Verlichting op motorkleding: het mag niet!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Verlichting op motorkleding: het mag niet!

Bericht door RonalT » 22 jan 2013, 12:29

Met enige regelmaat zie je motorpakken en -hesjes met led-verlichting. Maar zijn die eigenlijk wel toegestaan? De RAI heeft het Ministerie van I&M om opheldering gevraagd.
In de wet staat hoe en wanneer een motorfiets op welke manier verlicht moet zijn. Over verlichting op motorkleding staat niets letterlijk in de wet, maar uit de tekst die beschrijft wat moet en mag blijkt ook wat niet mag. Binnenkort zal in de wet expliciet verlichting op motorkleding verboden worden.


Meer over dit onderwerrp
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

wilco
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 jan 2012, 08:52
Locatie: Nieuwegein

Re: Verlichting op motorkleding: het mag niet!

Bericht door wilco » 31 jan 2013, 21:24

Bericht van Dane: Het mag toch!

Wat betreft het artikel op internet over het verbieden van de verlichting kan ik u melden dat dit een onjuist artikel is. Het is zo dat er in de wet staat dat er geen zelf
aangebrachte verlichting aanwezig mag zijn tenzij dit op is genomen in de voertuigspecificaties. In het geval van de motorfiets mag er dus geen andere verlichting
worden gevoerd dan een voor en achterlicht. Echter, dit gaat over verlichting om op de weg te schijnen en de omgeving te verlichten. De Led’s op onze Dane jas zijn
echter bedoeld om op te vallen, niet om de omgeving te verlichten. Er zijn nog vele andere wettelijke regels en subcategorieën waar rekening mee gehouden moet worden.
Feit is dat de schrijver van dit artikel blind zelf iets heeft geïnterpreteerd zonder overleg met de Bovag, de wetgever of ons als fabrikant.
een Pure Pearl red - metallic '97 ST1100
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Historie: 1989: CBX550F, 1992: Suzuki ER185, 1995: VFR750F '92, 2002: Suzuki VX800, 2006: Kawasaki EN500, 2009: VFR750F '88, 2012: GL1200 '88, 2018: GL1500 '89

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Verlichting op motorkleding: het mag niet!

Bericht door RonalT » 31 jan 2013, 21:37

ja ja ....


:lol: :lol: :lol:

zegt diegene die het op de markt brengt. Maar als argeloos gebruiker loop je een goede kans een veldwachter tegen te komen die je een bekeuring geeft. Dan kan je nog zeggen, "volgens meneer Dane mag het wel".
En dat kan je dan via de rechter uitvechten (proefproces noemen ze dat). Wat een ellende voor zo'n lelijke jas.....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

wilco
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 jan 2012, 08:52
Locatie: Nieuwegein

Re: Verlichting op motorkleding: het mag niet!

Bericht door wilco » 31 jan 2013, 21:40

We zullen het beleven, ik kwam dit bericht toevallig tegen..... 8)
een Pure Pearl red - metallic '97 ST1100
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Historie: 1989: CBX550F, 1992: Suzuki ER185, 1995: VFR750F '92, 2002: Suzuki VX800, 2006: Kawasaki EN500, 2009: VFR750F '88, 2012: GL1200 '88, 2018: GL1500 '89

wilco
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 jan 2012, 08:52
Locatie: Nieuwegein

Re: Verlichting op motorkleding: het mag niet!

Bericht door wilco » 01 feb 2013, 14:31

En nu deze, van de RAI:

woensdag, 30 januari 2013


Het vorige bericht over verlichting op motorkleding heeft veel reacties opgeleverd van producenten, leveranciers, consumenten en belangenorganisaties. Sommigen dachten dat de RAI vereniging verkeerde informatie had gegeven, anderen waren verbaasd; in Duitsland zou het het immers wel mogen. Nog even in het kort; verlichting MOET op het voertuig zitten (behalve bij fietsers). De Regeling Voertuigen (RV) geeft duidelijk aan welke verlichting MOET en welke MAG. Wat niet in de RV staat mag dus niet. Iedereen die stelt dat dit over het voertuig gaat en dat de wet niet toeziet op verlichting op de persoon heeft het bij het verkeerde eind. In de toelichting van de wet staat heel duidelijk dat de wetgever bedoeld heeft dat verlichting die gebruikt wordt op het voertuig moet zitten. De minister van I&M wil duidelijker maken dat alleen een fietser losse lampjes mag gebruiken en verder niemand.

De vraag is of er redenen zijn om de regelgeving aan te passen. Is er onderzocht of led-verlichting op kleding of actief verlicht reflectiemateriaal op de velgen een bijdrage levert aan de zichtbaarheid van tweewielers? Als dat zo is zou de verkeersveiligheid van alle weggebruikers toenemen. Immers, niet alleen motorrijders maar ook automobilisten en andere weggebruikers raken betrokken bij verkeersongevallen met slecht zichtbare motorrijders. Met de huidige wettelijk voorgeschreven verlichting blijkt met name de zichtbaarheid van opzij onvoldoende.

Ook is het wenselijk dat ten aanzien van voorschriften met betrekking tot verlichting van motoren en berijders er Europese uniformiteit bestaat. Nu valt een deel onder nationale verantwoordelijkheid. Het kan toch niet zo zijn dat je bijvoorbeeld in Duitsland wel met led-verlichting op kleding mag rijden en in Nederland of België niet.
een Pure Pearl red - metallic '97 ST1100
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Historie: 1989: CBX550F, 1992: Suzuki ER185, 1995: VFR750F '92, 2002: Suzuki VX800, 2006: Kawasaki EN500, 2009: VFR750F '88, 2012: GL1200 '88, 2018: GL1500 '89

Plaats reactie