Oekraïne en toch niet

Plaats hier je mooie reisverhalen
Plaats reactie
ronbalkema
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 okt 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Appingedam

Oekraïne en toch niet

Bericht door ronbalkema » 30 apr 2013, 19:47

Weer terug van een koude en veel regen verreden motorrit. Ook wat kleine ongemakjes met de motor.
Mijn plan was om naar de Oekraïne te gaan, maar door een technisch probleem durfde ik dat uiteindelijk toch niet aan. Dit wordt verderop in het verhaal uitgelegd waarom.

Donderdag-ochtend op tijd vertrokken en met goed weer de Duits-Poolse grens bereikt bij Görlitz. Mijn voorwiel was wat krakerig na een ritje met Charles en Wirtjo een week eerder (bij de veerpont over de Elbe ontstaan).

Het kraken kon ik niet echt herleiden, maar je hoorde metaal op metaal. Vooral als ik wat langzamer reed. Diverse dingen nagelopen en toch maar doorgereden.
In Harrachov Tsjechie aangekomen in ons wintersport hotel overnacht. De vrouw zei: een persoons-toeslag en half pension, toeslag voor het parkeren van de motor. Op mijn vraag hoe hoog de rekening zou zijn, antwoordde zij: 31,- Euro. Dat was een koopje dus. In totaal 3 mensen in het hotel waar normaal zo'n 500 man in zitten.

Motor moest in het hotel staan, want sinds de grenzen open zijn, hebben ze veel last van stelende Polen (dat komt ons toch bekend voor).
De volgende dag door flink heuvelachtig gebied gereden. Mooie eenzame wegen, maar het zat met niet lekker voor wat betreft de motor. Het geluid was niet over gegaan (mechanische dingen gaan nooit vanzelf over uiteraard) en ik durfde het niet aan om het voormalig oostblok verder in te gaan. Ik dacht als ik daar stil kom te staan, wordt ik of niet geholpen of ik ben heel duur af.
Daarop besloten weer naar huis te gaan; als ik eerst maar weer in Duitsland was, dan kwam de rest ook wel. Via Polen weer teruggereden. Soms zonder en soms met bijgeluiden.

Bij de grens met Duitsland vond ik het ook wel zonde om naar huis te gaan. Het was mooi motorweer en ik dacht als ik nu in een westers land blijf, dan is hulp in de buurt.
En bij 130 op de autobahn hoorde ik sowieso geen bijgeluiden......

Daarop tussen Nürnberg en München overnacht. De volgende ochtend een motorzaak bezocht (ik had zelf al de remmerij uit elkaar liggen, maar het geluid bleef aanhouden; ik als a-technicus toch de remmerij weer in elkaar kunnen zetten). Een Honda dealer zei dat het allemaal nix gaf.
Toen ook maar besloten dat het niets blokkeerde en ben ik ook maar verder gegaan.
In de Brennerpas werd het alsmaar donkerder. Ik dacht even door een buitje heen, maar het begon werkelijk te hozen. Zeiknat natuurlijk. Daarnaast nog tussen een file van 12 km moeten laveren (met heel veel voorwiel bijgeluiden).
IN de stromende regen bij het Gardameer aangekomen, waar ik zowaar in het eerste de beste hotel een plekje kreeg. Bij de balie was inmiddels een zwarte plas water/vuil komen te liggen, maar ze vonden het niet erg.

Op de TV voorspelden ze richting het westen en noorden nog slechter weer en dus besloot ik naar het warme weer te rijden richting Venetie. Via binnendoor weggetjes Venetie en het mooie weer bereikt. De bijgeluiden waren ook zomaar verdwenen. Ik reed op de gok want de TomTom kabel had het ook begeven en landkaarten van dit gebied had ik niet bij me omdat ik niet deze kant op zou gaan.

Bij Venetie bedacht ik dat ik ook niet ver van Slovenie zou zijn en dus via Trieste (hele mooie stad) Slovenie bereikt. Via heuvelachtig gebied zit je 25 km verder ook al in Kroatie. Uiteraard dat ook even bezocht en met een groep Italiaanse motorrijders via Slovenie weer terug naar Italie.

In Trieste was het bijgeluid in alle hevigheid weer terug (ik was het al gaan missen). De mensen op de terrassen keken zelfs op. Ik had voor mij zelf al bepaald dat de motor er niet door zou blijven staan, dus doorrijden was mijn devies.

Weer in hetzelfde hotel aan het Gardameer geboekt en 's avonds zelfs op het terras gegeten. Heerlijke temperatuur.
De volgende ochtend viel de regen weer met bakken uit de hemel en het was mijn terugreis dag (of 2 dagen, afhandelijk hoe het zou verlopen). T/m de Brennerpas weer veel regen gehad. Alles was weer zeiknat. Door Oostenrijk was het droog en ik had voor mijzelf besloten, dat ik die dag wel zou zien hoe ver ik zou komen.
Op de autobahn vlogen de kilometers voorbij, uiteraard met af en toe wat meer bijgeluiden.
Op eens begaf mijn km-teller het, maar gelukkig heb ik er ook een benzine meter op zitten. Toen ik stopte zag ik dat de helft van mijn bagagerek inmiddels ook afgebroken was.

De koffer maar op een parkeerplaats achter gelaten en alles op de buddy gebonden. Het rek met sjorbanden vastgezet.
Ik werd niet echt moe van het rijden, dus uiteindelijk de keuze gemaakt om maar naar huis door te rijden. Na 1300 km kwam ik 's avonds om 11 uur weer thuis aan.

Kortom: het was niet 1 van de motorritten die in mijn persoonlijke toptien voor komt. Het voorwiel-euvel moet nog opgelost worden. De km-teller ook en het bagagerek is inmiddels van de motor gedemonteerd.
De regen heeft roet in het eten gegooid en niet veel nieuwe spectaculaire dingen gezien. Wel een hele ervaring. Uiteindelijk 4000 km gereden en in totaal 7 landen aangedaan.

Gr Ron
Appingedam
GL1000K3 met inmiddels 315911 km op de teller


Afbeelding
Foto 1: stalling in resaurant Tsjechie

Afbeelding
Foto 2: Polen

Afbeelding
Foto 3: Garda meer

Afbeelding
Foto 4: Trieste Italie

Afbeelding
Foto 5: Slovenie

Afbeelding
Foto 6; weer thuis

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Oekraïne en toch niet

Bericht door RonalT » 30 apr 2013, 19:54

Een niet al te best verhaal Ron. Ik kreeg eergisteren drie stuks Moto73 en in één er van stond het verhaal van je GL1000. :lol:
Dat klonk beter. Ik vond het wel grappig om dat zo ineens tegen te komen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Oekraïne en toch niet

Bericht door Honda GL Castlebiker » 01 mei 2013, 13:11

Leuk om te lezen Ron. Ben wel benieuwd naar wat het geluid nu is, maar je hebt er toch goed mee door kunnen rijden, zou ik zelf denk ik niet durven (bang dat er tijdens het rijden iets afbreekt). Maar toch ook lof voor je oude Goldwing dat hij het nog steeds blijft doen. Denk je gaat ermee in het Guiness Book of Records komen :mrgreen:

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: Oekraïne en toch niet

Bericht door japie de cipier » 01 mei 2013, 14:49

Ik denk de kilometerkabel die kraakte en dat geluid gaat wel eens weg [ook lagers] bij zware regen
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

ronbalkema
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 okt 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Appingedam

Re: Oekraïne en toch niet

Bericht door ronbalkema » 01 mei 2013, 20:53

vandaag even bij mijn motordealer geweest. Het zijn de voorwiellagers.
Repareren en weer verder rijden ( o ja, en een nieuw km-teller kabel of dat draaimechanisme in het voorwiel , want de kilometers moeten wel blijven door tellen uiteraard).

Gebruikersavatar
Snowdog
Berichten: 742
Lid geworden op: 22 sep 2007, 20:26
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Limburg

Re: Oekraïne en toch niet

Bericht door Snowdog » 01 mei 2013, 21:48

Het verhaal is leuk opgezet , en was goed te lezen .

Jammer dat de vakantie niet zo verlopen is zoals jullie hadden geplant , maar tenminste weer heelhuids thuis .

Wat ik wel grappig vind is dat je na zoveel regen . . . . thuis gelijk de tuinslang erop zet , was er nog een plekje droog gebleven ?

Succes met het herstel , Gr Ron .
Mijn You Tube Kanaal

http://www.youtube.com/user/321Snowdog

Gr Ron .

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: Oekraïne en toch niet

Bericht door Borretje » 01 mei 2013, 22:25

Leest heerlijk dit lekkere "snelle" verslag Ron, en weer een mooie rit erbij natuurlijk.

Suc6 met de reparatie van de fiets
Cheers
Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: Oekraïne en toch niet

Bericht door Wingnut » 01 mei 2013, 23:00

ronbalkema schreef:vandaag even bij mijn motordealer geweest. Het zijn de voorwiellagers.
Repareren en weer verder rijden ( o ja, en een nieuw km-teller kabel of dat draaimechanisme in het voorwiel , want de kilometers moeten wel blijven door tellen uiteraard).
Jammer dat je hierdoor je doel niet gehaald hebt en niet ter plaatse een motorreparatie bedrijk hier naar had laten kijken.

Voorwiellagers (ook voor de GL1000) zijn waarschijnlijk standaard maten en ook in het oostblok te krijgen van SKF etc.. Ik had bij mijn GL1800 uit 2003 in 2005 naar de start van de GWEF Europatoer in Zuid Frankrijk hetzelfde probleem (na 80000KM en duizenden Nederlandse drempels) en we constateerden gelijk dat de oorzaak de voorwiellagers waren. Het voorwiel eruit en met een vriend in het zijspan naar de plaatselijke Franse variant van Hein Gericke/Polo en hier hadden ze deze standaard lagers op voorraad en konden deze meteen monteren. Voorwiel er weer in en de volgende morgen kon ik gewoon starten voor deze toer. Een andere Nederlandse deelnemer met een GL1800 had minder geluk want zijn achterwiellager was stuk. Dit is geen standaard lager en moest van Honda Frankrijk komen en koste hem 1.5 dag voordat hij weer aan kon sluiten bij de groep.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

ronbalkema
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 okt 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Appingedam

Re: Oekraïne en toch niet

Bericht door ronbalkema » 02 mei 2013, 14:23

Ja, wijsheid achteraf.
Ter plekke kon een Duc dealer mij in Duitsland niet helpen (misschien ook wel logisch), maar een Honda dealer zei dat er niets aan de hand was en dat wilde ik ivm mijn reisvoortzetting ook graag aannemen ook al was dat tegen beter weten in.
Als ik toen had geweten dat het een voorwiel-lager was, dan was ik niet zo veel km's meer doorgereden.

Gr. Ron

Plaats reactie