Het grote druppellader vraagbaak topic

niet typegebonden zaken als tassen, hoezen, gereedschap, sloten, smeermiddelen, alarminstallaties en dergelijk soort zaken
Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door Honda GL Castlebiker » 27 aug 2016, 15:46

Het gaat over de druppellader. En als volgt:

Met de 1200 heb ik vandeweek de 5e nieuwe accu in 4 jaar tijd erop gezet. Wat deed ik altijd: klaar met rijden, min eraf, en als het moment kwam dat ik weer ging rijden, min er weer op. Op zich ging dat wel zo als je 1-2 maanden niet doet rijden. De accu deed het dan goed met het starten. Maar: toch is dat waarschijnlijk de reden dat de accu's kapot gingen.

De 1200 heb ik van vorig jaar zomer tot februari 2016 niet mee gereden. Februari de min erop, starten en rijden. Vorige week, na 6 maanden stilstand, wilde ik het nog eens proberen. Zonder succes. Motor draaide niet eens rond. Spanning accu gemeten: 5,4 volt gaf meter aan. Ik had toen een druppellader gekocht. Die werkte bij accu thuis wel. Ging lampje branden. Bij accu van 1200 ging niks branden. Dus de 5e accu in 4 jaar gekocht.

Druppellader had ik dus thuis liggen. Die doet bij laden, en dan weer ontladen. Dan weer bijladen, en weer ontladen. Zo werken volgens mij alle druppelladers. Die man waar ik accu 5 heb gekocht, had nog betere en duurdere druppelladers. Optimax8 ofzo. Maar ik had dus al een druppellader thuis liggen. Die ik nog niet gebruikt had. Om dan alles aan zo iemand te gaan vragen hoe het werkt, is ook goedkoop vind ik.

Vandeweek op FB schreef Nico Groot dat die het deed zoals ik, met de min los halen. En toen schreef ik, dat ik het niet meer zo zou doen en er een topic op het forum over aan zou maken. En dat moment is hier dus.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door Honda GL Castlebiker » 27 aug 2016, 15:49

Wanneer zet je er dus zo'n druppellader op? Ik ben vandaag teruggekomen met rijden, en heb geen idee wanneer ik weer ga rijden. Over 2 weken? Over 2 maanden? Misschien pas volgend jaar. Geen idee. Wanneer dus zo'n druppellader aansluiten? Nu al meteen? Of pas over 4 weken? Of is het dan te laat?

En wat dan als je hem erop hebt gezet? Hoelang erop laten zitten? 1 dag? Meerdere dagen? Altijd?

Ik heb vroeger een Suzuki gehad, daar had ik ook druppellader bijgekocht. Die zat er altijd aangesloten. Toen ik wilde gaan rijden, was de accu dood. Dus altijd erop laten zitten lijkt me dan niet goed. Maar ik heb er geen verstand van, daarom dat ik het hier vraag.

Gebruikersavatar
lord of the wing
Berichten: 308
Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:52
Type Goldwing: GL1500

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door lord of the wing » 27 aug 2016, 15:59

Johan, zelf denk ik dat het komt omdat je over een ZEER lange tijd er niets aan doet om de accu bij te laden, denk dat de sulfiet in de accu naar beneden zakt en daar
gaat samen klitten op de bodem waardoor je een complete bodem krijgt, zelf doe ik wanneer ik over een wat langere periode niet ga rijden eens in de 1 a 2 wk de motor
van links naar rechts en via de voorvork een paar keer op en neer zodat de sulfiet los blijft in de accu die van mij gaan gemiddeld 6 a 7 jr mee, succes Peter.
BAAI ZE WEE
KGAAI ENNIE WEE

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door RonalT » 27 aug 2016, 16:00

Er is al heel veel geschreven over de zgn. druppellader.

Maar het woord druppellader wil ik eigenlijk niet horen. Een druppellader was vroeger een lader die met een hele lage stroom bleef laden, dat is geen goede methode, want als de spanning te hoog is verdampt er vloeistof. De huidige laders zijn een stuk intelligenter en moeten 'geregelde laders' genoemd worden. Deze laden volgens bepaalde schema's soms snel, dan weer langzamer en ook de spanning wordt gecontroleerd.
Want een accu gaat heel gemakkelijk kapot....
Een accu raakt nooit geheel vol bij een laadspanning van 13,2 of 13,8 Volt. Een loodaccu is pas geheel vol geladen als de spanning op de polen opgelopen is tot 14,4 Volt. Al is dit maar 1 seconde. Langer is overladen. Nu scheelt dat maar een paar procent dat een accu bij 14,4 volt voller wordt dan bij 13,8 Volt.

Overigens is het niet verstandig de accu continue op 14,4 Volt te laden. Dat is n.l. de z.g.n. gasspanning.
Dit is de spanning waarbij de vloeistof in de accu heftig gaat borrelen. Het zwavelzuur (H2SO4) raakt daarbij waterstof kwijt. Het vloeistof niveau wordt hierdoor lager en zal daarom geregeld gecontroleerd dienen te worden. Zonodig met gedestilleerd- of anderszins gedemineraliseerd water bijgevuld moeten worden. Teneinde te voorkomen dat de lood(oxyde)platen in de accu geheel of gedeeltelijk droog komen te staan, wat tot vernieling van de accu leidt.

Nu hoor ik je al zeggen: "Ik heb een onderhoudsvrije accu in de auto en daar zitten geen vuldoppen op." Ook bij dit type loodaccu verdwijnt water(stof) bij overladen. Je kunt het alleen niet meer bijvullen. Daarom is een vloeistof accu (zo een met dopjes) te verkiezen.
Dus als de spanning niet hoog genoeg wordt gaat een accu stuk omdat je hem 'leeg' start tijdens de eerste startpoging in het jaar. Maar als een accu langdurig boven de 14,4 volt geladen wordt gaat hij vloeistof verdampen en die moet regelmatig bijgevuld worden. Vergeet je dat dan gaat hij ook kapot.
Dus een acculader is een stukje precisiegereedschap, wat dus helaas geld kost.

En ik sluit mijn accu maar een week per maand aan op een lader, da's meer dan voldoende. Daarbij wordt een lader van CTek gebruikt, dat is net als Optimate een geregelde lader die volgens ingestelde programma's een accu laadt. Maar ook dan geldt volgens mij niet continu laden, maar hooguit een week per maand oid
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door RonalT » 27 aug 2016, 16:04

En Peter schreef enige tijd geleden:
peter schreef:Zo'n druppellader verbruikt ook nog eens de hel tijd stroom, en dat is slecht voor met milieu. Een nieuwe accu kopen evenzo. :( Je oude moet weer afgevoerd worden, gerecycled etc etc. En het kost je ook nog eens geld. Ik heb hier ook een druppellader en die hang ik eens in de 2 weken even aan de accu zodat hij weer vol is. Geeft de druppellader vol aan dan de stekker eruit en de klemmen eraf. Na een week of 2 herhaald dit ritueel zich weer.


Afbeelding

:mrgreen:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door Honda GL Castlebiker » 27 aug 2016, 17:02

lord of the wing schreef:dat het komt omdat je over een ZEER lange tijd er niets aan doet om de accu bij te laden
Klopt. En moet dus wel iets gaan doen. Denk omdat ik af en toe heeel lang niet rij, de motor een paar keer op en neer doen, niet genoeg is.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door Honda GL Castlebiker » 27 aug 2016, 17:05

RonalT schreef:Er is al heel veel geschreven over de zgn. druppellader.

Maar het woord druppellader wil ik eigenlijk niet horen
Ik ben voortaan voorzichtig RonalT. Laatst schreef ik iets in iemand anders zijn topic over startproblemen 1200, die werd toen ook boos op me, omdat ik in zijn topic verder ging met iets wat ik persoonlijk had, maar wat in mijn ogen gewoon onder hetzelfde probleem viel.

Ik had eerst een acculader gehaald, bij Heuts. Maar een acculader is weer iets anders dan een druppellader. Ik was toen weer werken en heb m'n vrouw de acculader om laten wisselen tegen een druppellader. En vandeweek heb ik er nog een druppellader gekocht. Ander merk, iets duurder.

Beiden laden ze bij, en ontladen ze weer. De duurdere heeft bescherming tegen verkeerd aansluiten en kortsluiting enzo. Maar verder zijn ze redelijk hetzelfde denk ik.

Bij de 1e druppellader heb ik wel volt opgemeten. Die ging steeds omhoog (dacht tot 13,4 volt?) en daarna omlaag (tot 11,8 volt uit m'n hoofd). Geen idee hoever die nog verder omlaag gaat voordat die weer omhoog gaat?

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door Honda GL Castlebiker » 27 aug 2016, 17:08

RonalT schreef:
En ik sluit mijn accu maar een week per maand aan op een lader, da's meer dan voldoende. Daarbij wordt een lader van CTek gebruikt, dat is net als Optimate een geregelde lader die volgens ingestelde programma's een accu laadt. Maar ook dan geldt volgens mij niet continu laden, maar hooguit een week per maand oid
Dat was wel een beetje de vraag ja. Dus zo ga ik het dan ook doen. Week eraan, dan 3 weken eraf. Week eraan, dan 3 weken eraf.

Er stond in het boekje trouwens dat je niet alleen de stekker eruit moet halen als je de druppellader niet gebruikt, maar ook de rode en zwarte klem van de druppellader van de accu moet halen, anders trokken die hem langzaam leeg. Aan de ene kant logisch, maar als ik het niet had gelezen, had ik er eigenlijk niet bij nagedacht.

Gebruikersavatar
lord of the wing
Berichten: 308
Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:52
Type Goldwing: GL1500

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door lord of the wing » 27 aug 2016, 19:40

Johan, als aanvulling NATUURLIJK af en toe aan de lader.
BAAI ZE WEE
KGAAI ENNIE WEE

Blacky
Berichten: 370
Lid geworden op: 27 sep 2008, 23:28
Locatie: Woensdrecht

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door Blacky » 28 aug 2016, 09:20

Jongens, gewoon veel rijden. das veel beter voor de accu, de motor en de vrouw. Een accu kan makkelijk een paar weken zonder lader hoor. Je doet de auto toch ook niet elke week aan en lader??
Wat niet rijdt staat stil..

Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door RonalT » 28 aug 2016, 10:48

Over dat rijden heb je gelijk, B. Maar een punt is dat de meeste auto's meer gebruikt worden dan de motoren... heel weinig auto's staan langer dan een week stil en heel weinig motoren rijden eens per week. :?

Maar het ging over de motor van Johan en die had blijkbaar maandenlang stil gestaan zonder lader en dat is dus niet goed voor de accu.
Ik noem hier ook niet 'elke week'. Als richtlijn een week per maand (en dat kan ook wel eens een week in de zes weken zijn). En die week is gebaseerd op mijn lader die in een week een heel programma doorloopt. Een of twee dagen is ook al voldoende.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door Honda GL Castlebiker » 28 aug 2016, 11:00

Zou mooi zijn, elke dag rijden met de motor, maar het zit er gewoon niet in. Deze week vrij gehad, en beetje kunnen rijden. Voor deze week amper gereden dit jaar. En steeds nieuwe accu is ook duur, dus vandaar dit topic.

Ik ga het dan zo doen. Motor kan 3-4 weken gewoon blijven staan, dan de druppellader eraan voor 3-7 dagen. Dan weer 3-4 weken zonder druppellader.

En uiteraard hoop ik nog wel beetje te kunnen rijden tussendoor :-)

Gebruikersavatar
Wehoo
Berichten: 221
Lid geworden op: 10 mei 2012, 09:31
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Baarlo (Baolder)

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door Wehoo » 28 aug 2016, 11:10

Ik hang mijn Virago (de Goldwing wordt frequent gebruikt) eens per maand voor een middag aan de Optimate. De accu wordt bijgeladen en getest, e.e.a. te zien aan de statuslampjes van de Optimate.
Groet,
Werner.

Online
GL-1800
Berichten: 1487
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door GL-1800 » 28 aug 2016, 12:56

Ik heb n drupladerding
Nooit gebruikt. In de cbr zit nu 4 jaar lang n accu, destijds nw gekocht. Einde winterstop ff laden en nooit problemen en...zo vaak word de motor nou ook weer niet gebruikt.....ik zou ook niet eeten wat t beste is...
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3909
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door director » 28 aug 2016, 18:16

Ik ben eens op zoek gegaan op de website van Tecmate, de producent van de Optimate laders.
De cyclus die zij draaien varieert van 4 tot 8 stappen (afhankelijk van het type). Zij claimen dat de accu "maandenlang op veilige wijze in volledig geladen toestand worden gehouden. Hierdoor wordt de levensduur tot 400% verlengd. Dit betekent minder afval, voor een beter milieu."

Afbeelding

Ik neem aan dat Johan ook zo'n slimme lader heeft gekocht, maar een 400% langere levensduur ?
Mijn idee zou ook zijn om de lader bv een week per maand in te schakelen ik weet niet of er timers zijn die dit automatisch doen anders moet Johan dat handmatig doen ?
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Plaats reactie