Hallo, hier een nieuwe GL1000 rijder/sleutelaar

Hier kunnen (nieuwe) forumleden zich voorstellen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Hallo, hier een nieuwe GL1000 rijder/sleutelaar

Bericht door jwt67 » 13 sep 2015, 09:11

Al enige maanden bezoek ik al het forum dus wordt het zeker tijd om mij eens voor te stellen.
Mijn naam is Jan-Willem Timmermans ben 48 jaar oud en woon in Westervoort. Na zo'n 20 jaar geen motor gereden te hebben begon het steeds meer te kriebelen. Daarnaast was mijn oldtimer auto, Jaguar xj12 uit 1975, na vele sleutel uren in een prima staat gekomen dus kwam er ook weer wat tijd beschikbaar. Voor motorrijden hoef je natuurlijk niet perse heel veel tijd te reserveren maar als je een niet gerestaureerde GL1000 goed en mooi wil maken is wat tijd wel handig. Eerst maar een beetje verdiept in de GL1000 historie en het was voor mij snel duidelijk dat het een K1 of K2 moest gaan worden.
Op zich alle tijd om een goed exemplaar aan te gaan schaffen maar geduld is niet mijn sterkste kant dus twee weken later stond ie er. Het is een blauwe GL1000 K2 uit 1978 geworden. Wat mij vooral aansprak was de behoorlijk originele staat. Op de uitlaten, de kleur van de lak en wat kleine dingen na nog helemaal origineel. Wel had de vorige eigenaar er niet heel veel mee gedaan de laatste jaren. Voorbeelden zijn een luchtfilter van 14 jaar oud maar nog wel binnen de vervangingstermijn van het aantal kilometers. Ook zat er al 2 jaar dezelfde benzine in de tank. Aflijn toch maar eens proberen aan de gang te krijgen. Met een hoop rook, geproest en gerammel sloeg de motor na wat doorstarten aan. Na een tijdje versneld stationair draaien was de rook en het gerammel weg en begon hij steeds beter rond te lopen. Dat gaf mij voldoende vertrouwen om er een proefritje mee te maken, wel zonder achterrem want die zat vast. Na het ritje helemaal enthousiast geworden en de koop gesloten.
Het plan was een goede onderhoudsbeurt geven en dan deze zomer tot aan het slechte weer lekker te gaan rijden. De wintertijd dan gebruiken voor wat grotere klussen. De onderhoudsbeurt is gelukt, olie, filters, kleppenstellen, nieuwe distributie, remmen gangbaar maken, aluminium polijsten, een lager stuur eropgezet etc. Wel wat boutjes die doldraaiden of knapten maar goed dat is ook weer gerepareerd. Vervolgens genieten van het rijden, heerlijk! Maar ja dan blijkt dat na het flink doortrekken de motor even slecht gaat lopen. Met de choke erbij loopt ie weer prima dus waarschijnlijk een carburatieprobleem. Dit was beslist geen probleem wat direct verholpen moest worden want je kon prima met de motor rijden zonder dat het mankement zich voordeed. Maar het zit me dan toch niet lekker dus de carburateurs gedemonteerd en in ieder geval geconstateerd dat 2 van de 4 zuigers stroef heen en weer gaan en zelfs af en toe blijven hangen dus dit kon het euvel wel eens zijn. Tja en als de carburateurs eraf zijn zie je nog beter de plekken op het motorblok waar de verf eraf is en de oxidatie heeft toegeslagen. Dit was me al een doorn in het oog en nu nog meer. Juist het motorblok vind ik een van de mooiste onderdelen van een GL1000. Heel even overwogen om de plekjes bij te werken...... Inmiddels heeft het motorblok het frame verlaten en ben ik al heel wat uurtjes schoonmaken en schuren verder. Ook nu weer wat boutjes (koelvloeistofleiding) en de onderste blokbouten kapot gedraaid. Het plan is binnen een week of 2 a 3 het blok weer te kunnen spuiten met een goede primer en 2K lak zodat ik niet meer mee ga maken dat de lak er weer afknapt. Daarnaast wil ik ook alle beugeltjes, luchtfilter en dat soort artikelen opnieuw spuiten omdat daar ook wel wat (vlieg)roest aanzit. Wat mij wel verraste was dat de "losse" framebuis aan de onderzijde over een lengte van een centimeter of 6 doorgeroest is. Aan de andere kant als er ruim 35 jaar water in de buis zit kan het waarschijnlijk ook niet anders dan doorroesten....... Het lijkt nu misschien of het een barrel is maar dat is het zeker niet, hij is in een best goede staat. Heeft nog wel 'wat uurtjes' onderhoud nodig maar in het voorjaar ga ik weer lekker toeren!
Afbeelding
GL1000 K2

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Hallo, hier een nieuwe GL1000 rijder/sleutelaar

Bericht door Devoraz » 13 sep 2015, 14:40

Welkom en veel succes met de opknapbeurt.

Er zijn er jou al wat voor gegaan met de restauratie van een GL1000 hier op het forum dus mocht je een vraag hebben, zullen er altijd wel wat personen zijn die wellicht een antwoord voor je hebben. :wink:
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Hallo, hier een nieuwe GL1000 rijder/sleutelaar

Bericht door GlimWas » 14 sep 2015, 17:00

Welkom bij de club en we zijn hier dol op foto's
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: Hallo, hier een nieuwe GL1000 rijder/sleutelaar

Bericht door appieabc » 14 sep 2015, 20:08

ho ho ho en dit is niet de kerstman even over de voetnoot in je cv een goldwing is gerijpt ,bereden of op leeftijd maaar nooit een barrel
voor de rest hartstikke welkom zeker met zo n mooie oude dame :lol: :lol: :lol:
appieabc

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: Hallo, hier een nieuwe GL1000 rijder/sleutelaar

Bericht door jwt67 » 17 sep 2015, 22:10

Ja dat krijg je met die beginners hè, verkeerd woordgebruik........ Zal niet meer gebeuren hoor :)
GL1000 K2

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: Hallo, hier een nieuwe GL1000 rijder/sleutelaar

Bericht door rudolphwolven » 19 sep 2015, 21:15

Hoi jwt67,

Ook namens mij....welkom op het forum.
Van harte gefeliciteerd met je prachtige aankoop..........het is een uitstekende basis om iets moois van te maken.
De GL1000 is inderdaad een fantastische motor met erg veel karakter en technisch (destijds en nog steeds) een markant hoogstandje.
Ik wens je veel plezier en succes met de restauratie.
Jan Willem, ook erg leuk en bijzonder dat je daarnaast een Jaguar xj12 uit 1975 bezit.........een prachtige klassieke coupé.........exclusief en op en top Engels........mooi hoor.

Met vriendelijke groet,
Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: Hallo, hier een nieuwe GL1000 rijder/sleutelaar

Bericht door jwt67 » 19 sep 2015, 21:55

Hallo Ruud,

Dank je wel.
Gaat zeker lukken, plezier hebben van de GL1000 en de "restauratie". Ik heb restauratie maar tussen aanhalingstekens gezet omdat dat voor mij toch een paar stapjes verder is. Maar ik ben hem zeker serieus aan het opknappen!
De jaguar heb ik al 26 jaar en is mijn grote hobby maar de gl1000 begint al terrein te winnen....... Voordeel van een motor opknappen is dat het wat overzichtelijker is en je niet veel ruimte nodig hebt. Overigens is het geen coupe hoor maar een vier deurs. Voor mij is deze mooier dan de coupe maar daar denkt het gros anders over.
Gisteren heb ik het motorblok gespoten en ik ben er erg tevreden over, natuurlijk zijn er altijd van die puntjes die beter kunnen..... Vorige week heb ik een straalcabine aangeschaft en vandaag voor het eerst mee gewerkt. Had ik jaren eerder moeten kopen!
Willem, hierboven...., gaf al aan dat we op het forum dol zijn op foto's dus........

Groeten,
Jan-Willem





Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
GL1000 K2

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: Hallo, hier een nieuwe GL1000 rijder/sleutelaar

Bericht door rudolphwolven » 20 sep 2015, 13:02

Hoi Jan-Willem,

Blok is echt prachtig geworden hoor........proficiat.
De Jaguar is ook echt heel, heel, mooi.........als dat een voorproefje is dan wordt de GL1000 zeker ook een plaatje.
Heel veel succes toegewenst!
PS:
Tip......Omdat ik vermoed dat je best nog wat meer (vooral ook foto's) over de restauratie van de K2 gaat posten adviseer ik je om daarvoor onder Technische onderwerpen per Goldwing type....."GL1000-Forum" een apart onderwerp te openen........dit kan nu nog vrij gemakkelijk; straks is het overzetten veel werk.

mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Hallo, hier een nieuwe GL1000 rijder/sleutelaar

Bericht door De Motormuis » 20 sep 2015, 16:42

Hallo Jan - Willem.

Welkom op ons mooie forum.
En heel veel plezier met het opknappen
en straks weer met het rondrijden met je Wing.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: Hallo, hier een nieuwe GL1000 rijder/sleutelaar

Bericht door peter n.d. » 24 sep 2015, 18:52

Beste jan - Willem , veel plezier en vele vellige km. gewenst met Je Goldwing als hij weer helemaal in orde . :wink: Groeten Peter n.d. :wink:

Gebruikersavatar
meire
Berichten: 806
Lid geworden op: 19 jul 2009, 19:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: oost-vlaanderen

Re: Hallo, hier een nieuwe GL1000 rijder/sleutelaar

Bericht door meire » 25 sep 2015, 11:56

Hallo Jan - Willem.

Welkom op het forum. :!:
En heel veel plezier met het opknappen :arrow:
en na het opknappen het rondrijden met je Wing. :wink:
Vele Groetjes,Meire

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: Hallo, hier een nieuwe GL1000 rijder/sleutelaar

Bericht door jwt67 » 25 sep 2015, 21:14

peter n.d. schreef:Beste jan - Willem , veel plezier en vele vellige km. gewenst met Je Goldwing als hij weer helemaal in orde . :wink: Groeten Peter n.d. :wink:
Dank je wel Peter
GL1000 K2

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: Hallo, hier een nieuwe GL1000 rijder/sleutelaar

Bericht door jwt67 » 25 sep 2015, 21:16

meire schreef:Hallo Jan - Willem.

Welkom op het forum. :!:
En heel veel plezier met het opknappen :arrow:
en na het opknappen het rondrijden met je Wing. :wink:
Dank je wel Meire
GL1000 K2

Plaats reactie