de kastelen ritten van Johan

Plaats hier je mooie reisverhalen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 03 mei 2013, 21:14

Duitsland scheelt inderdaad best veel met Nederland. Behalve de koffie langs de snelweg, die is er weer een stuk duurder. Maar Nederland prijst zichzelf denk ik gewoon de markt uit. Als ik hier ga eten (niet in een 3 sterren-restaurant maar in een gewone chauffeurstent) dan is soepje, daarna stuk vlees met friet en 2 cola gauw 25-30 euro (terwijl het inkoop amper 3 euro kost). In België bij een friettent pak ik er ook geen saus bij (heb ik genoeg in de auto). Laatst zei zo eentje van de friettent toen ik zei geen saus: awel, een zuinige Hollander? Waarop ik zei: nee jij 60 cent voor een eetlepel mayonaise vragen, voor 1,50 heb ik in de winkel een hele pot. Kijk, je mag best wat verdienen, maar om nou 10x de inkoop te vragen? Als ik dat bij mij doe denk ik dat ik zo failliet ben.

Schnitzels haal ik meestal bij de Sligro. Heb je verschillende soorten gewicht. Net nog even gegoogled : http://www.promofolder.nl/nl/winkels/Sl ... ls-1079299" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus 10 stuks van 200 gram voor 11,95. Dus zeg 1,20 per stuk. Ze hebben ook kleinere. Geen idee wat je bij de horeca in Nederland voor gewicht krijgt. Friet maakt de vrouw meestal zelf vers, en anders gewoon een zak halen in de winkel, als we met z'n tweëen zouden gaan eten kost het 50-60 euro in Nederland, maak je hetzelfde thuis klaar, ben je nog geen 5 euro kwijt. En, niet van die afgemeten kleine ronde rotbekertjes met saus die je regelmatig in België krijgt, waar nog geen eetlepel saus in zit.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 14 jun 2013, 21:43

Het was even stil met de kastelenritten, maar vandaag heb ik er weer eentje, en dit keer met een paar pareltjes erbij. We gaan terug in de tijd, en wel naar zondag. Zondag 19 mei 2013.

De dag begon lekker. Mooie lucht, zonnetje en droog. Ik had voor de nieuwe TomTom Rider met Tyre een mooie route gemaakt, wat op zich al leuk was om te doen. Eerst moest ik naar Uden, een Scala Solo Headsetje ophalen, want uit de TomTom Rider kwam geen geluid. Ik was al vroeg in Uden. Aanbellen bij de beste man en met de TomTom naar binnen. Maar de TomTom herkende het headsetje niet. Hij pakt een ander headsetje, zelfde probleem. Even kijken of hij mijn Iphone wel kent. Ja, die kent hij. Raar. Nou ja, dan maar geen headsetje (even ter aanvulling: je moest het aan-knopje 10 seconden indrukken zodat blauw en rood lampje knipperen, dan maakt hij contact met TomTom, was de dag erop teruggegaan, en toen kregen we het wel aan de gang). Dus op zondag even zonder geluid de route rijden. En dat ging eigenlijk ook best wel goed. Vanaf Uden een beetje een simpele weg tot Gennep (de N264), en na Gennep begon het dan met de binnendoor weggetjes. Eerst naar Heijen, daarna richting Siebengewald, ergens een heel smal weggetje de grens over naar Hassum. En de smalle weggetjes bleven de hele dag. Amper verkeer dat je er tegen kwam. Ik had thuis via Tyre de route zo gemaakt dat ik niet door grote plaatsen zou komen (behalve later eentje in de Ruhr dan), dat de TomTom deze plaatsen mooi zou omzeilen. Via allemaal kleine L en K weggetjes kwam ik bij de eerste stop aan, kasteel Moyland:

Afbeelding

Kasteel Moyland. Ik heb er nog foto's van van rond 1982. Toen was ik er voor het eerst. Het was een ruïne, niet toegankelijk voor publiek. Maar je kon er op de één of andere manier toch bij komen als je wilde. Ik heb er thuis nog foto's van, zal ze wel eens inscannen en in dit topic plaatsen. Een echt spookkasteel was het. Een spookruïne. Iets waar je 's-avonds niet alleen durfde te lopen (ja, ik was toen een jaar of 8 en nog niet zo stoer :mrgreen: ). Jaren later, in 1998 ben ik er nog eens gestopt met m'n vrouw, de hond en de vrachtwagen. Dat ging toen, er vlakbij was een parkeerplaats. Volgens mij heb ik daar ook nog wel een foto van. Toen was de ruïne opgeknapt en was het een bewoonbaar kasteel geworden. Duitsers knappen het vaak verkeerd op vind ik. Ze maken het te nieuw. Witte kunstofkozijnen met dubbelglas bijvoorbeeld. Dat hoort niet in een kasteel van honderden jaren oud. Nu was ik er dus weer, ruim 30 jaar na de eerste ontmoeting met Schloss Moyland. De parking van toen met de vrachtwagen was verdwenen. Je rijdt door de bossen naar een nieuwe parking, erlangs zit een groot terrein voor campers. Bij het kasteel zit een tennisbaan. Wil je de tuin bezichtigen en om het kasteel lopen, kost dat 2,50 euro dacht ik. Daarvoor krijg je dan wel één consumptie gratis. Aan dit soort doelen geef ik graag wat geld. Dus lekker door het park gelopen, van alle kanten foto's gemaakt (rechtsachter zit nu een spits op de toren, dat was vroeger ook niet, dat was zelfs in 1998 nog niet). En daarna op het terras een bakje koffie gepakt. Lekker ontspannend zo die eerste stop.

Nog een foto van Schloss Moyland:

Afbeelding

Een legendarisch kasteel, niet eens zover over de grens met Nederland (het ligt precies tussen Kleve en Kalkar). Daarna op naar de volgende stop. Schloss Anholt. Daarvoor moesten we via Rees, waar ik dus het centrum heb vermeden. Geen idee hoe de TomTom me eigenlijk heeft laten rijden, maar het waren weer geweldige weggetjes. Heb de route uiteraard wel bewaard. Schloss Anholt is één van de mooiste kastelen van Duitsland. Niet te vergelijken met een Neuschwanstein wat waarschijnlijk wel op 1 zal staan, maar toch geweldig om te zien. Mochten de duitse kastelen liefhebbers een top-10 kiezen, denk ik wel dat Anholt erin staat. Eerst eens even een foto:

Afbeelding

Het was druk bij Schloss Anholt. Motorrijders, mensen met de auto, fietsers. Ik zet m'n motor buiten de poort neer en loop naar binnen. Je mag niet het hele park gratis doorwandelen, maar het gratis gedeelte in de binnenplaats van de voorburcht, daar ben ik toch even naartoe gegaan en wat foto's gemaakt. Daarna weer terug naar de motor. Kijk, ik ben blij met m'n motor. Het is een oud dingetje, maar ik ben er zuinig op. Vorig jaar met de kastelenritten kreeg ik ook van een aantal mensen complimenten over m'n motor. Dat doet je best goed. Mij in ieder geval wel. Nu liep ik naar m'n motor en een paar meter voor ik er was hoorde ik een paar oudere Duitse vrouwen tegen elkaar zeggen: ooh kijk toch eens daar, wat een mooie motor (ja, op z'n Duits dan hè :-) ). Één van die vrouwen kwam naar me toe. Naja, dan maak je er een babbeltje mee. Mooi dit, mooi dat. Ik zeggen dat Duitsland ook mooi is, en graag kastelen bezoek (had eigenlijk geen idee dat kasteel Anholt maar 5 km van Nederland vandaan ligt, het ligt net linksonder Dinxperlo). Toen begon die vrouw over een zijspan. Ik zeggen dat ik vroeger tegen m'n moeder had gezegd dat ik later ook een zijspan zou kopen en mijn moeder mee zou nemen. Heb dat nooit gedaan. Inmiddels is ze bijna 74. Weet niet of ik het nog wel ooit moet doen ;-). En geloof het of niet, op dat moment kwam er net een zijspan aanrijden!?! Als ik het goed heb een Honda CB of CX500. Een Duitser. Vrouw in de zijspan. Toen weer met hun staan te buurten, terwijl die oude vrouw me een hand gaf en zei dat de fietsclub weer verder moest. De zijspan van hun kwam dacht ik uit 1982, en ze reden er nog veel mee. Mooi om te zien. Het viel me eigenlijk al meteen op dat de kastelen in Duitsland veel drukker bezocht worden dan in Nederland. In Nederland is een kasteel vaak maar een stuk steen. In Duitsland is het echt iets waar je op zondag naartoe gaat. Hieronder nog een foto, een hele mooie, van Schloss Anholt:

Afbeelding

Overigens was ik bij Schloss Anholt al eens geweest, ook een jaar of 30 geleden. Toen wel binnen in geweest. Wat me er nog van bij stond was dat je een soort hele grote sloffen aan moest, over je schoenen heen, zodat het binnen schoon bleef. De mensen waar ik m'n ritten voor doe met de vrachtwagen, weten ook dat ik nu wat meer vrij nodig heb voor de motorritten (het seizoen is maar kort). Had ze ook wat foto's van deze kastelen gestuurd. Vonden ze helemaal geweldig. Na Anholt was de volgende stop Raesfeld. Ik dacht eigenlijk dat ik hier al ooit was geweest, maar daar had ik me in vergist. In het hoekje Borken-Coesfeld-Ahaus doe ik regelmatig laden, en kom dan altijd langs Raesfeld. Maar bij het kasteel kun je met de vrachtwagen niet komen. Wederom geweldige kleine weggetjes en je vertrouwd blind op de TomTom. Bij kasteel Raesfeld aangekomen stond me echt een verrassing te wachten. Wat een geweldige locatie! Eerst kom je langs kleine oude huisjes, dan een soort mini basiliek (zie foto), dan heb je een soort hoeve/voorburcht die al heel imposant is, en daarachter staat het kasteel. De huisjes langs de hoeve/voorburcht zijn zowat allemaal restaurantjes. En alles zat vol. Ik zet er mijn motor neer, en ga een rondje lopen.

Foto van Schloss Raesfeld:

Afbeelding

Er werd die dag getrouwd. Groot feest, foto's maken bij het kasteel. Ook in het kasteel zat een restaurant, en ook daar geen tafeltje meer vrij. Ook hier weer lekker om het kasteel gewandeld en van alle hoeken een foto gemaakt. Het viel niet mee om het hele kasteel met de toren op een foto te krijgen, zo hoog was de toren. Maar deze foto hieronder vond ik toch aardig gelukt:

Afbeelding

Daarna was het een stukje rijden. Had nog 2 kastelen op de planning staan in de Ruhr. Achteraf gezien had ik dat beter niet kunnen doen, heeft veel tijd gekost, en het viel een beetje tegen. Het 4e kasteel van vandaag lag in Herten. Dus via Marl. En Marl was een ellende met stoplichten die ontzettend lang op rood stonden. En echt elk stoplicht had je tegen. En het was warm. Bij het kasteel in Herten aangekomen bleek dat je er eigenlijk niet bij kon komen vanwege iets wat er georganiseerd was die dag (het was vandaag 1e pinksterdag). Alle parkeerplaatsen vol, de motor kun je wel ergens kwijt, maar had er niet zo'n zin in. Zo'n ontzettende mensen menigte, dat het niet meer leuk was. Ook al kom je dan bij het kasteel, daar kun je geen foto van maken, zo druk als het er was. Dus maar doorgereden naar de 5e en laatste stop, kasteel Gladbeck.

Bij kasteel Gladbeck was het ook druk. Grote parkeerplaats voor auto's, en geen plekje meer vrij. Er zat ook een Imbiss bij. Daarlangs de motor gezet en een frietje met een curryworst gepakt. Had nog niets gegeten vandaag en het werd tijd. Daarna rondje om kasteel Gladbeck gelopen, en dat was best een flink rondje, want er zat een groot water bij, waar je kon waterfietsen. Ook een grote speeltuin voor kinderen was er bij. 4 kastelen vandaag gehad, alle 4 even druk. Na het rondje om het kasteel de motor weer gestart en binnendoor naar huis.

Kasteel Gladbeck:

Afbeelding

Binnendoor via smalle weggetjes en door bosrijke omgeving naar Wesel. Je kan maar op een paar plekken de Rijn over, en Wesel is er eentje van. Wederom: centrum vermijden. Over de brug en toen richting Xanten, waar ik nog even achter een rode Duitse Aspencade 1.200 heb gezeten, geen idee of hij me heeft gezien, en van Xanten, waar het ook druk was, naar Kevelaer, waar ik nog bijna van de motor werd gereden door een vrouw die zo een parkeervak uitreed de weg op. Maar er zat een engeltje op m'n schouder, heb je soms nodig. Van Kevelaer naar Well, en de rest via de N270 naar huis.

Het was al best laat dat ik thuis was, denk tegen 19:00 uur. Vrouw en kinderen waren weer blij dat ik thuis was, heb ze de foto's op de Iphone laten zien. Daarna de motor nog eens schoongemaakt, wat standaard ritueel is na een dagje rijden, en nog wat gebarbecued en gedronken met het gezin. Mooi, zo'n 1e pinksterdag. Geweldig weer, de TomTom die me ontzettend leuke weggetjes heeft laten berijden. Een paar hele mooie kastelen en een dikke 400 km op de teller vandaag. Zo'n motordag mag vaker voorkomen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 14 jun 2013, 22:00

Pux schreef:Mischien dat ik nog een keer mee rijd met je, als je het leuk/goed vind
Tuurlijk vind ik dat goed Erny, mooie routes genoeg. Ook in Nederland. Kan wel eens (volgend jaar) een toertochtje in Nederland maken langs paar kasteeltjes. En wat ik altijd zeg: kastelen liggen zowat altijd op een mooie locatie: bij water, bij bossen, op een berg. Kunnen we wel een mooi tochtje van maken.

Gebruikersavatar
Pux
Berichten: 76
Lid geworden op: 20 jul 2012, 22:41
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Ossendrecht

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Pux » 14 jun 2013, 22:53

Tof , lijkt me leuk ! We wachte weer op het volgende verhaal :D

Greets Erny
Greets Erny

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 28 jun 2013, 08:06

Vandaag, de dag dat ik dit verhaaltje schrijf, is het 28 juni. Zou een beetje midden zomer moeten zijn, korte broek, zonnebrilletje en vanavond barbecue. Niets is minder waar. Het regent buiten. Al de hele week regen gehad. De korte broek is er dit jaar nog niet veel uitgeweest, althans niet in Nederland. En de barbecue hebben we ook nog niet vaak gebruikt.

Ook vandaag ga ik weer een paar weken terug in de tijd. En wel naar zondag 2 juni 2013. We hadden geluk vandaag. De ochtend begon al goed met een stralend blauwe lucht. Een dag dat je erop uit moet. Want de blauwe lucht zondagen zijn schaars in 2013. Doel van vandaag was Maastricht. Thuis ontbijt gehad, en dan eens langzaam vertrekken naar Maastricht. Naar Fort Sint Pieter. In mijn herinneringen was ik hier al ooit geweest. Maar herinneringen bij mij zijn gevaarlijk. Werkelijkheid en dromen lopen vaak door elkaar heen. Weet niet of er een benaming voor zo'n soort ziekte is. Gisteren bijvoorbeeld ging ik naar de McDonalds, want had op tv een reclame gezien voor een shoarmaburger. Alleen ik kijk niet veel tv, en zat me gister af te vragen of ik dat nu echt gezien had, of gedroomd. Want een shoarmaburger bij McDonalds? Maar ik had geluk. Er was wel degelijk een shoarmaburger verkrijgbaar. In 1993 zat ik in het leger bij een verbindingscentrum. Heb daar meer dan een jaar gezeten. We zaten in een bunker. Die was dag en nacht, 7 dagen per week bezet. Geweldige tijd gehad. Daar hadden we trouwens ook een motorclubje, want een verbindingscentrum had ook ordonnances nodig, die reden op de motor, de Moto Guzzi of de BMW. En privé natuurlijk ook op de motor, waardoor er op zondag wel eens een motortocht werd georganiseerd. Ik zit me nu af te vragen wat eigenlijk mijn taak was in het verbindingscentrum. Sommige dingen rol je gewoon in. Had er net een half jaar uitzending op zitten, en in afwachting tot ik naar het KMS kon moest ik hier zitten. Aangezien ik "inwonend" was, en er bij de avonddienst een kaderlid aanwezig moest zijn, kon ik dit mooi doen, en de andere kaderleden konden dan gewoon dagdienst draaien, mij maakte het niet uit. Was eigenlijk gewoon van 08:00 tot 23:00 uur standaard in het verbindingscentrum. 's-Avonds de post sorteren, en overdag deden we eigenlijk niet zoveel, aangezien het echte werk toen voor de Adjudant en de Sergeant-I was. Uitstapjes organiseren mocht ik wel altijd doen. Dan moest je de dienstplichtigen in 2 groepen indelen. 1 ging naar de schietbaan, de andere kreeg een uitstapje (toen was er nog geen sprake van bezuinigingen in de defensie wereld). Toen in 1994 had verbindingscentrum werd opgeheven, mocht ik de afsluitende barbecue organiseren. En internet was er nog niet. Dus gewoon iedereen maar bellen op hun vaste nummer, in de hoop dat ze daar nog woonden. GSM was er ook nog niet. Muziek, vlees, barbecues, stoelen, uitnodigingen organiseren. De uitstapjes gingen overal naartoe. Teveel om op te noemen. Elke maand hadden we een uitstapje (de pechhebbers stuurde ik naar de schietbaan). Zo zijn we naar Diest geweest, wijnproeverij, en ook naar Maastricht. Een rondleiding in een fort, daarna naar Maastricht, eten bij de Chinees, ook nog een wijnproeverij, en dat alles tegen betaling van 8 uur per dag plus een vergoeding dat je langer dan 3 uur van de kazerne was. Dat fort, dat was dus wat ik dacht dat we daar vandaag naartoe gingen.

Eenmaal aangekomen bij fort Sint Pieter, kon ik er eigenlijk niets van herinneren. Niets van 1993. 1 maal op een zondag werd er een rondleiding gegeven. We waren nog vroeg. Dus zelf vast om het fort gelopen. Trapje naar boven, pad naar beneden, en vrij door de vroegere schietzone lopen. De verkenners van Napoleon zagen vroeger dit toen ze fort Sint Pieter naderden:

Afbeelding

Daarna naar het restaurantje gelopen om wat te eten en te drinken en wachten tot de rondleiding begon. We waren met een groep van zo'n 40 geïnteresseerden. De gids bij het verzamelpunt vroeg wie er voor het fort kwam en wie voor de grotten. Zo'n 14 mensen kwamen voor het fort. De gids was een leuke man, die goed wist te vertellen, en de groep er ook wel een beetje bij betrok. Links op de foto is de gids, en op de achtergrond die vlag, die is van Maastricht voor degene die het niet weten (ik wist het ook niet, heb het aan de gids gevraagd):

Afbeelding

Eerst wat aan de buitenkant, met een verhaal over de Fransen. Daarna naar binnen. De trappen die je naar beneden loopt herkende ik dan wel weer van 1993. Maar daarna eigenlijk niets meer. Als het hetzelfde was, leek het vroeger groter. Maar wie weet wat er in 20 jaar tijd aan veranderd is. Beetje door wat gangen gelopen met verhalen erbij van de gids. Over een put die bijna 40 meter diep was (die ook diende om de kanonnen af te koelen), over schietgaten die 3 kanten op gingen, over hoe het gangenstelsel loopt. Hier een foto van de kanonnengalerij (en die stokken langs de kanonnen, dat zijn domme krachten. Ja, heb goed opgelet):

Afbeelding

De groep met bezoekers bestond eigenlijk uit voornamelijk jongere mensen. Zou je niet verwachten. Je denkt naar zo'n fort gaan voornamelijk veteranen van de oorlog in Nederlands Indië in een blauw colbert. Maar het tegendeel was waar. Mooi om te zien dat ook andere generaties nog interesse hebben in geschiedenis en cultuur. Hier staat de groep met de gids op het hoogste punt van fort Sint Pieter:

Afbeelding

Na een uur zat de rondleiding erop. Eens even kijken in Maastricht. Het was er koopzondag, dus druk. IJsje gepakt, even wat winkels ingegaan. Rondje over het Vrijthof gemaakt, waar alle terrasjes vol zaten. Foto van het stadhuis op de markt:

Afbeelding

Aan het Onze-Lieve-Vrouweplein was nog wel 1 vrij tafeltje te vinden, dus daar maar even gaan zitten om van een lekkere trappist te genieten. En uiteraard wat voorbijgangers te bekijken. Vrouwelijke voorbijgangers natuurlijk. Daarna het tafeltje vrijgemaakt, en we zouden naar frituur Rob en Lutje in Peer gaan. Waarom naar Rob en Lutje in Peer? Omdat dat was uitgeroepen tot de beste frituur van België in 2012. Dus kwaliteit gegarandeerd. Eerst nog een korte stop gemaakt bij kasteel De Geusselt, even eromheen gelopen en een paar foto's gemaakt:

Afbeelding

Daarna op naar Peer. Geparkeerd tegenover Rob en Lutje. Maar Rob en Lutje waren er niet. De toko was dicht, ze waren op vakantie. Het was kermis in Peer. Dus even over de kermis gelopen. 3 frietkramen op de kermis, maar uiteindelijk toch bij een gewone frituur gaan zitten. Want als ik eet, zit ik graag, en dat kon bij die kramen niet. Na het eten was het tijd om naar huis te gaan, inmiddels ook al weer aardig laat geworden. Aan mooie dagen komt altijd snel een einde. Maastricht is een mooie stad, veel foto's gemaakt, veel gezien, maar nog lang niet alles. Zal zeker nog eens terug gaan, misschien een weekendje samen met de vrouw. Genoeg te zien, te shoppen en te beleven in Maastricht.

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6744
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door De Motormuis » 28 jun 2013, 10:01

Hoi Johan.

Mooi verhaal alweer. En toevallig heb ik ook bij de Verbindingen gezeten in mijn diensttijd.
Maar dat was in 1977 en het was in Ede-Wageningen. Ook wij hadden daar een hele leuke
en rustige tijd. Weinig oefeningen, veel vrije tijd en sporten toen.Alleen bij ons geen
motoren, allemaal via telex ( ik was telexist ) in de opbouwbakken op de 3 tonners.
En verder wat jeeps ed.Heb ik ook wat in rond gereden daar.In 3 tonners en jeeps.
Meestal als wij als begeleiding mee gingen op oefening van de nieuwelingen. ( de Bollen )
Dan gingen wij met die bakken of jeeps wat rondgassen in de bossen. Mocht eigenlijk
niet want wij hadden geen militair rijbewijs.Kan ik nog wel wat leuke verhalen over vertellen.
Maar dat is hier niet de bedoeling want dit is jou topic.
In afwachting van een van je volgende verhalen, kasteelrit of vrachtwagen.

Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
Pux
Berichten: 76
Lid geworden op: 20 jul 2012, 22:41
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Ossendrecht

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Pux » 29 jun 2013, 14:32

Leuk verhaal weer
We wachte weer op het volgende :D
Greets Erny

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 04 jul 2013, 20:18

Na Maastricht nu naar Duitsland. En wel 2 dagen, vrijdag 7 juni en zaterdag 8 juni. Naar de Eifel. Eerste stuk tot Duitsland via de snelweg, en dan bij Aachen eraf en de B258 op. Geen idee hoe dat loopt, maar het was er al druk, ook al waren we er best wel optijd. Veel motorrijders, maar ook veel vrachtverkeer, ook al vind ik het daar eigenlijk geen route om met de vrachtwagen te rijden. Een kilometer of 10 de B258 volgen en daarna kleine weggetjes pakken door de bossen. De 1e stop was Monschau. Van bovenaf heb je al een mooi uitzicht op Monschau. Je kunt ziet dat er vroeger een flink verdedigingswerk heeft gestaan, maar daar is nog maar weinig van over:

Afbeelding

In Monschau even door het dorp gelopen. Het merendeel van de mensen die er rondliepen waren al wat ouder. Echt veel eettentjes zaten er niet vond ik, wel ijs-zaken. Dus maar op een terrasje gaan zitten tussen de oude mensen en een ijsje eten. Het was warm vrijdag 7 juni, dus dat ijsje smaakte wel. Daarna nog even naar het kasteel in Monschau gelopen, wat niet echt spectaculair is, maar toch even een foto gemaakt:

Afbeelding

Na Monschau ging het naar Cochem. Over veel smalle weggetjes, geen idee hoe ik eigenlijk ben gereden. Best veel motorrijders hier gezien (geen enkele Goldwing trouwens). Had het idee dat het meer was om zo snel mogelijk door de bochten te gaan en zo rap mogelijk te accelereren. Da's echter niet mijn rijstijl. Cochem is één van de bekendste plaatsjes aan de Moezel. Ook hier bijna allemaal oude mensen. Wel druk in Cochem en heel veel eettentjes. Door de toeristenstraatjes gelopen, een pizza gegeten en een foto gemaakt van het kasteel in Cochem. Ik ben er vandaag niet ingeweest. Vroeger, een jaar of 30 terug, ben ik er wel in geweest. Maar vond het te warm om helemaal naar boven te lopen.

Bovenop de berg het kasteel van Cochem:
Afbeelding

In Cochem staat de tijd stil. Net zoals in Monschau. Of je er nu in 1980, 2000 of 2013 bent geweest, er is niets veranderd. Denk dat zelfs de meeste restaurants nog gewoon de naam hebben die ze in 1980 ook hadden. Dat het gewoon van generatie op generatie over gaat. Er heerst wel een goede sfeer. Cochem moet je ook alleen als toerist naartoe gaan, verder heb je er weinig te zoeken denk ik. Voor een andere keer is het mooi om het hele Duitse gedeelte van de Moezel af te rijden, het wemelt er van de burchten en ruïnes. Nu zit het er niet in, daar zijn 2 dagen te kort voor.

Straatje in het toeristische Cochem:
Afbeelding

Na Cochem zat het er op voor vandaag. Naar het hotel en daar de avond door zien te komen. Zaterdag weer wat gereden en de eerste stop was Mayen. Mayen is een wat groter stadje in de Eifel. Heeft best veel te bieden. Leuk centrum met goede bakkers, veel ijsco zaken, en buiten het centrum veel bekende winkels zoals Kaufland, Takko en diverse kledingwinkels, en ook alle fastfoodzaken bij elkaar: Subway, McDonalds, Burgerking. M'n vrouw zegt altijd: een dag niet geshopt is een dag niet geleefd, en dat heb ik van haar overgenomen. Dus even een leuk shirt en korte broek gekocht. Daarna terug naar het centrum van Mayen.

Aan het plein in Mayen staat een kasteel. Ik was een goeie 25 jaar geleden al eens in Mayen geweest, en wist wel dat het een mooi kasteel was. Maar dit was niet het kasteel wat ik bedoelde. Maar toch even naartoe gelopen. Het was wel een heel merkwaardig kasteel, want vanaf het plein zag het er zo uit:

Afbeelding

Op zich niet zo bijzonder. Van 1 tot 10 een zesje. De gele kleur en het torentje links lijken veel op het kasteel van Montabaur aan de A3. Dan loop je naar het kasteel toe, kijkt hoever je kunt komen, en blijkt er een poort te zijn waar je onder door kunt lopen en uiteindelijk aan de andere kant van het kasteel uit komt. En da's raar! Vanaf het plein lijkt het een lief kasteeltje waar een rijke baron in heeft gewoond, maar vanaf de andere kant lijkt het gewoon een flinke burcht waar vroeger een ophaalbrug zat, met een hele grote toren waar ridders in zaten om zich te verdedigen tegen aanvallen van de vijand. Bizar, zo'n kasteel met 2 gezichten. Heb ik zelden eerder gezien. Hier de andere kant van het kasteel:

Afbeelding

Terug naar het plein. Aan het plein zat de plaatselijke VVV. In een heel mooi gebouw. Omdat ik wist dat er in Mayen ook een ander kasteel was, maar ik niet wist waar dat precies lag, ik daar naar binnen. Het verhaal aan een heel vriendelijk meisje uitgelegd. Die begreep meteen welk kasteel ik bedoelde. Ze pakte een plattegrond van Mayen en tekende de weg die ik moest volgen om erbij te komen. Het kasteel lag een paar kilometer buiten Mayen, dus stond niet op de kaart, maar zou het vanzelf zien liggen aan de doorgaande weg.

Na een paar kilometer de L83 te hebben gevolgd, door de bossen met een paar leuke bochten, kwam ik aan bij Schloss Bürresheim. Het is een beetje een combinatie van. Het heeft wat van Burg Eltz, maar ook een beetje van Langeais aan de Loire. Laatst was ik in Raesfeld, toen werd er getrouwd bij het kasteel daar, nu hier bij kasteel Bürresheim werd er ook getrouwd. Een foto van de buitenkant:

Afbeelding

Beetje wat foto's maken en naar de binnenplaats van het kasteel gelopen:

Afbeelding

Na Schloss Bürresheim zat het er qua kastelen al weer op voor vandaag. Was onderweg nog bij een ruïne in Monreal voorbij gekomen, maar ook dat is voor een volgende keer. 2 dagen is toch te weinig als je wat wilt zien zonder te veel haasten. Als je de Moezel rustig wil bekennen met een beetje relaxed vakantiegevoel erbij, mag je best een week ervoor uittrekken. Het weer was goed deze 2 dagen, leuke dingen gezien en gedaan. Daarna via Venlo waar we nog even gestopt zijn weer naar huis gereden.

Gebruikersavatar
Pux
Berichten: 76
Lid geworden op: 20 jul 2012, 22:41
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Ossendrecht

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Pux » 04 jul 2013, 20:35

Yuup, weer in afwachting :D
Greets Erny

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 14 jul 2013, 17:00

Zondag 30 juni 2013. Het werd weer eens tijd om een stukje te gaan rijden met de Goldwing. Alleen vond de vrouw dat niet zo leuk als ik weer weg ging. Dus dan maar een compromis maken. Zondag tot 12:00 uur rijden, na 12:00 uur met het gezin op pad. Dus zondag rond 06:30 opgestaan (dan ben ik eigenlijk toch wel uitgeslapen, dus maakt me niet zoveel uit). Ik dacht eigenlijk dat m'n motorkleding bij de motor lag, dus zo in de auto gestapt en op naar de motor. Alleen even de motorlaarzen gepakt, want die stonden wel thuis. Bij de motor aangekomen viel dat tegen, want geen motorkleding te zien. Toen herinnerde ik me dat ik die laatst aan een kapstok had opgehangen en de klerenkast. Nu te laat. Gelukkig lag er nog een oude Scania jas, dan die maar aan. Handschoenen en helm liggen altijd in de topkoffer, dus alleen de motorbroek en jas ontbraken.

De motor uit de stalling gehaald, en binnendoor naar Venlo, via Helenaveen, Koningsbosch, even tanken in Venlo en een voor mij totaal onbekende grensovergang gepakt, die als het ware tussen de A40 en de A61 loopt. Kwam in een dorpje dat op een heuvel lag, met toch een klimmetje van een procent of 5. Da's niet spannend, maar afgezien van de Herungerberg dacht ik dat het daar eigenlijk best vlak was. Ik reed er een Penny (supermarkt) voorbij, en die Penny was wel gesloten, maar de bakker die erbij zat die was open. Weer wat geleerd, want in Nederland zijn volgens mij niet veel bakkers open op zondag.

Zaterdag had ik even een route gemaakt, niet te lang, zo'n 200 km, met 3 stops, die in 5 uur te halen moest zijn. De eerste stop was in Grefrath Oedt. Daar stond een toren. Niet echt een kasteel te noemen, maar was 1 van de 3 punten waar ik vandaag wilde stoppen. De route gisteravond in de TomTom gezet, maar wat me vorige keer ook al opviel: als je bij een punt komt wat je handmatig in de route hebt ingevoerd, krijg je helemaal geen melding. Dus als je niet oplet rij je er zo voorbij. Ik wist niet meer precies welke plaatsen ik zou stoppen, maar tijdens het kijken op het schermpje zag ik iets raars, hij liet je als het ware een vierkantje rijden. Zag er op de TomTom ook een straat die Zur Burg heette, dus de belletjes gingen rinkelen dat ik hier maar beter even moest stoppen. De eerste stop was dus een toren van Burg Eda in Grefrath Oedt:

Afbeelding

Even eromheen gelopen en op naar de volgende stop, het kasteel in Neersen. Ook hier snapte ik het weer niet helemaal, want de TomTom stuurde me door Neersen heen, en op een gegeven moment weer weg uit Neersen, terwijl ik nog geen kasteel had gezien. Dus even beetje terug gereden en het adres maar handmatig ingevoerd en de route gewijzigd. Toen kwam ik wel direct bij het kasteel uit. Op de parkeerplaats de motor neergezet en de weg over steken om bij de bakker (die ook open was) maar een broodje te halen. Daarna weer terug naar het kasteel en een beetje door het park gewandeld. Schloss Neersen viel me een beetje tegen. Was volgens mij een soort gemeentehuis nu. Weer van die kunststof kozijnen erin en veel te modern opgeknapt. Het park was op zich wel aardig, en in het park zat ook nog een zaakje waar je wat kon eten en drinken. Kasteel van Schloss Neersen:

Afbeelding

Benieuwd wat de 3e stop zou brengen, of er toch nog een mooi kasteeltje te zien was vandaag. De 3e stop was kasteel Myllendonk in Korschenbroich. Dat ligt tegen Mönchengladbach aan. Had eigenlijk zoiets van: dat zal wel niet veel zijn, een kasteel bij Mönchengladbach (want eigenlijk is bijna alles in het Ruhrgebied wel plat gegooid in de 2e wereld oorlog). In Neersen had ik de oorspronkelijke route weer op de TomTom gezet en binnendoor naar Korschenbroich. Het kasteel stond al aangegeven op een kruispunt, en iets later zag ik het vanaf de weg al liggen. Terwijl ik er naartoe reed, bleek er een golfclub in het kasteel te zitten. Buiten de voorburcht konden bezoekers parkeren. Dus ik er m'n Goldwing maar neergezet en te voet verder gegaan. Beetje in m'n oude Scania jas en werk spijkerbroek tussen de BMW X-5'en en Audi Q-8'en lopen naar het kasteel, en een beetje blikken van mensen van de golfclub krijgen van: wat doet die sukkel hier. Maar niemand die verder iets zei. Beetje om het kasteel gelopen en wat foto's gemaakt. Moet zeggen dat ik het best een mooi kasteel vond. Eigenlijk wel de moeite om nog eens ooit doordeweeks terug te gaan, als er geen X-5'en en Q-8'en staan. Hier één van m'n mooiste foto's van Schloss Mullendonk:

Afbeelding

Daarna weer terug naar de Goldwing gelopen en terug naar de stalling. Even het vrouwtje een sms gestuurd dat ik er 11:45 zou zijn en of ze me daar op zou halen of dat ik eerst weer met de auto naar huis moest komen. Maar tijdens het rijden zie ik geen sms, dus maar afwachten. Weer alles binnendoor naar huis gereden, via de oude A61 grens naar Venlo, dan Maasbree, Meijel en zo naar huis. Zoals altijd was het weer later dan ik had gezegd er te zijn, en het vrouwtje was een beetje chagrijnig toen ik om 12:10 uur aan kwam rijden. Motor de stalling in, en de rest van de zondag met het gezin doorbrengen in een attractiepark.

Als je dan 's-avonds thuis komt, lijkt zo'n dag bezig zijn zwaarder dan een dag werken. Maar goed, we hebben weer 3 kasteeltjes op de lijst aan kunnen vinken die we met de Goldwing bezocht hebben.

Gebruikersavatar
Pux
Berichten: 76
Lid geworden op: 20 jul 2012, 22:41
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Ossendrecht

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Pux » 14 jul 2013, 17:50

Het was er goed weer voor, voor een rit :D

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 14 jul 2013, 17:58

Ja Erny, maar dit was al weer 2 weken geleden :-). De lucht was niet zo mooi blauw. 's-middags is het toen wel behoorlijk warm geworden. Vandaag ook wezen rijden, verslagje maak ik komende week. Naar kasteel in Arcen. Maar ook nu maar de hele dag een bewolkte lucht eigenlijk. Vorige week zondag was het wel mooie lucht (en heel warm), maar toen had ik huisarrest :wink:

Gebruikersavatar
Pux
Berichten: 76
Lid geworden op: 20 jul 2012, 22:41
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Ossendrecht

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Pux » 14 jul 2013, 18:12

Hahahaha heb jij weer :D :D :D
Greets Erny

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 24 jul 2013, 11:33

Nog even een beetje terug in de tijd. 14 juli 2013. Le quatorze Juillet. Dat is in Frankrijk de nationale feestdag. Ergens 1990-1991 was ik op le quatorze juillet in Carcassonne, de mooiste en best bewaarde vestingstad van Europa en misschien wel van de wereld. Heb ik hier al een apart topic over gemaakt vorig jaar. En dat was mooi toen het donker werd, begonnen ze vuurwerk af te steken, ontzettend druk (te druk), warm, midden zomer. Apart gevoel. Maar de quatorze juillet van 2013 was ik gewoon in Nederland. Het was het laatste weekend voor het Goldwingforum-Duitsland weekend. Nog één keer even rijden, kijken hoe de motor het doet, of er niets mis gaat. Was daar eigenlijk al niet zo bang voor, maar beter vandaag dan met het Duitsland weekend.

Ik had een ritje naar Arcen in elkaar gezet. Mooi hoor. Het ging van Deurne naar Griendtsveen (vlakbij, maar ontzettend mooi dorpje in het veengebied), zo door naar Veulen, Oirlo, Meerlo, Wanssum, daar de Maas over en direct langs de Maas naar Arcen. Even gestopt bij het kasteel. Kom eigenlijk regelmatig in Arcen met de motor, maar nog nooit bij het kasteel gestopt. De poort bij het kasteel:

Afbeelding

De motor had ik bij het kasteel gezet, wat bekend is vanwege de kasteeltuinen. Een beetje geprobeerd om wat foto's van het kasteel en de directe omgeving te maken. De kasteeltuinen verder niet bezocht, want moest thuis nog wat papierwerk doen wat er nog niet van was gekomen, dus het was beperkt tot alleen maar een kort ritje. Het kasteel zelf viel wel een beetje tegen. In ieder geval geen echt ridder kasteel. De tuinen zullen best mooi geweest zijn. Arcen zelf is trouwens best een leuk dorpje met voldoende horeca, waar je lekker op een terrasje kan gaan zitten.

Foto van het kasteel vanaf de binnenplaats:

Afbeelding

Daarna de motor weer gestart en richting huis gereden. Niet helemaal dezelfde weg gepakt. Van Arcen ging het naar Lingsford. Nog nooit van gehoord. Zo via de Dorperheideweg en de Heerenvenweg gereden langs een soort natuurreservaat leek het wel. Mooi hoor. Bisons op de achtergrond (waar zie je dat eigenlijk in Nederland)? :

Afbeelding

Stukje verderop linksaf geslagen naar Well, en daarna weer via Oirlo en Veulen naar huis gereden. De mini-test was geslaagd, motor deed het zoals eigenlijk altijd gewoon goed, nog steeds geen koelvloeistof verbruikt, geen olie, alleen benzine, dat wel, daar kom je niet onderuit. Gemiddelde blijft toch zo'n beetje op 1:12,5-1:13,0 zitten. Ben er tevreden mee.

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6744
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door De Motormuis » 24 jul 2013, 14:16

Hey Johan,

Leuk verhaaltje weer met mooie foto's.
Ondanks dat het dit keer niet zo'n lang verhaal was
toch wel weer leuk.
Tot een volgende keer.


Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Plaats reactie