toerenteller, terwijl de latere versies elektronische toerentellers hadden. Als u een oudere heeft met een kabel dan dient u deze los te schroeven van de toerenteller op dezelfde manier als de kabel voor de kilometerteller.
- Trek het dashboard een beetje los van de kuip om de elektrische connectoren aan de achterkant zichtbaar te maken.
- Druk het sluitlipje van elke connector in en trek deze los. Trek altijd aan de connector en NOOIT aan de draden!
- Trek nu het dashboard los van de motor en neem deze mee naar een plek waar u deze neer kunt leggen zonder de schuine rand te beschadigen (of een kras op te krijgen).
BELANGRIJK: De meters voor de temperatuur en de benzine bevatten olie welke gebruikt wordt voor het dempen van de beweging van de naald. Als u het dashboard omdraait zal deze olie eruit lekken! Draai het dashboard NOOIT ondersteboven!
- Als u aan de bovenkant van het dashboard kijkt, dan kunt u verscheidene lampjes zien voor de verlichting en de knipperlichten.
- De linker onderkant van het dashboard laat een volgend verlichting lampje zien en de waarschuwings lampjes aan de rechterkant van het dashboard.
- En als laatste laat de rechter onderkant van het dashboard een verlichting lampje zien en de waarschuwings lampjes aan de linkerkant van het dashboard.
- u kunt de houder voor een lampje verwijderen door deze los te trekken van het dashboard. Trek aan het rubber deel en niet aan de draden.
- Om de lamp uit de houder te verwijderen kunt u deze er ook gewoon uittrekken - het is een veerbelaste klemlamp.
- Vervang de lamp met de corresponderende kleur LED, of als u niet met LEDs wilt vervangen met een vervangende lamp.
- De verlichting lampjes worden omhuld door een blauwe mantel, deze worden vervangen door blauwe LEDs. Als u met gewone lampjes wilt vervangen dan zult u eerst de mantel moeten verwijderen en over de nieuwe lamp aanbrengen voordat ze vervangen worden.
- Om bij de onderste verlichting lamp van de LCD te kunnen komen, moet u eerst de schuine zijde aan de voorkant verwijderen. Om dit te kunnen doen moet u eerst de vier koperkleurige schroeven aan de voorkant van de schuine zijde verwijderen.
- Trek de knop voor de tijdaanpassing los van de schacht.
- Trek voorzichtig de schuine zijde vrij. Leg deze op een gebied waar er geen stof aan de binnenzijde kan komen.
- De naalden zijn zeer delicaat, u dient zeer voorzichtig te zijn als u hier in de buurt bezig bent. Verwijder de vier schroeven die het LCD scherm aan het dashboard vasthouden.
- Verwijder aan de achterkant de vier schroeven die de toerenteller op zijn plaats houden (de twee schroeven voor de bedrading en de twee grote schroeven ernaast aan elke zijde).
- Trek voorzichtig de toerenteller los van het dashboard en leg deze apart. Raak de naald niet aan!
- Verwijder de twee schroeven die de kilometerteller vasthouden.
- Trek voorzichtig de kilometerteller los van het dashboard en leg deze apart. Raak de naald niet aan!
- Trek voorzichtig het LCD scherm los van het dashboard om de lamp zichtbaar te maken.
- Verwijder de lamp uit de houder en vervang deze. Plaats het LCD scherm terug en schroef deze vast.
- Plaats de kilometerteller terug in het dashboard en schroef deze vast met de twee schroeven.
- Plaats de toerenteller terug in het dashboard en schroef deze vast met de vier schroeven.
- Blaas voorzichtig eventueel stof van het oppervlakte van de kilometerteller, de toerenteller en de binnenkant van de schuine zijde. Plaats de schuine zijde over het dashboard en zet deze met de vier schroeven vast. Plaats de knop voor de tijdaanpassing terug.
- Plaats het dashboard terug op de motor en plaats de connectoren terug. Let er op dat elke connector goed klikt, hetgeen aangeeft dat het sluitlipje goed op zijn plaats zit.
- Zet het contact op ON om te controleren of alle lampjes correct werken. Het is logisch dat u niet de OD en Neutral Lampjes tegelijkertijd kunt zien, dus schakel om er zeker van te zijn dat alles goed werkt. Sommige LEDs zijn polariteit-gevoelig en moeten op de correcte manier geplaatst worden in de houders. Als ze niet oplichten dan kunt u ze verwijderen, 180 graden draaien en weer opnieuw plaatsen.
- Plaats de kilometerkabel terug in de kilometerteller, let er op dat het interne roterende deel goed geplaatst wordt. Schroef de mantel over het gekartelde deel van de kilometerteller om deze vast te zetten. Als u een mechanische toerenteller heeft dan moet u de procedure herhalen voor de toerenteller.
- Zet het dashboard vast met de vier zwarte schroeven.
- Leg de kuipplaat op zijn plaats en schuif de plaat naar links om de plaat vast te zetten.
- Plaats de ventilatie openingen terug in het dashboard. Let er op dat ze goed in het luchtkanaal vallen en druk ze daarna helemaal erin totdat ze vastklikken.
- Plaats de plaat aan elke zijde terug en schroef deze vast.
- Plaats elke hefboom terug. Let er op dat de hefboom geplaatst wordt op de met de opening op de pijl aan het einde van de hefboom (zoals getoond). Zet de schroef in de hefboom en schroef de moer vast om de hefboom vast te klemmen op de schacht.
- Plaats de moer terug over de koplamp afstelling (en de voetverwarming indien aanwezig) en zet deze met de hand vast. Gebruik daarna een sleutel om deze een KLEIN beetje verder vast te draaien - de nylon draad kan gemakkelijk kapot gaan en het is niet nodig om deze extra vast te zetten.
- Plaats de knop terug over de schacht en monteer de schroef. Zet deze niet extra vast. Herhaal dit voor de voetverwarming als deze aanwezig is.
- Zet elke hefboom omhoog en plaats dan de spiegel op zijn montage punten.
- Zet elke spiegel goed vast met zijn drie schroeven.
- Schuif de kuipplaat over de lipjes en schuif deze naar links om deze vast te klemmen.
- Monteer de schroeven die het windscherm vasthouden. Als u werkt met een GL1500 uit 1994 of eerder dan dient u de zwarte plastic strip en de twee schroeven te monteren.
- Duw het rubber terug en leg de spiegelranden op zijn plaats.
- Druk de spiegelklemmen aan totdat ze vasklikken op de kuip.
- Haak het rubber van de spiegels over de spiegelranden, doe dit langs de hele rand.
- Als de rubber rand helemaal rondom vast zit kan je de lipjes in de gaten duwen.
- Druk de ruitvergrendeling naar beneden.
Knipperlicht (Amber, 2 stuks): 74-AHP
Hoofd verlichting (Blauw, 4 stuks): WLED-B6
Boven en onder verlichting LCD scherm (Blauw, 2 stuks): 74-BHP3
Grootlicht (Blauw, 1 stuk): WLED-B4-32
Overdrive, Zijstandaard, Benzinemeter, Cruise Set en Cruise On (Amber, 5 stuks): WLED-A4-32
Neutraal (Groen, 1 stuk): WLED-G4-32
Achteruit (Wit, 1 stuk): WLED-W4-32
De LEDs voor de hoofd verlichting hebben de neiging om een smalle, directe lichtstraal te geven, hetgeen lichte "hot spots" op de kilometerteller en de toerenteller laat zien. Ik zou adviseren om de bovenkant van de LEDs diffuus te maken en de "hot spots" uit te schakelen.
Belangrijk: Benodigde weerstanden
De Cruise On, Cruise Set en benzine meter circuits hebben een behoorlijke strrom nodig om goed te functioneren. Door alleen deze lampjes te vervangen door LEDs zal ervoor zorgen dat de LEDs permanent zullen branden. Er zijn twee opties: vervang deze lampjes door traditionele lampjes of plaats een weerstand parallel over elke LED. Als u de weerstanden wilt gebruiken, dan heeft u de volgende weerstanden nodig:
Cruise On, Cruise Set: 1K Ohm, 1/4 watt
Low Fuel: 470 Ohm, 1/2 watt (heel belangrijk dat deze 1/2 watt zijn!)
Deze weerstanden dienen PARALLEL met de LEDs verbonden te worden (over beide poten heen) en NIET in serie. De gemakkelijkste manier om dit te doen is door deze te verbinden aan de bedrading die naar de LEDs gaat. Het is belangrijk om deze aansluitingen goed te isoleren (krimpkous) voordat alles gemonteerd wordt.
Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels