Ook Matt heeft een wing

Hier kunnen (nieuwe) forumleden zich voorstellen
Gebruikersavatar
nazijspanweersolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2015, 10:16
Type Goldwing: GL1500

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door nazijspanweersolo » 16 dec 2015, 09:23

Mooi!,

Ik ben benieuwd hoe hij rijdt na montage.

mvrg

Erik
'81 1100 met EZS zijspan
'86 1200
'89 1500 ('92 blok)

Matt
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 sep 2015, 19:01
Type Goldwing: GL1200

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door Matt » 16 dec 2015, 20:02

Daar ben ik ook benieuwd naar, maar moet nog even wachten. Mag pas in maart weer de straat op met het geheel.
Zal even wat foto's plaatsen van de revisie als het zover is.

Matt
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 sep 2015, 19:01
Type Goldwing: GL1200

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door Matt » 24 jan 2016, 12:03

Zo het is alweer even geleden, maar heb niet stil gezeten. Heb de schokbrekers helemaal uit elkaar gehad en de binnenste veer vervangen voor een progressieve van hyperpro. Het ging alleen niet geheel zonder slag of stoot. Bij het uit elkaar halen bleek de rubber eindstop compleet te zijn vergaan. Vermoedelijk heeft er verkeerde olie in de demper gezeten. Na wat rond gezocht te hebben bleken deze dingen niet meer gemaakt te worden :( .
Gelukkig had ik twee setjes schokdempers weten te bemachtigen van een GL1100 met een set luchtslangen erbij. Hiervan heb ik een set uitelkaar gehaald en daar de nog goede eindrubbers gebruikt voor die van de GL1200. De demper zelf helemaal gereinigd, want die smurrie van de oud rubbereindstop zat overal.

Afbeelding


Daarna veren pakket weer samen gesteld en de boel weer in elkaar gezet.
Hier even een foto met het verschil tussen de originele en hyperpro veer.

Afbeelding

De originele veer is de lange. Volgens de geleerde heeft deze een kracht 4N en bij montage een veervoorspanning van 7cm
De kortere, maar dikkere heeft een kracht van 9,8N tot 13,4N en maar een voorspanning van 3cm. Daarom is die dus ook korter dan de originele, 4cm korter om precies te zijn.

Aangezien in mijn geval er ook nog een redelijke zijspan naast de motor hangt hebben we er voor gekozen om de voorspanning iets groter te maken om het eerst extra gewicht wat er standaard al is al wat te compenseren. Hiervoor zijn er bussen gedraaid van 6mm.

Afbeelding

Het verschil naar montage. De veren staan beide op de ring die nu dus iets is verhoogt.


Afbeelding

Afbeelding


Daarna alles weer in de pers en klaar is kees.

Afbeelding

Afbeelding

Matt
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 sep 2015, 19:01
Type Goldwing: GL1200

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door Matt » 24 jan 2016, 12:14

Vandaag geprobeert om de schokdempers aan te sluiten op de compressor van de GL1200. Hierbij kwam ik weer een probleem tegen. De vorige eigenaar had blijkbaar op professionele wijze de oude schokdempers verwijdert en de luchtslangen afgedicht.

Afbeelding

Geen nood, heb de luchtslangen van de GL1100 nog dacht ik.
Helaas blijken deze niet overeen te komen met die van de 1200. Ze passen wel op de schokdemper, maar niet op het verdeelblokje op de motor :(
Heeft iemand hier misschien een idee, of een setje slangetjes voor mij?

Aangezien ik toch de boel uitelkaar heb liggen gelijk maar eens kijken naar de elektra. Wist dat dit niet helemaal naar mijn smaak zou zijn aangesloten, maar dit ......

Afbeelding

Ik hoop niet dat dit door de officiele zijspan importeur en aanbouwer is gedaan, anders heeft men daar nog aardig wat te leren.

Matt
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 sep 2015, 19:01
Type Goldwing: GL1200

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door Matt » 24 jan 2016, 12:43

Ben in de tussentijd ook met wat accessoires bezig geweest.
Aangezien de motor ook gebruikt gaat worden voor vakantie wou ik nog graag een bagagerekje op de kofferklep van het zijspan. Het rek wat op de topkoffer van de 1200 past hier mooi bij.

Afbeelding

Dus aan het zoeken geweest naar nog z'n rek. Een paar gevonden, maar kon het niet overeen komen met de prijs. Tot dat ik deze tegen kwam. Kwam van een GL1100 Aspencade.

Afbeelding

Dus nu kan die andere op het zijspan.

Tevens nog een trekhaak weten te scoren. Alleen de elektra nog aansluiten en hij kan gebruikt worden (dat kan gelijk met de rest van de elektra werkzaamheden).

Afbeelding


Kwam trouwens tussen alle meegeleverde onderdelen van de vorige eigenaar ook nog een rugsteun tegen.

Afbeelding

Ik weet zo niet welk merk dit is en of er nog onderdelen voor te koop zijn. De vorige eigenaar heeft hem eraf gehaald en de steun rechts waarmee hij op de motor werd gezet door midden gezaagd :cry: :cry: . Hierbij nog een paar foto's, als iemand nog een idee heeft of misschien nog een steuntje dan verneem ik dat graag.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laatste is de steun rechts die verzaagd is. De eerste twee zijn zoals de steun links aan de rugsteun zit.


Oja, niet geheel onbelangrijk. Ik ben niet een echte poetser. Maar deze motor bevat veel chroom delen en ziet er niet uit als dat niet netjes is. Heeft er iemand tips om het chroom weer mooi te krijgen?

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door RonalT » 24 jan 2016, 14:06

Poetsen met Bolgom Chroom ? :D
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2057
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door cooper » 24 jan 2016, 21:39

Bij BB zijn momenteel vele 1200 onderdelen in de aanbieding, ook rugsteunonderdelen.
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Matt
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 sep 2015, 19:01
Type Goldwing: GL1200

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door Matt » 24 jan 2016, 21:47

@ronalt, bedankt ga ik daar eens mee aan de slag.
@cooper, waar is bb een afkorting van? Ben nog niet helemaal ingeburgerd hier :oops:

Matt
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 sep 2015, 19:01
Type Goldwing: GL1200

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door Matt » 24 jan 2016, 22:33

Volgens mij heb ik het gevonden, bikers best

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door RonalT » 24 jan 2016, 22:43

Yes, de grootste in Nederland als het om Gold Wings en onderdelen gaat.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door De Motormuis » 24 jan 2016, 23:01

Klik rechtsboven op hun logo en dan
kom je vanzelf op hun site.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Matt
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 sep 2015, 19:01
Type Goldwing: GL1200

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door Matt » 30 jan 2016, 00:20

Na behoorlijk wat adressen te hebben afgebeld, vandaag via Wings in Almere een setje luchtslangen thuis bezorgd gekregen. Gelijk even geprobeerd. Ze passen en de vering is lucht dicht. Morgen de vering definitief monteren. Kan dit ook afgestreept worden van het lijstje

Matt
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 sep 2015, 19:01
Type Goldwing: GL1200

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door Matt » 02 feb 2016, 22:26

De motor aan de achterkant z'n beetje helemaal uitelkaar gehaald om de schokbrekers te kunnen monteren.
Nu zit ik met een vraag. Heb ze gevuld met 300ml putoline atf olie en heb het idee dat deze olie te dik is.
Het veren lijkt wel goed te gaan, maar als ik hem een heel stuk laat inveren duurt het wel 3sec. voordat de motor weer terug
is in de hoogste stand. Welke olie gebruiken jullie en hoeveel?

Plaats reactie