Pagina 4 van 5

Re: Het Follow-up systeem

Geplaatst: 10 mei 2013, 17:29
door wilco
1500 schreef:Degene die de navigatie zijn gaan volgen hebben de regel, De voorrijder bepaald de route, genegeerd.
Als deze regel aangehouden word, is de extra wegwijzer bij het verlaten van de oorspronkelijke route, niet nodig.
lees onze eerder geplaatste tekst:
wilco schreef:Dat klopt wel Richard, dat de kopman beslist, maar in onze situatie was er een te groot gat ontstaan tussen jouw laatste en onze eerste rijder. Jouw laatste rijder was door ons niet meer te zien. Als in dat geval de nav zegt afslaan, wie zijn wij dan om dat te negeren?

Re: Het Follow-up systeem

Geplaatst: 10 mei 2013, 17:44
door 1500
Maar, wat wil je daarmee zeggen?

Groeten Pierre :wink:

Re: Het Follow-up systeem

Geplaatst: 10 mei 2013, 20:24
door Black Wing
wilco schreef:
1500 schreef:Degene die de navigatie zijn gaan volgen hebben de regel, De voorrijder bepaald de route, genegeerd.
Als deze regel aangehouden word, is de extra wegwijzer bij het verlaten van de oorspronkelijke route, niet nodig.
lees onze eerder geplaatste tekst:
wilco schreef:Dat klopt wel Richard, dat de kopman beslist, maar in onze situatie was er een te groot gat ontstaan tussen jouw laatste en onze eerste rijder. Jouw laatste rijder was door ons niet meer te zien. Als in dat geval de nav zegt afslaan, wie zijn wij dan om dat te negeren?
je mag niet op de navigatie afgaan Wilco, de voorrijder bepaalt de route, misschien geeft zijn nav. wel een iets andere route aan dan de jouwe :roll:
dit is niet onmogelijk :!: dus je moet als tussen rijder eigenlijk doen alsof je geen nav. hebt, dan moet het goed gaan als er bij iedere afslag een aanwijzer staat,
en daar moeten we wel van uit gaan met dit systeem :wink:

en ik heb ook wel eens meer dan een half uur staan wachten door een groot gat in de rij, dat kan gebeuren

Re: Het Follow-up systeem

Geplaatst: 11 mei 2013, 11:24
door wilco
maw route negeren en weg vervolgen, dat is dus eigenlijk de boodschap...
Dat is even een andere manier van navigeren, maar niet onoverkomelijk...

Re: Het Follow-up systeem

Geplaatst: 11 mei 2013, 15:06
door Devoraz
wilco schreef:maw route negeren en weg vervolgen
Dat is dus wel de manier van het Follow-Up systeem. :wink:
Zoals de voorrijder van de rit in kwestie al aangaf dat hij een goede reden had om van de route af te wijken. Ik was er zelf niet bij maar aangezien een navigatie systeem bij mij sowieso nog ontbreekt, vertrouw ik blind op de wegwijzers in dit systeem. :D

Re: Het Follow-up systeem

Geplaatst: 11 mei 2013, 16:06
door 1500
Uiteraard moet je er blind op kunnen vertrouwen, anders heeft het geen zin om er aan te beginnen.

Als je als groep een route gaat rijden dan heeft niet iedereen daarvan een navigatie systeem, ook niet iedereen heeft hetzelfde systeem, bij degene die wel hetzelfde system hebben, is niet iedereen even fanatiek bezig om deze up to date te houden.
Dus niemand kan voorspellen waar en wanneer iemand een andere route zal hebben als de oorspronkelijke/bedoelde route.

Alleen daarom al kan de voorrijder geen punt bepalen wanneer een ander van de route zou kunnen afwijken, dus waar moet je dan een extra wegwijzer/aanwijzer gaan neerzetten. Dat is nu nog niet mogelijk.
Vandaar volgens het Follow Up systeem, maar dan moet het navigatie systeem dus uit, niet letterlijk, maar deze moet dan niet voor de rest van de groep, de route gaan bepalen anders gaat het zo goed als zeker mis.

Het is natuurlijk wel handig dat iedereen weet wat het eindpunt is, mocht er onderweg iets gebeuren, dan kun je altijd nog verder op je navigatie en hoe je er dan komt maakt dan niet zoveel meer uit.

Groeten Pierre :wink:

Re: Het Follow-up systeem

Geplaatst: 14 mei 2013, 00:38
door RonalT
1500 schreef:Als je met een groep rijd is het follow up system het enige wat werkt.
Ook al heb je De Garmin, het gaat niet lukken, van de TT weten het al van jou,dat ook niet lukken, maar goed dat wist ik al net als van de Garmin, dat gaat ook niet lukken.
Ik weet dat een goed gemaakte route in een ZUMO of Streetpilot goed zal werken. Als ik een route maak kan je die gewoon invoeren en die werkt. Die stuurt de motorrijders de juiste kant op. Dat is al diverse keren getest. Peter, Chrit en diverse anderen hebben hier ongemerkt aan meegewerkt.
1500 schreef:Als je als groep een route gaat rijden dan heeft niet iedereen daarvan een navigatie systeem, ook niet iedereen heeft hetzelfde systeem, bij degene die wel hetzelfde system hebben, is niet iedereen even fanatiek bezig om deze up to date te houden.
Dus niemand kan voorspellen waar en wanneer iemand een andere route zal hebben als de oorspronkelijke/bedoelde route.
Niet iedereen heeft een navigatiesysteem, nee. Dat is ook de reden dat we het Follow-up systeem gebruiken.
Niet iedereen heeft hetzelfde systeem en inderdaad ben ik er fanatieker mee bezig dan verschillende anderen.
Maar dat heeft er allemaal niets mee te maken.
Niemand hoeft iets te voorspellen, de voorrijder niet en de rest ook niet.
De voorrijder bepaald de route, niet de tussenliggende rijders (op basis van ideeën of van hun navigatie HULPmiddelen)


Deze regel, dat is de basis van deze discussie.
Iemand, mogelijk de voorrijder, heeft een route gemaakt en deze verspreid. Als de voorrijder nu van deze route gaat afwijken en wij gaan twijfelen doen we dat niet op basis van ideeën of van ons navigatiesysteem.
We twijfelen omdat de voorrijder de route niet aanhoudt, maar aan het improviseren slaat. En dat is niet erg, maar om de twijfel weg te nemen vraag ik alleen maar om op dat punt een wegwijzer weg te zetten.

Er hoeft geen wegwijzer op welk willekeurig punt dan ook te staan, maar alleen daar waar de voorrijder/ster bewust van de van te voren vastgestelde route gaat afwijken. Dit is het hele punt waar het om gaat.

Dus nogmaals de voorrijder bepaald de route. Hij/Zij kan elk moment afwijken van de route. Maar om twijfels te voorkomen wordt er op dat punt een wegwijzer weggezet.

Re: Het Follow-up systeem

Geplaatst: 14 mei 2013, 08:39
door peter
Je kan het allemaal op verschillende manieren bekijken.
Waar ging het mis:
1> Er is een route gemaakt en verspreid,deze is zelfs aangepast en opnieuw verspreid. Gevolg: De navi piloten vertrouwende de gedownloade route en zijn gaan twijfelen. (ook na de melding op de briefing dat de route misschien niet klopte)

2> De voorrijder is afgeweken van de zelf gemaakte route en heeft bij de afslag waar hij ging improviseren geen wegwijzer neergezet. Gevolg: De navi piloten vertrouwen (toch) de route en zijn gaan twijfelen.

3> Er is een route gemaakt en verspreid,deze is zelfs aangepast en opnieuw verspreid. Gevolg: Door de navi-ervaring van degene die op dat moment vooraan het "foute"groepje reed en geen wegwijzer zag bij de afslag ging het mis en volgden we de navi maar verder.

4> Op het moment van ontdekking is er te weinig overleg geweest en zijn we weer terug gevallen op ons oerinstinct. :!: Kudde gedrag en we volgden allemaal gewillig een leider.

Zo kunnen we nog lang blijven analyseren maar feit is wel dat als er een wegwijzer had gestaan de navi piloten de wegwijzer hadden gevolgd en daarna automatisch geen vertrouwen meer hadden gehad in hun route. Het eerste hoekje waar we via duitsland reden stond ook niet in de navi en we volgden gedwee en sloegen niet af(ook al mochten we ook niet in). De groep was toen nog dicht bij elkaar.

Gewoon de inmiddels bekende zin opnemen: De voorrijder bepaald de route. Hij/Zij kan elk moment afwijken van de route. Maar om twijfels te voorkomen wordt er op dat punt een wegwijzer weggezet.

Re: Het Follow-up systeem

Geplaatst: 14 mei 2013, 09:53
door Honda GL Castlebiker
peter schreef:Zo kunnen we nog lang blijven analyseren maar feit is wel dat als er een wegwijzer had gestaan de navi piloten de wegwijzer hadden gevolgd en daarna automatisch geen vertrouwen meer hadden gehad in hun route. Het eerste hoekje waar we via duitsland reden stond ook niet in de navi en we volgden gedwee en sloegen niet af(ook al mochten we ook niet in). De groep was toen nog dicht bij elkaar.[/b]
Maar jullie zijn jullie navigatie dus gevolgd (wegens gebrek aan wegwijzer). Maar dan merk je dat het niet klopt. Als je dan een kilometer of 5 (bijvoorbeeld) doorrijdt volgens de route die in je navigatie staat, dan kom je toch (onderhand) weer op de originele route en ziet daar de club die je bent kwijtgeraakt weer of in ieder geval een wegwijzer?

Nog iets: je staat als wegwijzer, en de laatste motor komt voorbij, maar die heeft geen geel hesje aan (wat voorrijder en achterrijder aanhebben, toch?). Dan weet je als dat een paar minuten duurt toch dat het niet klopt? En nu sta je daar als wegwijzer, zonder route op de navigatie. Wat dan? Las in dat topic van Siebengewald dat er daar 2 een half uur ofzo in de zon hebben staan wachten met de motorkleding aan. Da's niet fijn. (ik heb zelf zoiets: als er na een kwartier niemand naar me toe is gekomen en ik er nog in m'n uppie sta, ga ik een friettent opzoeken en een ijsco pakken of wat eten. Als ik ergens bij het laden of lossen sta en er gebeurd een kwartier lang niets, ga ik ook aan de bel trekken).

Re: Het Follow-up systeem

Geplaatst: 14 mei 2013, 11:57
door peter
De navi stuurde ons via de route naar de route die ook gereden was. Alleen waren we we 2 wegwijzers overgeslagen, dus toen we weer wegwijzers tegen kwamen klopte het wel weer. Als wegwijzer sta je soms lang te wachten als de kudde niet bij elkaar blijft. Je hoeft er maar eentje te hebben die niet doorrijd en dat scheelt weer tijd, spoorbomen dicht? Scheelt weer tijd. Stoplichten tegen? scheelt weer tijd en ga zo maar door. Rijdt Antoon voorop dan is hij met een uur klaar en rijdt er een onervaren iemand voorop is hij 2 uur bezig. De laatste rijder is net zo snel als de langzaamste.
De boodschap is dus: blijf staan tot de laatste rijder voorbij is!

Re: Het Follow-up systeem

Geplaatst: 14 mei 2013, 12:57
door Chrit
Problemen horen bij het leven.Het zou zelfs uitgesproken saai zijn wanneer we geen tegenslagen hadden om te overwinnen. Hoogtepunten worden namelijk extra zoet wanneer ze contrasteren met vervelende ervaringen. Gelukkige mensen hebben dus net zo goed problemen als ongelukkige mensen. Het verschil zit in de manier waarop ze met die problemen omgaan.
Sommige mensen zien overal problemen en andere mensen zien overal uitdagingen. We kennen allemaal mensen die van elke mug een olifant maken. Ze zien overal tegenop en nemen bij voorbaat al aan dat dingen onmogelijk zijn. Problemen gaan ze dan ook bij voorkeur uit de weg.Als je eenmaal geleerd hebt om je problemen uit de weg te gaan, zul je dit steeds vaker doen.
Omarm je problemen!
Veel mensen hebben er problemen mee om te voelen dat iets een probleem is. Ze ploeteren liever voort, dan dat ze moeten erkennen dat verandering noodzakelijk is. Het omgaan met problemen begint dan ook niet met actie, maar met een bepaalde mindset. Wie zijn problemen wil herkennen, dient open te staan voor zijn gevoelens en deze te accepteren. “Niet aanstellen” is een handige manier om met kleine ergernissen om te gaan, maar het is niet een goede houding tegenover grotere problemen. Negatieve gevoelens zijn dus een duidelijke aanwijzing dat er iets niet klopt en we kunnen die negatieve gevoelens maar beter serieus nemen.
Actie ondernemen
Als je besloten hebt om je probleem aan te pakken, wordt het tijd om actie te ondernemen. . Allereerst is het belangrijk om een plan te maken. Voor je begint, moet je weten wat je op dagelijkse basis gaat doen aan het oplossen van je probleem. Stel dat je niet tevreden bent met je baan en besloten hebt om naar een nieuwe op zoek te gaan. Dan is het zaak om te beschrijven wat je op dagelijkse basis gaat doen om een nieuwe baan te vinden. Advertenties bekijken, werving en selectiebureaus bezoeken, etc. Wie dit niet doet heeft grote kans dat zijn plannen in goede bedoelingen verzeilen.
Sommige mensen zien zo tegen een verandering op, dat ze het er maar bij laten zitten. Vaak is het dan goed om langzaam kleine stapjes te nemen. .
Uit het woord blijkt al dat het voor ons zelfvertrouwen belangrijk is om op ons zelf te kunnen vertrouwen. We moeten er op kunnen vertrouwen dat we kunnen omgaan met de problemen waar het leven ons voor stelt. Dit kun je alleen bereiken door veel te oefenen. Op die manier doe je ervaringen op die bevestigen wat je al dacht: problemen zijn er om opgelost te worden!!!

Re: Het Follow-up systeem

Geplaatst: 14 mei 2013, 17:14
door 1500
RonalT schreef:
1500 schreef:Als je met een groep rijd is het follow up system het enige wat werkt.
Ook al heb je De Garmin, het gaat niet lukken, van de TT weten het al van jou,dat ook niet lukken, maar goed dat wist ik al net als van de Garmin, dat gaat ook niet lukken.
Ik weet dat een goed gemaakte route in een ZUMO of Streetpilot goed zal werken. Als ik een route maak kan je die gewoon invoeren en die werkt. Die stuurt de motorrijders de juiste kant op. Dat is al diverse keren getest. Peter, Chrit en diverse anderen hebben hier ongemerkt aan meegewerkt.
1500 schreef:Als je als groep een route gaat rijden dan heeft niet iedereen daarvan een navigatie systeem, ook niet iedereen heeft hetzelfde systeem, bij degene die wel hetzelfde system hebben, is niet iedereen even fanatiek bezig om deze up to date te houden.
Dus niemand kan voorspellen waar en wanneer iemand een andere route zal hebben als de oorspronkelijke/bedoelde route.
Niet iedereen heeft een navigatiesysteem, nee. Dat is ook de reden dat we het Follow-up systeem gebruiken.
Niet iedereen heeft hetzelfde systeem en inderdaad ben ik er fanatieker mee bezig dan verschillende anderen.
Maar dat heeft er allemaal niets mee te maken.
Niemand hoeft iets te voorspellen, de voorrijder niet en de rest ook niet.
De voorrijder bepaald de route, niet de tussenliggende rijders (op basis van ideeën of van hun navigatie HULPmiddelen)


Deze regel, dat is de basis van deze discussie.
Iemand, mogelijk de voorrijder, heeft een route gemaakt en deze verspreid. Als de voorrijder nu van deze route gaat afwijken en wij gaan twijfelen doen we dat niet op basis van ideeën of van ons navigatiesysteem.
We twijfelen omdat de voorrijder de route niet aanhoudt, maar aan het improviseren slaat. En dat is niet erg, maar om de twijfel weg te nemen vraag ik alleen maar om op dat punt een wegwijzer weg te zetten.

Er hoeft geen wegwijzer op welk willekeurig punt dan ook te staan, maar alleen daar waar de voorrijder/ster bewust van de van te voren vastgestelde route gaat afwijken. Dit is het hele punt waar het om gaat.

Dus nogmaals de voorrijder bepaald de route. Hij/Zij kan elk moment afwijken van de route. Maar om twijfels te voorkomen wordt er op dat punt een wegwijzer weggezet.

Dan spreek jij jouw zelf tegen, want wie zegt elke keer weer dat de Tom Tom niet allemaal dezelfde route's kunnen rijden :roll:

Hoe kan de voorrijder nu voorspellen wanneer nu de Tom Tom de fout gaat, dus van de oorspronkelijke route gaat afwijken, want daar moet je dus een wegwijzer gaan neerzetten, zoals jij dat wilt. Volgens mij kan ik het niet duidelijker uitleggen.
Of bedoel je dat je alleen maar wegwijzers wilt neerzetten voor alleen maar de Garmins die alles up to date hebben. :( en de rest ziet maar.

Dus nogmaals het kan niet wat jij wilt :!: :!: :!: :!:

Maar goed, als jij je Wing met Garmin :mrgreen: er op durft te wedden dan neem ik de uitdaging graag aan.


Groeten Pierre :wink:

Re: Het Follow-up systeem

Geplaatst: 14 mei 2013, 17:43
door Stephan
Gewoon zonder de navigatie aan rijden dan weet niemand of de voorrijder van de route afwijkt(of hij hem dus goed of fout rijd), dus gewoon de wegwijzers volgen die er staan. Zo simpel is het.
Als je de route met de navigatie aan rijdt hoef je niet volgens het follow up systeem te rijden iedereen weet dan toch wel de weg, dan is het het gewoon route rijden en klaar.

Stephan

Re: Het Follow-up systeem

Geplaatst: 14 mei 2013, 18:10
door RonalT
1500 schreef:
RonalT schreef:Niemand hoeft iets te voorspellen, de voorrijder niet en de rest ook niet.
Hoe kan de voorrijder nu voorspellen wanneer nu de Tom Tom de fout gaat, dus van de oorspronkelijke route gaat afwijken, want daar moet je dus een wegwijzer gaan neerzetten, zoals jij dat wilt. Volgens mij kan ik het niet duidelijker uitleggen.
Of bedoel je dat je alleen maar wegwijzers wilt neerzetten voor alleen maar de Garmins die alles up to date hebben. :( en de rest ziet maar.

Dus nogmaals het kan niet wat jij wilt :!: :!: :!: :!:

Maar goed, als jij je Wing met Garmin :mrgreen: er op durft te wedden dan neem ik de uitdaging graag aan.
Je blijf op het punt hangen dat de voorrijder zou moeten gaan voorspellen wanneer iemand van de route zou gaan afwijken.
Maar waar ik het elke keer al over heb gehad is dat de voorrijder afwijkt van de route die van te voren gemaakt is. Deze route is bekend, verspreid en bekeken. Zodra hij hier van gaat afwijken dient hij die wegwijzer weg te zetten.

Hier ga je met jouw redenering fout. Jij hebt het steeds over afwijkingen van navigatiesystemen, ik heb het daar nooit over gehad.
Ik heb al meer geprobeerd te schrijven dat het niets met fouten te maken heeft of met verkeerd berekende routes. Maar op een of andere manier komt dat niet over.

De voorrijder in Noord-Limburg, pas geleden, wist dat hij van de route afweek. Hij was er zich van bewust, hij had alleen niet bij stil gestaan dat dit van invloed zou hebben.
En daardoor ontstaat verwarring. Iemand met minder ervaring in het maken van routes zou eerder denken dat hij zelf iets fout doet en de voorrijder volgen.

Maar de verwarring die bij ons optrad kan heel eenvoudig voorkomen worden door op dat ene punt een wegwijzer te plaatsen. Dus:

De voorrijder bepaald de route. Hij/Zij kan elk moment afwijken van de route. Maar om twijfels te voorkomen wordt er op dat punt een wegwijzer weggezet.
1500 schreef:Dan spreek jij jouw zelf tegen, want wie zegt elke keer weer dat de Tom Tom niet allemaal dezelfde route's kunnen rijden :roll:
Waar je dit vandaan haal weet ik niet. Ik heb nergens geschreven dat je met een TT de route exact zou kunnen rijden. Als iemand met verstand van zaken een route goed in elkaar knutsel, hem naar het toestel toe stuur en daarna in het toestel helemaal nauwkeurig ga controleren zou het misschien mogelijk zijn. Maar dat is niet des-Tomtom's.
Maar als je een route maak in Tyre en deze naar je TT stuur zullen er mogelijk afwijkingen ontstaan. Als er diverse mensen dezelfde route in Tyre maken en naar een TT sturen zullen er afhankelijk van de toestel-instellingen diverse routes kunnen ontstaan.
Onze ZUMO's en Street Pilots herberekenen niet als je een route naar een toestel stuurt. Dus als je een route heb, deze verspreid en de mensen sturen deze naar toestellen zouden de routes hetzelfde zijn.

Helaas is niet iedereen even goed in staat om een route op de computer te herberekenen en te controleren. Dus ik spreek niet voor anderen.

Re: Het Follow-up systeem

Geplaatst: 14 mei 2013, 18:18
door peter
Ik begrijp wel wat Pierre wil zeggen en ik vindt ook wel dat hij een punt heeft. Als we gewoon domweg doorrijden tot de volgende wegwijzer is er niks aan de hand. Dus niet op je navi (Garmin, Tomtom, sextant of postduiven gevoel) navigeren maar op de wegwijzers. je navi dient dan alleen ter controle en je moet gewoon doorrijden tot een wegwijzer ergens staat. Dan zal blijken dat je toch op de route zit van de voorrijder. Maar na 10km ga ik toch echt twijfelen :lol: Ook als ik de borden niet meer kan lezen of ze een andere taal spreken. Helemaal wanneer blijkt dat IK aan de verkeerde kant van de weg rij. :lol:

Wat RonalT bedoelt is dat we in geval van twijfel gewoon een wegwijzer neerzetten. That's all..... Dus bij afwijken, onduidelijke situaties, lang eenzelfde wegvolgen, of gewoon omdat het KAN een wegwijzer neerzetten. het kost niks en het plezier is even groot. (misschien wel groter omdat we als een groep weer aankomen :wink: )

Al met al staat er dus een wegwijzer die eigenlijk de weg niet weet :? :? :lol: