Foks op de Faeröer eilanden.

Plaats hier je mooie reisverhalen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Foks
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 sep 2007, 09:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Terneuzen

Foks op de Faeröer eilanden.

Bericht door Foks » 03 jun 2013, 07:40

Terug van weggeweest.

Samenvatting:
Vertrek op donderdag 23 mei en thuis op zondag 2 juni 2013. Ongeveer 3800 kilometer en slechts 2 dagen regen. Geen stukken aan de motoren en een schitterend land. De Faeröer eilanden liggen tussen Schotland en IJsland. Zij maken deel uit van Denemarken. Zonder meer voor herhaling vatbaar met dank aan Promotor voor de organisatie.

Schapen:
Op de eerste plaats dient verteld te worden dat de Faeröer, schapen eilanden zijn. Het schaap is de heerser op de weg en bewaker van het verkeer. Het schaap wordt hier beschouwd als een "heilige koe". Indien een schaap wordt aangereden is de bestuurder van het betreffende voertuig schuldig. Het schaap (lam) wordt al op jonge leeftijd opgeleid tot "terrorist". Het is waar: ik heb hele kampen gezien met lammetjes. Onschuldig: NEEN. Ze kijken schaapachtig. Hoe kan het ook? Er zijn nauwelijks afzettingen langs de wegen, paden en ze steken over naar behoeven, want het gras aan de overkant is groener. Mocht een voertuig over de weg aankomen rijden dan zal het lam elke kans aanpakken om ongecontroleerd de weg over te steken op zoek naar mama. Er zijn ook stenen die lijken op schapen, indien zij bewegen dan is het een schaap. U is gewaarschuwd.

De reis:
Vertrek op donderdag 23 mei. Het is droog en ik vertrek vroeg naar Geertruidenberg al waar ik heb afgesproken met Sander. Hij rijdt een Yamaha Teneree 660 een 1 cilinder. We rijden langs de buien, pakken af en toe een kop en/of een staart mee. Tijdens een broodje bij een tankstation valt er hagel. We hebben geluk. De reis verder gaat heel geschikt naar Kleinensiel (D) waar we een pension hebben besproken. 's Avonds arriveert Wim op een BMW 1200 GS. Op vrijdag rijden we naar de Deense westkust via een veerdienst over de Elbe. De westzijde is het bezoeken waard. Rustig, mooie ver gezichten, mooie wegen, gravel paden, bospaden, etc.. Mijn GW 1800 doet het geweldig. Ik mag de hele tijd voorop rijden en wat mijn "tupperware" kan, moet ook gedaan kunnen worden door beide andere motoren. Vannacht verblijven we in Struer (DK). Op zaterdag vervolgen we de reis via de westkust naar Hirtshals. Hier hebben we afgesproken tussen 12 en 12.30 uur. Mooi, we zijn op tijd. Wij stellen ons voor en ik vergeet direct weer alle namen. Buiten die van Niels en Jan die de reisleiders zijn. De groep bestaat uit: 1 auto, 2 bijrijdsters en 18 motoren, waarvan er twee door dames worden bestuurd. Het concept is gelijk aan de reis naar Moskou. We hebben routes aangeleverd gekregen. Zelf kiezen we, wat, hoe en met wie we rijden. Geweldig. Gezamenlijk rijden we van het verzamelpunt naar en op de boot. Hier zetten we zelf de motoren vast en gaan naar de hutten op de hoger gelegen dekken. Op maandagochtend vroeg arriveren we in Tórshavn op de Faeröer eilanden. Direct bij aankomst in het 4 sterren hotel vraag ik de receptionist om hoe laat de boot naar het Zuider-eiland gaat. Hij antwoord om 08.30 uur heen en om 17.30 uur terug. De tocht duurt 2 uur. Mooi , we beslissen om dinsdag de tocht aldaar te maken. Vandaag doen we in de stromende regen 2 tochten. Wanneer je op deze eilanden bent, mag je van geluk spreken als het een dag droog is. Ondanks de regen genieten we met volle teugen. Dinsdag vertrekken we samen met Anne-Roos naar de boot. Zij is een van de dames die ook zelf rijd. Bij de receptie van de boot vraag ik waar we moeten zijn. Hier krijgen we te horen dat de boot vandaag om 12.00 uur vertrekt en om 14.30 uur weer terug vaart. Jammer. De man achter de balie verteld dat hij ook motor rijdt. Hij heeft een Goldwing 1200 van meer dan 25 jaar oud. Ik neem hem mee naar buiten en toon trots mijn machine. Zijn zoon komt regelmatig in Den Helder voor werk en rijdt ook motor. Hij vraagt of we vanmiddag ook meerijden met de motorclubs. Hierop antwoorden we bevestigend. De persoon moet weer aan het werk. Wij beslissen direct om een grote (alternatieve) route te rijden. Het is droog, de zon schijnt en het is warm voor de bewoners, t.w. 12 graden. De aangeleverde route is zeer mooi. Om 16.00 uur zijn we terug in het hotel. De tocht met de motorclubs start om 17.00 uur. Dus nog even de kans om nog even alleen het gas open te draaien. Er zijn namelijk nog enkele smalle wegen met scherpe haarspeld bochten. Deze bochten zijn door ons herdoopt in mini "Stevio". Om 16.45 uur draai ik de parkeerplaats van het hotel weer op. Mooi op tijd. Met de motorclubs rijden we een van de tochten van de eerste dag. Nu met zon, geweldig. De helft van de groep eilandbewoners rijdt op Harleys. Van hen krijg ik de definitie van een Haley Davidson te horen; Het maakt veel lawaai en het komt af en toe vooruit. Eerlijk is eerlijk. De moderne Harleys zijn stukken beter dan die van vroeger. Op woensdag is de langste dagtocht Extreem. Het is te mooi om waar te zijn, wederom hebben we een stralend zonnige dag. Dit is een geweldige tocht. Smalle wegen, flinke gravel paden en horror tunnels. Dit zijn tunnels van 2 tot 3 kilometer lang met zeer weinig verlichting, enkelbaans en in twee richtingen verkeer. Er zijn om de 400 meter vluchtstroken aangelegd. In de voorrangsrichting rijden we in zelf samengestelde groepjes. Op de terug weg rijden we met de hele groep in 1 keer. Jan is op de motor en rijd naar de andere zijde. Hier belt hij Niels. Niels rijdt voorop in de auto met een aantal led alert alarm lights op de auto (zie ANWB website). Ik sluit de groep met mijn GW met alle lichten aan, t.w. stads en groot licht, verstralers en alarmlichten. Jan, hield aan de andere zijde het verkeer op. Bij de eerste auto's heeft hij verteld wat er zou gebeuren en de mensen daar zijn zeer relaxed. Geen negatief woord, altijd tijd voor een praatje en geduld van jong tot oud. Na deze tocht en de tunnels rijden we naar het hotel. Hier hoor ik Roelof praten met Niels. Roelof wilt nog foto's maken van de zonsondergang bij de Nato basis in de buurt. Ik vraag of hij er problemen mee heeft dat ik mee ga. Geen probleem. Met flink het gas erop rijden we ernaar toe. De basis staat op een van de hoogste toppen en heeft een enkelbaans toerit door blinde, scherpe bochten en verkeer van twee kanten. En niet te vergeten de "killer"schapen. Het is weer cq. nog steeds genieten. De laatste dag. We rijden nog enkele stukken van de tocht van gisteren. Even terug naar stukken van rust, stilte en er is geen behoefte om het gas ver open te draaien. Met een vaartje van 40/50 km rijden we weer naar de "middle of nowhere". Nogmaals naar de Nato basis en naar de tocht van de eerste en de tweede dag. 's Avonds terug op de boot waar het eten geweldig is. Op zaterdag en zondag zijn we via de kortste route, over de snelweg, terug naar huis gereden. Wederom een enerverende motorvakantie. Er zijn enkele foto's toegevoegd om jullie een indruk te geven. Wij hebben zeer veel geluk gehad met het weer. Het is namelijk zeer uitzonderlijk dat het enkele dagen achter elkaar regenvrij en er zon is.
M.v.g., FOKS (Peter)
MORGEN WORDT HET NOG BETER.

Gebruikersavatar
wingryder
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1259
Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
Locatie: Sassenheim

Re: Foks op de Faeröer eilanden.

Bericht door wingryder » 03 jun 2013, 11:27

Mooi verhaaltje weer Foks, moet erg mooi geweest zijn.
Lijkt op schotland, daar heb je ook waaaaaaaaaanzinnig veel schapen met dezelfde capriolen die jij beschrijft :D

wat wordt je volgende tripje?

Groet,

Jan
Love to ride a goldwing!!!.
suzuki GT550 '75 tot '77 verkocht
400 cc ? Honda chopper achtig ding tot '83, verkocht
Eerste wing, een 1000, verkocht '84
2006 GL 1500,grijs, ingeruild op een rode
GL1800, deze in 2014 in ijsland aan brokken gereden, nu een zwarte
GL 1800,12-5-2021 verkocht

peter

Re: Foks op de Faeröer eilanden.

Bericht door peter » 03 jun 2013, 12:31

Mooi verhaal peter. regen schijnt je niet te deren :lol:
Met zoveel schapen zal je ook wel veel moslims hebben op zo'n eiland :?: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Foks
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 sep 2007, 09:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Terneuzen

Re: Foks op de Faeröer eilanden.

Bericht door Foks » 03 jun 2013, 17:45

Hallo Jan,

Ik durf het haast niet te melden, maar ik ben nu aan het pakken.
Morgen naar een klant toe en overmorgen naar een conferentie in Utrecht.
Waarschijnlijk ben ik dan, na 20.00 uur pas thuis.

Donderdagochtend heb ik een afspraak om 09.00 uur in Bastogne.
Vandaar uit vertrekken een we voor een kampeertrip naar de Vogezen.
De trip duurt t/m zondag.

m.v.g., FOKS (Peter)
MORGEN WORDT HET NOG BETER.

Plaats reactie