RonalT schreef:Dat is inderdaad het principe Erik, maar doordat de routes tegenwoordig via navigatie goed te volgen zijn is het anders geworden.
En als de gevolgde route en de route in het navigatiesysteem afwijken volgt er verwarring en daar gaat het nu juist om. Hoe kunnen we voorkomen dat er verwarring optreedt.
Dat lijkt me heel simpel, als er op dat punt een wegwijzer staat volgt iedereen de juiste route zonder verwarring.
Degene die de navigatie zijn gaan volgen hebben de regel, De voorrijder bepaald de route, genegeerd.
Als deze regel aangehouden word, is de extra wegwijzer bij het verlaten van de oorspronkelijke route, niet nodig.
Twijfel is de grootste boosdoener waardoor het vaak verkeerd gaat.
Bij ons is dan ook de regel, gewoon dezelfde weg vervolgen tot de volgende wegwijzer.
Komt ook nog eens bij dat het een onmogelijke regel zou worden
Omdat de voorrijder niet kan bepalen van wie de navigatie op welk moment een andere route zal gaan kiezen/de fout in zal gaan.
als er op dat punt een wegwijzer staat volgt iedereen de juiste route zonder verwarring Eigenlijk staat er dan, volg het navigatiesysteem tenzij er een aanwijzer staat.
De theorie is dat men allemaal dezelfde route zou moeten kunnen rijden, maar de praktijk is helaas anders, door eerder genoemde verschillende kaarten en met bijbehorende fouten daarin, verschillende navigatie systemen en nog meer van die zaken.
Laten we wel zijn, niet iedereen is even fanatiek en of bedreven met hun navigatie als de ander.
Komt nog eens bij dat je voor de niet Garmin bezitters, bij elke zijstraat of kruising een aanwijzer zou moeten neerzetten, omdat zij op elk moment een andere route zouden kunnen nemen
Bij de voorrijder bepaald de route, is er geen twijfel.
Bij ons bepaald niet de voorrijder waar de wegwijzer moet staan, maar de eerst volgende rijder of de daarop volgende rijder.
Hiermee voorkom je dat dat de voorrijder vergeet of het niet nodig acht om een wegwijzer neer te zetten, dat gebeurt nog al eens als de voorrijder ter plekke zeer bekend is of als een rijder het gevaarlijk vind om daar te gaan staan. Denk b.v. aan mensen die net hun rijbewijs hebben of iets dergelijks.
Alle rijders achter de voorrijder moeten dus ook gaan opletten of men zal gaan staan in een onduidelijke situatie. Voordeel is dat iedereen betrokken is en snel bekend raakt met het follow up systeem.
De voorrijder kan zich dus volledig concentreren op de route .
Uiteraard past de voorrijder zijn snelheid aan, aan de rest van de groep.
Groeten Pierre