Het Follow-up systeem

Georganiseerde evenementen vanuit het forum.
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Het Follow-up systeem

Bericht door RonalT » 14 feb 2013, 00:25

Een korte uitleg voor mensen die nog nooit in een grote groep (meer dan 10 motoren) heb gereden, maar wij rijden meestal volgens het Follow-up systeem (volgens de Belgen systeem D).
Dit houdt in dat iedereen zelfstandig kan rijden. De uitleg....
En let vooral goed op de rood geschreven regel. Dit is zo ontzettend belangrijk.......
Leer deze regels uit je hoofd, hang ze boven je bed, doe er iets mee.
Het is o zo belangrijk om de rit tot een goed einde te brengen.

Voor vertrek zullen we ze nog een keer bespreken.

____________________________________________________
Let op, als we volgens het follow Up System gaan rijden kunnen we ons aan de verkeersregels houden, stoppen om voorrang te verlenen en geen stress als er andere voertuigen in onze groep komen rijden.


Het Follow-Up Systeem

Je hebt een vaste voorrijder en een vaste achterrijder. Iedereen rijdt dus tussen deze twee personen in, allemaal achter elkaar. Bij kruisingen, splitsingen en alle onduidelijke situaties wijst de voorrijder een plek aan. Het is dan de bedoeling dat de motorrijder die achter de voorrijder rijdt op deze plek stopt en als 'wegwijzer' functioneert. De wegwijzer blijft staan totdat de achterrijder langskomt en sluit dan weer achter in de groep aan (maar wel voor de achterrijder dus).

Als wegwijzer ga je:
  • VOOR het punt staan waar we afslaan, met je richtingaanwijzer aan in de richting die we op gaan, (voorkeur)
  • VOORBIJ het punt staan waar we afslaan, maar wel zodanig dat de motorrijders die aangereden komen je ZIEN staan.
De keuze maak je afhankelijk van de omstandigheden. Denk aan je veiligheid.

Een paar dingen zijn belangrijk:

- De voorrijder bepaald de route, niet de tussenliggende rijders (op basis van ideeën of van hun navigatie HULPmiddelen),

- De wegwijzer wordt op een specifiek punt neergezet. Hou als wegwijzer echter wel rekening met je eigen veiligheid. Ga dus niet midden op de weg stilstaan. In stedelijke gebieden wil een fietspad of stoep wel eens uitkomst bieden,

- Wordt de wegwijzer na het kruispunten/splitsingen/e.d. weggezet zoek je altijd een plek zodat je voor de aankomende rijders op tijd zichtbaar bent zodat zij hun afslag niet missen. Dus zo kort mogelijk na de afslag,

- De wegwijzer blijft ten allen tijde staan totdat de achterrijder langskomt (ook al sta je een half uur te wachten),

- Inhalen van andere motorrijders is niet de bedoeling (tenzij volgende punt),

- Rijd nooit harder dan je zelf aandurft/aankan!
Mocht je vinden dat het gat naar je voorligger daardoor te groot wordt, dan mag (dus niet moet) je op eigen aangeven andere motorrijders laten passeren. Je mag dus ook alleen bij uitzondering inhalen als een voorligger jou daartoe een teken geeft EN je een duidelijk overzicht hebt over de situatie),

- Uit veiligheidsaspect rijdt men zoveel mogelijk achter elkaar/in baksteen-formatie (zeker niet naast elkaar),

- De achterrijder zal als zodanig van een afstand te herkennen zijn, dmv een fluor vest,

- De achterrijder moet ten alle tijden achterrijder blijven en niet bij een gestrand iemand moet gaan staan wachten/kijken/prutsen. Bij voldoende vrijwilligers kan er naast de achterrijder een tweede rijder hiervoor mee rijden.

Voordeel van het systeem is dat je dus altijd weer bij het eindpunt uitkomt en je dus ook niet bang hoeft te zijn om de groep kwijt te raken.
____________________________________________________

Gebruikersavatar
fitskie
Berichten: 130
Lid geworden op: 24 okt 2012, 12:56
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Nijkerk

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door fitskie » 14 feb 2013, 12:44

Dit vind ik een fantastisch systeem, vergeleken met andere systemen.
Bij onze club rijden we al jaren volgens dit systeem; wij noemen het het molensysteem.
Enige nadeel is dat je soms bij calamiteiten lang moet wachten, zonder dat je weet wat er aan de hand is.
Mijn motorhistorie sinds 1985 :
Honda 750 Four
Honda Goldwing 1100
Honda Goldwing 1500
Honda Goldwing 1800

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door appieabc » 14 feb 2013, 13:38

klasse ronalt luid en duidelijk wat nog wel wenselijk is is de herkenbaarheid van de voor en achterrijder bv alleen deze twee dragen hesj
tegenwoordig dragen meerdere rijders gelof oranje hesjes om op te vallen(alsof je dat nodig heb op een wing :lol: :lol: :lol: )
of de voor en achterrijder zetten een puntmuts op :roll: :roll:
appie abc

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door RonalT » 05 mei 2013, 15:56

Naar aanleiding van strubbelingen in het FollowUp systeem tijdens het Spontaan weekend wil ik het volgende graag bediscussieerd zien.....
Het is geen oordeel over wat er tijdens de rit gebeurd is, dit moet leiden tot een beter document....

_______________________________________________________________________________________________
Navigatie en FollowUp

Het FollowUp systeem is eigenlijk bedoeld om spontaan een rit te gaan rijden. De voorrijder bedenkt vooraf of onderweg een route en rijdt deze. Tijdens het rijden zet hij wegwijzers weg en iedereen komt netjes aan het eindpunt. De Harley-rijders kennen het systeem daarom ook onder de naam 'Follow-Me-Home'.
Maar nu maken we gebruik van navigatiesystemen en eigenlijk zou het FollowUp systeem minder noodzakelijk zijn. Maar om de motorrijders zonder navigatie tegemoet te komen houden we er gewoon aan vast.
Veel mensen vinden het ook leuk om af en toe stil te staan en de anderen voorbij te zien komen. Helaas gebeurt het wel dat de motorrijders met navigatie de route op hun systeem volgen en niet de aanwijzingen van de wegwijzers. Daardoor staan er af en toe wegwijzers 'te lang' te wachten.
Hoe kunnen we nu het navigatiesysteem en het FollowUp systeem toch samen gebruiken. Want m.i. kan het wel en dan vraag je je af HOE???

De voorrijder zet bij afslagen en rotondes een wegwijzer weg. Deze wegwijzers wachten tot de achterrijder hen komt 'verlossen'. Zij voegen voor de achterrijder in.
Soms rij je een stuk van 7 km (of meer) dan zet de voorrijder na een kilometer of 2-3 ook een wegwijzer weg om de meute gerust te stellen "gelukkig we zitten nog op de route".
Als de navigatieroute nu van de werkelijke gereden route gaat afwijken, wat dus gebeurde in Groesbeek gaat het fout. Na de Zevenheuvelenweg reden we Groesbeek in en de weg boog af naar links. De navigatiesystemen van Peter, Chrit, Karin en mijzelf wezen daar aan dat we rechtsaf moesten. Dan slaat de twijfel toe en na een kleine kilometer stopte diegene die voorop reed met de vraag gaat dit goed. Wij keken elkaar twijfelend aan en achterrijder nam de beslissing om terug te rijden en "rechtsaf te gaan".
We reden door Groesbeek en zagen na enige tijd bij een rotonde (Mooksebaan) een wegwijzer staan. Dus we zaten op de goede weg. :roll:

En nu zijn er drie punten waar het fout ging...... want we zaten natuurlijk niet op de goede weg. :roll:
  1. De rijders hadden linksaf moeten gaan en deze weg vervolgen,
  2. De voorrijder had een wegwijzer weg moeten zetten waar hij "de route" verliet,
  3. De wegwijzer op de rotonde bij de Mookse Baan zag ons van de verkeerde kant komen en had ons kunnen laten stoppen zodat we konden gaan kijken zodat de twee wegwijzers waar de achterrijder niet langsgekomen is hadden kunnen worden opgehaald.
Dus nogmaals de voorrijder bepaald de route. Hij/Zij kan elk moment afwijken van de route. Maar om twijfels te voorkomen wordt er op dat punt een wegwijzer weggezet
We kunnen hier nog even over overleggen en eventueel gaan we het document over het FollowUp systeem aanpassen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

gldwg

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door gldwg » 05 mei 2013, 20:24

Ik vind , als er geen wegwijzer staat dat de doorgaande weg gevolgd moet worden .of deze nu rechtdoor gaat of een bocht naar links of recht maakt .het maakt dan niet uit wat je eigen navigatie zegt want de voorrijder bepaald immers de route .zo kan het volgens mij nooit fout gaan .

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door RonalT » 05 mei 2013, 20:32

Dat is inderdaad het principe Erik, maar doordat de routes tegenwoordig via navigatie goed te volgen zijn is het anders geworden.
En als de gevolgde route en de route in het navigatiesysteem afwijken volgt er verwarring en daar gaat het nu juist om. Hoe kunnen we voorkomen dat er verwarring optreedt.

Dat lijkt me heel simpel, als er op dat punt een wegwijzer staat volgt iedereen de juiste route zonder verwarring.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

gldwg

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door gldwg » 05 mei 2013, 20:55

Waarom wil de voorrijder eigenlijk van de route afwijken ?? En als hij dat toch doet moet hij daar iemand wegzetten , klopt.
Ronalt zoals jij het verteld kan het eigenlijk niet fout.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door RonalT » 05 mei 2013, 21:00

Er zijn verschillende redenen om af te wijken van de bestaande route,
  • een weg die afgesloten is (verboden, kermis of jaarmarkt, enz),
  • een weg die toch mooier is,
  • een fout van de voorrijder,
  • niet door een druk gedeelte van de stad willen rijden,
  • een stukje afsnijden om tijd te winnen
  • en nog veel meer redenen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door 1500 » 05 mei 2013, 22:47

Simpel

Nav Nav uit voor de rest van de groep.

Follow Up en meerdere Nav gaan niet samen.

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
Chrit
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2373
Lid geworden op: 25 sep 2006, 20:28
Locatie: Kaulille (belgie)
Contacteer:

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door Chrit » 05 mei 2013, 22:51

Kop en Sluit rijder met route..rest niemand....althans niet aan staan....
Groetjes
Chrit Gunther

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door RonalT » 05 mei 2013, 22:58

Allemaal leuke idee-en, maar m.i. niet realistische. We zijn tegenwoordig gewend om met navigatie te rijden. Dus we moeten een methode vinden dat dit gaat werken......
Navigatie is voor mij heel iets anders dan een tomtom die de vakantieganger de weg wijst naar Italië of Frankrijk.

Lees mijn bericht van 05 Mei 2013, 15:56 nog eens en bedenk dan nog eens of het probleem opgelost wordt zoals ik daar omschrijf......
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door 1500 » 05 mei 2013, 23:01

Zelfs de achterrijder hoeft de route niet te weten.

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door 1500 » 05 mei 2013, 23:04

RonalT schreef:Allemaal leuke idee-en, maar m.i. niet realistische. We zijn tegenwoordig gewend om met navigatie te rijden. Dus we moeten een methode vinden dat dit gaat werken......
Navigatie is voor mij heel iets anders dan een tomtom die de vakantieganger de weg wijst naar Italië of Frankrijk.

Lees mijn bericht van 05 Mei 2013, 15:56 nog eens en bedenk dan nog eens of het probleem opgelost wordt zoals ik daar omschrijf......

Wat heeft die Tom Tom er nou weer mee te maken :twisted:


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door RonalT » 05 mei 2013, 23:09

Zoals je misschien weet is het een van de bekende merken navigatietoestellen.
RonalT schreef:een tomtom die de vakantieganger de weg wijst naar Italië'
Is volgens mij wat het gros van de Nederlanders onder navigatie verstaat en die wordt alleen uit de kast gehaald als men op vakantie gaat.
Maar bij mij staat het toestel op de motor als ik ga motorrijden. Wordt gebruikt om de snelheid af te lezen, dat is gemakkelijker dan de mijlenteller, wordt gebruikt om te kijken wanneer ik ergens kan zijn en voor nog meer doeleinden.

:wink:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door 1500 » 05 mei 2013, 23:20

RonalT schreef: Maar bij mij staat het toestel op de motor als ik ga motorrijden. Wordt gebruikt om de snelheid af te lezen, dat is gemakkelijker dan de mijlenteller, wordt gebruikt om te kijken wanneer ik ergens kan zijn en voor nog meer doeleinden.

:wink:
Ah, en dan nog problemen met een route te rijden.

Daarvoor is er dus het follow up system wat werkt, zonder de Nav Nav's.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Plaats reactie