Hoe vernieuw je het busje v d koppelingshendel (D35)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1500 kunt uitvoeren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wingryder
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1259
Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
Locatie: Sassenheim

Hoe vernieuw je het busje v d koppelingshendel (D35)

Bericht door wingryder » 20 nov 2012, 22:18

Dit is een erg simpel onderhoudsklusje waar de meeste mensen niet van weten totdat het problemen gaat geven.

In de hendel van de koppeling zit een cilindrisch koperen busje met in de zijkant een gat. In dit gat past een duwstaafje, dit staafje bedient de zuiger van de hoofdcilinder van de koppeling.de reden voor dat busje is dat de hendel van aluminium is gemaakt en zeer snel zou doorslijten. Niet dat het koperen busje niet kan slijten, door de tijd heen zullen de vele duizenden keren dat de hendel ingedrukt wordt ook het koperen busje laten slijten. Uiteindelijk, als je maar lang genoeg wacht, zal het busje ook doorslijten, dan zal het staafje erg snel een gat in de hendel veroorzaken, als dat zo is vind je jezelf gestrand langs de weg en heb je zowel een nieuwe hendel als een busje nodig. Dus het zal duidelijk zijn dat dit klusje gedaan moet worden voor het zover is.

Afbeelding

Wat zijn de symptomen van een versleten busje? Overdreven hendel speling is één.
Als het busje versleten is kan de hendel zodanig bewegen dat de schakelaar van de cruise control geactiveerd wordt. Als je cruise control uitvalt zonder duidelijke reden, kan het een versleten koppelingshendelbusje zijn.

Een ander symptoom is moeilijk schakelen of kruipen van de motor in de eerste versnelling. Als het busje versleten is dan wordt de zuiger niet ver genoeg ingedrukt, dit betekent dat de koppeling niet volledig ontkoppelt. Dit kan moeilijk schakelen veroorzaken of kruipen als je voor een stoplicht wacht. Om de extra koppelingsslijtage maar niet te noemen

Hoeveel zal dit allemaal kosten? Vrijwel niets en tien minuten van je tijd.
Ik kocht mijn vervangingsbusje bij Cyclemax voor slechts $7.76
Het artikelnummer van het busje voor alle GL 1500’s, maakt niet uit welk jaar of model, is 22885-MB0-006.
(noot van de vertaler: Bikersbest in Renswoude heeft ze ook, voor € 7,00 zelfde art. nr)
Als je bij Cyclemax koopt, ga dan gewoon naar hun Parts Checkout Page, type het art. nummer in en het aantal 1 en je bent klaar.
  1. Het busje ligt in het binnenste van de koppelingshendel, zoals te zien is bij de rode pijl.

    Afbeelding
  2. Haal met een 10mm dopsleutel de moer van de onderkant van de koppelingshendel af.

    Afbeelding
  3. Gebruik een grote platte schroevendraaier om de scharnierschroef er uit te halen die de hendel op z’n plaats houdt.

    Afbeelding
  4. Als hij los is verwijder je de scharnierschroef. De schroef is verchroomd om slijtage te voorkomen. (chroom is erg hard)

    Afbeelding
  5. Trek de koppelingshendel voorzichtig los van de hoofdcilinder. Let op de zuiger links in de hoofdcilinder.

    Afbeelding
  6. Duw het oude busje uit de koppelingshendel.

    Afbeelding
  7. Het oude busje was inwendig flink versleten, het was duidelijk nodig om het te vervangen. Dit was waarschijnlijk het originele busje dat er iets meer dan 60.000 mijl op had zitten.

    Afbeelding
  8. De achterkant van het busje, waar het tegen de binnenkant van de koppelingshendel drukte, was ook behoorlijk versleten

    Afbeelding
  9. Ik deed een dun laagje lithium vet op het nieuwe busje om toekomstige slijtage te voorkomen

    Afbeelding
  10. Duw het nieuwe busje in de hendel, zorg dat het gaatje in de zijkant gelijk ligt met het sleufje in de hendel, zoals te zien op de foto.

    Afbeelding
  11. Plaats de hendel zo dat het duwstaafje in het gaatje van het busje valt. Duw daarna de hendel op z’n plaats, waarbij je er voor zorgt dat de scharnierpunten in lijn liggen.

    Afbeelding
  12. Ik heb de scharnierschroef met een dun laagje lithium vet gesmeerd om slijtage tegen te gaan en te zorgen voor gladheid.

    Afbeelding
  13. Zet de scharnierschroef vast.

    Afbeelding
  14. Houdt met de schroevendraaier de scharnierschroef tegen zodat hij niet meedraait, zet de borgmoer vast aan de onderkant van de hendel.

    Afbeelding
  15. Test de hendel zodat je zeker weet dat hij helemaal ingeknepen kan worden en je zeker weet dat hij nergens vastloopt.

    Afbeelding



Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Plaats reactie