Overstap van Harley naar goldwing

Hier kunnen (nieuwe) forumleden zich voorstellen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
John-peters
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2014, 21:18
Type Goldwing: GL1500
Locatie: landgraaf

Overstap van Harley naar goldwing

Bericht door John-peters » 13 jan 2014, 10:57

Hallo wingers wil me even voorstellen.

Mijn naam is john peters rij momenteel een harley davidson heritage en wil weer terug naar een goldwing.
Reden hier van is dat ik in het verleden een gl11oo heb gehad en wat ouder ben en toch iets luxer wil gaan rijden.
Maar mijn voorkeur gaat dan ook naar een 1500Gl . waar moet ik op letten als ik zo`n goldwing koop.
Oja en een vraag zit er standaard een achter uit op :?: :?: :?:

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13414
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Overstap van Harley naar goldwing

Bericht door RonalT » 13 jan 2014, 11:16

John, welkom op het forum. Een hele overstap van zo'n roffelende tweepitter naar een zoevende 6 cilinder.

De GL1500 is in 1988 op de markt gekomen, maar omdat bleek dat de motor voor de gemiddelde Amerikaan te duur was kwam er de GL1500Int bij. Deze was wat minder voorzien van gadgets. Weer later kwamen de GL1500Esp en de GL1500SE op de markt.

Heel simpel gezien was de GL1500 (1988 en 1989) ongeveer als de GL1500 Esp. De GL1500 I is wat eenvoudiger en de GL1500 SE is de meest luxueuze motorfiets.
Hebben ze allemaal een achteruitversnelling? Volgens mij wel.....

<EDIT> na het bericht van Pjotr nog even gezocht en in een bericht van vorig jaar werd dezelfde vraag gesteld en daarop antwoordde Antoon Aarts dat het een Interstate betrof als er geen achteruit versnelling aanwezig was. Dus de GL1500 I heeft geen achteruit versnelling </EDIT> :roll:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Overstap van Harley naar goldwing

Bericht door Devoraz » 13 jan 2014, 12:04

Ik heb op internet gevonden dat de Interstate NIET voorzien was van de achteruit. De Aspencade en de SE wel. :wink:
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Online
Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2642
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Overstap van Harley naar goldwing

Bericht door pieter » 13 jan 2014, 19:57

Hallo John,

Van harte welkom op het forum.

Mijn eerste Wing was een Interstate Nieuw gekocht in 1993 en mijn tweede in 1995 een SE bij motor Druten.

De Interstate was het opstap model ; Hij heeft geen achteruit, een eenvoudige radio met klein digitaal afleesvenster ( zonder cassette recorder ) maar wel een aux kabeltje voor een walkman of mp3 speler.
Verder is er geen compressor aan boord maar wel een slang om de vering manueel op druk te zetten.
Heeft ook geen digitaal scherm in het dashboard om alle info af te lezen, en ook geen cruis control.
Dit zijn wel zo'n beetje de grootste technische verschillen ( denk ik ) ten opzichte van Aspencade en de SE

De SE is wel het meest luxe paard en een waar ik persoonlijk voor zou gaan , maar ja de keuze is aan jou natuurlijk.

Groet. Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Overstap van Harley naar goldwing

Bericht door harmdeboer » 14 jan 2014, 20:22

Tis nie echt een versnelling...
:-)
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13414
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Overstap van Harley naar goldwing

Bericht door RonalT » 14 jan 2014, 20:56

Inderdaad, Harm. De meeste auto's hebben drie assen waarop de tandwielen van de versnellingsbak zitten. De ingaande en de uitgaande as en een hulpas. De in- en uitgaande as liggen in elkaars.

Afbeelding

De tandwielen grijpen altijd in elkaar en de helft van de tandwielen kan rond de as draaien waarop ze zitten. De schakelarmen schuiven de juiste schakelring in een tandwiel waardoor deze niet meer kan draaien t.o.v. de as. Nu staat de auto in een versnelling. Om achteruit te rijden wordt er een extra tandwieltje gebruikt (dat grijze tandwieltje rechts), daardoor draait de draairichting van de uitgaande as om.

In onze motoren wordt er wel iets extra's gebruikt maar dat verbind de startmotor met de versnellingsbak waardoor we elektrisch achteruit gaan.
Helaas geen mooi plaatje van kunnen vinden.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie