Foks "on tour".

Plaats hier je mooie reisverhalen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Foks
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 sep 2007, 09:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Terneuzen

Foks "on tour".

Bericht door Foks » 27 mei 2012, 14:54

Hallo allemaal,

Voor wie het aandurft, veel lees plezier.

Eergisteren zijn we terug gekomen van een motortocht. Wij zijn Michel op een BMW 1150 GS uit Bergen op Zoom en Peter op een GW 1800 ABS uit Schoondijke. Voor vertrek op zondag 13 mei 2012 nog even telefonisch contact gehad. Waar gaan we heen? Laten we rijden richting Lons le Saunier en daarna misschien naar het oosten. Oké. Morgen zien we elkaar bij het eerste tankstation na Antwerpen in de richting van Brussel om 07.00 uur. Om 06.45 uur benader ik het bewuste station alvorens af te slaan kijk ik in de spiegel en zie Michel opduiken. Na enkele handsignalen besluiten we om direct door te gaan en het gas erop te zetten.
1e dag:
Na flink doorrijden bereiken we Lac de Paladru in de omgeving van Grenoble (Frankrijk). Hier vinden we een camping en slaan beide ieders eigen tent op.
2e dag:
We zijn vroeg wakker en besluiten om eerst naar Alpe de Huez te gaan. Hier rijden we omhoog. He? Het pad onder de skilift is berijdbaar. Na enkele slippertjes bereiken we het eerste tussen station. Hier wordt de weg verspert door de sneeuw. Wij naar beneden en rijden na korte tijd nog even naar boven naar Les deux Alpes. De weg wordt vervolgd via Briancon, over Sestriere richting Italie. Uiteindelijk belanden we op een camping aan het Lago di Garda (Italie). Onder het eten trekken we enkele conclusies.
A: Bij de aanschaf van een nieuwe auto hoeft men geen richting aanwijzers te nemen. Deze zijn optioneel. Het zou zonde zijn indien men ze zou gebruiken. Het kan immers kapot. Men kan zonder, blijkt.
B: De strepen op de weg zijn lijnen. Beter gezegd: RICHTLIJNEN. Zij zijn indicatief.
3e dag:
Na een ontbijt op de camping gaan we verder naar het oosten. 's Middags begint het te regenen. Vervelend want zoals gewoonlijk ga ik dan rijden als een natte krant. Onvoldoende vertrouwen. Michel, met motorbloed, rijdt zonder problemen door. Ik als volgzaam type komt met gepaste snelheid achteraan. Via Trieste rijden we Slovenie binnen. Van hier rijden we door naar Roc (Kroatie) waar we een B&B nemen. Hopen op beter weer morgen.
4e dag:
Buiten is het prima weer, enkel behoorlijk veel wind. Het besluit is gevallen we rijden over de kustweg naar het zuidoosten. Het is schitterend mooie ver gezichten. Toch besluiten we een tijd parallel aan de kust door het binnenland te rijden. 's Middags belanden we op een camping in Split (Kroatie).
5e dag:
We vertrekken op tijd. Het weer is goed en rijden weer over de kustweg. Via Bosnie en Herzegovina bereiken we Montenegro. Tegen het eind van de middag rijden we door een stad. Michel stopt, parkeert dubbel en benadert een politieagent op de stoep. Nieuwsgierig als ik ben parkeer ik ook dubbel en neem deel aan het gesprek. De agent spreekt Engels en is tevens motorrijder. Wij worden verteld dat het beter is om een hotel te nemen. Er wordt ons er een aanbevolen. Als rechtgeaard Nederlanders, met onlangs opgedane Italiaanse invloeden, luisteren beleeft en maken van het aanbod uiteindelijk geen gebruik. Eigenwijs: Neen, hoor? Alvorens verder te mogen van de agent wordt ons verplicht om het lokale brood te proberen en iets te drinken. Ik geef aan: we staan dubbel geparkeerd. Dat was geen probleem, laten staan, men wacht wel. Eerst eten en drinken. Het was lekker. Afrekenen mocht niet en we nemen afscheid. Later die middag benaderen we klein dorpje. We worden tussen de eerste huizen tegen gehouden door een man. Zou hij zijn weggelopen van de filmset van de Kanonnen van Navaronne? De man was gekleed in sportschoenen, camouflage broek, oude legerjas, baret op en een baard. Zoeken jullie een slaapplaats? We nemen een folder mee, maar keren na 3 kilometer terug. Vragen de prijs en besluiten daar te overnachten. De man bleek een soort van burgemeester van het gehucht Bar. Overnachting en eten is er prima.
6e dag:
We rijden over een kustpad van +/- 2 meter breed richting Albanie. Zeer mooie natuur, heerlijke bochten, wouw. In Albanie nemen we de hoofdweg dat gaat goed. In de omgeving van Lac gaan we naar het noorden. Wat is dat? Geen weg. Is het wegdek gestolen, of is men een weg aan het aanleggen, er is ondergrond aanwezig in de vorm van keien, kiezel. Veel, heel veel gaten in de "weg". Wederom benaderen we een grens. Als Italianen rijden we de grensfile voorbij en parkeren vooraan. Beleefd wachten we tot de voorganger aan het loket gereed is. Hallo meneer de douane we willen verder. Laat u paspoort zien en uw motorpapieren. Mooi, gaat u maar verder. We slapen vannacht in een hotel in Split (Macedonie).
7e dag:
Van Macedonie rijden we via Kosovo naar Servie. We passen het geleerde aan de grens opnieuw toe. File voorbij en hallo meneer de douane. Hier zijn we en we willen verder? Ho, ho, ho!!! Wat doet erop, meneer de douane? Wat is er aan de hand? Heren u heeft geen stempel van Macedonie en wij erkennen Kosovo niet. Wat? Waarom niet? Geef ons toch een stempel en klaar. Neen, wij zijn geen grote grensplaats dus geen kantoren en geen stempels. We zijn pissed off. Dus toch maar draaien en het gas erop. Als ras echte Italianen terug naar Skopje met toepassing van alle RICHTLIJNEN. 12.00 uur terug in Skopje. Even later rijden we weer Servie binnen zonder problemen. Onderweg vraagt Michel: de GW heeft toch twee koplampen. Het blijkt dat er een defect is. Dat geeft niets, want men rijdt in deze omgeving of zonder licht, of met een licht, of met ongelijke sterkte verlichting, of met groot licht, of met heel veel licht. U ziet ik pas mij feilloos aan. We slapen in hotel Ambassador in Nis, vergane glorie en veel achterstallig onderhoud. Wel hebben we een douche en toilet. 's Avonds eten we in het restaurant "De ster van Servie". Heerlijk, super de luxe en goedkoop. De motoren staan achter slot en grendel op een privé parking van het hotel, overdekt. Prima.
8e dag:
Na een vroeg ontbijt rijden we door. Voor de Roemeense grens een file. Maar we hebben ervaring en rijden gewoon door. tot aan de grenspost onderweg nog even wuiven. Mijn "Tupperware" door op wielen trekt veel belangstelling. Een Goldwing is hier nauwelijks nog bekend. We moeten stoppen van de politie en de douane. Waar is die snoer voor? Die is voor de navigatie. En die knoppen? Een van hen drukt op de knop koptelefoon/spiekers. De muziek komt nu over de spiekers. Mooi. Er wordt gelachen en we moeten verder rijden. We zwaaien en rijden Roemenie binnen. Van hier gaan we verder en bereiken Hongarije. We overnachten op een camping in Berescaba. Vergane glorie maar wel een warme douche en toilet met sportpapier (toiletpapier). Na het avondeten in de omgeving blijkt de tweede lamp van mijn "Tupperware" doos het te hebben begeven. Geen probleem, ik ga met groot licht rijden. Ben ik al een Zuid-Europeaan?
9e dag"
Vroeg op. We gaan verder. Via, ho even, stoppen. Onderweg blijkt dat Mochel zijn paspoort kwijt is. Miljaar. Hij vermoedt dat het is gestolen uit zijn tanktas. Tijdens het tanken sloeg "zijn" pomp niet aan en hij gaat naar het kantoortje. De motor stond op dat moment uit het zicht terwijl ik aan een andere pomp bezig was. Dus eerst naar de politie om aangifte te doen. Dit scheelt behoorlijk in de prijs indien men een nieuw document bij de gemeente haalt. Wij weer verder. We rijden via Slowakije door Polen naar Tjechie. Hier kamperen we in Bielsco Biala.
10e dag.
We toeren rustig binnen door. Net na de eerste rotonde zie ik iets oranjes bij Michel vandaan komen. Na volgas te hebben gegeven bereik ik hem en maan hem te stoppen. Heb jij je kredietkaart en/of je betaalpas nog? MILJAAR. 180 graden draaien en weer terug naar de rotonde. Poeh, poeh, gevonden. Van nu af aan worden de ritsen elke keer tweemaal gecheckt. Nu belanden we op een camping in Benezov nog steeds Tjechie. Michel belt met zijn vrouw. Zij verteld dat er een band met regen over Duitsland ligt. We besluiten de volgende dag de snelweg te nemen en kilometers te maken. Op vrijdag dienen we terug te zijn.
11e dag.
Ik bel om 07.30 uur met doktor GW. Jullie kennen hem het is die man uit Hilvarenbeek. Dokter, ik heb hier een patiënt met slecht zicht. Hij luistert naar de symptomen en stelt een diagnose. Het recept is kort maar duidelijk: 2x H7. Bij het eerst tankstation haal ik het voorgeschrevene en dien het de patiënt toe. Hoera, het zicht is terug: een hele verlichting. Na een uur binnendoor van onder Praag naar een snelweg. Het gas gaat open. Laat in de middag komen we aan in Neuwied net ten noorden van Koblenz (Duitsland). Ik ga op tijd slapen. Michel praat nog met deze en gene en gaat later naar zijn tent.
12e dag:
Michel is al heel vroeg aan het rommelen. Hij is ontstemt. Het blijkt dat men gisteravond de "blauwe tand" van zijn Zumo 660 heeft ontvreemd. Dat ding moet elke dag aan de beademing. Dit doet hij via een stopcontact in het toilet gebouw. Alweer. MILJAAR in het kwadraat, nu. We rijden weg en willen binnendoor naar Stein (Nederland). Na de eerste stad gaan we terug naar de snelweg. Net voorbij Stein belt Michel naar huis. Kan ik nog even langs de gemeente voor ze sluiten? Antwoord: ja hoor. Ik bel ondertussen met onze vriend dokter GW. Dokter er is een schoen versleten heeft u tijd? Ja hoor, kom maar af. Om 11.30 uur rijd ik de lift op bij Antoon. Direct wordt de voorband vervangen. Wacht even je rechter voorvorkkering is lek. Antoon verhelpt dit euvel en zorgt tevens voor nieuwe remvoeringen. Antoon, dank je wel voor de service en de adviezen. Ik rijd vanaf Tilburg naar Breda en via Roosendaal naar de Westerschelde-tunnel. Er is file maar ik pas mijn Italiaanse ervaringen toe en schiet goed op. Laat in de middag ben ik thuis.
Moe, voldaan, vol verhalen, ervaringen, geweldig.

Samenvatting: 19 landen in 12 dagen, ongeveer 6300 kilometer en ervaringen rijker. Tevens heel weinig foto's gemaakt.

Er rest mij nog 1 vraag: Is een GOLDWING een cruiser?
MIJN antwoord: NEEN!!! Het is een all road bike. Een mooie geweldige en fijne (zware) machine.

Groeten
FOKS (Peter).
MORGEN WORDT HET NOG BETER.

Gebruikersavatar
DeWoert
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 958
Lid geworden op: 03 okt 2009, 18:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Tilburg

Re: Foks "on tour".

Bericht door DeWoert » 27 mei 2012, 16:20

Afbeelding
Heerlijk om te lezen !

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: Foks "on tour".

Bericht door japie de cipier » 27 mei 2012, 20:15

als ik op citeer zou drukken zou het verhaal er nogmaals door worden geplaatst, ook leuk maar overbodig.

schitterend die jongensdromen die waarheid worden, zij het door anderen beleeft.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2016
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Re: Foks "on tour".

Bericht door Black Wing » 27 mei 2012, 21:26

mooi verhaal, bedankt voor het delen van je ervaringen :D
Groeten, Eric

bertzwanen
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2545
Lid geworden op: 03 jan 2007, 01:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Altea ( Spanje )

Re: Foks "on tour".

Bericht door bertzwanen » 27 mei 2012, 21:50

Mooi Peter om te lezen .
Ja diefstal in dergelijke landen is bekend .
Wij hebben ook Stjechie , Slowakije ,Hongarije en Polen bezocht .
Maar iedere Hotel eigenaar waarschuwde ons voor dat en de motor`s moesten binnen .
En dat we Antoon (WingService) kunnen bellen vannuit Buitenland is een mooie zaak .
Ook ik heb wel eens naar hem gebeld vanuit Spanje ( ook voor de kop lampen beide kapot ) :D
En dat een GoldWing meer kan dan asfalt rijden dat weten wel meer mensen hier :wink:
er is geen mooiere wing dan een goldwing

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Foks "on tour".

Bericht door Devoraz » 27 mei 2012, 22:16

Erg leuk en leerzaam om te lezen. Dank voor je relaas.
Foto's maken op vakantie is jezelf de tijd ontnemen om goed de omgeving in je op te nemen. Je bent dan meer bezig met 'het creëren van het perfecte plaatje'. Natuurlijk wil je ook wat herineringen mee naar huis nemen, dus weinig foto's is helemaal niet erg.

Er mogen van mij meer van dit soort verhalen geplaats worden. :lol:
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
Robin
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 754
Lid geworden op: 21 aug 2011, 17:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Goes, Zeeland
Contacteer:

Re: Foks "on tour".

Bericht door Robin » 28 mei 2012, 00:22

Prachtig verhaal Foks!!! Was leuk om te lezen. 8) Wat moet jij genoten hebben...

Groeten, Robin
Winggroeten, Robin
GL1500 Aspencade 1989
"Gone with the Wing"

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6744
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Foks "on tour".

Bericht door De Motormuis » 28 mei 2012, 20:28

Hoi Foks.

Geweldig mooi verhaal en mooie avonturen. Kun je zo een boek van gaan schrijven.
Ja, het is jammer maar dat van andersmans spullen afblijven is blijkbaar in veel landen
een probleem.Niet alleen in Nederland.En het is natuurlijk ook inderdaad zaak om al je ritsen
en vakjes in je tassen en jassen ed goed te sluiten.
Maar jullie hebben zo te lezen toch een geweldige mooie tijd en reis samen gehad.
Een ervaring die ze jullie niet meer afnemen.


Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
Robin
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 754
Lid geworden op: 21 aug 2011, 17:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Goes, Zeeland
Contacteer:

Re: Foks "on tour".

Bericht door Robin » 28 mei 2012, 21:42

De Motormuis schreef:Ja, het is jammer maar dat van andersmans spullen afblijven is blijkbaar in veel landen
een probleem.
Ja helaas in Nederland ook bij nota bene een Goldwing-treffen!!! :evil: :evil: :evil:

Groeten, Robin
Winggroeten, Robin
GL1500 Aspencade 1989
"Gone with the Wing"

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6744
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Foks "on tour".

Bericht door De Motormuis » 28 mei 2012, 23:53

Ja, collega Goldwingrijders.Of kunnen er ook gewoon anderen op dat terrein komen ???
Want dan zijn het misschien wel anderen geweest en niet iemand van de aanwezigen van het
treffen zelf. Maar vermoedelijk toch wel iemand die ook een Goldwing rijdt, want wat moet je anders
met zo'n zijdeksel doen. Verkopen ??? Maar dan zou er waarschijnlijk wel meer mee geleend zijn als het daar om ging.
Want dan kom je niet voor maar een zijdeksel, dan zoek je wel meer.
Het beste is het om 380 volt krachtstroom op je motor te zetten.Wie er dan aankomt leert het meteen af.
Alleen beetje moeilijk te realiseren en ik denk erg verboden.En misschien ook wel niet helemaal goed voor je Wing.
Maar het is inderdaad erg triest dat er zo iets helaas is gebeurt tijdens zo'n treffen.


Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
andreanita
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 feb 2010, 10:23
Locatie: Nieuwleusen

Re: Foks "on tour".

Bericht door andreanita » 29 mei 2012, 17:03

Mooi verhaal, wel een avontuur zeg, met wat er allemaal op jullie pad is gekomen, bedankt voor het mogen lezen van jullie vakantie.
Look like an angel...Drive like a devil

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Foks "on tour".

Bericht door Honda GL Castlebiker » 28 jun 2012, 11:15

Mooi verhaal Foks, alleen Michel had wel pech. Kan het niet zijn dat zijn paspoort
ook uit zijn jas is gevallen net als die creditcards? Goed dat je dat gezien hebt!

Heb je in Albanie ook gegeten? De wegen daar zijn niet zo best hè. Verder geen last
van politie gehad?

Vind het zelf wel jammer dat je weinig foto's maakt. Ik zou juist wel veel foto's maken.
De gebieden waar je bent geweest vervagen snel in gedachte, dat ben je zo vergeten.
Dan zijn foto's toch wel fijn.

Plaats reactie