Zomertoer 2012 naar Bormio

Plaats hier je mooie reisverhalen
Gebruikersavatar
Anjer
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2337
Lid geworden op: 15 mei 2008, 11:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Axel
Contacteer:

Zomertoer 2012 naar Bormio

Bericht door Anjer » 17 aug 2012, 23:44

Verslag Bormio toer!!!

Weer terug na een fantastische motorvakantie, hier een kort verslagje. We zijn in 3 dagen Noord Italie gereden. Dag 1 t/m Straatsburg (Frankrijk), dag 2 t/m Schluein in Zwitserland en op dag 3 heerlijk via de bergpassen naar Bormio.
We vertrokken met prachtig zonnig weer en zijn na Luxemburg van de snelweg afgeweken om heerlijk te toeren door het Franse polderlandschap. Vroeg bij het hotel, dus de stad in om de beroemde lichtshow te bekijken die in deze maanden iedere avond om half 11 op het Place de L’etoile wordt gegeven. Tijd om echt uitgebreid te eten was er niet, dus met een zak van Mc Donalds op de stoepen van het plein gegeten in afwachting op de show.
De volgende dag vertrekken we op tijd, we rijden binnendoor in Frankrijk, maar in Zwitserland aangekomen kunnen we niet anders dan via de snelweg. Dat moeten we op de terugweg maar even anders doen. Het “hotel” in Zwitserland (waar ik al vraagtekens over had) blijkt een B&B bij een Duitse zeer hartelijke vrouw, maar wij hebben liever wat onpersoonlijkers. We slapen op een groot luchtbed en het huis is een verzameling van curiosa. Zwitserland is wel ontzettend duur om te overnachten of uit eten te gaan. Een tip is wellicht een Lidl op te zoeken voor lunchproducten en in het mooie landschap te picknicken. Uit eten kost ongeveer het dubbele van in NL, dus 20 CHF voor een simpele pizza is heel normaal. En 4 Chf voor een colaatje ook. Een glas wijn kost makkelijk 10 CHF dus helemaal niet aan te raden ;-)

De volgende dag vertrekken we via prachtige bergpassen naar Italië. Helaas rijden we ook een behoorlijke tijd in de stromende regen, maar in Italië aangekomen breekt het wolkendek open en schijnt het zonnetje.
We rijden via de voet van de Stelvio (dachten we maar zaten halverwege de pas) binnen en zien schattige bergmarmotjes tegen de wand op klimmen. We hebben een fantastisch appartement in Oga. Dit dorpje ligt op 1584 mtr boven Bormio. Geweldige accommodatie met zelfs een vaatwasser en een wasmachine! Maar wat het mooiste is, de motoren staan onder de appartementen in hun eigen garagebox! Dus geen moeilijk gedoe met sloten of zorgen hebben of ze wel veilig staan deze 14 dagen!
Op de tweede dag in Italië gaan we de Stelviopas rijden. Ik vind het best wel eng, heb foto’s gezien op google maar hij valt echt super mee. De bochten zijn echte U-bochten, maar ruim en goed asfalt, dus een goede oefening voor de rest van de vakantie. Boven gekomen (bij de kraampjes met souvenirtjes en broodjes worst) dachten wij dat het pas begon, maar we konden niet hoger dan 2760 mtr. De Stelviopas (waar ik stiekem best tegenop zag) viel dus zeer goed te rijden, goede oefening voor het betere bochtenwerk, maar vergeleken met de passen waar Ron mij op onze vakanties overheen laat rijden niet echt spectaculair. Wel vreselijk druk met motoren, auto’s en campers! We hebben de pas van alle kanten verschillende keren beklommen, want hij lag bijna aan de voet van het appartement en om in b.v. Zuid Tirol te komen, moesten we er wel overheen. Als we er half over gingen kwamen we in Zwitserland uit.
Verder is Noord Italië een aanrader voor iedereen die van bergen houdt! We hebben vreselijk mooie routes gereden, konden heerlijk eten in betaalbare restaurantjes, maar hebben meestal thuis gekookt, want dan moesten we er niet meer op uit. Ons appartement in Oga, Residence Dello Stelvio, via Booking.com gereserveerd is echt een aanrader. Via een tip van mijn zusje (die dit gebruikt bij haar opvliegers) hebben we sjaaltjes aangeschaft die verkoeling geven. Ze staan (nog) niet als tip voor motorrijders, maar echt aan te raden. Op http://www.comfortcoolingproducts.nl" onclick="window.open(this.href);return false; kun je ze zien! Geweldig als het zo warm wordt dat je hoofd normaal je helm uitzweet!!!
Dinsdagmorgen 14 aug. zijn we via dezelfde hotels terug gereden maar met nieuwe routes. Ron had zijn best gedaan, dus hebben we in Zwitserland nu ook echt genoten in de bergen.
Het Comfort hotel in Straatsburg is ook een aanrader. Goede bedden, een goed restaurant en een hele goede prijs 45€ voor 2 pers, kamer met douche zonder ontbijt.
Het weerzien met de kids was heerlijk. Het huis opgeruimd en schoongemaakt, de bloemen in de tuin in volle bloei en ook zij hebben heerlijke weken gehad.
Al met al een topvakantie!!!
:D Het mooist aan de zon is de schijn :D

Mijn motorhistorie sinds augustus 2008
Goldwing GL1200 Aspencade Brons 07-08-2008 - 10-2008
Goldwing GL1500 SE Wit 27-09-2008 - 09-08-2019
Goldwing GL1800 Illusion red 10-08-2019 - heden

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1490
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

Re: Zomertoer 2012 naar Bormio

Bericht door Antoon Aarts » 18 aug 2012, 11:33

Mooi , genoten dus van een probleem loze motor vakantie !

Antoon
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.

Gebruikersavatar
Anjer
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2337
Lid geworden op: 15 mei 2008, 11:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Zomertoer 2012 naar Bormio

Bericht door Anjer » 18 aug 2012, 14:23

Jazeker Antoon! Dank daarvoor! Eén keer pruttelde Ron's motor alsof ie niet goed was afgesteld, maar toen was ie gewoon zijn choke vergeten dicht te zetten :lol:
:D Het mooist aan de zon is de schijn :D

Mijn motorhistorie sinds augustus 2008
Goldwing GL1200 Aspencade Brons 07-08-2008 - 10-2008
Goldwing GL1500 SE Wit 27-09-2008 - 09-08-2019
Goldwing GL1800 Illusion red 10-08-2019 - heden

Gebruikersavatar
Chrit
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2373
Lid geworden op: 25 sep 2006, 20:28
Locatie: Kaulille (belgie)
Contacteer:

Re: Zomertoer 2012 naar Bormio

Bericht door Chrit » 18 aug 2012, 15:03

Leuk verhaal om te lezen...fijn dat jullie genoten hebben....
Groetjes
Chrit Gunther

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Zomertoer 2012 naar Bormio

Bericht door Honda GL Castlebiker » 19 aug 2012, 15:28

Leuk verslag Anjer, alleen ik mis de foto's :wink:

In Frankrijk kun je veel hotelletjes scoren voor weinig geld. 40-50 euro voor 2/3 personen zijn er genoeg, alleen in de zomervakantie zitten die gauw vol.

Zwitserland is inderdaad niet leuk om te gaan eten of drinken. Extreem duur. Het is wel een geweldig mooi land, zeker als je een lijn trekt van Chur - Luzern - Bern, en alles wat daar onder ligt. Ga er denk ik nog wel eens naartoe op de motor. Ben vroeger met de vrachtwagen eens over de Gotthard-pas gereden (mag nu niet meer). Ook wel spectaculair. En mooi uitzicht.

Moet je met de motor voor Zwitserland een vignet kopen? Zoja, dagvignet? Weekvignet? kost-a-la-kost? :D

Een paar jaar terug ben ik van het Gardameer binnendoor naar Oostenrijk gereden, dacht dat dat in de buurt van Bormio was, zal zo eens kijken op de kaart. Spectaculaire rit naar boven. Was met de personenwagen, m'n vrouw reed toen (die rijdt altijd, ik zit er altijd langs). Wilde weten of die route met de vrachtwagen ging, want ze zeiden me ooit dat dat niet kon, maar wilde het zelf zien. Van Italië uit naar boven ging wel. Alleen één tunneltje ging niet, zat een flauwe bocht in en was te laag. Waren toen 2 campers in die elkaar tegemoet kwamen, en toen liep het al fout. Boven ook van die toeristenzooi. Maar toen kwam het, de afdaling naar beneden! Die was best stijl, en m'n vrouw die hoogtevrees heeft, heeft me de hele dag uit lopen schelden. Ik had dat niet gezegd dat dat zo hoog was :D

Dacht dat het totaal 44 bochten waren. Weet ik niet of dat naar boven en naar beneden was, of alleen van boven naar beneden 44 bochten. Heb er paar foto's van, maar kan die niet meer vinden. Spectaculair! Hebben jullie die "pas" gereden of een andere? Zal eens kijken op google hoe die weg heet en hoe die loopt.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Zomertoer 2012 naar Bormio

Bericht door Honda GL Castlebiker » 19 aug 2012, 15:47

Heb even gekeken, denk dat jij die ook bent gereden die ik bedoelde. De SS38 van Bormio naar (Prato allo) Stelvio.

De klim richting Oostenrijk gaat op zich wel, lang maar niet echt spannend, maar als je dan naar beneden gaat naar Stelvio, dat is best stoer. Heel veel U-bochten en gaat best steil eigenlijk, ook al merk je dat niet echt.

Gebruikersavatar
Anjer
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2337
Lid geworden op: 15 mei 2008, 11:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Zomertoer 2012 naar Bormio

Bericht door Anjer » 20 aug 2012, 01:36

We zijn nu 4x naar Zuid Frankrijk/Noord Spanje (Pyreneeen) geweest, dus ik ken de hotelletjes in Frankrijk. Inderdaad voor weinig, klein maar complete kamers. Ik reserveer het meeste via Booking.com en hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper je uitbent. Zwitserland begon bij 80 euro voor een kamer met gedeelde badkamer voor zijn tweetjes. B&B heb je daar rond de 60 euro vaak per persoon... mooi land, maar daar betaal je voor.
Autobahnvignet is verplicht en er is enkel een jaarvignet van 35,--. Wij moesten er dus 2 :mrgreen: Eentje samen met de buurman gekocht, die kwam terug van het Gardameer voor wij vertrokken, en eentje via Marktplaats gehuurd, daar is nl een levendige handel in die dingen!

In Zwitserland vanuit ons slaapkamerraam ook een vrachtwagenchauffeur trucken uit zien halen om door het straatje te komen ! Pfff, die moest 4x steken, was ook helemaal geen geschikt straatje voor zo'n grote jongen!

We hebben de Stelviopas een keer of 6/7 gereden van Bormio naar boven, dat zijn 40 U-bochten (staan bij iedere tornante nl. bordjes met nrs.) en 3x ook weer aan de Zuid Tirolse kant eraf (en er weer op terug naar app) en die kant heeft 48 U-bochten. Een hele klim, maar goede brede wegen, dus goed te doen. Ron neemt me liever mee naar van die pasjes waar je een auto niet eens kan passeren zonder te stoppen op een uitwijkplaatsje....

Het Zuid Tirol aan de andere kant is trouwens nog lang geen Oostenrijk, het is Italiaans, maar was vroeger wel van Oostenrijk,dus Duitstalig. Wij dachten ook eerst dat we in Oostenrijk zaten namelijk :lol:

Jammer hoor, dat je vrouw niet kan genieten van die bergroutes of uberhaupt van het motorrijden. Wij rijden meestal samen en zijn ons er zeer van bewust hoe speciaal het is om zo'n passie te delen en zulke mooie reizen te kunnen maken samen.

De foto's staan sinds vandaag op FB https://www.facebook.com/media/set/?set ... 019&type=3" onclick="window.open(this.href);return false; hoop dat dit linkje werkt. Wellicht even vriendjes worden als we dat nog niet zijn op FB.

Wij hebben in ieder geval super genoten én reclame gemaakt voor het forum, we hebben een visitekaartje op het bord van de Stelviopas geplakt (helemaal geplastificeerd met plakband hahaha, dat hadden we bij voor de Zwitsere vignetten).

Afbeelding

Je ziet op een foto slecht diepte/hoogteverschil, maar Karin ik heb vaak aan je moeten denken in dit soort bochtjes!

Afbeelding
:D Het mooist aan de zon is de schijn :D

Mijn motorhistorie sinds augustus 2008
Goldwing GL1200 Aspencade Brons 07-08-2008 - 10-2008
Goldwing GL1500 SE Wit 27-09-2008 - 09-08-2019
Goldwing GL1800 Illusion red 10-08-2019 - heden

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Zomertoer 2012 naar Bormio

Bericht door Honda GL Castlebiker » 20 aug 2012, 09:32

Anjer, op de onderste foto, dat zijn bochtjes die ik ook liever maak met de motor. Bij die pas waren er dus mega veel. 88 dan als je hem op en af gaat. Da's echt flink.

Dacht inderdaad dat Oostenrijk aan de andere kant was, maar nadat ik op de kaart had gekeken bleek inderdaad dat je eerst nog een stukje Italie er tussen hebt zitten, klopt.

Die vignetten voor Zwitserland, zijn die niet kenteken gebonden dan? Wist ik niet. Da's wel handig dan. Voor de vrachtwagen betaal je omgerekend 80 eurocent tol per gereden km in Zwitserland. Dat is legale maffia. Bij Chur heb ik een losadres, alleen op dat terrein rij je al 5 km totaal (portier, aanmelden, losplaats, afmelden). Gewoon 4 euro kwijt ervoor.

Dat booking.com is een goeie tip. Zal daar eens op gaan kijken voor volgend jaar.

Maar inderdaad zo met 2 motors ben je toch veel geld kwijt. Verbruik per motor 1 op 16? En dan met 2 motoren... Hakt erin. :(

Gebruikersavatar
Anjer
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2337
Lid geworden op: 15 mei 2008, 11:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Zomertoer 2012 naar Bormio

Bericht door Anjer » 20 aug 2012, 13:11

Nee de vignetten zijn niet kentekengebonden gelukkig! Een jaarvignet is best wel duur als je slechts 2 dagen door Zwitserland rijdt! Mijn buurman had hem met siliconenspray op zijn voorruitgeplakt en kon hem daardoor onbeschadigd eraf halen en ik heb 2 plastic hoesjes gemaakt voor de vignetten en deze met plakband aan de binnenkant van onze schermen geplakt. Zo konden ze er 's nachts en in de andere landen gewoon af. Vrachtwagens hebben meetkastjes hé? Ik dacht dat gezien te hebben.

Op alle vakantiedagen waren de bezoekjes aan het pompstation het duurste gedeelte van de dag. Maar ja, met twee 6-cylinders willen rijden kost nu eenmaal geld. Ik hou het verbruik slecht bij moet ik zeggen, dus ik zou niet weten of we 1/16 halen! Ik vrees eigenlijk van niet...

Bijkomend voordeel van booking.com is dat ze door heel Europa zitten, ik heb nog nooit een misboeking gehad én ik kan tot de laatste dag kostenloos annuleren! Dat maakt dat ik vroeg durf te boeken. Ik wil nu eigenlijk al weer gaan kijken voor volgende zomer hahaha...
:D Het mooist aan de zon is de schijn :D

Mijn motorhistorie sinds augustus 2008
Goldwing GL1200 Aspencade Brons 07-08-2008 - 10-2008
Goldwing GL1500 SE Wit 27-09-2008 - 09-08-2019
Goldwing GL1800 Illusion red 10-08-2019 - heden

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: Zomertoer 2012 naar Bormio

Bericht door Borretje » 20 aug 2012, 18:40

Lekker verslag, spiffy en snel geschreven,..... zoals jullie rijden dus :-)

Volgende keer moet ik ook maar weer eens die kant op, schijnt daar tenminste vaker droog te zijn als in ...UK..,.... :cry: :cry: :lol: :lol:

Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
Anjer
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2337
Lid geworden op: 15 mei 2008, 11:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Zomertoer 2012 naar Bormio

Bericht door Anjer » 20 aug 2012, 20:01

Daar regent en onweert het 's nachts!!! Helemaal goed natuurlijk om alles groen en fris te houden :D
:D Het mooist aan de zon is de schijn :D

Mijn motorhistorie sinds augustus 2008
Goldwing GL1200 Aspencade Brons 07-08-2008 - 10-2008
Goldwing GL1500 SE Wit 27-09-2008 - 09-08-2019
Goldwing GL1800 Illusion red 10-08-2019 - heden

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Zomertoer 2012 naar Bormio

Bericht door Honda GL Castlebiker » 20 aug 2012, 20:37

Anjer, 2 nuttige tips: over het vignet en over bookings.com. Waar zo'n verslag niet goed voor is :-).

Zwitserse vrachtwagens hebben een kastje ja, bijna alle niet Zwitserse auto's moeten bij het binnen rijden op de grens de km-stand invullen, wordt steekproefsgewijs gecontroleerd. Bij het eruit rijden op de grens op datzelfde blaadje weer km-stand invullen en dat blaadje lever je in en daar moet je op betalen (de meesten doen dat met tankcard).

Ik was afgelopen weekend in Noorwegen. Moest vanochtend lossen in Trondheim. Zaterdag daar naar de McDonalds geweest. ChickenSalsa menu. Dus een droog broodje met een kipburger, wat frietjes en een beker cola. Had dat gepint. Vandaag effe op telebankieren gekeken: 14,77 euro! Daar heb je in NL zeker 2 menu's voor! M'n vrouw gaat dalijk nog denken dat ik er met iemand anders ben geweest ;-). Maar da's ook belachelijk duur dus. Je hoort wel eens mensen zeggen: waarom ga je niet in Noorwegen wonen? Je verdient hier bijna het dubbele van wat je in NL hebt. Dan denk ik: ja dat kan wel wezen, maar als het eten nog meer dan het dubbele kost, en sigaretten en alcohol 3-4 x zoveel als in Nederland, heb je het per saldo nog een stuk slechter (okay, ik rook en drink niet, maar toch). Benzine en diesel is er ook een stuk duurder. Maar ben het weekend wel 5 1.800's tegen gekomen. Dat weer wel dan :-). Italie is trouwens ook niet goedkoop. Een tosti bij de pomp ruim 3 euro. En benzine is er dacht ik ook rond de 1,90 euro (althans, een paar maanden terug).

Gebruikersavatar
Anjer
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2337
Lid geworden op: 15 mei 2008, 11:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Zomertoer 2012 naar Bormio

Bericht door Anjer » 20 aug 2012, 21:09

Klopt benzine was 1,84, maar eten is daar zeer betaalbaar. Wellicht beter een restaurantje binnenstappen ipv langs de snelweg.... daar is alles duur overal...
:D Het mooist aan de zon is de schijn :D

Mijn motorhistorie sinds augustus 2008
Goldwing GL1200 Aspencade Brons 07-08-2008 - 10-2008
Goldwing GL1500 SE Wit 27-09-2008 - 09-08-2019
Goldwing GL1800 Illusion red 10-08-2019 - heden

Gebruikersavatar
Anjer
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2337
Lid geworden op: 15 mei 2008, 11:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Zomertoer 2012 naar Bormio

Bericht door Anjer » 26 aug 2012, 23:18

Ron heeft het dit jaar dan echt voor elkaar gekregen; een filmimpressie (5.30 min) van onze vakantie. Geluid aan, want uiteraard is deze er speciaal bij uitgezocht!
Veel plezier bij het kijken en reacties zijn natuurlijk leuk en welkom!


youtu.be/zzhjL0MxFrQ
:D Het mooist aan de zon is de schijn :D

Mijn motorhistorie sinds augustus 2008
Goldwing GL1200 Aspencade Brons 07-08-2008 - 10-2008
Goldwing GL1500 SE Wit 27-09-2008 - 09-08-2019
Goldwing GL1800 Illusion red 10-08-2019 - heden

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6744
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Zomertoer 2012 naar Bormio

Bericht door De Motormuis » 27 aug 2012, 14:50

Hoi Bibian en Ron,

Heel mooi filmpje geworden. Zie wel dat jullie een hele mooie
vakantie hebben gehad met mooie ritten.
Sommige stukken lijken wel wat op de wegen en bochten die wij
pas geleden hebben gehad met ons weekje Zwarte Woud Duitsland.
En tocht door Zwitserland en Luxemburg.Ook van die mooie wegen
in de bergen met goede hellingen op en af en U bochten.

Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Plaats reactie