Ook vroeg opgestaan, appeltaarten, bordjes, vorkjes, bekertjes, koffie, melk, suiker, haspel en nog vele andere dingen in de auto geladen. Even gegeten daarna Karin met de auto en ik op de motor naar Rucphen. Met de molenaar (Toon) en Pieter hadden we om kwart over negen afgesproken.
Daar aangekomen een rondgekeken, alles uitgeladen en weggezet, koffie gezet en water voor thee warm gemaakt. Ondertussen arriveerde ook molenaar Joep en we begonnen met het opzeilen van de molen. Eerst beneden en boven diverse werkzaamheden uitgevoerd. Zoals de molenstenen die gelicht moeten worden, boven moeten de pal en de kneppel zo gezet worden dat de molen kan draaien. De as moet zowel aan de voor en achterzijde worden gesmeerd. De wimpel moet worden buiten gehangen.
Daarna moest Joep het eerste en derde zeil opleggen, ik het tweede en vierde zeil. Dus losmaken, klimmen, de lussen vasthaken en ondertussen naar beneden klauteren. Daarna alle lijnen vastzetten en de vang lichten zodat de molen kon gaan draaien.
Nadat we alle zeilen er op hadden liggen draaide de molen lekker, er stond voldoende wind.
Van lieverlee arriveerde de een na de ander, dus naar beneden, handjes schudden en zo
, Karin zorgde dat iedereen koffie en taart kreeg, de molenaars legde zaken uit en als er iemand in de molen wilde kijken werd die persoon rondgeleid. Het was een gezellig begin, het weer werd steeds mooier en steeds drukker rond de molen.
De donaties voor de verlichting van de molen waren ook leuk, we hebben de molenaars 48 euro overhandigd. Er komt nog twee euro bij want die had een van de deelnemers overgemaakt. Maar dat hoorde ik pas tijdens een stop. Dus dat komt er nog bij. Totaal 50 euro, de molenaars bedankte de deelnemers hartelijk voor deze leuk bijdrage in de kosten.
Daarna zijn we gaan rijden nadat ik gepoogd had uit te leggen hoe het follow-up systeem werkt, regels uitgelegd en zijn we gaan rijden. Karin is met de auto de spullen terug naar huis gaan brengen.
De route liep zoals ik gehoopt had. Gewoon lekker rijden, rondkijken en af en toe stoppen. 1e stop in de polders bij Kruisland en later bij Dintelmond voor koffie. Dat liep al een klein beetje uit. En het tweede deel van de route liep iets minder vlot (was mijn idee). Al met al waren we bijna een uur later dan gepland bij de Zwartenbergse molen. Geeft niets, we mochten eerst de molen gaan bekijken en daarna eten.
Molenaar Chris gaf ons uitleg en begon al met "deze molen ziet er heel anders uit dan de Heimolen". En inderdaad, een poldermolen maalt het water uit de polders en er zit dus ook niet meer dan een bovenas, koningsspil en een waterrad in. Verder is hij vrij leeg.
Daarna nog lekker gegeten en afscheid genomen.
Ik wil iedereen die aanwezig was bedanken, want zonder jullie was het geen bijzonder leuke dag geweest. De molenaars van de Heimolen en de Zwartenbergse Molen bedankt voor jullie gastvrijheid en de ploeg die het georganiseerd heeft natuurlijk extra bedankt (Karin en Lianne voor het bakken van de appeltaarten/boterkoek/schenken van de koffie/enz) en Pieter voor het ontvangen van de motorrijders en het mee uitzetten van de route en de restaurants/molens uitzoeken.
En jullie mogen gerust weten dat ik vorige week zondag bijna het bijltje er bij had neergegooid. Wij hadden een route gemaakt en tijdens het proefrijden vorige week bleken er diverse wegen afgesloten te zijn op de 18-de. In totaal op 9 plaatsen waar wij wilde rijden werd de weg afgesloten. Na zoeken op het indernet bleek dat de Red Bull Kop over Kop race gereden werd. Daarvoor werden in de buurt van Sprundel, Ruchpen, Roosendaal, Bergen op Zoom, Woensdrecht, Huijbergen, Essen en bij Breda een aantal wegen van 9:30 tot 14:00 uur afgesloten. Ik zag er echt geen gat meer in, wat ik ook probeerde steeds weer kwam ik op afsluitingen uit.
Dus uiteindelijk de gehele route omgegooid met dit als resultaat. De eerste route bewaar ik maar tot volgend jaar.
En waar blijven de foto's....