4 dagen Denemarken GL1000

Plaats hier je mooie reisverhalen
Plaats reactie
ronbalkema
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 okt 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Appingedam

4 dagen Denemarken GL1000

Bericht door ronbalkema » 29 jul 2013, 21:18

Dag

na mijn verregende tochten naar Slovenië/Kroatië en een 7 passen tour (maar 1 gereden ivm sneeuwval) wilde ik mijzelf nog trakteren op een mooi-weer rit.

Afgelopen donderdag leken de voorspellingen voor de komende periode goed te worden. Tanktas volgestopt en op pad gegaan voor een tochtje van 4 dagen over eigenlijk alleen maar binnenwegen. De snelweg zou zo veel mogelijk vermeden worden.

Ik woon in Noord-Nederland dus gelijk over de grens de noordkust van Duitsland opgezocht, de zg. groene kust route die tot in Denemarken doorloopt.
Het was heerlijk weer en de GL1000 en ik hadden er zin in.
Via mooie wegen bereikte ik na enige tijd de veerpont die mij over de Weser moest brengen. Lange rij wachtende auto's, maar de motor kan er altijd op. Elk uur gaat er 4 veerboten over. Gezellige drukte en na een minuut of 20 stond ik aan de overkant (4,50 Euro motor en berijder). Daar via een turf-streek gebied een anderhalf uur rondgereden en dan kom je bij een andere veerpont. Deze gaat over de Elbe en duurt wat langer. Ook hier voldoende ruimte voor motorrijders en deze kostte maar 3,90 Euro. Koopje dus en altijd leuk om via een boot in een ander gebied te komen.

Aan de overkant van de Elbe leek of alles ruimer was. Via de kustlijn Denemarken binnen gekomen. Even weer wennen: geen euro. Ook nog relatief veel vakantiedrukte. De temperatuur was zo ongeveer rond de 30 graden. Eigenlijk te warm, maar ik wilde niet zeuren na zo veel regen ik het afgelopen seizoen al gehad heb.

Overnachting gevonden, waarbij de hotelier zei dat het misschien wel wat lawaaiïg kon zijn die avond. Of ik word doof, maar alles was vanaf 23.00 uur stil. Gelukkig maar. De volgende ochtend veel mist, maar binnen een uur was dat weg. De weg vervolgd langs de kust. Aan mijn andere kant waren grotere en kleinere meertjes. Heerlijk 80-85 km per uur rijden. Heel ontspannen. Motor reed 1:23. Zuinig dus.

Na zo'n 150 km weer een ander pontje. Het mooie weer liet mij niet in de steek. Weinig verkeer en ik naderde het noorden van Denemarken. Via Alborg zakte ik weer af naar het Zuiden langs de andere kust. Overal oldtimer evenementen. Ik zal onderweg veel GoldWings, volgens mij waren zij op weg naar een Treffen in Noorwegen of Zweden.

Aan een meer weer in een hotel gekropen. Die nacht veel regen, maar 's morgens scheen de zon weer. Hier wordt het gebied heuvelachtig. Dat rijdt heerlijk. Boeren op het land aan het werk. Koren werd geoogst. Mooie rietgedekte huizen. Heerlijk motor(sf)weertje. Ook weer zo'n 30 graden.

Op 1 van de eilanden maar weer eens een veerboot genomen. Deze was groter, duurde langer en was duurder. Onderweg nog wat zeehonden mee zien zwemmen. Opvallend weinig Nederlanders tijdens de reis gezien.
Aan het eind van de middag Duitsland weer ingereden en via Kiel in de buurt van Hamburg terecht gekomen. Het werd dreigend donker en besloot een hotelletje te zoeken. Net toen ik had ingecheckt begon het te hozen. Straten stonden in mum van tijd blank, maar de volgende ochtend was het weer stralend mooi weer.

Toen toch maar de keuze gemaakt om de laatste kilometers naar huis over de autobahn af te werken. 's Middags om half 1 weer in Appingedam.
4 dagen geen enkele regen tijdens het rijden, alleen maar zonneschijn. Kortom, een heerlijke toerrit en niet eens zo ver uit de buurt.

Kan ik een ieder aanraden: de groene kustroute van Noord-Duitsland tot in Denemarken.
Bij thuiskomst toch weer zo'n 1800 km op mijn oude GL gereden.
Thans ruim 323.000 km op de teller en geen verkeerde slag gegeven.

Nu met het vliegtuig naar Portugal. De zomer kan niet kapot.

Gr. Ron

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: 4 dagen Denemarken GL1000

Bericht door Goldiefan » 31 jul 2013, 20:20

eindelijk gerechtigheid Ron, je had niet behendiger tussen de weer-ellende door kunnen laveren en dat ritje had je wel verdiend na al die ontberingen die jouw pad kruisten in Juni (ken het, mijn laatste motorritjes waren ook bijna volledig verregend :( )
Veel plezier in Portugal, dat gaat helemaal goedkomen en we spreken elkaar 8)

ronbalkema
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 okt 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Appingedam

Re: 4 dagen Denemarken GL1000

Bericht door ronbalkema » 31 jul 2013, 20:41

Hoi Jeroen

ja wel spreken elkaar weer na de vakantie. Had je ook nog een rechtstreeks mailtje gestuurd, maar niet altijd lijkt alles bij jou aan te komen.
Liggen nog wat spullen voor jou bij mij voor jouw carbs, maar ik lees dat jij op dit moment geen problemen meer hebt.

Gr. ROn

Gebruikersavatar
Frederick Lieverdje
Berichten: 338
Lid geworden op: 01 mei 2009, 21:48
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Drachten

Re: 4 dagen Denemarken GL1000

Bericht door Frederick Lieverdje » 03 aug 2013, 23:16

Hallo Ron,

Heb je die " groene kust route" ook op Garmin kaartmateriaal?
Ik wil een 2 daagse tour langs de duitse noordkust maken en een gps ondersteuning is dan welkom.

Groet, Freerk
GL 1500 Commodore Bleu

Na elke bocht een nieuwe horizon

Als je tot de nek in de shit zit, moet je de kop niet laten hangen.

Rob Pt

Re: 4 dagen Denemarken GL1000

Bericht door Rob Pt » 04 aug 2013, 10:00

ronbalkema schreef:Nu met het vliegtuig naar Portugal.
Tja, als je zonder motor komt kan ik helaas niet naar je zwaaien als ik je tegenkom of ben je op een andere manier duidelijk herkenbaar ......... ?

Rob

ronbalkema
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 okt 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Appingedam

Re: 4 dagen Denemarken GL1000

Bericht door ronbalkema » 13 aug 2013, 14:28

Nee, ik heb geen kaartmateriaal. Ben gewoon zonder kaart en zonder GPS lekker langs de kust getoerd. Alleen op de wegen en de omgeving gelet. Je kunt in Denemarkten niet echt verdwalen namelijk.

Gr. Ron

Gebruikersavatar
Foks
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 sep 2007, 09:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Terneuzen

Re: 4 dagen Denemarken GL1000

Bericht door Foks » 14 aug 2013, 07:11

Hallo Freek,

Op de site van ANWB Promotor staan enkele Deense routes, t.b.v. GPS / digitaal.
Daar heb ik er een van gereden in juni 2013. Geweldig.
Als je je eigen daar (kosteloos) aanmeld dan kun je de routes gratis downloaden.

Succes, FOKS (Peter)
MORGEN WORDT HET NOG BETER.

Gebruikersavatar
Frederick Lieverdje
Berichten: 338
Lid geworden op: 01 mei 2009, 21:48
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Drachten

Re: 4 dagen Denemarken GL1000

Bericht door Frederick Lieverdje » 14 aug 2013, 09:14

Ik zal even kijken op de site, thanx
Freerk
GL 1500 Commodore Bleu

Na elke bocht een nieuwe horizon

Als je tot de nek in de shit zit, moet je de kop niet laten hangen.

Rob Pt

Re: 4 dagen Denemarken GL1000

Bericht door Rob Pt » 14 aug 2013, 10:57

ronbalkema schreef: Ben gewoon zonder kaart en zonder GPS lekker langs de kust getoerd. Alleen op de wegen en de omgeving gelet.
Een man naar mijn hart. Gewoon rijden, niets meer en niets minder. "Kunnen we hier rechtsaf ? Ja, ok dan gaan we hier rechtsaf" en we zien vanzelf wel weer waar we uitkomen enz. enz.
Heerlijk gewoon toeren zonder een navigatiesysteem achterna te rijden via een route die vaak een ander bedacht heeft.

Navigatiesystemen ? Ja, kunnen beslist heel handig zijn maar voor velen is het een doel geworden i.p.v. een hulpmiddel. Jammer, je weet niet wat je mist !

O ja, en een navigatiesysteem zonder een gewone ouderwetse wegenkaart erbij is .......... maar daar zijn de meeste al wel achter denk ik :roll:

Rob

Plaats reactie