GL1100 met EML sportzijspan

Hier kunnen (nieuwe) forumleden zich voorstellen
Barthvader

Bericht door Barthvader » 23 okt 2008, 09:50

Scientizt schreef:Hey Ootje, ook hier?!
Welkom!

Grtnz
Scientizt
Yeah, thanks voor de tip.

Barthvader

Bericht door Barthvader » 23 okt 2008, 09:51

wimpie schreef:Hey Bart welkom
en komen ze allemaal hierheen van het MF forum?

Wimpie
Nee hoor Wimpie, het M-F forum heeft niet zoveel Goldwingrijders denk ik.

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Bericht door japie de cipier » 23 okt 2008, 18:06

misschien een idee, je zou dan ook ebruik kunnen maken van een soort race kraag [dat zit tussen de helm en op de schouders] dat is om de G krachten in de bochten wat op te vangen en om zoiets te proberen zou je kunnen beginnen met een soort kussentje dat sommige bijrijders van automobilisten ook wel eens om hebben.
dan rust die zware helm niet op de nek maar op de schouders.

gr japie.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Barthvader

Bericht door Barthvader » 23 okt 2008, 22:45

Thanks Japie voor het meedenken.

Ik heb zo'n nek ding voor hem, maar het is een enorm gemedder om het om te krijgen bij hem (hij wil dus echt niet)

Ook is een fietshelm niet echt zwaar. (wwil ie ook niet)

Het kereltje is gewoon door ongelukkig als ie al die poepspas aan moet.
Dan maar zonder en een blij kereltje in de bak.
Riemen deren hem niet, dat is hij inmiddels gewend in de auto.

Let wel, ik ben heus wel zuinig op mijn manneke, dus pas ik de rijstijl gewoon aan.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Bericht door RonalT » 23 okt 2008, 23:25

Hoe de regels zijn vind je in diverse regelingen die onze lieve koningin voorgelezen heeft :)

Dit is een qoute uit
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) (geldend op: 23-10-2008)

Artikel 60

1.
De bestuurder en de passagiers van bromfietsen, motorfietsen en driewielige motorvoertuigen moeten een goed passende helmdragen, die door middel van een sluiting op deugdelijke wijze op het hoofd is bevestigd en die is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet.

2.
Het eerste lid geldt niet voor:

a.
de bestuurder en de passagiers van een snorfiets;
b.
de bestuurder en de achter hem zittende passagier van een brombakfiets;
c.
de bestuurder of de passagier van een door de Dienst Wegverkeer aangewezen type bromfiets, niet zijnde een brommobiel, of motorfiets van wie de zitplaats beschermd wordt door een veiligheidscel en voorzien is van autogordels. Bij de aanwijzing kan onderscheid gemaakt worden tussen de bestuurder en de passagiers ten aanzien van de gelding van het eerste lid. Bij ministeriële regeling worden regels gesteld betreffende de eisen waaraan een type bromfiets of motorfiets moet voldoen om te kunnen worden aangewezen. Deze regels zien in elk geval op de eisen die gesteld worden aan de veiligheidscel en de autogordels;
d.
de bestuurder en de passagiers van een brommobiel met een gesloten carrosserie;
e.
de bestuurder of de passagiers van een brommobiel zonder gesloten carrosserie of een driewielig motorvoertuig, van wie de zitplaats in deze brommobiel of dat motorvoertuig is voorzien van bevestigingspunten voor autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG, zoals deze gold op de datum waarop het voertuig in gebruik is genomen, en van autogordels die voorzien zijn van een krachtens artikel 5.2.47, zesde lid, van het Voertuigreglement vastgesteld goedkeuringsmerk.

Mijn zoon was ongeveer 11 maanden toen hij voor het eerst in het zijspan zat. Een degelijke babyautostoel had ik met metalen beugels, bouten en moeren vastgemaakt op de bodem van het span.
De stoel kon in een slaapstand gedraaid worden en daar is de eerste tijd volop gebruik van gemaakt.
Hij heeft altijd met een helm op in het zijspan gezeten, alhoewel het de eerste keren wel een gedoe was. Hij wilde ook geen helm op en passen in de winkel al helemaal niet. De vrouw van de eigenaar is meer dan een uur samen met mijn vrouw bezig geweest om op een speelse manier de helm op te zetten. We hebben de helm mee gekregen naar huis om het daar in alle rust te proberen. En dat lukte uiteindelijk. Daarna eigenlijk geen problemen meer gehad.
Alleen was de helm te zwaar. Toen hij pas kon lopen viel hij nog wel eens om als hij met helm op van of naar het zijspan liep. Maar ja de hummel was dan ook 1 - 1 1/2 jaar
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Barthvader

Bericht door Barthvader » 24 okt 2008, 07:31

kijk, dus hij hoeft geen helm op als ie in de riemen zit.
Dit vermoeden had ik al omdat de trike boys ook zonder helm rijden.

Dat helm gebeuren begrijpt hij niet en hij zit danook als een zielig hoopje in de bak met een gezicht van: "waarom moet ik deze ellende ondergaan"
Dan maar zonder helm en een manneke die veel plezier heeft in het zijspanrijden. :D

Bedankt voor de wet-tekst.

Ennuh, heb je het span nog steed RonalT ?

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Bericht door RonalT » 24 okt 2008, 09:14

Lees wel heel goed, de uitzondering gaat over motorvoertuigen op 3 wielen. Een trike is volgens onderstaande artikel 1.1 q een motorvoertuig op 3 wielen. Maar waar jij mee rij is een motorrijtuig op twee wielen, met zijspanwagen, artikel 1.1 ao.
En dan geld altijd nog voor de trikerijders artikel 60 lid 2.e
Artikel 1.1 q.

driewielig motorrijtuig: motorrijtuig op drie symmetrisch geplaatste wielen, met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van meer dan 45 km/h of uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van meer dan 50 cm3
Een zijspan is:
Artikel 1.1 ao.

motorfiets: motorrijtuig op twee wielen, met of zonder zijspanwagen, alsmede een motorrijtuig op drie asymmetrisch geplaatste wielen, met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van meer dan 45 km/h of uitgerust met een verbrandingsmotor met een cylinderinhoud van meer dan 50 cm3, niet zijnde een motorrijtuig met beperkte snelheid; in ieder geval wordt als motorfiets aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs als motorfiets is aangeduid;
Tweede punt is:
Artikel 60 lid 2.e:

dat motorvoertuig is voorzien van bevestigingspunten voor autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG,
en ik denk niet dat de meeste riemen in zijspannen en trikes voldoen aan riemen aan bovenstaande.

Als ik in jouw schoenen stond zou ik de helm in de bak leggen en gewoon lekker rustig in het rond toeren. Mocht een agent moeilijk gaan doen dan leg je het probleem uit en meestal doen ze dan niet moeilijk. In het uiterste geval zet je Teun die helm op en rij je verder.
Zoals mij al jaren bekend is zijn agenten meestal niet erg goed op de hoogte met regels betreffende motorfietsen. en daar kan je stiekum gebruik van maken. :wink:
Je stel gewoon dat het een driewielig motorvoertuig is met veiligheidsgordels en dat daardoor de helmdraagplicht niet geld.

Uit mijn eigen omgeving ken ik twee kinderen met dit syndroom en die zijn heel verschillend, de ene zou ik achterin de auto rustig in zijn gordel en de andere maakt er steeds weer een hoop stampij over. De eerste is ook goed aanspreekbaar, luistert direct als ik zijn naam noem, de andere rent rond en is dan niet aanspreekbaar.
Maar vooral als er andere motorrijders (zijspanrijders) in de buurt zijn zou ik er met Teun over hebben of hem er op wijzen dat motorrijders allemaal een helm dragen. Langzaam aan kan je hem misschien zo ver krijgen dat hij tijdens korte en later langere ritten een helm kan laten dragen.

Tweede vraag: Ja dat zijspan hebben we nog, maar meestal staat hij in de garage omdat Pascal er niet meer in wil zitten en Karin het dus niet leuk vind om hem naast haar motor te hebben.
Zij rijdt op een Shadow 500 en die is aan de lichte kant om een zijspan met hoge snelheid mee te sleuren. Tot 90 km/uur rijdt het lekker, tot 110 gaat het en daar boven wordt het dramatisch. Ook het benzineverbruik stijgt gigantisch als het zijspan er naast staat.

Maar voor speciale gelegenheden komt hij nog wel eens naar buiten.
Laatst gewijzigd door RonalT op 24 okt 2008, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1491
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

Bericht door Antoon Aarts » 24 okt 2008, 09:35

Ook ik ben begin jaren 90tig aangehouden met m'n span voor controle.
Afbeelding
Betreft m'n vorige span : manneke in de bak is "onze Pieter "word volgende week 17.

Afbeelding

Antoon
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Bericht door RonalT » 24 okt 2008, 09:49

Ha Antoon, jammer dat er geen jaartal bij staat, want de wet waaruit ik deze artikelen haalde is

Het voertuigregelement behorende bij de Wegenverkeerswet 1994 in ’s-Gravenhage voorgelezen door Beatrix op 16 juni 1994 in het bijzijn van

De Minister van Verkeer en Waterstaat,
J. R. H. Maij-Weggen
Uitgegeven de dertigste juni 1994
De Minister van Justitie,
A. Kosto

Maar als Pieter 17 wordt is hij in 1991 geboren en op de foto ziet hij er uit als een jaar of 2 - 3 dus dat was ongeveer 1994. Ben jij dan de veroorzaker van deze wetsaanpassing? :D

Maar inderdaad was er toen veel niet geregeld. Zo reed ik met een VT750C waarachter een 1-wielige aanhangwagen hing. En daarmee mocht ik op de autosnelweg 120 rijden. Want de 80-kilometerregel gold voor motorvoertuigen op meer dan drie wielen die een aanhangwagen voortbewogen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Barthvader

Bericht door Barthvader » 24 okt 2008, 13:32

RonalT schreef:Lees wel heel goed, de uitzondering gaat over motorvoertuigen op 3 wielen. Een trike is volgens onderstaande artikel 1.1 q een motorvoertuig op 3 wielen. Maar waar jij mee rij is een motorrijtuig op twee wielen, met zijspanwagen, artikel 1.1 ao.
En dan geld altijd nog voor de trikerijders artikel 60 lid 2.e
Artikel 1.1 q.

driewielig motorrijtuig: motorrijtuig op drie symmetrisch geplaatste wielen, met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van meer dan 45 km/h of uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van meer dan 50 cm3
Een zijspan is:
Artikel 1.1 ao.

motorfiets: motorrijtuig op twee wielen, met of zonder zijspanwagen, alsmede een motorrijtuig op drie asymmetrisch geplaatste wielen, met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van meer dan 45 km/h of uitgerust met een verbrandingsmotor met een cylinderinhoud van meer dan 50 cm3, niet zijnde een motorrijtuig met beperkte snelheid; in ieder geval wordt als motorfiets aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs als motorfiets is aangeduid;
Tweede punt is:
Artikel 60 lid 2.e:

dat motorvoertuig is voorzien van bevestigingspunten voor autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG,
en ik denk niet dat de meeste riemen in zijspannen en trikes voldoen aan riemen aan bovenstaande.
Daar was dus het bekende addertje
Als ik in jouw schoenen stond zou ik de helm in de bak leggen en gewoon lekker rustig in het rond toeren. Mocht een agent moeilijk gaan doen dan leg je het probleem uit en meestal doen ze dan niet moeilijk. In het uiterste geval zet je Teun die helm op en rij je verder.
Zoals mij al jaren bekend is zijn agenten meestal niet erg goed op de hoogte met regels betreffende motorfietsen. en daar kan je stiekum gebruik van maken. :wink:
Je stel gewoon dat het een driewielig motorvoertuig is met veiligheidsgordels en dat daardoor de helmdraagplicht niet geld.
Ik heb die fietshelm idd uit voorzorg bij mij, ook voor als er plotseling een kind ff een rondje door de wijk wil rijden.
Uit mijn eigen omgeving ken ik twee kinderen met dit syndroom en die zijn heel verschillend, de ene zou ik achterin de auto rustig in zijn gordel en de andere maakt er steeds weer een hoop stampij over. De eerste is ook goed aanspreekbaar, luistert direct als ik zijn naam noem, de andere rent rond en is dan niet aanspreekbaar.
Reken Teun maar tot de laatste catergorie. :D
Maar vooral als er andere motorrijders (zijspanrijders) in de buurt zijn zou ik er met Teun over hebben of hem er op wijzen dat motorrijders allemaal een helm dragen. Langzaam aan kan je hem misschien zo ver krijgen dat hij tijdens korte en later langere ritten een helm kan laten dragen.


Ik hoop dat ie zoiets wel gaat opmerken.
Tweede vraag: Ja dat zijspan hebben we nog, maar meestal staat hij in de garage omdat Pascal er niet meer in wil zitten en Karin het dus niet leuk vind om hem naast haar motor te hebben.
Zij rijdt op een Shadow 500 en die is aan de lichte kant om een zijspan met hoge snelheid mee te sleuren. Tot 90 km/uur rijdt het lekker, tot 110 gaat het en daar boven wordt het dramatisch. Ook het benzineverbruik stijgt gigantisch als het zijspan er naast staat.

Maar voor speciale gelegenheden komt hij nog wel eens naar buiten.
Ok jij hebt dus een los span.
Grappig mijn vrouw heeft ook een VT500c. Shadow.

Barthvader

Bericht door Barthvader » 24 okt 2008, 13:38

@Antoon:

nog een jaartje verder en hij koopt zijn eigen Goldwing....

Volgens mij is er nog steeds weinig geregeld voor tweewielers.
Zolang je een frame heb met een kenteken kun je vanalles bouwen.
Natuurlijk basisdingen als verlichting, lawaai en remmen moeten kloppen, maar verder ......

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1491
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

Bericht door Antoon Aarts » 24 okt 2008, 14:02

Barthvader schreef:@Antoon:

nog een jaartje verder en hij koopt zijn eigen Goldwing....

Volgens mij is er nog steeds weinig geregeld voor tweewielers.
Zolang je een frame heb met een kenteken kun je vanalles bouwen.
Natuurlijk basisdingen als verlichting, lawaai en remmen moeten kloppen, maar verder ......
Goldwing 25 kw ?
Van de week is m'n dochter geslaagd voor d'r motorrijbewijs haar interesse ligt bij de Honda Hornet .
Toendertijd werden de zijspannen gekeurd , er stond geen Honda meer op het kenteken als motormerk maar EML .

Antoon
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.

Plaats reactie