Optimate

niet typegebonden zaken als tassen, hoezen, gereedschap, sloten, smeermiddelen, alarminstallaties en dergelijk soort zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Optimate

Bericht door Marco1 » 22 mar 2016, 15:13

Hallo Allen,

Ik wil voor mijn GL een accudruppellader.
Nu weet ik dat nieuw niet altijd beter is.

Maar wat zijn nu de verschillen tussen een Optimate 3, 3+, 4, 4 dual, 5, 6, (7, 8, 9, 10) enz enz
Naar mijn mening zal deze wel beter zijn dan die van de Aldi of Lidl (Ja ik weet dat anderen daar anders over denken)

Maar waarom moet ik nu kiezen voor welke lader?

Alvast dank voor de reacties.
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Optimate

Bericht door RonalT » 22 mar 2016, 17:37

Kijk ook eens verder dan alleen bij Optimate!
CTek maakt ook uitzonderlijk goede laders. (tja ik weet het de keuze wordt nu nog moeilijker)

En de opmerking over de lader van de LIDL.... Neem van mij aan dat er verschil zit in een lader van 20 of 50 euro.... En het woord druppellader wil ik eigenlijk niet horen. Een druppellader was vroeger een lader die met een hele lage stroom bleef laden, dat is geen goede methode, want als de spanning te hoog is verdampt er vloeistof. De huidige laders zijn een stuk intelligenter en moeten 'geregelde laders' genoemd worden. Deze laden volgens bepaalde schema's soms snel, dan weer langzamer en ook de spanning wordt gecontroleerd.
Want een accu gaat heel gemakkelijk kapot....
Een accu raakt nooit geheel vol bij een laadspanning van 13,2 of 13,8 Volt. Een loodaccu is pas geheel vol geladen als de spanning op de polen opgelopen is tot 14,4 Volt. Al is dit maar 1 seconde. Langer is overladen. Nu scheelt dat maar een paar procent dat een accu bij 14,4 volt voller wordt dan bij 13,8 Volt.

Overigens is het niet verstandig de accu continue op 14,4 Volt te laden. Dat is n.l. de z.g.n. gasspanning.
Dit is de spanning waarbij de vloeistof in de accu heftig gaat borrelen. Het zwavelzuur (H2SO4) raakt daarbij waterstof kwijt. Het vloeistof niveau wordt hierdoor lager en zal daarom geregeld gecontroleerd dienen te worden. Zonodig met gedestilleerd- of anderszins gedemineraliseerd water bijgevuld moeten worden. Teneinde te voorkomen dat de lood(oxyde)platen in de accu geheel of gedeeltelijk droog komen te staan, wat tot vernieling van de accu leidt.

Nu hoor ik je al zeggen: "Ik heb een onderhoudsvrije accu in de auto en daar zitten geen vuldoppen op." Ook bij dit type loodaccu verdwijnt water(stof) bij overladen. Je kunt het alleen niet meer bijvullen. Daarom is een vloeistof accu te verkiezen.
Dus als de spanning niet hoog genoeg wordt gaat een accu stuk omdat je hem 'leeg' start tijdens de eerste startpoging in het jaar. Maar als een accu langdurig boven de 14,4 volt geladen wordt gaat hij vloeistof verdampen en die moet regelmatig bijgevuld worden. Vergeet je dat dan gaat hij ook kapot.
Dus een acculader is een stukje precisiegereedschap, wat dus helaas geld kost.

En ik sluit mijn accu maar een week per maand aan op een lader, da's meer dan voldoende.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie