Nolan N-com

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 25 apr 2009, 00:33

Hoi Danny,

Van waar het C tje

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 25 apr 2009, 11:36

Dacht aan de 3 draads

Zal het laatste biertje wel geweest zijn :oops:


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
gerbet
Berichten: 1566
Lid geworden op: 25 jul 2006, 15:11
Locatie: Twello
Is vandaag jarig!

Bericht door gerbet » 25 apr 2009, 16:15

-Wim- schreef:@ Ferre,

k zou toch nog maar eens nadenken over die Nolans. Ik heb die ook gekocht en ben daar niet tevreden van. Zeer veer windgeruis bij mij doet die behoorlijk pijn aan mijn oren.

Ik heb heb ondertussen een systeemhelm gekocht van BMW ( Shubert C3 ) en daar de autocom set in ingebouwd. Een wereld van verschil...
ik heb de nolan n43 aangeschaft zonder kinstuk hij bevalt mij goed had eerst 'n nolan n100 was ook goed heb net op de autobaan gereden met 120km op de teller maar wel iets maar niet meer als de n100 en de ingebouwde zonne klep is ideaal.en als je aan het toeren bent over sucendare wegen kun je ook met het vizier los rijden zonder ergelijke wind ruis maar dat is ieder zijn smaak niet elk mens is gelijk .gr.gerbet

danny

Bericht door danny » 26 apr 2009, 16:11

Ik heb van die basickit de aansluitpunten opgezocht en een printje gemaakt om de Luidsprekers en de micro naar de connector te brengen.
tot daar niet echt een probleem;

het kabeltje van de helm naar de 5-polige connector van de GW is iets moeilijker. Ik heb er eentje gebruikt die zoal geleverd worden met elke videocamera. Die heeft zo een 4 polige jack. Bij deze kabel wordt de afscherming echter aangesloten op de pin die Nolan gebruikt voor de micro, niet echt volgens de regels maar ik heb de indruk dat de micro hier niets van heeft.

De weerstand en de capaciteit in de kabel monteren van de GW is ook niet moeilijk, maar gezien deze dus 12V pakt van de batterij zitten er wel wat stoorsignalen op. Ik heb deze tot een aanvaardbaar peil kunnen laten zakken met wat spoelen en capaciteiten in de voedingskring.

Ik wil heel dit schema wel op de forum zetten maar dan zal iemand me moeten zeggen hoe dit gaat, ik vind nergens geen mogelijkheid om bestanden te uploaden.

Danny

danny

Bericht door danny » 26 apr 2009, 16:23

1500

het C'tje is mischien niet nodig maar als de radio ( of wat dat ook is )zelf geen capacitieve koppeling heeft zou de voedingsspanning de verkeerde kant kunne opgaan.
hij staat er dus enkel maar uit veiligheid
De testrit was redelijk positief alleen na de eerste remstoot begon daar ergens iets te fluiten (de alternator vermoed ik)

Heb dan maar de rest van de namiddag gezocht naar een filter en hiermee dat lawaai sterk gereduceerd, maar of het voldoende zal zijn moet ik nog uittesten.
In ieder geval met de vorige headset had ik ook wat nevengeluiden, niet dat die stoorden tijdens het praten maar als er niks gezegd werd dan schakelde ik hem toch uit.

Danny

danny

Bericht door danny » 26 apr 2009, 16:29

1500

verdorie moet eerst eens alles lezen voordat ik begin te schrijven.

De electredmicro's zijn eigenlijk 2-draads, men is dan voor de werking verplicht er een voedingspanning op aan te leggen via een weerstand van zeg maar 27K.
Uiteindelijk wordt ze dus 3-draads :)

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 26 apr 2009, 20:04

Zelf heb ik een 3 draads liggen, dus met aparte voeding aansluiting.

Voor 12 volt zou ik 10/15k nemen met 100nf, ik zie zelfs dat ze 1K bij 10 volt nemen.

Vaak zie ik ook nog een diode ook ter beveiliging,

De storing zal vanwege het snoertje komen, mooiste is als je de componenten zo dicht mogelijk bij de mic plaatst dus eigenlijk in de helm

Beter om de storing te vermijden als later het er weer uit filteren

Anders probeer eerst een de spanning met een losse batterij aan te leggen als proef.

Er zijn elektrets die nog een volt of 10 kunnen hebben.

Welke in de nolan zit weet ik niet.

Afbeelding


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

danny

Bericht door danny » 27 apr 2009, 21:47

1500

Dat schema klopt voor de uiteindelijke werking van een electred micro.

zoals je zegt, die diode staat er gewoon uit veiligheid, die weerstand is nodig om van een vaste spanning een wisselspanning te maken op de frekwentie van de spraak ( de fet in de micro varieert zijn inwendige weerstand onder druk van geluidsgolven) en de capaciteit, tja dat heb ik al vermeld. de micro die je hebt bevat die componenten inwendig, maar voor de Nolan helm moet je ze appart bijvoegen. De weerstandswaarde is niet zo kritisch, bij een weerstand van rond de 20K heb ik tot nu toe de beste resultaten.(mischien ook een veilige range voor de spanning)
Ik zou graag het schema van de aansluitpunten meedelen aan de lezers,
hoe heb je die tekening kunnen invoegen?

Verder heb ik wat proeven gedaan ivm met bekabeling en de storing komt van de 12V, ik hoor ook duidelijk de alternator mee op toeren komen, maar je hebt op dat punt wel gelijk zo kort mogelijk is ideaal.
Tja en dat bestaat niet echt, en voor een batterij is er natuurlijk een optie, maar dan moet ik die in de helm inbouwen gezien de konnektor de mogelijkheden niet heeft om een extra kabeltje aan te sluiten en dan is er natuurlijk het probleem om die geladen te houden.

Drastisch is mischien wel een extra batterij ergens in een handschoenkast die ik kan laten bijladen door de installatie van de moto en van de lader afkoppel als ik hem nodig heb.

Enfin eerst de filters fatsoenlijk uitproberen

Danny

[/img][/list]

danny

Bericht door danny » 27 apr 2009, 22:13

Ok hier gaan we dan
Afbeelding
is het schema van het inwendige van de helm
[Afbeelding
is het printje dat ik heb ontworpen om de luidsprekers en de micro's aan te sluiten op de Jack-connector en
Afbeelding
is het princiepe van de aansluiting van de micro's

groetjes voor iedereen die er wat aan heeft

danny

wel dit werkt :) had die afbeeldingen mischieen eerst wat moeten bijsnijden

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 28 apr 2009, 21:39

De andere jack is voor intercom aansluiting (draad uitvoering) naar de tweede helm (passagier), voor gebruik met 1 E-box.

Mischien een optie, in de basis kit kan een oplaadbare accu, los te koop, een 12 volt lader, ook los te koop, daarvoor zit er ook nog een aansluiting aan de E-box kant.
De snoeren als een snoer bundelen naar de helm toe, evt zonder accu.
Je kan ook andere connectoren monteren.
Ik denk dat je dan ook van de storing af bent


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

danny

Bericht door danny » 28 apr 2009, 22:01

Die van Nolan zijn dus ook geen stommeriken, die zijn van meetaf al met een batterij bezig.

Enfin, de bedrading is afgewerkt maar ik heb het resultaat nog niet kunnen testen, blijkbaar ergens een kontakt aangelaten de zondag, batterij zo dood als een ...... :twisted:

tot de volgende

danny

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 28 apr 2009, 23:19

Yep, maar ook weer logisch draadloos met bluetooth modules :D , maar wel een voedingkabel :?


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

danny

Bericht door danny » 01 mei 2009, 23:06

Vandaag de finale testen uitgevoerd en zijn bevredigend.

De intercom op 5 geeft een goede verbinding met de andere helm. pas bij 8 komt de alternator teveel om de hoek kijken.

Eigenlijk is het een verbetering tov van mijn vorige helm met een standaard intercom, al weet ik niet of het geluid in de helm verbeterd dank zij de helm of dank zij de luidsprekers.

Danny

danny

Re: Nolan N-com

Bericht door danny » 16 apr 2010, 23:17

Het sezoen is terug begonnen en ik heb nog wat werk wat beter afgewerkt ivm met die intercom

Ik had nog een kleine fluittoon die vanaf stand 9 toch de bovenhand kreeg en toen ik de massa van het systeem niet aan de batterij maar zo kort mogelijk bij de radio had aangesloten werkt alles nu naar behoren. Ik denk nu dat ik inzake filtering nu een serieuze overkill heb toegepast.

Noch pretiige en zonnige ritjes toegewenst

Danny

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re:

Bericht door harmdeboer » 10 mei 2013, 07:49

-Wim- schreef:Ik heb net twee N43Air helmen gekocht. Het intercomsysteem van Nolan is rotzooi.

Je hebt inderdaad per helm die interface nodig, en die moet je dan nog opladen ook. Eens de batterijen plat zijn is het gedaan met spelen. Er is ook een kabel verkrijgbaar die de interface van spanning voorziet, maar dan heb je twee kabels uit de helm komen.

Ik heb twee setjes gekocht van Autocom. Eéntje met een extra ingang voor een telefoon en MP3 speler en een gewoon voor de bijrijder.

De installatie in de helm was vrij eenvoudig en de kwaliteit is echt super.
Nolan n-com met intercom basisset MCS werkt perfect op de goldwing.
Geen accu geen extra kabel gewoon net als bij de andere sets 1 kabel vraag er een naar bij motorport heerenveen.
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Plaats reactie