de kastelen ritten van Johan

Plaats hier je mooie reisverhalen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anjer
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2337
Lid geworden op: 15 mei 2008, 11:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Anjer » 07 sep 2015, 10:24

Leuk verslag Johan en mooie foto's. Wil je de gezamenlijke foto's nog via wetransfer sturen aub? Moeten er vast nog veel meer zijn... ;-)
:D Het mooist aan de zon is de schijn :D

Mijn motorhistorie sinds augustus 2008
Goldwing GL1200 Aspencade Brons 07-08-2008 - 10-2008
Goldwing GL1500 SE Wit 27-09-2008 - 09-08-2019
Goldwing GL1800 Illusion red 10-08-2019 - heden

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 07 sep 2015, 13:11

RonalT: denk het heeft best goed gelopen. Geen schade, geen ruzie, geen ongeval... en genoeg gereden en gezien :-).

Bibian: ja doe ik komend weekend als ik thuis ben. Ben nu alweer met de vrachtwagen. Onderweg naar Frankrijk :-).

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 27 aug 2016, 18:59

Weinig tijd, en sowieso weinig gereden. Maar deze neem ik even de tijd voor om hier te plaatsen.

21 mei ging het naar Ierland. In Holyhead de boot op naar Dublin. Ierland, is net als Schotland en Engeland altijd een gok. Hier een foto vanaf de boot gemaakt, ongeveer een half uurtje voor aankomst in Dublin. Best wat wolken, dus maar afwachten hoe dat gaat lopen:
Afbeelding

Leuk dat je in Dublin aankomt. Vanaf het haventerrein is het amper half uurtje lopen naar centrum. Da's makkelijk. Echt veel motorrijders heb ik niet gezien in Dublin. De stad is best goed te begrijpen. Zeker het centrum. Het meeste ligt eigenlijk bij/aan/langs de rivier de Liffey. Langs die weg loopt praktisch een doorgaande weg van oost naar west, en dan loopt er nog een ring om Dublin heen. Meteen als je van de boot komt moet je kiezen. Linksaf (gaat naar het centrum) of rechtsaf de toltunnel door (en dan kom je meteen op grote ring uit). Geen idee wat ik van Dublin moest verwachten. Het beeld dat we van Ierland hebben is een beetje cliché hè. Irish Pub. Folkmuziek door zo'n gast op in zo'n pub. Dan denken we nog een bergen en Ierse vergezichten... Guinness bier... En wat nog meer? Maar met die cliché dingetjes heb je nog geen beeld van Dublin dus. OK, de buitenwijken ben ik niet geweest. Vanaf haventerrein naar het centrum. Eerste indrukken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

eerste indruk: schoon, modern en nieuw door elkaar. Stond er beetje van versteld. Uiteraard al de voor mij interessante dingen uitgezocht en verder gegaan richting centrum. Ik was er op zondagochtend. Lekker rustig. Het bleek wel dat alle winkels later open gingen. Toen was het niet meer zo rustig.

En dan loop je eerst langs de Liffey, en zie je het Custom House, gebouwd door de Engelsen in de tijd van de bezetting en later door de Ieren in brand gestoken tijdens de opstand:
Afbeelding

Iets verder, de General Post Office. Daar kun je gewoon naar binnen lopen. Dit gebouw is voor de Ieren bijzonder. Want hier werd de Ierse Republiek uitgeroepen tijdens de onafhankelijksverklaring en begon de grote opstand tegen de Engelsen:
Afbeelding

The Four Courts, weer direct aan de Liffey, het belangrijkste gerechtsgebouw van Ierland. Gedeeltelijk verwoest tijdens de Ierse burgeroorlog:
Afbeelding

Dan een beetje van de Liffey af, kom je Christ Church Cathedral tegen, daar kun je in, en zit ook een Vikingmuseum bij:
Afbeelding

Alles ligt wel beetje op loopafstand. Stukje terug, kom je bij Dublin Castle. Het wordt tegenwoordig voornamelijk gebruikt voor staatsbezoeken. Alleen de grote ronde toren dateert nog uit de tijd van het oorspronkelijke kasteel. Lijkt wel of er veel aangeplakt is. Niet het mooiste kasteel, maar je mag er gratis omheen lopen, en ook in de tuin die er langs ligt:
Afbeelding

Waarschijnlijk interessanter, maar dus ook drukker, is Trinity College. Een soort combinatie van universiteitsgebouw met oude bibliotheek:
Afbeelding

Na Dublin ben ik eerst naar het noorden gegaan. Ik beperk me qua foto's nu voornamelijk tot kastelen, anders wordt het beetje teveel. Niet ver boven Dublin ligt Trim Castle. één van de interessantste kastelen die ik in Ierland heb gezien. Hier is ook de fil Braveheart opgenomen:
Afbeelding

Niet ver van Trim Castle ligt Slane Castle. Een heel ander soort kasteel. Geen idee of het te bezoeken was, maar ben er wel naartoe gelopen op een foto te maken:
Afbeelding

Dan was er nog Ardgillan Castle. Grote tuin, veel mensen uit de buurt die er de dag doorbrachten. Het kasteel zelf vond ik niet zo fraai:
Afbeelding

Volgende kasteel was Malahide Castle. Leuk kasteel wat je ook van binnen mag bezoeken:
Afbeelding

Terug naar Dublin ben ik nog bij Howth Castle gestopt. Beetje een nieuwer gebouw aan een oudere muur met torens gebouwd. Howth zelf is een behoorlijk toeristische plaats aan de kust. Het kasteel ligt een beetje van de kust vandaan. Met om de hoek het transportmuseum. Hier foto van voorkant van het kasteel:
Afbeelding

De volgende rit ging naar het zuiden. Daar ben ik eerst gestopt bij Cashel Castle. Imposant kasteel, ware het niet dat het in de steigers stond, dat is jammer. Heb er geen mooie foto van kunnen maken. Dit was de minst slechte:
Afbeelding

Iets verderop ligt midden in het dorp Cahir Castle. Imposant kasteel:
Afbeelding

Daarna ging het door naar Blarney Castle. Maar daar moest je 13 euro entreegeld betalen. Het was zo gemaakt dat je vanaf de parkeerplaats geen glimp op kon vangen van het kasteel. Beetje te commercieel, en ben er dan ook niet binnen gegaan. Jammer, want het zou één imposant kasteel zijn geweest volgens de info die ik had. Maar er zijn heel wat meer imposante kastelen in Ierland, waar je gewoon gratis omheen mag lopen.

Het ging daarna verder naar de zuid-west kust van Ierland. Waar ik de Ring of Beara heb gereden. In het zuiden begonnen, alles naar het westen en dan via de noordkant terug naar het oosten. De zuidkant is wel redelijk goed te doen. Beetje heuvels, mooie vergezichten, niet extreem. De noordkant daarentegen wel. Flinke hoogteverschillen, heel veel bochten, en stukken weg die amper breder zijn dan 2 meter. Hopen op geen tegenliggers daar. Hier paar foto's van de Ring of Beara:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna door naar Ross Castle. Ook toeristisch, veel volk, maar slechts 4 euro entreekosten, en je mag er gratis omheen lopen en kan er leuke foto's maken:
Afbeelding

M'n overnachting had ik tegenover Carrigafoyle Castle. Waar alleen nog een toren van over is:
Afbeelding

Volgende kasteel stond ook in de steigers. Veel ruïnes worden opgeknapt in Ierland heb ik gemerkt. Dit hier is Desmond Castle:
Afbeelding

Daarna door naar Limerick, waar St.John's Castle ligt. Ziet er imposant uit, maar eigenlijk is er alleen nog maar de buitenkant van over, zoals hier op de foto:
Afbeelding

Terug naar Dublin ben ik gestopt bij Roscrea Castle. Inmiddels ben ik er wel achter gekomen dat veel kastelen er hetzelfde uitzien in Ierland:
Afbeelding

Tenslotte nog bij Birr Castle gestopt. Niet veel tijd, dus er niet ingegaan, een beter foto dan dit zat er effe niet in. Niet alle kastelen gezien, er zijn er nog wel wat meer, maar de belangrijkste er volgens mij wel uitgekozen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door De Motormuis » 28 aug 2016, 20:07

Zo Johan,
Dat was lang geleden.
Weer mooie foto's en een leuk verhaal.
Komt er misschien ook nog een vervolg
op de avonturen met je vrachtwaggel ??
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 14 sep 2016, 20:14

Ik zal kijken Wil met een vervolg. Alleen er gaat teveel tijd in zitten, en heb dit jaar weinig tijd om eens uitgebreid op internet in NL te gaan zitten. Meestal ben ik nog steeds in het buitenland en internet is nog steeds te duur in buitenland. Wat ik plaats, moet wel kloppen, dat wat erbij staat. Dan de foto's nog uploaden, en je bent zo een tijdje en de nodige MB's verder...

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door De Motormuis » 14 sep 2016, 20:19

Ja, ik snap het Johan.
Maar we hebben de tijd hoor.
Dus als jij ook een keer tijd hebt in Nederland en zin om
weer een mooi stukje te plaatsen zien wij het wel een keer
komen.
Verder veel werkkilometers, want zonder dat gaat het ook niet
goed he.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Plaats reactie