Motorkleding, altijd aan of ????

Wanneer draag jij een motorpak ?

Altijd, veiligheid gaat voor alles. Ook de passagier moet helemaal in motorpak anders gaat hij niet mee.
71
12%
Altijd, veiligheid gaat voor alles. Ook de passagier moet helemaal in motorpak anders gaat hij niet mee.
71
12%
Altijd, veiligheid gaat voor alles. Ook de passagier moet helemaal in motorpak anders gaat hij niet mee.
71
12%
Altijd, veiligheid gaat voor alles. Ook de passagier moet helemaal in motorpak anders gaat hij niet mee.
71
12%
Soms, bij kleine stukjes draag ik geen motorpak maar wel een stevige spijkerbroek.
75
12%
Soms, bij kleine stukjes draag ik geen motorpak maar wel een stevige spijkerbroek.
75
12%
Soms, bij kleine stukjes draag ik geen motorpak maar wel een stevige spijkerbroek.
75
12%
Soms, bij kleine stukjes draag ik geen motorpak maar wel een stevige spijkerbroek.
75
12%
Ik rij veilig en mij gebeurt niets. Een motorpak is daarom bijna nooit noodzakelijk.
6
1%
Ik rij veilig en mij gebeurt niets. Een motorpak is daarom bijna nooit noodzakelijk.
6
1%
Ik rij veilig en mij gebeurt niets. Een motorpak is daarom bijna nooit noodzakelijk.
6
1%
Ik rij veilig en mij gebeurt niets. Een motorpak is daarom bijna nooit noodzakelijk.
6
1%
 
Totaal aantal stemmen: 608

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3909
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door director » 08 jun 2011, 08:57

Na wat discussies in andere topics wordt het tijd om het (weer) eens over motorkleding te hebben. Ik heb er een poll bij gezet zodat we de meningen eens kunnen tellen.
Natuurlijk weet iedereen dat je het beste met volledige bescherming moet rijden, maar

- wat doe je als het 29C is en je gaat even tanken bij de pomp 2 km verder ? Helemaal aankleden of toch even in je spijkerbroek en een zomerjasje naar de pomp ?
- Wat doe je als je neefje van 12 een keer achterop wil en het daar al dagen over heeft ? Een pak past hij niet en de je reservehelm is net iets te groot.
- Wat doe je als je in Spanje bij 35 graden een stukje gaat rijden over de lokale wegen ?
- Waarom hoeft je dochter op haar scooter (die ook 50 rijdt) geen motorpak met bescherming aan ?

Genoeg voer voor een leuke discussie. Vul de poll eens in, ik ben benieuwd (als er andere poll opties moeten komen hoor ik het wel)

Zelf rij ik (bijna) altijd met mijn motorpak aan, bij sommige korte stukjes wil ik wel eens "minderen" wetende dat ik daarmee een risico neem.
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

1egoldwing

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door 1egoldwing » 08 jun 2011, 09:15

beste wingers

ik vind dat het voor de gene die op de motor stapt zijn eigen verantwoordelijkheid is ook voor de passagier


als het verplicht is is het een ander verhaal

dat vind ik er van

Gebruikersavatar
rikske01
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 jan 2009, 20:06
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Kalmthout

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door rikske01 » 08 jun 2011, 09:24

Het is zo'n gehannes met motorbroeken dat ik eerlijk gezegd tegen beter weten in, meestal met motorjas en jeansbroek de baan op ga.
Ik spreek er nu al een poosje over om nu maar eens een lederen broek te kopen. Zeker nu ik in september een 1000 km ga rijden naar Frankrijk.
Ik tart het lot al jaren eigenlijk. Enkel als het regent dan gaat de motorbroek aan.
en motorvest heb ik echter altijd aan. Met warme dagen wel een spijkervest met ingebouwde beschermstukken op schouders en ellebogen. (schuim eruit gehaald en kunststof inzetstukken van een oude nylon vest erin gestopt.)
Een Mac en een Wing, kan een mens zich nog meer wensen ?

Peter wiegers

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door Peter wiegers » 08 jun 2011, 12:19

Heb 2 gestemd.
Ik heb een spijkerpak met keflar voering in het jack
en in de broek keflar heup en kniestukken.
Toch een spijker broek maar wel veilig 8) 8) 8)
Bij lange afstanden leren jack en broek.
En altijd handschoenen.

Pieter Aarts
Berichten: 558
Lid geworden op: 27 mar 2006, 15:53

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door Pieter Aarts » 08 jun 2011, 13:13

Heb 2 outfits:
all-weather Rev'It jas, met uitneembare wintervoering en all-weather textielbroek ook met uitneembare wintervoering. Beide zijn van zichzelf waterdicht.
Voor warmere temparaturen (boven +/- 23 graden) heb ik een textiele zomer broek en jas. Beide dus met bescherming, maar wel winddoorlatende vlakken. Daarnaast dan hoge motorlaarzen en verschillende handschoenen voor verschillende temperaturen.

Voor korte afstanden gebruik ik nauwelijks de motor, maar mocht het 's zomers nodig zijn, dan durf ik wel een stukje met spijkerbroek te rijden. Echter dan nog steeds wel met handschoenen, helm, jas en laarzen (of wandelschoenen).

Komende week 8 dagen op motorvakantie, bestemming Zwarte Woud en Zwitserland (aan de voet van de Oberalppas, Sedrun). Aangezien het weer daar heel verschillend kan zijn, neem ik dan beide jassen mee, en zomerbroek, waarover ik bij regen een regenbroek aantrek, en als het wat kouder wordt een langere broek eronder. Voor over mijn zomerjas heb ik ook een regenjas. Mocht tijdens een dagritje het weer ineens omslaan.

Goldwingtwente

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door Goldwingtwente » 08 jun 2011, 16:03

ik doe altijd een shirtje en een korte broek aan :lol:

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door japie de cipier » 08 jun 2011, 17:19

op de snelweg altijd mijn motorjas aan en bij langere stukken ook de broek en bij hoge tempraturen op de binnendoor wegen t-shirt met spijkerbroek en altijd de helm al was het maar honderd meter verder.
En veel sucses met de discussie´s.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Gebruikersavatar
Chris Houben
Berichten: 371
Lid geworden op: 31 mei 2009, 23:15
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Erm

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door Chris Houben » 08 jun 2011, 17:52

Voor de grote afstanden altijd volledige bepakking aan.
Kleine stukje vaak leren jas en spijkerbroek met handschoenen aan.
Is niet goed ,maar wel wat makkelijker om aan te trekken.
Het zou misschien wel goed zijn als ze de motor kleding gaan verplichten.
Toen de helm verplicht werd voor brommers heeft het ook veel stof doen opwaaien voor al bij de meisjes die wilde geen helm en lieten hun brommer staan.
Mijn jongere zusjes lieten ook hun brommer staan van wege de helm.
Wil niet zeggen dat als de kleding voor motoren verplicht word dat men de motor laat staan.
Het zal best wel een hoop verwondingen schelen.
Maar ik denk dat we allemaal wel wat eigenwijsheid in ons hebben van zo mij over komt niks dus waarom zou ik dat dan doen specialen kleding dragen.
Ik doe er zelf ook aan mee hoor.



Chris :mrgreen:
een dag niet gereden op een wing is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door Henkie de ledman » 08 jun 2011, 21:07

bij kou en gladheid mijn pak.. bij 30 graden of hoger.. ook een T-shirt en spijkerbroek.. voreger ook met korte broek gereden..
het is niet handig.. maar ik kwam ooit in italie tijdens het teffen daar.. ruim 36 graden toen kwam er een stel met en zwart leer motorpak en intergraal helm.. ook zwart.. toen ze dit uitdeden.. zeik nat van het zweet.. is dat dan ook veilig..?? bij mij niet ik ga van mijn graad..
ieder zijn meug zeg ik maar, maar ik heb wel ten alle tijden handschoenen aan..

en in de praktijk zie ik meer zonder echte motor kleding dan met..

ook van kant prettige discussie..

henk
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

nico72
Berichten: 963
Lid geworden op: 01 apr 2011, 11:32
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Winssen

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door nico72 » 08 jun 2011, 22:16

Het is wel zo dat je steeds lakser word heb je korte broek aan moet je nog tanken tja bij hele hoge temperaturen best effe fijn op de motor maar dat is een risico wat je voor jezelf bewust neemt met passagier is het anders heb liever passagier in motorpak en by the way bij grotere afstanden broek jas en laarzen en handschoenen

ry veilig!!!

Gr.Nico
Groetjes Nico

Yamaha FZS Fazer bj 2006 2009 tot 2011
GL1500 ratjetoe bj 1988 2011 tot 2014
GL1500 se bj 1992 2014 tot 2021
GL1800 C-ABS bj 2008 2021 tot 2023
GL1000 LTD bj 1976
Gl 1800 bj 2018 2023 tot...

jacor
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 okt 2010, 13:53
Type Goldwing: GL1500

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door jacor » 08 jun 2011, 22:20

Ik vind van wel veiligheid boven alles

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door RonalT » 08 jun 2011, 23:30

Even een copietje......

ik reed ook wel eens met een spijkerbroek aan. Maar 'even naar Bergen', 20 kilometer binnendoor. Tot dat ik een Goldwing moest kopen ......

Met mijn vorige motor bij 50 km/u onderuit gegaan in een bocht, net donker aan het worden en wat vuil op de weg wat ik niet zag. Knie beschadigd, 6 weken niet te gebruiken, stijf en pijnlijk. Leek maar een schaafwond, maar was wel wat meer.

Shadow afgeschreven, na 3 maanden Goldwing gekocht en rijd nu dus altijd in motorpak met handschoenen....
.... al is het 30 graden in de schaduw. Een schuiver is zo gemaakt. Mijn knie minder snel.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Garfield
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 384
Lid geworden op: 23 mar 2006, 12:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Den Helder

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door Garfield » 09 jun 2011, 07:05

Het blijft een afweging tussen comfort en veiligheid en die mag iedereen voor zichzelf maken. Gelukkig kunnen wij deze keuze maken. Ik ben er op tegen dat dit soort dingen verplicht wordt gesteld want in het algemeen hou ik absoluut niet van dit soort betuttelende regeltjes dat iemand anders gaat uitmaken hoe ik op de motor zit. Typisch Nederlands (Belgisch). Persoonlijk geloof ik ook niet dat Europees dergelijke regelgeving tot stand kan komen.

Voor mijn werk kom ik vaak in zuid-Frankrijk en zie daar veel beroepsdiensten op de motor op de snelweg rijden. Het is daar vaak behoorlijk warm en dan zitten deze heren en vrouwen echt niet in een motorpak. Nee, heerlijk in een overhemd met korte mouwen en daar kijk ik dan jaloers naar vanuit mijn huurauto met airco. Als wij elke dag dat heerlijke weer in Nederland zouden hebben dan hadden we deze discussie ook niet gehad.

Groetjes,
Marco.

Gebruikersavatar
Chris Houben
Berichten: 371
Lid geworden op: 31 mei 2009, 23:15
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Erm

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door Chris Houben » 09 jun 2011, 11:26

Zou het niet zo kunnen dat straks de verzekeringen gaan bepalen wat je moet aantrekken.
Het zou voor hun denk ik ook minder uitkeringen kunnen betekenen.
Volgens mij hebben die ook heel veel in de melk te brokkelen.


Chris
een dag niet gereden op een wing is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar
rikske01
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 jan 2009, 20:06
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Kalmthout

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door rikske01 » 09 jun 2011, 11:36

Chris Houben schreef:Zou het niet zo kunnen dat straks de verzekeringen gaan bepalen wat je moet aantrekken.
Het zou voor hun denk ik ook minder uitkeringen kunnen betekenen.
Volgens mij hebben die ook heel veel in de melk te brokkelen.


Chris
Inderdaad, net zoals het dragen van de gordel, wie heeft daar nu last van dat ik geen gordel draag in m'n auto.
Precies, de verzekeringen.
Een Mac en een Wing, kan een mens zich nog meer wensen ?

Plaats reactie