Ook Matt heeft een wing

Hier kunnen (nieuwe) forumleden zich voorstellen
Matt
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 sep 2015, 19:01
Type Goldwing: GL1200

Ook Matt heeft een wing

Bericht door Matt » 08 sep 2015, 19:18

Dag Allen,

Ik zal me even voorstellen.
Ik woon in het prachtige Nieuwolda en ben van bouwjaar '78.
Rij alweer een aantal jaren motor waarvan het meeste met zijspan.
Aangezien het vorige span te krap werd voor mijn kinderen ben ik opzoek
gegaan naar iets groters. Volgens mijn omgeving is dat aardig gelukt :D .
Van een 1 cilinder BMW met velorex 562 naar een GL1200 aspencade
met diligence MK2. Er zijn nog wel wat dingen die moeten gebeuren aan
de motor waarbij ik wel de nodige informatie kan gebruiken. Denk dat ik
daarvoor hier op de juiste plaats ben.

Hierbij een foto van het geheel.
Afbeelding

Het volgende is al gedaan:
Verwijderen vlaggetje Zeeland :D

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door Devoraz » 08 sep 2015, 20:02

Welkom op het forum.

Eindelijk weer wat zijspannen erbij. :wink:
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
KingEdwin
GL 1800 rijder
Berichten: 257
Lid geworden op: 19 sep 2010, 11:32
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door KingEdwin » 08 sep 2015, 20:26

welkom Matt.

Mooi span heb je, en net wat Devoraz zegt, eindelijk weer eens een motor (en wat voor één!!) met zijspan op dit forum.
Veel leesplezier gewenst op dit forum.
Gr,
Edwin

Beter spijt hebben van iets dat je wel hebt gedaan dan spijt hebben van iets dat je niet hebt gedaan.
mijn GW site mijn luchtvaart site


Voorheen: GW1500SE, VF1100S (V65 Sabre), VF750S (V45 Sabre), CBX55FII, CX500.

peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door peter n.d. » 08 sep 2015, 20:48

beste Matt , veel plezier en vele vellige km. gewenst met je zijspan . :mrgreen: Groeten Peter n.d. :wink:

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door cooper » 08 sep 2015, 21:53

Mooie combinatie ! En o ja... welkom bij de bende hé! :wink:
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Matt
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 sep 2015, 19:01
Type Goldwing: GL1200

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door Matt » 10 sep 2015, 22:27

Bedankt allemaal, ben er zelf ook aardig blij mee (en de kinderen ook al). Die kilometers moeten goed gaan komen, heb er nu alweer een aantal bij op gezet.
Aankomende week krijgt de motor eerst even een grote buurt en ik wil deze winter de extra electronica eens uitpluizen en netjes maken. Vorige eigenaar heeft
er nog al wat bij in gemaakt wat niet helemaal mijn smaak en keuze is.

Gebruikersavatar
meire
Berichten: 807
Lid geworden op: 19 jul 2009, 19:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: oost-vlaanderen

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door meire » 11 sep 2015, 11:58

beste Matt ,
Veel plezier en vele vellige km. gewenst met je zijspan :)
Mooie combinatie :!: !
Vele Groetjes,Meire

Gebruikersavatar
wingster
Berichten: 464
Lid geworden op: 23 mar 2006, 07:38
Locatie: Volkel

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door wingster » 11 sep 2015, 12:40

welkom op het forum van en door GOLDWING liefhebbers


veel rij en leesplezier toegewenst

Matt
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 sep 2015, 19:01
Type Goldwing: GL1200

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door Matt » 07 dec 2015, 23:29

Zo de eerste paar duizend er alweer bij op gezet. Vanwege dat hij in de overgangsregeling zit mag ik er in december, januari en februari niet de weg mee op. Dus mooi tijd om de 1200 eens onder handen te nemen.
Lijstje van dingen die ik graag wil doen en afmaken.

Hagon schokbrekers achter vervangen voor de luchtondersteunde versie (die er ook op hoort)
Schommelvork voorin (kijken of daar ook luchtondersteunde schokbrekers op gemonteerd kunnen worden)
Elektra naar het zijspan beter en netter maken
Zijspan voorzien van wat extra verlichting, met name aan de binnenkant (leeslamp(en) voor passagier(s) en verlichting in kofferbak)
Driepuntsgordels in bak maken (blijven de kinderen ook een keer op hun plek zitten :D )
Elektra probleempje van de 1200 zelf oplossen (wil soms erg slecht tot niet starten en bij de minste geringe belasting zie je de verlichting al minder schijnen)
Intercom in orde maken en door lussen naar de bak
Uitlaatringen vervangen (lekken een beetje)
Denk dat er nog wel meer bij komt.

In de tussentijd de motor voorzien van een trekhaak en uiteraard na het verwijderen van de zeeland vlag moest er wel een nieuwe vlag op komen. Dat is ook gebeurt.

frans1950
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jul 2015, 14:57
Type Goldwing: GL1100

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door frans1950 » 08 dec 2015, 11:49

Mooie combinatie! Ik heb ook jaren geleden zijspan gereden: kawa z1300 6 cylinder met hollandia bak. Blijft toch een belevenis het rijden met bak, geweldig! Mooi dat je een schommelvork gaat plaatsen is een wereld van verschil qua rijden! Heel veel plezier ermee.
Groeten, Frans

Gebruikersavatar
nazijspanweersolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2015, 10:16
Type Goldwing: GL1500

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door nazijspanweersolo » 10 dec 2015, 10:25

Beste Matt,

Denk goed na voordat je de Hagon schokbrekers vervangt door luchtondersteunde vering. De krachten die een zijspancombinatie moet verwerken zijn heel anders die van een solomotor en het kan zijn dat die Hagon schokbrekers er onder zijn gezet omdat de originele luchtondersteunde vering dit niet aan kon.

Ik rij nu sinds een jaar op een solo 1200 met de originele luchtondersteunde vering erop, maar heb hiervoor bijna vijftien jaar met een 1100 met zijspan gereden. Daar zaten Koni schokbrekers onder, die waren keihard, maar dat reed met zijspan wel lekker. De reden daarvoor is dat de motor dan in rechterbochten nauwelijks inveert waardoor geometrie niet verandert en de bak dan ook veel minder snel omhoog komt. De kracht die op de achterkant komt bij een rechterbocht moet je niet onderschatten.

De vering op mijn solo 1200 voldoet, maar ik moet ook regelmatig wat lucht toevoegen om het voldoende hard te houden. Ik vermoed dat als ik er een zijspan aan zou hebben gehad, de luchtvering zeker niet zou hebben voldaan en waarschijnlijk ook tamelijk snel kapot zou zijn gegaan. Zeker als je er een schommelarmvoorvork in gaat hangen zul je merken dat je veel gemakkelijker de bocht door kan en dat je dan vanzelf ook veel harder door de bocht zult gaan (die telescoopvoorvork kan echt niet in een zijspancombinatie). Het kan zijn dat dan zal blijken dat, als je voor veel geld de achtervering hebt vervangen, dit niet blijkt te werken.

Erik
'81 1100 met EZS zijspan
'86 1200
'89 1500 ('92 blok)

Matt
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 sep 2015, 19:01
Type Goldwing: GL1200

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door Matt » 10 dec 2015, 12:52

@Frans, ik verwacht ook dat het heel aangenaam gaat worden met een schommelvork er op. Kan niet wachten.

@Erik, dat klopt. Dat heb ik bij mijn vorige zijspan ook gehad. Al bij het er op gaan zitten begon die bij de motor op de achterkant al te zakken. Bij bochten naar rechts was het helemaal erg. Heb bij die motor de vering vervangen van Hyperpro. Dat wil ik met deze ook gaan doen, de veren vervangen voor Hyperpro. De hagons heeft de vorige eigenaar eronder gezet omdat de lucht versie stuk was, dit was een goedkopere oplossing zei hij. Zelf heeft hij haast niet gereden met het zijspan. Hij had het ding nieuw laten aanbouwen en heeft er 700 km mee gereden. De hagons die er onder zitten zijn niet sterk genoeg voor zijspan gebruik, bij bocht naar recht zakt hij ook door. En je kan er niet echt makkelijk bij om ze aan te passen aan de belasting. Heb via eBay een set luchtondersteund weten te bemachtigen voor €60,-. Die ben ik nu aan het reviseren, nieuwe keerringen erin en wil dus ook de veren vervangen. Dit leek mij handig omdat ik dan weer met de compressor de boel makkelijk kan aanpassen aan de belasting van het geheel. Maar hoor graag jou idee hierbij, aangezien je ook ervaring hebt.

Groeten Matt

Gebruikersavatar
nazijspanweersolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2015, 10:16
Type Goldwing: GL1500

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door nazijspanweersolo » 11 dec 2015, 11:14

Dag Matt,

Zo te lezen heb je er al goed over nagedacht en komt het ook helemaal goed. Daarnaast kun je je aan een setje van € 60,00 ook niet echt een buil vallen en moesten die Hagons blijkbaar toch al vervangen worden omdat ze te zacht zijn.

Als ik het zo lees heeft de vorige eigenaar er eigenlijk alleen een zijspan aan gehangen en moet er nog het nodige gebeuren om van een motor met zijspan ook een zijspancombinatie te maken. Met een schommelarmvoorvork en stevigere vering aan de achterkant ben je dan in één keer al een heel stuk verder.
Ik kon op de foto niet zien of er nu wel of geen autobanden op zitten, als dat niet het geval is, dan is dat wel een aanrader. Motorfietsbanden slijten op een zijspan wel heel enthousiast en een autoband van acht tientjes gaat dan zeker tien keer zo lang mee. Je hebt dan wel 15 inch velgen nodig. Op mijn 1100 had ik eerst de banden van een lelijke eend liggen. Die tonen heel mooi omdat ze hoog zijn. Het rijdt echter voor geen meter omdat die banden, doordat ze zo hoog zijn, veel te slap zijn. Ik ben daarna met banden van een smart gaan rijden. Die smartbanden tonen minder mooi, maar rijden veel beter. Je bent wel enigszins beperkt in je bandenkeuze omdat je smalle banden nodig hebt om tussen de achterbrug te passen

Ik zou, als ik jou was, in ieder geval wel voor heel stevige veren zorgen. Wellicht dat Hyperpro ook speciaal voor zijspanrijden extra stevige veren heeft. Goldwings zijn al decennialang ideale zijspantrekkers zodat ik aannneem dat ze daar ook iets voor hebben bedacht.

Veel plezier met het rijden met het zijspan, ik heb dat altijd met enorm veel plezier gedaan. Mijn kinderen zijn het zijspan inmiddels ontgroeid en de enige die nog mee gaat zit liever achterop, mede daarom ben ik weer solo gaan rijden. Ik kom echter nog wel elk jaar op het open weekend van zijspanclub Het Derde Wiel. Mocht je daar ook heen gaan zien dan spreek ik je nog wel even aan (zoveel 1200's met een dilligencebak zijn er nu ook weer niet).

mvrg

Erik
'81 1100 met EZS zijspan
'86 1200
'89 1500 ('92 blok)

Matt
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 sep 2015, 19:01
Type Goldwing: GL1200

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door Matt » 12 dec 2015, 22:45

Zeker heb er aardig over nagedacht, maar kan ook dingen over het hoofd zien. Ben ook blij dat er mensen meedenken en oplossingen aandragen.

De vorige eigenaar heeft niets met het geheel gedaan. De bak is er naast gezet door de importeur en daar houdt het mee op. Electra zit met van die blauwe scotch blokjes vast :shock: .
Heb met de vorige combinatie ook veel bereikt door de vering er op aan ta passen, want zoals je al aangaf op deze belasting zijn de originele veren niet berekend.
Autoband gaat nog komen, rij eerst de motorband af. Maar dat zal niet lang duren :D

Heb al even met hyperpro gebeld, zoals hier ergens op het forum vermeld, zouden die veren hebben voor de GL1200. Maar de beste man zei van niet. Probeer volgende week even weer en dan de man te pakken te krijgen die ook in het forum genoemd wordt. In de tussentijd ook contact gezocht via de mail met Ohlins. Zal de boel hier op de hoogte houden.
Heb de eerste schokbreker al helemaal uitelkaar liggen en kwam erachter dat er ook verkeerde olie in heeft gezeten. De rubber stop aan de binnenkant is helemaal vergaan tot een soort van kauwgum achtige substansie. Heb al nieuwe keerringen, rubberbusjes voor de ogen boven en onder en rubbertjes voor de luchtslangen binnen. Maar kan die rubber stop nog niet vinden. Iemand hier misschien een idee??

Dat plezier gaat lukken. Ben al een paar keer met de kinderen een weekendje weg geweest. Tent en camping spullen mee en gewoon gaan, vinden ze geweldig.

Groeten Matt

Matt
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 sep 2015, 19:01
Type Goldwing: GL1200

Re: Ook Matt heeft een wing

Bericht door Matt » 15 dec 2015, 12:08

Vandaag contact gehad met de juiste persoon. Veren zijn onderweg

Plaats reactie