de kastelen ritten van Johan

Plaats hier je mooie reisverhalen
Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 17 sep 2013, 19:33

RonalT schreef:135 km/uur, da's wel erg hard met een aanhangwagen.....
Weet het niet. Op de foto van de TomTom met gegevens over het hele jaar sinds ik hem heb, is de topsnelheid ook 135. Da's wel heel toevallig. Aan de andere kant zouden dit de gegevens moeten zijn van 9 augustus tot en met 14 augustus. Denk dat het toch wel klopt, want ben alleen met de aanhanger naar de camping gereden zaterdag, en dan woensdag terug. Zondag, maandag en dinsdag zonder aanhanger gereden. Zal het dan wel zijn geweest. Even een klein stukje, want rij eigenlijk nooit zo hard.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 13 jun 2014, 19:22

Zo, da's alweer tijdje terug dat ik hier iets heb geschreven over de kastelenritten. Maar zie dat er toch nog de nodige kijkers zijn geweest. Zal van vandaag eens wat plaatsen dan.

Gister route gemaakt voor vandaag te rijden met Tyre. Had 7 kastelen opgezocht, waarvan de 1e 4 in Limburg, de andere 3 in België. Die in Limburg waren allemaal privé bezit, mocht je niet in, maar dacht misschien kan ik van de buitenkant wat foto's maken.

De Goldwing uit de stalling gehaald, accu aangesloten en hij deed het meteen. Mooi. Geen rook uit de uitlaat, liep lekker stationair. Toen even naar de vrachtwagen gereden. Heb al ruim 2 weken vakantie, dacht eens kijken hoeveel volt die heeft en of hij nog wil starten. 22,5 volt. Moet lukken. En ja hoor, hij startte meteen. Ruim 20 minuten op 1.000 toeren laten lopen en in die tijd de oplegger van binnen opgeruimd, spanbanden, spanlatten, dat soort dingen. Daarna naar het 1e kasteel, vlakbij Born. Kasteel Wolfrath. In Born zelf is ook een kasteel (meer ruïne dan kasteel) met een hele leuke dierentuin. Vroeger met vrouw en kinderen eens naartoe geweest. Kasteel Wolfrath ligt buiten Born, eigenlijk aan de achterkant van NedCar. Ik kwam niet verder dan dit poortgebouw:

Afbeelding

OK, dat risico heb je bij een kasteel wat privé bezit is. Maar wel balen. Had toch graag een glimp van het kasteel gezien. Links ervan liep een wandelpad. Ik daar naartoe gelopen. Maar alles was zo vol gegroeid dat ik niet verder kwam dan een foto met een stuk van de toren. Terug naar de Goldwing. Rechts kwam een man met een hond aan. De man wilde een pad in lopen, de hond kwam naar me toe. Man fluiten wat hij kon, maar hond kwam niet. Ik start de Goldwing, en de hond loopt praktisch langs me mee naar die man. Ik zeg: hij luistert niet goed, wel dan? En vraag die man of er van een andere kant een foto van het kasteel te maken is. Hij zegt als ik door een weiland loop, dan stuk verder op is het open, kan ik foto maken. Dus gedaan. Met het volgende resultaat:

Afbeelding

Nou, viel eigenlijk wel tegen. Heb mooiere kastelen gezien. Toen ik dat aan die man met hond vroeg of er ergens betere plaats was om foto te maken, rookte de motor al flink. Die man bleef er maar naar kijken. Ik zei: dat gaat dalijk wel over als ik gas geef. Maar het ging niet echt over. 1,5 jaar geleden rechterkoppakking laten vervangen, half jaar geleden linker. Maar het roken is altijd gebleven eigenlijk. Soms wat meer, soms wat minder. Volgende stop was Obbicht. Daar zou ook een kasteel zijn. En dat hadden we rap gevonden, want Obbicht is niet zo groot. Mooi kasteeltje:

Afbeelding

Na Obbicht rookte de motor wat minder, en ik ging naar kasteel 3 in Geulle. Je komt in dorpjes waar je nog nooit van heb gehoord. Ik probeer de route altijd door een bos of langs een water te laten lopen. Had ik nu ook gedaan. Alleen was er een omleiding, daardoor kwam ik volgens mij in Stein uit. De temperatuurmeter van de Goldwing liep flink op. Normaal geeft hij altijd 4 of 5 blokjes aan van de 9. Nu al hele tijd 6, toen 7 en in Stein zelfs 8. Ben toen gestopt en motor maar afgezet. Expansievat gekeken, zat niets in, dus de jerrycan met water en de tuinslang maar gepakt. Tot het expansievat overliep, toen weer met de slang het nodige water eruit gezogen. Gestart, en hij zat weer op 6 blokjes. Op naar Geulle dan. Daar kwam ik ook weer niet verder dan het poortgebouw. Dus het eigenlijke kasteel niet kunnen zien. Dit is het poortgebouw:

Afbeelding

Na Geulle had ik nog kasteel Vliek in Ulestraten uitgezocht. Vlakbij het vliegveld. Het ligt aan de doorgaande weg. Ben er gestopt, zag er ontzettend mooi uit. Van dit soort kastelen zijn er niet zoveel in Nederland. En een gigantisch groot mooi park erbij. Alleen zat de poort op slot. Dus heb geen betere foto van het kasteel kunnen maken als deze:

Afbeelding

Ik besloot Ger in Oss maar eens te bellen. De temperatuurmeter en de witte rook zaten me niet lekker. Ik zeg tegen Ger: het lijkt me beter dat ik dalijk bij je langs kom. Binnenkort hebben we het forumweekend en lijkt me niet slim om zo mee te gaan rijden. Ger zei dat ik maar moest komen. Ik de Goldwing gestart en op naar Oss. De snelweg op. Hele tijd bleef temperatuur keurig op 5 blokjes. Ook geen witte rook. Ik denk, ik rij maar naar een ander kasteel wat ik ken, in plaats van direct naar Oss. En zo kwam ik bij de ruïne van Montfort, waar ik vorig jaar ook al eens ben geweest. Nu alleen met meer blaadjes aan de bomen:

Afbeelding

Daarna nog even naar De Keverberg in Kessel gereden. Temperatuur bleef op 5 en geen witte rook. In Roermond zag ik een bordje met kasteeltje Hattem. Daar had ik laatst over gelezen, dus even gestopt en motor uitgezet. Toen ik hem weer startte nog steeds geen witte rook. Tsja, dan hoef ik ook niet naar Ger eigenlijk dacht ik. Ik besloot nog naar Kessel te rijden. Kijken hoe het met de verbouwing was. Er was weinig veranderd ten opzichte van 3 maanden geleden:

Afbeelding

Eind 2014 moet het klaar zijn. Denk dat ze dat niet gaan halen, of ze moeten met de bouwvak doorwerken. Toen ik de Goldwing startte, kwam er wel weer witte rook uit de rechteruitlaat. Toch maar naar Ger dacht ik. 80 km via de Middenpeelweg. De temperatuurmeter ging rap naar 7 blokjes en bleef daar tot Oss op staan. De route was iets anders gelopen dat dat ik hem gister had gemaakt, ben niet naar België geweest. Maar toch weer lekker gereden met de Goldwing en de nodige foto's kunnen maken en weer een paar nieuwe kastelen gezien voor op m'n lijstje :-).

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door RonalT » 13 jun 2014, 22:57

Mooie plaatjes geschoten, Johan. Jammer dat je niet overal een beetje kunt kijken.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 14 jun 2014, 15:55

Ja da's balen RonalT. Ik wist al wel dat de kastelen privé waren, had ik al gelezen op internet, maar dan nog hoop je dat je er toch wel wat meer van kunt zien. En het is toch een beetje cultureel erfgoed, dat zouden we best moeten mogen zien. Aan de andere kant hebben de bewoners er waarschijnlijk veel geld voor betaald en willen hun privacy hebben. Ik zal niet gauw een kasteel kunnen kopen, maar als ik er eentje zou hebben, zou ik het ook niet weten. Beetje privacy is wel fijn. Maar aan de andere kant, mensen die met goede bedoelingen je woning/kasteel komen bezoeken, heeft ook wel iets. Da's net als dat iemand goeiedag zegt, dat je dan goeiedag terug zegt, in ieder geval uit fatsoen. Maar ja. Het was in ieder geval een leuk dagje en lekker gereden :-).

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door De Motormuis » 15 jun 2014, 16:47

Hoi Johan.

Weer een mooi verhaal met mooie foto's.
Allen balen dat je Wing weer de kuren heeft.
Hoop dat je er niets ernstigs aan hebt wat je
weer een hoop geld gaat kosten. Maar we gaan
er maar van uit dat Ger het wel weer voor je kan fixen.
Veel succes ermee.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 15 jun 2014, 21:35

Komt wel goed Wil. Maar denk dat ik gewoon een hele aparte Goldwing heb, geen Japanse, geen Amerikaanse, maar een Helmondse Goldwing.

Net als Helmonders heeft de Goldwing ook altijd wel iets :-). Als er een ziektewet voor Goldwings zou zijn, zou hij vaste klant zijn daar :-).

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door De Motormuis » 16 jun 2014, 00:05

Zo hij dan ook een "camping smoking " dragen
en van wiet plantjes houden ??? :lol: :lol: :lol:
En zou er dan ook zo'n mooi Hellemonds dialect uit
zijn uitlaten komen ?? :lol: :lol: :lol:
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
Pux
Berichten: 76
Lid geworden op: 20 jul 2012, 22:41
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Ossendrecht

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Pux » 16 jun 2014, 21:16

Was weer lang gelede !
Wacht weer af :D
Greets Erny

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 06 apr 2015, 12:39

Bijna een jaar na dato nog eens een verslagje in dit topic plaatsen :-). 1e Paasdag moest m'n vrouw werken, dus voor mij de gelegenheid om motor te mogen rijden. Vandaag is ze thuis, dus moet ik ook thuis blijven. En omdat ik weinig te doen heb thuis, okay, dalijk de Goldwing poetsen, maar een verslagje schrijven. 1e Paasdag gaan we met de 1800 rijden. En toen ik die kocht, kreeg ik daar een Garmin bij. De TomTom Rider zit op de 1200. Met de TomTom vele leuke routes gemaakt. Dacht ik ga er zaterdagavond eens voor zitten om voor de Garmin een route te maken. Basecamp, Mapsource... Beiden tevergeefs. Ik kan daar gewoon niet mee overweg. Je plaats punten, maar wil je de weg wijzigen, lukt me dat niet. Ik wil zien wat het totaal aantal kilometers zijn, ik wil route maken en die nadien kunnen veranderen. Bij de TomTom op Tyre zet je een handje op de route, versleept hem en klaar. Dus na 3 kwartier de computer maar uitgezet, heb daar het geduld niet voor. Een route maken moet makkelijk zijn. Sorry RonalT, maar ik kan er niet mee overweg met dat Basecamp en Mapsource. De Garmin zelf is wel aardig. Had nu gewoon de adressen per kasteel steeds ingegeven, op kortste route gezet (snelweg vermijden kan maar had ik niet gedaan), en dan krijg je ook best aardige routes.

Eerst maar eens volgetankt zondagochtend. En dan de snelweg op tot Kerpen in Duitsland. Dan zitten er al meer dan 100 kilometer op. Als ik die nog binnendoor had gedaan, was het heel laat geworden denk ik. Was rond 09:00 uur thuis vertrokken. Had zaterdag in m'n Duitsland boek (jaja, gewoon nog uit een boek) een paar kastelen gevonden, adressen opgezocht, en dat moest het dan gaan worden. Het eerste kasteel was Schloss Lörsfeld bij Kerpen. Stond geen bordje met privé, dus maar gewoon tot het kasteel gereden. Volgens mij was het meer een soort duur restaurant. Maar niemand de me wegjaagde. Paar foto's gemaakt, eromheen lopen zat er niet in.
Schloss Lörsfeld bij Kerpen:
Afbeelding

Op een paar kilometer afstand lag het volgende kasteel al. In de buurt bij me heb ik alle kastelen gehad, dus moet je steeds verder weg rijden om andere kastelen te zien. Nu was dat dus naar Kerpen, en van daaruit dan enkele kastelen bezoeken in de regio tussen Kerpen en Düren. Het 2e kasteel van de dag was Schloss Türnich. Ook in de gemeente Kerpen, amper 6 kilometer van het eerste af. Je mocht niet naar het kasteel rijden dus de Goldwing in de straat geparkeerd en te voet maar eens gaan kijken. Lag mooi in de bossen, uiteraard wat water erbij. Na het poortgebouw zat links wat horeca. Het kasteel zelf was een beetje vervallen bleek van dichtbij. Maar zoals ik het kon zien waren ze bezig om het te restaureren.
Schloss Türnich bij Kerpen:
Afbeelding

De volgende stop zou in Nörvenich zijn. Kwartiertje rijden. In het kasteel zat een soort kunstmuseum dat van mei tot in het najaar open was. Meestal ga ik bij de kastelen niet naar binnen. Heb daar de tijd ook niet voor. Probeer er 5-6-7 per rit te pakken, foto's maken, even wat lopen, tussendoor wat eten. Is een kasteel echt bijzonder, dan ga ik er later nog eens terug om het van binnen te bezoeken. Het kasteel in Nörvenich zal daar niet bij horen. Was niet echt bijzonder. Maar kasteel is kasteel, we discrimineren niet :-).
Schloss Nörvenich:
Afbeelding

Na Nörvenich had ik Nideggen op de planning staan. Ligt al beetje in de Eifel. En dat zou het hoogtepunt van de dag worden. Ik rij weg bij kasteel Nörvenich, en de Garmin zegt dat ik moet draaien. Ik rij door en ga dan rechts een straat in, en de Garmin heeft een nieuwe route gevonden. Maar toch wil ik draaien. Op het moment dat ik draai kijk ik dus over m'n schouder en zie iets. Grote muren, lijkt op een flinke ruïne. Nou, dan daar maar eens naartoe rijden. En verdomd, het is een best interessante ruïne. Maar hoe ik erbij kan komen? Hemelsbreed kom ik tot zo'n 30 meter afstand. Door een poort van een boer zie ik het liggen. Maar daar staat bordje privé, dus daar kan ik er niet op. Er langs is een kerkhof, dan daar eens proberen. Maar daar staat een muur tussen het kerkhof en de ruïne. Ik besluit dan de straat verder door te rijden en te kijken of ik ergens linksaf kan. Volgens de Garmin loopt er een doodlopende straat naar links. Daar rij ik in. Op het einde van de straat loopt een voetpad verder door de weilanden. De Goldwing geparkeerd en te voet verder. De ruïne ligt links van me, maar er staat een soort haag. Ik kan er wel doorheen kijken, maar geen foto maken. Ben dan verder gelopen door de weilanden (wel over het voetpad), en toen links en na zo'n 200 meter had ik perfecte plek voor foto gevonden. Op internet is er weinig over te vinden, maar het blijkt dat dit de Harff'sche Burg in Nörvenich is.
Harff'sche Burg in Nörvenich:
Afbeelding

En die boom links van de ruïne was echt zo mooi gekleurd, had er geen fotoshop voor nodig :-). Na deze ruïne verder dan naar Nideggen. Het begon ook al wat heuvelachtiger en bochtiger te worden. Van een afstandje zag ik de burcht van Nideggen bovenop een berg al liggen. Er was ook een parkeerplaats bij en heb de motor voor een muur bij de burcht neergezet, en toen eens lekker gaan wandelen en flink wat foto's gemaakt. Maar op het Goldwingforum proberen we natuurlijk een foto met de Goldwing erbij te zetten :-).
Burg Nideggen:
Afbeelding

Na Nideggen was het eigenlijk gedaan in Duitsland. Om niet in één keer naar huis te hoeven rijden, had ik bij Heerlen nog een kasteel gevonden voor een kleine stop. Van Nideggen dan naar Aachen gereden. Bochtig en heuvelachtig. Leuk om te rijden. Wel weel auto's ervoor die (te) langzaam reden. Op een gegeven moment als je de Eifel een beetje uit gaat, zat er bij een rotonde nog een restaurant. Stonden wel 60 motoren denk ik. Denk het plaatsje heet Strauch. Snel doorgereden, want ik hou niet van drukte, en ik hou niet van lang wachten op eten. Bij Aachen maar in de Garmin gekeken naar een Burgerking. Die zat er op 4 kilometer rijden, dus hup, naar de Burgerking en daar effe lekker een vette hap scoren. Meteen aan de beurt, meteen eten en rap weer weg. Dan naar Voerendaal bij Heerlen. Laatste kasteel volgens de planning. Was beetje privé, maar probeer toch altijd wel een foto te maken, met respect voor de privacy. Kon echter geen leuke plek vinden. Toen ik weg reed zag ik een slijk-pad. Goldwing aan de kant gezet en te voet door het pad. Goed dat je motor laarzen aan het, leek wel een moeras. Maar wel het perfecte plekje voor een foto gevonden.
Kasteel Cortenbach in Voerendaal:
Afbeelding

Toen ik terug liep naar de Goldwing zag ik 2 oudere mensen erbij staan. Dus ik zeg: hallo. Ze begonnen terug te praten. Vroeger reden ze ook samen motor. Heel veel plaatsen waren ze geweest. Toen begon het even over kastelen. En waar ik die dag was geweest. En toen over wat kastelen in de buurt. Had bleken kenners te zijn, want alle namen die ik opnoemde kenden ze. Na een minuut of 10 toch maar eens afscheid genomen. "Start hem maar eens" zei de man. "wil hem wel eens horen lopen". Nou zei ik, weinig aan te horen. Heel bescheiden geluidje :-). En dat is ook zo. Geen herrie, lekker rustig. Daarna rustig weggereden (want er lag veel slijk en los zand. Lullig als je dan onderuit gaat. In Voerendaal liggen nog een paar kastelen. Heb er nog eentje even meegepakt.
Kasteel Haeren in Voerendaal:
Afbeelding

Verder dan deze foto kwam ik niet. Maar nu ga ik even reclame maken. Het kasteel staat te koop. http://www.funda.nl/koop/voerendaal/hui ... chrijving/" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor 595.000 euro. Daar heb je in Amsterdam een 2-kamer appartementje voor. En hier een heus kasteel. Zie wel vaker kastelen te koop staan, maar dan zit je vaak op bedragen van 3 miljoen en meer. Dit is een fair prijsje, en het kasteel is ook nog gerenoveerd ook, je kan er zo in. De inrichting is niet mijn smaak, maar voor zo'n prijs kun je er zelf nog wel wat aan laten veranderen. En je hebt er zo'n 2.000 meter grond bij. Stalling voor de Goldwing zal dan ook wel lukken.

Misschien breng ik er iemand mee op een idee :-).

Daarna in Sittard nog even volgetankt en naar huis. Rond 17:30 net op tijd thuis voor het eten. Toch weer zo'n 400 kilometer gereden vandaag. 's-Ochtends was het nog wel fris, 7 graden, en op de snelweg veel wind. Lekker gereden, de nodige bochtjes gehad en een verbruik van 1 op 15. Veel zuiniger zal het niet worden, heb vanaf begin af aan verbruik bij gehouden, en dat is het wel zo'n beetje. Maar de 1200 loopt ook niet veel zuiniger. In ieder geval de mijne niet ;-).

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door De Motormuis » 06 apr 2015, 18:51

Was weer een heel mooi verhaal Johan. En de nodige mooie foto's.
Kasteel is niet duur voor die prijs.
En ik denk dat er best wat mogelijkheden zijn
met zo'n kasteel.
Hotel van maken of appartementen.
Dan kun je er waarschijnlijk goed mee verdienen.
Of het nieuwe hoofdkwartier van het Goldwingforum. :mrgreen: :mrgreen:
Ruimte genoeg voor alle Wings, BBQ en iedereen kan overnachten.
Misschien dus wel iets voor Erik ?? :lol: :lol:
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 06 apr 2015, 21:10

Dat wou ik zeggen Wil. Heb op funda eens naar de binnenkant gekeken. Kan het niet begrijpen dat dat voor dat geld te koop is. Kijk, een bouwval waar je alles nog zelf aan moet doen met 2.000 meter grond, okay, dat kan wat kosten. Maar dit is behoorlijk in-stap-klaar. En mogelijkheden genoeg inderdaad. Er was ook nog een ander kasteel vlak in de buurt, was ook te koop geweest, vertelde dat oude echtpaar waar ik mee heb staan praten. Dat was door een Rus gekocht. Weet niet wat die er mee gaat doen. Misschien ook een soort beleggingsobject.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 06 sep 2015, 11:01

Na 5 maanden weer eens iets in dit topic plaatsen. En wel het lange weekend dat we met 3 Goldwings naar de Mont Saint Michel zijn geweest. Zal de tekst proberen te beperken, en lekker veel foto's er op te knallen :-).

In februari kwam het idee om naar de Mont Saint Michel te gaan. Had die al vaak zien liggen vanaf de snelweg, en wilde er graag eens dichtbij zijn, en dat combineren met motorrijden is eigenlijk wel top. Dus zo kwam het idee hier. Had niet gedacht dat er mensen mee zouden gaan, omdat het punt 1 ver rijden is (2.500 km in 5 dagen, waarvan toch veel binnen door over smalle weggetjes) en punt 2 het toch gauw 500 euro kost aan hotels en benzine. 9 mensen reageerden om misschien mee te gaan, boven verwachting. Uiteindelijk gingen we met 3 Goldwings. Ronald & Karin, Bibian en ik.

Op woensdag vertrokken we. Meetingpoint was de bakker in Divion. Da's ook een vrij doorgaande weg waar ik met de vrachtwagen altijd rij. Dus tot Divion eigenlijk de rapste weg. Ik verdien al bijna 20 jaar m'n centen met vrachtwagen rijden, op Albanië en IJsland na heel Europa wel gezien, en inmiddels meer dan 3 miljoen kilometer met de vrachtwagen gereden. Ongeveer 80 keer dus de wereld rondgereden zeg maar. En ik vertrok thuis, en reed bij Eindhoven al verkeerd. Zat effe niet op te letten, en reed daar in plaats van rechts naar Antwerpen links richting Tilburg/Nijmegen. Draaien zat er niet in op de ring, dus richting Tilburg gereden en niet bij Oirschot eraf, maar 1 afslag verder, binnendoor naar Turnhout. Leuk, maar opschieten deed dat niet. Had nog een stop bij kasteel Rumbeke ingepland, maar het binnendoor rijden kostte zoveel tijd, dat ik dat moest laten schieten. Direct doorgereden naar Frankrijk, op de rondweg van Lille even goedkoop volgetankt, en dan door naar Divion. Zag er nog geen Goldwings staan, dus ben de bakker maar ingelopen voor een bakje Senseo koffie en een grote croissant.

De bakker in Divion:
Afbeelding

M'n Goldwing had ik beetje markant op de stop gezet tegenover de bakker, zodat je die eigenlijk niet kon overzien. Had de koffie en croissant nauwelijks op, of zag een rode en witte Goldwing aankomen. Ik er naartoe lopen. Mooi dat het klopt, je hebt elkaar alweer effe niet gezien, spreekt wat dingen op internet af, en het werkt gewoon. Da's mooi. Daarna richting de kust gereden, Eu-Le Tréport. Na een dik uur over binnendoor weggetjes zijn we langs de kant van de weg even gestopt, kon Binky even rennen en wij de benen strekken. Geen foto van dat plekkie, maar dat is Frankrijk zoals ik het ken, rustig op een bankje zitten, in 15 minuten zijn er denk ik 3 auto's voorbij gekomen. Lekker rustig. En rustig bleef het op zich wel meer tijdens deze 5 dagen, in de positieve zin van het woord. In de buurt van Eu-le Tréport even bij een LeClerc gestopt, en Bibian trakteerde ons daar op een "Ile Flottant". Die smaakte verrassend goed. Daarna naar Dieppe gereden. Toen begon het langzaamaan met regenen. In Dieppe kwamen we bij een mini file bij een stoplicht combinatie met rotonde. Sprong het stoplicht op groen, konden er 2-3 auto's door, die dan meteen vaststonden op de rotonde. Dus dat duurde wel zeker 10 minuten voor we daar doorheen waren. Kwamen we nog langs een grote oude kerk en de vesting van Dieppe, maar de combinatie van het slechte weer en de drukte in Dieppe besloot ons door te laten rijden en er niet te stoppen. De route daarna zou zo'n 40 km langs de kust lopen. Na een kilometer of 6-7 zijn we even gestopt op een parking langs de kust.

Parking langs de kust na Dieppe. Maar weinig van de kust te zien, wel dat het nat was:
Afbeelding

Bibian zat er een beetje doorheen en stelde voor om direct naar het hotel te rijden. Dat hebben we toen gedaan. Het hotel was een soort kasteel. Stond niet aangegeven en in eerste instantie reden we er ook voorbij. Gedraaid en via een kiezelpad kwamen we voor het hotel aan. Chateau de Grosfy. De hotels die we hadden waren 3 van de 4 meer Bed & Breakfast. Dus bleek dat je daar eigenlijk niet warm kon eten. We hadden die dag amper iets gegeten, dus een maaltijd was welkom. De vrouw des huizes sprak aardig engels (voor franse begrippen), wees ons de kamers, en we vroegen of we nog wat konden eten. In de directe omgeving zat niet veel. Haar man zou een maaltijd maken, en ze vroeg wanneer we wilden eten. Het eten was goed en voldoende. Na het eten heb ik nog even bij Ronald, Karin en Bibian in hun verblijf gezeten en daarna naar m'n kamer. Het was donker, en de schakelaar van het licht deed niet veel. Telefoon aan de oplader, klokje erop gezet, en slapen. De volgende ochtend klopte Bibian op m'n deur. Of ik wakker was? Nu wel reageerde ik. Het was al 08:00 uur geweest. Die schakelaar van het licht was een soort hoofdschakelaar. En die had ik op "uit" gezet, dus in plaats van opladen, liep de telefoon gewoon leeg.

Onze eerste overnachting, Chateau de Grosfy:
Afbeelding

Geen foto van het hoofdgerecht gemaakt, maar wel van het dessert. Een soort appeltaart en een kaasplankje. Beiden zijn aardig goed opgegaan :-) :
Afbeelding

Donderdag gingen we eerst naar de dichtsbijzijnde Honda dealer, en die zat in Rouen. De achterband van Bibian was niet meer zo goed ontdekten we. Karin had het al gezien, ik dacht eigenlijk had is zand/slijk wat tussen het profiel zit, maar het bleek canvas te zijn. Op naar Lebret Moto Honda, 30 Avenue Carnot, 76250 Déville-lès-Rouen. Hoelaat waren we er? 09:30 uur denk ik. Eerst eens vragen of ze een achterband hebben. Ja, en gelukkig ook nog een Bridgestone Exedra. De voorband was ook niet meer helemaal top, dus die hebben ze ook meteen vervangen. Zonder afspraak werd Bibian meteen geholpen, en ook nog voor een hele nette prijs (ze hadden misbruik van de situatie kunnen maken). Maar top-service van deze dealer, daarom dat ik even het hele adres hierboven heb vermeld. Om 12:00 uur reden we weg bij de dealer. Op naar Jumièges, niet ver van Rouen vandaag. De eerste geplande stop. Daar staat een oude Benedictijnse abdij, een ruïne van een abdij moet ik zeggen. De abdij is al in 654 gebouwd, in 841 in brand gestoken door de Noormannen, en pas in 1040 weer opnieuw opgebouwd. In 1562 vernielden de protestanten de abdij. En sindsdien staat de abdij er zo bij zoals deze nu is.

Abdij van Jumièges:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de 3e foto kun je goed zien aan de hand van dat mensje met dat blauwe jasje hoe groot de abdij is. En die was vroeger dan nog groter. Imposant om te zien. We hebben daarna nog wat gedronken in een brasserie net buiten de abdij en zijn toen verder gaan rijden. Klein stukje doorgaande weg, en daarna smalle weggetjes. Amper 3 meter breed, door bossen, bochten. 2e stop was gepland in Lisieux. En net voor Lisieux, in Moyaux, zijn we even gestopt. Daar zaten wat eetmogelijkheden, en ik had honger. Biban had geen honger, het regende al de hele dag, en ze wilde zo snel mogelijk naar haar hotel. Dus hebben we daar afscheid genomen. Wij hebben er nog een stokbrood-sandwich gegeten. Zijn daarna naar Lisieux gereden, maar omdat de route veranderd was ging die niet direct naar de basiliek daar. Het was al laat, en in overleg hebben we besloten om direct naar ons hotel te gaan, net onder de Mont Saint Michel. Via de snelste route. Snelweg A84, tolvrij. Rond 19:00 uur kwamen we er aan, en inmiddels was het droog. De bed & breakfast werd beheerd door 2 engelse mensen. Ze hadden ons niet meer verwacht omdat we eigenlijk, naar bleek, voor 17:00 uur in moesten checken. Maar we waren nog welkom. Even spullen in de kamer en naar Pontorson gereden om wat te eten. Ronald, Karin en ik daar bij de pizzeria wat gegeten. Daarna terug naar de B&B, lekker rustig geslapen, en de volgende ochtend een geweldig ontbijt. Warme chocomel en na de omelet, waar minstens 3 eieren in zaten, zat ik aardig vol. Bibian oppikken en op naar de Mont Saint Michel.

Le Mont Saint Michel:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Parkeren moet op een parkeerplaats enkele kilometers voor de Mont Saint Michel. Je kan dan met gratis bus, af betaal paard en wagen, of te voet er naartoe. Bij de bus was het heel druk, dus zijn we heen gaan lopen. Loop je de goede kant op om ook foto's te maken. Terug zijn we met de bus gegaan, was het niet zo druk. Rond 14:00 uur zijn we weggereden vanaf de parking. Langs de kust naar Saint Malo. Na zo'n 3 kwartier bij een mosselkraam hebben we samen gegeten. Daarna door naar Saint Malo. De hele kust van Frankrijk is één en al geschiedenis. Saint Malo was ook weer zo'n geweldige plaats, waar je wel een dag rond zou kunnen lopen, maar daar hadden we de tijd niet voor. Wel even gestopt om wat foto's te maken.

Saint-Malo:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na Saint-Malo zouden we via de kust naar Morlaix rijden. Op de één of andere manier ging het ergens fout, heb ik even staan wachten, sms gestuurd, en toen maar verder gereden. De route is de route, dus je komt elkaar normaal altijd weer tegen bij een via-punt. Ben nog even gestopt bij Château du Guildo in Créhen, misschien zag ik daar de andere wel voorbij komen.

Château du Guildo in Créhen:
Afbeelding

Zag geen Goldwings voorbij komen. Bibian een sms gestuurd waar ik was, en weer verder de route gereden. Cap Frehel voorbij, en daar bij een uitzichtpunt weer gestopt om wat te bekijken en foto's te maken en Bibian weer te smsen waar ik stond.

Bij Cap Fréhel:
Afbeelding

Toen ik terug liep naar de Goldwing hoorde ik getoeter en zag 2 Goldwings voorbij komen. Een rode en een witte :-). Erachteraan, en een paar minuten later reden we weer samen. Het was inmiddels al wat later, en bij Saint-Brieuc hebben we besloten om de route niet af te rijden langs de kust naar Morlaix, maar direct via de gratis snelweg naar Morlaix naar het hotel te rijden. We kwamen daar in een hele lange file terecht, die zoals vaak, niet nodig was. Er was daarvoor iets gebeurd, en een bord gaf aan dat 2 rijstroken naar 1 rijstrook moest, dus dat deed iedereen. Alleen was het ongeval allang opgelost en kon je eigenlijk gewoon op 2 rijstroken rijden, maar zoals ik vaak mee maak, zetten de wegbeheerders de signalering niet uit en zo sta je onnodig in een hele lange file. Het heeft ons zeker een half uur gekost, maar gelukkig konden we overal tussendoor, maar stond je er met de auto in, heeft het denk wel meer dan één uur geduurd. In Morlaix lag ons hotel vrij dicht bij de snelweg. Bibian was moe en is naar haar hotel gegaan, Ronald en Karin zaten in hetzelfde hotel als ik. De keuken was daar dicht op vrijdagavond, en Ronald, Karin en ik zijn naar Morlaix gereden om wat te eten. Het was er druk, en weinig plaats om te eten, alleen bij de Chinees was nog plaats vrij. Wij daar naar binnen. Bij een Chinees ben ik altijd voorzichtig dus ik hield het op een bananasplit en 2 flesjes cola. Toen we naar buiten gingen was het al donker en was er een voorstelling op het plein direct tegenover de Chinees. Iets met muziek, licht en een kraan. Heb er niet zo'n duidelijke foto van, maar hier toch eentje om een idee te geven.

Toen we aankwamen in Morlaix was het nog licht. Op de achtergrond de spoorbrug:
Afbeelding

Evénement Morlaix:
Afbeelding

Dat de route niet afgemaakt was, is jammer, want eigenlijk zijn we daardoor onnodig naar het westen van Bretagne gereden. Ik heb daarop besloten om zaterdag al rond 07:00 uur in m'n eentje te vertrekken om naar Brest te rijden, nog verder Bretagne in, en afgesproken om de andere Goldwings later op de dag in Fougères te ontmoeten, tussen 13:00 en 14:00 uur. De eerste stop die ik maakte was bij een kasteel wat wel op de route stond voor vandaag, maar dat de anderen niet hebben gereden, omdat ook dit kasteel niet op de weg terug naar huis lag.

Chateau de Kerouzèrè, gebouwd in 1425:
Afbeelding

Daarna binnendoor naar Brest gereden. Aparte stad. Veel meegemaakt, in de oorlog helemaal platgegooid. Dus niet veel historie meer te zien, maar de vesting is nog wel in perfecte staat. Je moet er wel de hele stad voor doorrijden om er te komen, maar het was de moeite waard.

Château de Brest:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na Brest was het bijna 300 kilometer naar Fougères. De tijd tikte door, had afgesproken, dus gas erop. Iets na 13:00 uur kwam ik op het afgesproken adres in Fougères aan, waar Ronald, Karin en Bibian al aan een tafeltje zaten. Heb er even bij gezeten, en daarna even om het kasteel heen gelopen om de nodige foto's weer te maken.

Château de Fougères:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na Fougères zijn we binnendoor naar Vire gereden. Omdat we zaterdag en zondag niet volgens de route reden, heeft Ronald de route van Fougères naar Vire gemaakt. Bij Vire zijn we even gestopt, en Ronald, Karin en Bibian doorgereden naar hun hotels in Bayeux, ik ben nog even naar de McDonalds gegaan in Bayeux. Daarna binnendoor naar Bayeux gereden, nog even in m'n kastelen-boek gekeken, en nog een kasteeltje meegepakt voor Bayeux en nog wat foto's daar kunnen maken.

Château de Balleroy:
Afbeelding

Afbeelding

Daarna ben ik naar mijn hotel gereden. Het zat op een goede locatie, midden in Bayeux op loopafstand van de kathedraal. Had Bibian nog sms gestuurd of ze ook naar het centrum wilde komen, maar ze kozen voor de kust. Ik had gedouched en even geen zin meer om weer het motorpak aan te doen en te gaan rijden. Ben toen alleen Bayeux in gelopen.

De kathedraal van Bayeux:
Afbeelding

Zondag, de laatste dag. Nog zo'n 700 km naar huis. 08:00 uur ontbijt, 08:15 klaar voor vertrek. Alles in de Goldwing ingepakt. Alleen de Garmin kwijt. Zal die nog op de kamer liggen dan? Ik weer naar binnen. Niets te zien op de kamer. Terug naar de Goldwing, de tassen helemaal uitgepakt. Ook niets. Weer terug naar de kamer. Die man van het hotel dacht dat ik gek was. Ik was zaterdagavond zo moe, dat ik met navigatie in de hand in slaap ben gevallen. Had er nog een route opgemaakt. Nu is de Garmin tussen het bed en de muur gevallen. Heb hem dus uiteindelijk wel gevonden. Het was mistig zondagochtend. Opweg naar Lisieux, wat op dag 2 op de planning stond. Naar de basiliek. Heb ik ook vaak vanaf de weg zien liggen, maar nog nooit erbij geweest. Nu dus wel. Wat was dat een groot bouwwerk!

Basiliek van Lisieux:
Afbeelding

Afbeelding

Daarna nog een stuk binnendoor, in afstand korter, in tijd niet echt. Via de Pont de Brotonne, waar we op donderdag ook overheen zijn gekomen, richting Abbeville. Daar nog een stop gemaakt bij het kasteel van Rambures.

Château de Rambures:
Afbeelding

Na deze stop nog binnendoor gereden richting Arras. Onderweg nog een keer bij de McDonalds gestopt. Da's altijd makkelijk omdat je daar wifi hebt, even bericht aan het thuisfront sturen. Nog een keer getankt voor Lille en daarna in één ruk door naar huis. Enkele minuten na 17:00 uur was ik thuis. Dat viel nog niet zo tegen, ruim 700 km binnen 9 uur met 3 stops erin. Ondanks dat we elkaar een paar keer kwijt zijn gereden waren het 5 aangename dagen, en heb toch de nodige dingen kunnen zien en weer een leuke ervaring rijker.

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door pieter » 06 sep 2015, 17:03

Hoi Johan,

Een pluim voor het mooie verslag ( in woord en beeld ) van deze volgens mij fantastische trip .

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door De Motormuis » 06 sep 2015, 17:44

Nou Johan het was weer een geweldig avontuur geweest
met jullie.
Leuk verhaal om te lezen en ook mooie foto's.
En alles uiteindelijk goed afgelopen en een
mooie mini vakantie gehad samen.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door RonalT » 06 sep 2015, 22:58

Och, Johan je moet het maar zo zien als we alle dagen met mooi weer achter elkaar aan waren geprutteld hadden we nu niets om over te praten :-)
Als er af en toe eens iets anders gaat dan bedoeld, ik schrijf bewust niet "VERKEERD GAAT", krijgen we tenminste leuke verhalen.

Mooie foto's.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie