GoldWing Forum Ritten (Discussie)

Georganiseerde evenementen vanuit het forum.
Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: GoldWing Forum Ritten (Discussie)

Bericht door Borretje » 25 sep 2012, 22:06

part two



Makkelijkste deel eerst, de RIT;
Voor de rit wordt meestal de insteek aangehouden dat het iets moet laten zien van de locatie/provincie waarbij zoveel mogelijk het gebruik van auto en snelwegen wordt vermeden. Om een leuke route te creëren zijn er enkele opties, hier volgen een paar als voorbeeld want er zullen legio andere mogelijkheden zijn om het zelfde doel te bereiken.
Gebruik een routeplanner op een PC, Laptop etc. met TYRE, MAPSHARE, BASE CAMP. Controleer waar mogelijk de route op omgeving, je kunt dit doen door van uit een kaart omgeving naar satelliet beeld over te gaan en te kijken waar je route loopt.
Tweede optie is om uit het blote bolletje een mooie route te verzinnen omdat de kennis van de omgeving aanwezig is. Zorg wel dat het op “papier” komt of in een van de applicaties zodat het in de navigatie middelen kan worden geladen. De clan kan niet meer zonder he, navigatie middelen bedoel ik.
Derde optie die gebruikt kan worden is het combineren van diverse eerder gereden en gepubliceerd op het “Net”. Ook dan zal het geheel eerst in een routeplanner moeten worden gezet om de informatie te editen.
Als de rit dan als rij-gereed kan worden aangemerkt dient deze een verkenningsrit te krijgen. De route wordt met extensie Ver 1.0 gemerkt. De actuele informatie en indrukken van mogelijk mindere stukken route kunnen dan verwerkt worden en als resultaat komt vernieuwde route naar voren, dit wordt Ver 1.1. Elke wijziging die volgt hoogt het laatste nummer met 1 op (volgende zal Ver 1.2 worden). Wordt de route helemaal compleet veranderd, wordt de extensie weer Ver 2.0.
Houdt lokale informatie bronnen in de gaten die mogelijk verkeersinformatie die actueel is voor de tijd waarin de route gereden gaat worden.
Aangezien de maker van de route ook de voorrijder zal zijn, is het goed om met de achterrijder (de hekkensluiter zo gezegd) in de week voorafgaande aan de rit de route nogmaals te rijden om een laatste verkenning te doen. Dan maar hopen dat de sterren goed staan om een fijn complicatie loze route te kunnen rijden.
Andere tip; laat iedereen van te voren zijn motorfiets aftanken. Dit bespaart een hoop wachttijd bij het wegrijden van het startpunt. De logistieke man zal in het voortraject moeten inventariseren wat er aan benzinestations in de (directe) omgeving aanwezig is.
Maak bij de uitvoering gebruik van het beproefde “follow-up” systeem. Maak dat echter wel heel duidelijk met een “briefing” voor de rit om iedereen duidelijk te maken hoe het werkt. Zelfs “oud gedienden” gaan af en toe de fout in  dus ga er niet van uit dat het allemaal al bekend is bij een ieder.
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: GoldWing Forum Ritten (Discussie)

Bericht door Borretje » 25 sep 2012, 22:08

ennnuh om jullie helemaal te voor zien;

part three;

Moeilijke deel, de LOGOSTIEK;
Dan is er natuurlijk ook nog het logistieke gedeelte met, dat willen ze zo graag, een stuk catering en organisatie voor een lunch onderweg. Bij een rit komen de mensen van heinde en verre en een aantal verkiest dan om te overnachten, ervoor en/of erna, anderen komen alleen voor de rit en het gezellige knabbel feest,…
Begin met het vaststellen van het beginpunt van de rit. Deze plaats, meestal niet “on the dark side of the moon,…” zal dus aan een aantal criteria moeten voldoen; is het de plaats waar gebivakkeerd wordt?, of nu een hotel of camping,… om het even. Of is het een heel ander punt waar gestart moet worden. Eén ding is zeker, er moet voldoende parkeer plaats zijn voor een behoorlijke vloot motoren.
Hiervoor ben je al bezig geweest met het inventariseren van wat wil de Forum-gemeente, Barbecueën of iets anders, als de grote wens van de meerderheid is vastgesteld kun je beginnen met de “fund-gathering” of wel het verzamelen van de Dinero’s, Moneten, Pegels, ook wel Euris genoemd in West Europese landen . De hoogte van deze interstellaire bijdrage kun je ruim nemen of iets krapper. Voor de ZHR rit had ik het ruim gehouden omdat er geen referentie was wat de kosten zouden worden. Gezien de donatie voor KIKA (indirect via de sponsoring van Marcel Huizinga NY Marathon voor KIKA) kan het allemaal ook met minder toe. Je kunt met 17,50 per persoon een heel eind komen. Je kunt natuurlijk ook met een andere insteek komen, alles is mogelijk en de “sky is the limit”.
Als het idee vastere vormen begint aan te nemen post je dit op het Forum onder Evenementen Goldwingforum.nl, en doe er gelijk een poll om alvast wat informatie binnen te krijgen. Houdt in het eerste bericht van het topic waar je het evenement in beschrijft alle wijzigingen, aanvullende informatie, aantal deelnemende forummers etc. bij. Zoals de moderatoren het graag zien.
Zoals al eerder gezegd, je kunt alles alleen regelen maar op de dag van uitvoering zul je merken dat de diverse tijdlijnen niet op elkaar aansluiten maar elkaar gaan overlappen, je komt gierend tijd te kort op alles op tijd voor elkaar te krijgen. Doe daarom de uitvoering met nog een of twee anderen waarvan er 1 de rit niet rijdt en voor de catering kan zorgen, misschien kun je een hulp bij de prijs bedingen. Of een mooie lieve buurvrouw van de planeet Venus invliegen.
De financiën kun je bijhouden in een kasboekje wat wel ergens op het internet te vinden is (Sonnst, nicht versagen, Borretje fragen!!) dan zie je aan het eind van de rit (als je keurig alles gelijk boekt) wat het positieve of negatieve saldo is. Bij een positief saldo wordt meestal het geld overgemaakt naar het goede doel, tot nu toe is dat KIKA. Maar in overleg met de betalende forum crew kun je daar vanaf wijken. Een negatief saldo betekent dat je de sjaak bent. Overleg met iedereen om dit mogelijk hoofdelijk om te slaan om het tekort weg te werken. (houdt je een kas boek bij weet je dus precies wat je te verspijkeren hebt!)
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: GoldWing Forum Ritten (Discussie)

Bericht door Borretje » 25 sep 2012, 22:11

En nou worden er een stel forumritten voorbereid!!!!! hahahahahhaha

Mocht iemand aan op opmerkingen hebben ter verbetering van t verhaal, dan houdt ik mij warm aanbevolen, ben nl niet zo'n goeie schrijfver :lol: :lol: :lol:

Cheers
Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
Chrit
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2373
Lid geworden op: 25 sep 2006, 20:28
Locatie: Kaulille (belgie)
Contacteer:

Re: GoldWing Forum Ritten (Discussie)

Bericht door Chrit » 25 sep 2012, 22:29

Oke en dan nu de opmerkingen....want dit....pffffff :lol:
Groetjes
Chrit Gunther

Online
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: GoldWing Forum Ritten (Discussie)

Bericht door RonalT » 25 sep 2012, 22:45

Okee Chrit. Een hele lijst.... :?



Heel goed en heel compleet beschreven. Maar je gaat er van uit dat het een rit met overnachting en BBQ is. Dikwijls is het iets minder. En dat maakt een aantal zaken al weer aanmerkelijk eenvoudiger.

De afstanden binnen Nederland zijn niet zo heel groot. De grootste groep rijders zal maximaal 200 km afleggen om op het vertrekpunt te komen. Dat is dus 400 km rijden over autowegen, maximaal 4 uur 30 minuten.
Een rijder uit Vlissingen die een rit in Groningen gaat rijden maakt natuurlijk wel meer kilometers....
Dus een organisator kan overwegen om geen camping/hotel/o.i.d. te organiseren. De consequentie, er zullen een aantal mensen afhaken die anders misschien wel zouden komen.
Mochten enkele mensen dit wel op prijs stellen dan is er altijd nog zoiets als allerlei online bookings-sites. Of als organisator kijk je na een vraag even in je omgeving rond, geef een of meer adressen door en laat het de mensen zelf regelen.

Een BBQ is leuk en gezellig, maar ook een mogelijkheid is om bij een restaurant in de buurt te informeren naar een maand- of weekmenu. In veel restaurants bedragen de kosten ook circa 20 euro voor een 3-gangen keuze menu. Neemt je een hoop werk uit handen.

Dan blijft er over om een rit te organiseren zoals ik vanmorgen schreef. Koffie-rijden-nicostop-rijden-lunch-rijden-nicostop-rijden-koffie/maandmenu.
Maar iets waar je als organisator al de handen aan vol kunt hebben.

Ook nog een taak is om via het forum het document 'Follow-up' systeem duidelijk in beeld te brengen. Ook tijdens de rijders-breefing net voor de rit moeten de hoofdpunten van dit document nog eens duidelijk naar voor gebracht worden. Breng diegene van te voren op de hoogte.... :wink:
En dan maar hopen dat iedereen de regeltjes begrijpt.

Tijdens de rit zijn er diverse mensen die gebruik zullen maken van navigatie. Zorg er voor dat de route zo correct mogelijk verspreid wordt. Helemaal goed zal nooit lukken, alleen al door de onkunde (sorry voor dit woord) van veel gebruikers of de mogelijkheden van het apparaat. Ook wegomleggingen en afsluitingen maken het je moeilijk, maar probeer toch een zo goed mogelijke route te verspreiden.
Bij afwijken van de route goed gebruik maken van de 'wegwijzers'.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: GoldWing Forum Ritten (Discussie)

Bericht door Borretje » 25 sep 2012, 22:53

mooie aanvulling Ronalt!!!!
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
Chrit
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2373
Lid geworden op: 25 sep 2006, 20:28
Locatie: Kaulille (belgie)
Contacteer:

Re: GoldWing Forum Ritten (Discussie)

Bericht door Chrit » 25 sep 2012, 23:01

Oke, en nu naar de drukker voor een oplage van 1500 exemplaren... :)
Groetjes
Chrit Gunther

peter

Re: GoldWing Forum Ritten (Discussie)

Bericht door peter » 26 sep 2012, 08:01

En je moet goed weer regelen bij onze lieve heer/allah of welke god dan ook. Krijg je klote weer kom je ook niet in de hemel want dan schijnt het dat jou "god" een hekel aan je heeft. (zeelandrit) :lol:

Online
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: GoldWing Forum Ritten (Discussie)

Bericht door RonalT » 17 mar 2013, 14:41

De ritten worden opgeslagen in GDB en GPX formaat.
Voor de mensen met een Tomtom is dit een soort kultuurschok, zij zin de oude vertrouwde ITN's kwijt. Een en ander heb ik uitgelegd in

wat is er veranderd, lees: Geen ITN meer maar GPX

Mochten er vragen zijn dan lees ik ze wel.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 837
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: GoldWing Forum Ritten (Discussie)

Bericht door mothergoose » 07 okt 2013, 16:13

Leuk, ik heb nog geen ritten vanuit dit forum meegereden, maar heb er wel oren naar. Alleen 1 juni wordt hem voor mij niet, dat is het Hemelvaart weekend. Dan ben ik onder de pannen :)

[Offtopic] Kan iedereen gewoon zomaar een rit organiseren? Ik maak altijd ritten voor een andere club waar ik mee rijdt, ik zou het ook leuk vinden een keer een rit voor dit forum te organiseren [Offtopic].

Gr. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

Online
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: GoldWing Forum Ritten (Discussie)

Bericht door RonalT » 07 okt 2013, 16:17

Zo Jurgen, even je bericht verplaatst om zo het off-topic gedeelte toch weer on-topic te krijgen.

In principe mag iedereen een rit organiseren. Wij stellen geen eisen. Het is ook geen GoldWingForum rit, maar een rit die iemand voor de leden van het forum organiseert.

Als je het topic hierboven leest zal je info vinden over hoe de forumleden een rit organiseren.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 837
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: GoldWing Forum Ritten (Discussie)

Bericht door mothergoose » 07 okt 2013, 23:09

Ik heb eens 'even' zitten lezen :D Duidelijk verhaal en niet veel anders dan wat ik gewend ben. Ik start mijn (onze) ritten altijd vanaf een McDonalds aan een snelweg en eigenlijk probeer ik er ook altijd bij een te eindigen. Het enige wat wij nooit doen is een nicopauze, maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die dat wel zouden waarderen :lol: :lol: :lol:

Ik ga zeker een rit organiseren komend seizoen. Ik maak de ritten vrijwel altijd zelf. Misschien wel een leuke van afgelopen jaar. Die start bij de McDonalds in Amersfoort aan de A1 en we rijden dan meen ik 135km waarbij we niet verder dan een straal van 35km rond Amersfoort blijven. Mooi centraal in het land, lunch is prima georganiseerd.

Als het mooie weer aanhoud ben ik nog wel te vinden op het asfalt, maar anders gaat mijn rode dame voor nu de stalling in :wink:

Gr. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

tsmitje
Berichten: 585
Lid geworden op: 23 feb 2009, 20:27

Re: GoldWing Forum Ritten (Discussie)

Bericht door tsmitje » 08 okt 2013, 19:26

route gaat toch niet door het hoogland zeker :(

Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 837
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: GoldWing Forum Ritten (Discussie)

Bericht door mothergoose » 09 okt 2013, 12:08

Hoogland west :) Daar rijden we doorheen.

Het idee van deze rit was en is dat we niet verder dan 35 km rondom Amersfoort rijden en geen verkeerlichten tegen komen. Ik wilde ook geen verkeersdrempels, maar dat lijkt onmogelijk in Nederland :P
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2321
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Re: GoldWing Forum Ritten (Discussie)

Bericht door Rongoos » 12 okt 2013, 10:06

mothergoose schreef:Ik heb eens 'even' zitten lezen :D Duidelijk verhaal en niet veel anders dan wat ik gewend ben. Ik start mijn (onze) ritten altijd vanaf een McDonalds aan een snelweg en eigenlijk probeer ik er ook altijd bij een te eindigen. Het enige wat wij nooit doen is een nicopauze, maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die dat wel zouden waarderen :lol: :lol: :lol:

Ik ga zeker een rit organiseren komend seizoen. Ik maak de ritten vrijwel altijd zelf. Misschien wel een leuke van afgelopen jaar. Die start bij de McDonalds in Amersfoort aan de A1 en we rijden dan meen ik 135km waarbij we niet verder dan een straal van 35km rond Amersfoort blijven. Mooi centraal in het land, lunch is prima georganiseerd.

Als het mooie weer aanhoud ben ik nog wel te vinden op het asfalt, maar anders gaat mijn rode dame voor nu de stalling in :wink:

Gr. Jurgen
Als het even kan, ben ik erbij dan Jurgen!
Ik zou zeggen besteed de winter nuttig haha..
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

Plaats reactie