Kleding

UptownWings

Bericht door UptownWings » 07 mei 2008, 09:57

Qua looks denk ik eerlijk gezegd dat het voor een wing niet zoveel uit maakt. Ik zie de meest uiteenlopende 'soorten' bij wingrijders en ik vind ze geen van allen raar staan. Maar toegegeven, ik ben nou ook niet bepaald een Maik de Boer of zo.

Zelf heb ik een zwart vollederen pak met beschermingsstukken (het pak is MQP met Daytona laarzen en Dainese handschoenen), en als ik heel eerlijk ben, heb ik totaal geen idee waar jullie het over hebben met warm en koud.

Zomers heb ik er gewoon geen spijkerbroek onder en is het met hogere temperaturen prima uit te houden in die broek. Ok, er moet geen zon op staan te bakken want het blijft zwart leer, maar als je rijdt merk je er niks van. De jas is een ander verhaal, die prop ik met warm weer (22+ graden) echt wel in de koffer en loop zonder verder want als daar de zon op staat te bakken en je loopt lekker door de stad dan is dat absoluut niet te harden. Maar ik vermoed dat dat voor textielpakken hetzelfde geldt. Mijn broer rijdt een superbike en heeft een textielpak en hij klaagt over hetzelfde in ieder geval.

Qua transpiratie en dergelijke, leer doet van nature al waar textielpakken gore-tex voor nodig hebben.

Qua waterdichtheid : dat zijn ze allebei niet als het er echt op aan komt. op een gegeven moment komt het er doorheen, en als eerste in je kruis, als je maar lang genoeg in de regen rijdt.

het komt denk ik ook neer (wat denk ik veel eigenlijk, auw) op persoonlijke smaak. Ik vind leer gewoon mooier, maar het is ook duurder.
Ze doen qua kwaliteit niet echt voor elkaar onder, maar het is ook maar de vraag hoeveel geld je er voor uit wilt geven.
Als je budget onder de pakweg 700 euro ligt, dan hou je in de leer categorie bitter weinig over wat kwalitatief ook echt goed is, terwijl je in de textiel categorie voor dat geld waarschijnlijk ook nog wel een stel mooie laarzen erbij kan scoren.

Persoonlijk zeg ik : bezuinig geen cent op je pak want het is het enige wat tussen jou en het asfalt zit, en als je voor leer kan gaan, doen ! Maar op het eind, maakt het geen zak uit.

Qua schade na een val is het inderdaad wel zo dat met een likje schoenpoets een lederen pak heel goed te herstellen is overigens, of in ieder geval visueel te verstoppen, waar een textielpak dus wel snel pijnlijk duidelijke sporen van slijtage of een val laten zien die je niet makkelijk weg kan werken.

Wat een verhaal weer.

gewoon SE Henk

Bericht door gewoon SE Henk » 09 mei 2008, 00:17

7 mei stond ik in de file in de buurt van Delft (kwam terug met de auto van Duinrell) Komt er tussen de file door een 1500 rijden(meen kleur paars oid) de rijder alleen in een hemdje(!!!!!) Geen handschoenen, of de heer een lange broek aanhad kon ik niet zo snel zien, want er zat een aardig tempo in. Al slingerend door de file heen, opeens had ik zoiets van "die is gek!", ondanks dat het ruim boven de 25 graden Celcius was vind ik zoiets doen en zeker zo onbeschermd rijden KRANKJORUM!!.
De vraag wat voor kleding op de Wing? Ik rijd soms textielen broek en soms leer. Jas altijd textiel, zit voor mij prettiger.
Voor 'de rijder' van afgelopen woensdag maakt het dus niet uit, totdat meneer een keer kennis maakt met het asfalt.
Dus leer of textiel? Als je maar beschermd rijdt en wat lekker zit.

Groet,

Henk.

UptownWings

Bericht door UptownWings » 09 mei 2008, 01:34

Je hebt gelijk Henk, maar ik ben gestopt met me druk te maken over dat soort zaken. Het is het niet waard. Zo'n gast smeert zichzelf wel een keer uit op het asfalt en vind zichzelf dan heel erg zielig plus dat tienduizenden euro's kost om de stommiteit van zo'n idioot te bekostigen. Ga maar na : ziekenhuiskosten, ziektewet etc. Als je met 50 op je muil gaat dan is de lichamelijke schade al dusdanig dat je met gemak 2 maanden uit de running bent voor je weer hersteld bent. Met een beetje geluk hoef je dan nog maar een maand te revalideren. Als je minder geluk hebt.. ach... laat maar.
We betalen met zijn allen er maar weer aan mee he.

Maar weet je, het is niks anders dan al die mensen die met hun vette ongetrainde bureaulijf in de winter zonodig de bink moeten uithangen op de skipistes. Nog een gipsvluchtje iemand ?

En zo kan ik nog uren doorgaan..

Ik heb 1 keer in mijn spijkerbroek gereden. Ik voelde me dusdanig onveilig dat ik omgedraaid ben en mijn broek ben gaan halen. Daar zitten tenminste beschermstukken in.

Kortom, niet meer drukmaken man, jouw leven wordt daar alleen maar korter van en de enige die daarvan profiteert is je pensioenverzekeraar :wink:

goldyfan

Bericht door goldyfan » 09 mei 2008, 02:21

Natuurlijk komen we dat soort lui altijd tegen, er wordt in dit land van alles voor je beslist daar hoeft je niet om te vragen maar zonder beschermende kleding op de motor ? geen punt rijden, zonder gordel? kost je veel geld, raar.

Maar goed het is niet mijn keus, wel is me dijdelijk dat ik voor textiel ga kiezen qua prijs maakt niet veel uit, maar ik ga hier dan ook niet besparen het gaat om mijn eigen veiligheid.

Thanks.

goldwingboy
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 mar 2006, 10:05
Locatie: Linter (B) ex-goldwing 1800

Bericht door goldwingboy » 09 mei 2008, 08:33

UptownWings schreef:
Maar weet je, het is niks anders dan al die mensen die met hun vette ongetrainde bureaulijf in de winter zonodig de bink moeten uithangen op de skipistes. Nog een gipsvluchtje iemand ?
Gelukkig ga ik niet skieën of ik zou me aangesproken voelen :? :lol: :wink:

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

HELAAS

Bericht door japie de cipier » 09 mei 2008, 18:05

helaas maar ook ik voel me hier wel door aangesproken, niet dat ik met een 1500 rijd, maar wel dat ook ik weleens lekker aan het uitwaaien bent en [gewoon] [ik heb het tussen aanhalingstekens gezet] in een spijkerbroek, en soms mijn pantalon [uniform]tijdens het rijden aan heb. Tijdens de toertocht vanuit Breda heb ik ook mijn [motor] broek uit gedaan gewoon omdat het voor mij te warm was.
Als ik dus wil gaan rijden kan ik kiezen tussen [a] het is te warm, ik ga NIET rijden.
ik ga gewoon rijden en ik denk niet aan vallen. [C] ik denk dat ik ga vallen, ik verkoop de motor.
Laat alstublieft een ieder doen waar die zin in heeft en hou is op met het vingertje wijzen, want hij doet dit of dat.
wij allen[en kijk naar de gemiddelde leeftijd] zijn of behoren oud genoeg te zijn om onze eigen beslissingen te nemen, dus laat dat dan ook aan een ieder over.
vriendelijke groet Japie.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

UptownWings

Bericht door UptownWings » 09 mei 2008, 18:33

Schoenen die passen denk ik. Ik zei al dat ik me hier in ieder geval niet meer druk om maak. Het heeft geen zin en ja iedereen is oud en wijs genoeg om zelf uit te maken wat ie doet of zou in ieder geval wijs genoeg moeten zijn.
De opmerking over het skieën is wellicht wat gechargeerd maar wel terecht. Maar een ieder moet maar zelf weten wat hij/zij er mee doet. Het is een mening en niet meer dan dat. Als niemand daar meer tegen kan zitten jullie of ik waarschijnlijk in het verkeerde land. Geen nood, binnen 10 jaar ben ik toch pleite, blijf rustig zitten :lol:

1 punt is echter gewoon geen discussie over mogelijk : Als je niet volledig in de motorkledij zit en je gaat platter dan de bedoeling was, dan lig je gewoon open. Iedereen weet dat.

Mijn karakter zit dan zo in elkaar dat ik dan zeg : niet piepen, je wist het. leef maar met de gevolgen maar val mij er niet mee lastig.

Je kan zeggen, betuttel me niet zo. Ik ben zelf oud en wijs genoeg. Dat is een mening die ik respecteer en ook moet respecteren.
Besef je alleen wel goed dat de gevolgen van jouw beslissing ook effect hebben op anderen die noodgedwongen mee betalen aan die actie als het mis gaat. En daarom vind ik wat wederzijds respect voor elkaars mening wel op zijn plaats.

edit : Het was echter niet mijn bedoeling om hier wéér een discussie over op te starten. Deze discussie is al zo oud als het maar kan, net zo oud als het dragen van een helm of niet. Laten we die nou allemaal toch dragen omdat het veiliger is en niet zozeer omdat het moet. Ik hou er over op. Ik heb geen zin (meer) om me hier druk over te maken. verspilde tijd. Ik zal niemand er op aanspreken, maar desgevraagd mijn mening geven. Een ieder is vrij om te doen en te laten wat hij wil. En zo moet het ook.

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 09 mei 2008, 19:05

Ik rijd met gerust gevoel in een spijker jas en broek, maar dan neem ik wel wat gas terug en neem minder risico, ik bedoel daar mee, als je een stevige rijder bent en je schraapt regelmatig het chroom van je valbeugels, dan is een goede bescherming geen overbodige luxe, als je sommige rijders een paar meter achter auto's ziet rijden dan is een harnas nog te weinig. Ook daaraan betalen we mee aan die lui, weleenswaar in een goed pak maar zeker onvoldoende beschermd.
Dus wat is goed beschermd als je buitensporige risico's neemt, voor iedereen in iedergeval anders.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
Franklin
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 mar 2006, 17:35
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Franklin » 09 mei 2008, 22:32

Ook ik nam in mijn jonge jaren :lol: meer risico als nu. Lekker met
korte mouwen op de motor, totdat een vriend bij 80 km/u een horzel
tegen zijn bovenarm kreeg. Een diepe wond met daarin volledig uit
elkaar dat beesje. Heeft bijna een jaar gekost voordat hij zijn arm
weer normaal kon gebruiken, en nu nog een enorm litteken.

Als het erg warm is rij ik wel in een speciale spijkerbroek, versterkt
met kevlar en protectoren, lekker luchtig en toch goed beschermd.
Groeten,

Franklin (°\=/°)
Ex GW 1500 rijder
Mille Miglia kitcar met Garmin Zūmo
Nieuwschierig? kijk HIER

peter

Bericht door peter » 10 mei 2008, 10:02

Ik heb deze discussie nu een tijdje gevolgt en kom tot de conclusie dat het probleem zichzelf regelt. Het is hetzelfde als bellen achter het stuur of de gordel omdoen. Gebeurd er niks is het goed :) , gebeurd er wel wat heeft het zichzelf geregelt :cry: . Je leert je les of je komt jezelf tegen. Ik zelf rij ook wel eens zonder motorkleding en pas me aan en dan weer eens met en dan rij ik wat sneller. Als ik een van mijn kids bij me heb rij ik helemaal alsof ik op eieren rij.
Het is je eigen verantwoording die je neemt bij het opstappen.

Ook een timmerman slaat wel eens op zijn duim dus er kan altijd wat gebeuren.

Hippopotamus
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 nov 2006, 00:20
Locatie: woerden
Contacteer:

Bericht door Hippopotamus » 10 mei 2008, 14:34

japie de cipier :
Als ik dus wil gaan rijden kan ik kiezen tussen [a] het is te warm, ik ga NIET rijden.
ik ga gewoon rijden en ik denk niet aan vallen. [C] ik denk dat ik ga vallen, ik verkoop de motor.
Laat alstublieft een ieder doen waar die zin in heeft en hou is op met het vingertje wijzen, want hij doet dit of dat.

ik ga voor optie B :D

@Uptownwings: stel er gebeuren geen ongelukken meer, wordt de (ziektekosten)verzekeringspremie dan lager? Dacht het niet.
Hoe goed beschermd je rijdt; als je tijd is gekomen dan is het voorbij. (geldt overigens ook voor dure (NCAP flauwekul) koekblikken)

Ik rij nu met dit weer een naakte GL1000. Met een kort leren jas, een (soms motor-)spijkerbroek en wandel laarzen (enkel ingepakt). Leren jack is meer uit retro-gevoel en tegen insecten als tegen vallen en oh ja, met een jet-helm op mag ik ook niet op mijn gezicht vallen....

Voor de rest: eens met Aspie
Habemus Hippopotamus

BOB
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 dec 2007, 22:44
Locatie: Oost-Vl.be
Contacteer:

Bericht door BOB » 13 mei 2008, 11:56

Ik heb een "Bering" met rug- en elleboog bescherming , Ik denk dat de gebruikte stof "Dernier" is en als je daar een gat wil in maken moet je al een heel scherp mes hebben , bij een schuiver zou ik wel voor leer kiezen maar aangezien toch alles stuk is bij mij als ik en ongeval heb maakt dat niet zoveel uit . :roll:
Er zijn 2 soorten motorrijders : een 1ste die al gevallen is en een 2de die nog moet vallen,ik ben bij de 1ste en mijn vrouw ook,ze zat achterop !

Early
Berichten: 1216
Lid geworden op: 06 mei 2008, 23:45
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Early » 13 mei 2008, 17:36

Ik heb altijd met jas gereden.
1 keer niet omdat ik alleen in Deventer reed, langs de IJssel kun je toch niet hard rijden.
Je raad het al, 2 honden niet aangelijnd staken over.
Inplaats van gas te geven ga ik remmen, gaat 1 hond weer terug.
Stom maar ik gooi mijn stuur om.
Sleutelbeen gebroken en mijn armen helemaal kaal.
Ik rij nooit meer zonder jas geloof dat maar.

Gebruikersavatar
bikervivi
Berichten: 1113
Lid geworden op: 30 jul 2006, 19:13
Type Goldwing: overig
Locatie: Schoten (B)
Contacteer:

Bericht door bikervivi » 13 mei 2008, 18:47

vrijdag nog iets mooi's gezien een racer met een manneke erop in short bottekes bloot bovenlijf (nu nog gespierd)handschoenen en helmpke een wheelie tussen de auto's door,'t is zijn velleke als er iets gebeurt,zag wel veel verbaasde gezichten
Samaritan Riders vzw Riding for Dreams

peter

Bericht door peter » 13 mei 2008, 19:08

Tja.... het kaf scheidt zich van het koren.............................................

Plaats reactie