Carcassonne

Plaats hier je mooie reisverhalen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Carcassonne

Bericht door Honda GL Castlebiker » 18 nov 2012, 16:10

Carcassonne. Wie is er wel eens geweest hier op dit forum?

Carcassonne ligt in een hoek in Frankrijk waar je niet gauw komt. Ga je naar Barcelona, kom je er niet langs, ga je naar Irun, kom je er ook niet langs. Het ligt tussen Narbonne en Toulouse, dus helemaal in het zuiden van Frankrijk.

Toen ik 17 was, ben ik hier ooit geweest tijdens een vakantie. Het was toen 14 juli, de nationale feestdag. Ontzettend druk, en heel warm. Als het te druk is, is het ook niet leuk. Was van de zomer in de Efteling, en was zo'n attractie, dacht Joris en de draak dat het heette, meer dan 1 uur wachttijd. Nee, dat is niet leuk. Nu kwam het zo uit dat ik het weekend in de buurt van Carcassonne kwam te staan. Was op weg van Italië naar Portugal, en dan kom je er langs. Via google-maps had ik al gekeken waar ik ergens zo dicht mogelijk bij La Cité kon parkeren met de vrachtwagen, wat meestal niet zo makkelijk is. Er was een shoppingcenter op een goeie 1,5 km afstand van La Cité (La Cité is dus de oude stad in Carcassonne). Daar heb ik zaterdag geparkeerd, nog even boodschappen gedaan bij de Géant, en zondag naar La Cité.

Zondagochtend regende het. Heel veel regen. Maar heb gelukkig werkkleding bij, moet ook wel eens in de regen laden of lossen, dus dat maakte me niet zoveel uit die regen. Rond 10:15 uur werd het gelukkig droog. Maar heb toch maar werkjas en schoenen aangedaan, muts op, en op naar La Cité. Minuutje of 20 lopen.

Heb er bijna 70 foto's gemaakt. Die ga ik hier niet allemaal plaatsen, maar de mooiste 12, die ook een goede indruk geven, zet ik hier neer.

La Cité is uniek in de wereld. Ik had 7 jaar geen motor meer gereden, heb ik ooit geschreven. Toen ging het jeuken en wilde toch weer motorrijden. Zal met de midlife-crisis te maken hebben denk ik. Als het midlife-crisis was, zou ik een Harley moeten kopen. Maar aangezien het budget daarvoor niet aanwezig is, moest het een andere mooie motor worden. En net op dat moment had Wil hier zijn Goldwing te koop staan. En wat Wil dacht toen hij die Goldwing bij Ger zag staan, dacht ik toen ik hem hier zag staan. Wow. Wat een gaaf ding. Tenminste als je van veel lampjes en chroom houd. En daar hou ik wel van. En tuurlijk zijn er veel andere mooie Goldwings, en genoeg die een 6 cylinder hebben, wat veel beter rijd als zo'n gammele 1.200. Maar toch, ik zou op een stoeltje kunnen gaan zitten tegenover mijn Goldwing, en er gewoon een uur naar kunnen kijken zonder iets te zeggen. Ik ben happy met m'n 1.200. Maar, terugkomend op La Cité. La Cité is het overtreffende wat er is qua vesting. Uniek in de wereld. Iets grotesker, iets mooiers, iets overtreffenders is er niet. Dit is het summum wat er is qua vestingbouw. Vauban zal er zeker wel eens geweest zijn in zijn leven. En wat zal hij er over gedroomd hebben. Want Vauban was de beste vestingbouwer die er ooit geweest is. Maar La Cité, overtreft alles. Net eigenlijk dus als de Goldwing. Er zijn veel motors, maar de meeste draai ik m'n nek niet voor om. Heb er niet zoveel mee. OK, ze hebben 2 wielen, en stuur, motorblokje en dat soort dingen, maar, zonder kleinerend te doen, komen ze in mijn visie niet echt in de buurt van een Goldwing. Yamaha had ook ooit zo'n toerbuffel. Wat was het, een XVZ1300? Had ook wel wat. En een Kawasaki Drifter vind ik ook wel wat hebben met de juiste accessoires en kleuren. Zo heb je met vestingen en kastelen ook. Burghausen in Beieren bijvoorbeeld, dat zou zo'n XVZ kunnen zijn, Vianden in Luxemburg ook. Doornenburg in Nederland zou een Drifter kunnen zijn. Maar een Goldwing, dat is er maar één. En dat is La Cité ook.

Bij alle kastelen die ik bezoek, probeer ik van elke hoek een foto te maken. Maar bij La Cité kan dat niet. Omdat het simpelweg te groot is. Het is ook geen vierkant. La Cité was vroeger een stadje. En versterkt stadje (net als we Heusden in Nederland hebben). Alleen La Cité was uniek. Als je er naartoe loopt, krijg je eerst de buitenste muren. Ben daar omheen gelopen en heb er foto's van gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(ja, Japanners waren er veel vandaag. Kom je overal tegen, net als Hollanders :wink: )

Op zich al lastig om die aan te vallen, omdat het zo groot is. Om te verdedigen natuurlijk ook, want aan 10 soldaten had je er niet genoeg. Als je door één van de poorten de buitenste muren binnen gaat, kom je op een soort zone die ca 15 meter breed is van de buitenste muur naar de volgende muur. Dus had je de buitenste muur veroverd, kwam je voor een nieuwe muur en kon je weer van voor af aan beginnen met aanvallen.

Hier de foto's van de zone tussen de buitenste muur en de volgende muur:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Één van de weinige toegangspoorten in de 2e muur tot La Cité. En dat was een flinke. Zijn heel wat steentjes ingegaan:

Afbeelding

Als je dan zover was, dat je de 2e muur ook had verovert, kwam je in het eigenlijke La Cité. Dat waren allemaal huisjes die binnen de 2e muur stonden. Ook was er een basiliek binnen de 2e muur. Ben er vandaag ook in geweest. Er was nog een mis aan de gang, dus kon het verder niet bezichtigen. Van buiten lijkt de basiliek niet zo groot, maar van binnen is hij toch flink hoor.

Foto van straatje in La Cité en van de basiliek in La Cité:

Afbeelding

Afbeelding

Maar da's nog niet alles. Heb je dus 2 muren veroverd en ben je eindelijk in La Cité, staat daarin opnieuw een kasteel met torens, gracht en muren:

Afbeelding

De laatste decennia hebben we vliegtuigen, raketten, dat soort ongein. Maar stel je eens voor, een paar honderd jaar geleden, in de tijd van zwaarden, pijl en boog, hoe het toen moest zijn om zo'n vesting aan te vallen. Lijkt me toch onmogelijk en deprimerend om te doen. Evenals het bouwen ervan. Nu hebben we kranen en shovels. Maar denk je eens in hoeveel mensen er aan hebben gewerkt om zoiets als La Cité te realiseren. En al die mensen, hebben er, nu in alle anonimiteit, honderden jaren terug aan bijgedragen, dat er nu nog steeds zo'n erfenis uit de middeleeuwen hier in Carcassonne staat. Tuurlijk dachten hun er toen niet aan dat La Cité heden ten dage een toeristische trekpleister zou zijn, dat hier bussen met Japanners zouden komen. Maar voor al die mensen die er aan mee hebben gebouwd, heb ik veel respect. Heel veel respect.
Laatst gewijzigd door Honda GL Castlebiker op 18 nov 2012, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Carcassonne

Bericht door RonalT » 18 nov 2012, 16:26

Mooie plek denk ik. Doet een beetje ouderwets en rustig aan. Volgens mij kan je daar door de week op een rustige dag heerlijk rondhangen en in de zon zitten.

Ik ben er nog nooit geweest, maar het zit nu ergens in een hoekje van mijn geheugen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Carcassonne

Bericht door De Motormuis » 18 nov 2012, 16:39

Hoi Johan.

Ik ken alleen het spel Carcassonne. :lol: :lol: :lol:
Ben er nooit geweest en zal er waarschijnlijk ook wel nooit komen.
Ben niet zo'n Frankofiel. Ben er wel een paar keer geweest met
een busreis, Parijs enzo. Maar dan met een groep. Want ik spreek
zelf ook niet zo veel Frans.
Maar toen we er afgelopen vakantie toch een keer met de Wing
doorheen kwamen vond ik het er toch wel mooi. We kwamen nl
vanuit Het Zwarte Woud in Duitsland door een stuk van Frankrijk
toen we naar Luxemburg reden. En daar was het wel mooi. Ook
bergen en bossen, dus een mooie natuur, en mooie wegen en leuke
plaatsjes waar we door kwamen.Dus wie weet als we met een groepje
daar nog eens naar toe zouden gaan , als er goed Frans sprekende mensen bijzijn
dan. En als ze natuurlijk ook een Wing rijden he. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Carcassonne

Bericht door Honda GL Castlebiker » 18 nov 2012, 16:40

RonalT, ja het ligt een beetje raar in Frankrijk. We kennen allemaal de gewoonlijke toppers die iedere toerist gaat bekijken, maar daarom begon ik ook met "Carcassonne, wie is er ooit geweest?". Denk dat de meesten er zelfs nog nooit van hebben gehoord. Frits Bom had ooit zo'n landkaart waar hij mensen aan liet wijzen waar de locatie waar ze op dat moment op vakantie waren zou moeten zijn. Dus iemand die in Gran Canaria was wees Engeland aan, want dat was een eiland, zoiets. Carcassonne zou het ook goed doen in dat kaartraden van Frits.

Kijk, ik ben nu wel niet op de motor hier dan, maar dit is gewoon een geweldig gebied hier om motor te rijden. Zo'n rondrit zeg maar. Dan begin je ergens bij Le Puy en Velay, ook zo'n bizar stadje met een kapelletje hoog op een steile spits, je weet niet wat je ziet. En rij je binnendoor via Gorge du Tarn zo naar Rodez, dan Albi, Carcassonne, omhoog naar Limoges, daar Oradour bezoeken (een dorp wat door de Duitsers als wraak helemaal is uitgemoord en waar alles nu nog zo is als in 1944, kippevelmoment), en dan via de Loire terug rijden.

Ik zou het wel weten :-)

Ben hier nog eens in een Tempeliersdorp geweest. Lag ook vlakbij de Gorge du Tarn. La Couvertoirade. Daar lijkt het echt of je 800 jaar geleden rondloopt. Ook iets wat totaal onbekend is bij de gemiddelde toerist. Campinglife zal er niet gauw komen :wink:

Frankrijk heeft heel veel van die onbekende plaatsjes, die zo onvoorstelbaar mooi zijn, dat je ze met eigen ogen gezien moet hebben.
Laatst gewijzigd door Honda GL Castlebiker op 18 nov 2012, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Carcassonne

Bericht door Honda GL Castlebiker » 18 nov 2012, 16:48

Wil, ik had het er net met een collega over. Die wist dat ik in Carcassonne stond en die zei ook: hee, dat ken ik van een bordspel wat we hebben.

Elk land heeft voor- en nadelen. Duitsland is makkelijker met de taal, hotel is vaak goedkoper, eten is er goed (maar niet goed voor de lijn :wink: ). Frankrijk is rustiger. Na 20:00 uur is het hier helemaal stil op straat, en na 22:00 uur lijkt de avondklok te zijn ingegaan.

De taal spreek ik best goed. Je moet me niet vragen wat een schroevendraaier of een boormachine is op z'n frans. Dat weet ik echt niet. Maar kan verder best een goed gesprek voeren met een fransoos. En een fransoos vind het helemaal tof als je probeert frans te spreken. Dat je de grammatica niet goed kent interesseert hem niet eens.

Wat jij schrijft om er zo met een paar man naartoe te gaan lijkt me ook leuk. Alleen is maar alleen, zeker met de motor. Zo met een clubje van 6-8 motors is leuk.

Eigenlijk is zo'n topic daar onbewust misschien ook wel een beetje voor. Jij begint er nu toevallig over. Ik deel wat info die ik hier heb gezien, jij vind het wel leuk, en zo kom je misschien wel aan zo'n clubje. En verder simpel zat. Je spreekt paar keer van te voren af om te kijken wie wat wil, hoeveel dagen, waar stoppen, wie wat reserveert om te slapen, dat soort dingen, en voor je het weet is het zover en kun je er samen op uit gaan.

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Carcassonne

Bericht door De Motormuis » 18 nov 2012, 16:56

Johan,

Ja, wie weet is zoiets wel eens te bekijken. Ik weet niet hoe ver het
is naar Carcassonne, en dan daar in de omgeving wat tochtjes.
En dan wat daar de kosten zijn voor hotel-pension of zoiets.
En dan nog hoeveel personen en hoeveel dagen, wanneer enz.
Maar er zal dan wel wat regelwerk bij komen, zeker wanneer je
met meerder mensen en meerdere motoren wilt gaan.
Maar wie weet in de nabije toekomst. 2013 ofzo.
Zal het vrouwtje dan eens moeten vragen of zij daar ook
iets voor voelt.

Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Carcassonne

Bericht door Honda GL Castlebiker » 18 nov 2012, 17:08

Nou Wil, daar verkijk je je op, het is best ver. Zonder de routeplanner te gebruiken zeg ik uit mijn hoofd 1.200-1.300 km vanaf Geldrop. Dus daar moet je toch wel een dag of 5-6 voor tellen wil je het beetje relaxed kunnen doen. Tussenstops zijn er genoeg te bedenken. Wij gingen vroeger op vakantie, en altijd op rondritprincipe, dus niet 10 dagen op dezelfde plaats. Elke nacht andere plaats. En per dag deden we altijd keer of 4 ergens stoppen. Effe door een leuk plaatsje lopen, of om een kasteel of mooie kerk of bij een mooi uitzichtpunt. Zo tussen de 300 en 500 km per dag. Want je hebt tenslotte vakantie, dus geen stress.

Hotels ligt eraan. Je hebt hier veel ketens net als Etape en Formule-1. Daar staan 3 of 4 bedden op één kamer en dat kost dan tussen de 35 en 55 euro per nacht voor de hele kamer. Of je er nu alleen of met 3-4 op gaat. Douche is meestal op de gang. Die dingen worden veel gebruikt door bouwvakkers enzo die doordeweeks een overnachting moeten maken. Goedkoper kan bijna niet. Meestal pakte ik die ook, en, misschien afkloppen, maar nooit last van diefstal gehad.

De benzine is hier hetzelfde of goedkoper dan in NL. Zoals je in het vrachtwagentopic hebt kunnen zien betaalde ik gister 1,354 voor 1 liter diesel (incl btw). Benzine was er dacht ik iets van 1,47 per liter. Tolwegen heb je wel, maar die pak je natuurlijk niet met de motor ;-).

Eten ligt eraan. Meestal is een menu hier tussen de 11 en 13 euro per persoon. Heb je 3 gangen en wijn (meestal zoveel wijn als je wil). Broodjeszaken als Bakker Bart en Subway kennen ze hier niet echt, maar wel heel veel (banket)bakkers, die ook op zondag open zijn zag ik vandaag. Daar heb je lekkere broodjes voor niet veel geld.

Je kan alles zo duur maken als je wil. Ik probeer het meestal zo goedkoop mogelijk te houden. Eet liever in een gewoon tentje dan in een toprestaurant. Voel ik me niet zo thuis.

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Carcassonne

Bericht door De Motormuis » 18 nov 2012, 17:38

Hey Johan.

Nou dan zal het wel zo blijven dat we Carcassonne niet zullen zien. :lol: :lol: :lol:
Want dan heb je inderdaad best veel tijd nodig om zo'n 2500 km te rijden uit en thuis.
En dan daar nog wat rond te toeren. Wordt dan misschien iets anders zoeken wat
dichter bij huis.Zal best nog wel wat meer aan mooie natuur en mooie routes te
vinden zijn denk ik.Als we dan zoiets misschien een keer zouden willen doen.
Vakantie'tje rondtoeren in Frankrijk. We zullen wel eens zien.
Maar jij ziet in ieder geval toch weer een hoop mooie dingen daar tijdens je werk.
Heb je eigenlijk ook een beetje een mini vakantie dit weekend daar.

Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Carcassonne

Bericht door Honda GL Castlebiker » 18 nov 2012, 17:46

Ik probeer dat meestal wel Wil, dat ik wat zie als ik het weekend stil sta. Kan niet altijd. Maar heb zo toch regelmatig leuke plaatsen gezien in bijvoorbeeld Italië, Tsjechië, Polen en Oostenrijk die je anders nooit zou zien. En nu dan vandaag weer een leuke stop in Carcassonne. En het ligt inderdaad niet om de hoek of om effe op 1 dag naartoe te rijden. Beetje het nuttige met het aangename combineren :-).

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: Carcassonne

Bericht door highlander » 18 nov 2012, 18:08

Heb al een paar keer 1150 km gedaan op 1 dag met de GW, en dat is best te doen.
Wil je het wat rustiger aan doen, dan rij je in 2 dagen, bvb een stuk autostrade, en een stuk binnendoor.
Heb dit al verschillende malen gedaan met een groep.
Ik ben dus kandidaat.

Plaats reactie