Wetgeving Frankrijk
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 03 apr 2007, 19:45
- Locatie: Tielt (B)
- Contacteer:
Wetgeving Frankrijk
Vanaf januari 2012 mogen de flitspalen niet meer getoond worden op de GPS.
Vanaf januri 2013 moet iedere motorijder een bovenstuk dragen met een fluogedeelte van minimum 150 vierkante cm.
Vanaf juli 2012 moet iedere bestuurder in het bezit zijn van 2 alcoholtesters ( boetes vanaf 1 november).
Vanaf januri 2013 moet iedere motorijder een bovenstuk dragen met een fluogedeelte van minimum 150 vierkante cm.
Vanaf juli 2012 moet iedere bestuurder in het bezit zijn van 2 alcoholtesters ( boetes vanaf 1 november).
Groetjes Sabien & Luc
- Stephan
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 17 sep 2006, 09:37
- Locatie: Goes
- Contacteer:
Re: Wetgeving Frankrijk
Dit zegt de ANWB erover.
Nieuwe verkeerswet/alcoholtest Frankrijk
22 februari 2012 - In Frankrijk moet vanaf 1 juli een alcoholtest (éthylotestin) in het voertuig aanwezig zijn. Dit geldt dan ook voor buitenlandse voertuigen. Gebruik van de alcoholtest is echter niet verplicht.
Sinds 1 december 2011 is er al de verplichting voor (uitgaans)gelegenheden die alcohol serveren en
’s nachts open zijn om hun klanten alcoholtesten ter beschikking te stellen. Deze maatregelen moet het rijden onder invloed terug te dringen.
Met zo’n test kunnen bestuurders, bij twijfel over hun alcoholgehalte, zelf bepalen of ze wel of niet in staat zijn een voertuig te besturen.
Per 1 juli moet er in Frankrijk dus een alcoholtest (éthylotestin) in het voertuig aanwezig zijn. Dit geldt dan ook voor buitenlandse voertuigen. Gebruik van de alcoholtest is echter niet verplicht.
Bron: ANWB Verkeersinformatie
Stephan
Nieuwe verkeerswet/alcoholtest Frankrijk
22 februari 2012 - In Frankrijk moet vanaf 1 juli een alcoholtest (éthylotestin) in het voertuig aanwezig zijn. Dit geldt dan ook voor buitenlandse voertuigen. Gebruik van de alcoholtest is echter niet verplicht.
Sinds 1 december 2011 is er al de verplichting voor (uitgaans)gelegenheden die alcohol serveren en
’s nachts open zijn om hun klanten alcoholtesten ter beschikking te stellen. Deze maatregelen moet het rijden onder invloed terug te dringen.
Met zo’n test kunnen bestuurders, bij twijfel over hun alcoholgehalte, zelf bepalen of ze wel of niet in staat zijn een voertuig te besturen.
Per 1 juli moet er in Frankrijk dus een alcoholtest (éthylotestin) in het voertuig aanwezig zijn. Dit geldt dan ook voor buitenlandse voertuigen. Gebruik van de alcoholtest is echter niet verplicht.
Bron: ANWB Verkeersinformatie
Stephan
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt er aan iedereen gedacht.
http://www.fotolens.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotolens.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
- lemmens
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 14 dec 2007, 21:09
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Boechout
Re: Wetgeving Frankrijk
Aanhangwagen
•Motoren mogen een aanhangwagen trekken, mits deze hooguit de helft weegt van de motor.
.
Helm
•Het dragen van een helm is verplicht.
.
Passagiers
•Het vervoeren van een passagier is toegestaan, mits er een speciale zitplaats (duo- of buddyseat) en voetsteunen aanwezig zijn.
.
.................................................... !!!!!!!!!!Veiligheidsvest !!!!!!!!!!!!!............................................
•************************ Buiten de bebouwde kom dient bij nacht en bij slecht zicht een veiligheidsvest te worden gedragen. *****************
.
Verlichting
•Dimlicht overdag is verplicht.
.
Bijzonderheden
Alcoholtest
•Vanaf 1 juli 2012 is het verplicht om een alcoholtest (éthylotest) mee te voeren (geldt ook voor buitenlanders). Met deze tester kunt u, bij twijfel over uw alcoholgehalte, zelf bepalen of u wel of niet in staat bent uw motor te besturen.
Afdoening verkeersdelicten
•Frankrijk kent een systeem waarin boetes zijn ingedeeld in vijf categorieën, afhankelijk van de ernst van de overtreding. Voor elke categorie zijn wettelijke bedragen vastgesteld; het hoogste bedrag in de eerste categorie is € 38 en in de vijfde categorie € 1.500.
•Voor de eerste vier categorieën geldt het volgende. Bij betaling binnen 15 dagen (bij verzending per post) of 3 dagen (bij betaling in persoon) betaalt u een gereduceerde boete. Wanneer niet binnen 45 dagen is betaald, moet u het normale boetebedrag betalen.
•Voor de eerste vier categorieën geldt het volgende: De politie is bevoegd om ter plekke bekeuringen tot € 375 op te leggen en te innen. Wordt de boete binnen 3 dagen na aanhouding (of bij verzending van de bekeuring per post, binnen 15 dagen) betaald, is een gereduceerd boetebedrag (amende minorée) verschuldigd. Na afloop van deze termijnen moet het normale boetebedrag (amende normale) worden betaald. Als na verloop van 45 dagen nog niet is betaald, moet een verhoogde boete (amende majorée) worden betaald. Bij betwisting van de boete, moet binnen 30 dagen beroep worden aangetekend. De zaak wordt dan door de rechtbank behandeld.
•Boetes kunnen ook online worden betaald via http://www.amendes.gouv.fr" onclick="window.open(this.href);return false;.
•Overtredingen van de vijfde categorie (ernstige verkeersdelicten) worden altijd ter beoordeling voorgelegd aan de rechter.
.................................................................LET OP ............................................
•Boetes tot € 375 voor verkeersovertredingen begaan door buitenlanders mogen direct door de bevoegde ambtenaren worden geïnd. Wanneer de boete niet wordt betaald, moet een waarborgsom ('caution' of 'consignation') worden betaald, die overeenkomt met de hoogte van de op te leggen boete. Niet-betaling van de waarborgsom heeft tot gevolg dat het voertuig, het rijbewijs of het kentekenbewijs in beslag genomen kan worden totdat is betaald.
•Een waarborgsom moet ook worden betaald, als u in beroep wilt gaan tegen de bekeuring. Voor dat beroep heeft u 10 dagen de tijd.
•Bij rijden onder invloed van alcohol of verdovende middelen of bij excessieve snelheidsovertredingen mag het voertuig in beslag worden genomen.
•Frankrijk kent een puntenrijbewijs. Zodra het aantal van 12 strafpunten is bereikt, moet het rijbewijs worden ingeleverd.
•Op grond van de Franse verkeerswetgeving is de kentekenhouder aansprakelijk voor parkeerovertredingen of het overtredingen van tolheffing, tenzij hij inlichtingen verschaft over de werkelijke bestuurder.
•Voor een aantal verkeersovertredingen (bijvoorbeeld snelheidsovertredingen, bumperkleven, stopverboden, rijden op rijstroken of wegen waar dat niet is toegestaan) is de kentekenhouder eveneens aansprakelijk, tenzij aangetoond wordt dat het voertuig was gestolen of niet meer op eigen naam stond op het moment van de overtreding. Dit geldt ook bij kentekenmisbruik of indien de kentekenhouder niet dezelfde persoon is als de bestuurder. De kentekenhouder is verplicht de identiteit van de werkelijke bestuurder kenbaar te maken.
•Motoren mogen een aanhangwagen trekken, mits deze hooguit de helft weegt van de motor.
.
Helm
•Het dragen van een helm is verplicht.
.
Passagiers
•Het vervoeren van een passagier is toegestaan, mits er een speciale zitplaats (duo- of buddyseat) en voetsteunen aanwezig zijn.
.
.................................................... !!!!!!!!!!Veiligheidsvest !!!!!!!!!!!!!............................................
•************************ Buiten de bebouwde kom dient bij nacht en bij slecht zicht een veiligheidsvest te worden gedragen. *****************
.
Verlichting
•Dimlicht overdag is verplicht.
.
Bijzonderheden
Alcoholtest
•Vanaf 1 juli 2012 is het verplicht om een alcoholtest (éthylotest) mee te voeren (geldt ook voor buitenlanders). Met deze tester kunt u, bij twijfel over uw alcoholgehalte, zelf bepalen of u wel of niet in staat bent uw motor te besturen.
Afdoening verkeersdelicten
•Frankrijk kent een systeem waarin boetes zijn ingedeeld in vijf categorieën, afhankelijk van de ernst van de overtreding. Voor elke categorie zijn wettelijke bedragen vastgesteld; het hoogste bedrag in de eerste categorie is € 38 en in de vijfde categorie € 1.500.
•Voor de eerste vier categorieën geldt het volgende. Bij betaling binnen 15 dagen (bij verzending per post) of 3 dagen (bij betaling in persoon) betaalt u een gereduceerde boete. Wanneer niet binnen 45 dagen is betaald, moet u het normale boetebedrag betalen.
•Voor de eerste vier categorieën geldt het volgende: De politie is bevoegd om ter plekke bekeuringen tot € 375 op te leggen en te innen. Wordt de boete binnen 3 dagen na aanhouding (of bij verzending van de bekeuring per post, binnen 15 dagen) betaald, is een gereduceerd boetebedrag (amende minorée) verschuldigd. Na afloop van deze termijnen moet het normale boetebedrag (amende normale) worden betaald. Als na verloop van 45 dagen nog niet is betaald, moet een verhoogde boete (amende majorée) worden betaald. Bij betwisting van de boete, moet binnen 30 dagen beroep worden aangetekend. De zaak wordt dan door de rechtbank behandeld.
•Boetes kunnen ook online worden betaald via http://www.amendes.gouv.fr" onclick="window.open(this.href);return false;.
•Overtredingen van de vijfde categorie (ernstige verkeersdelicten) worden altijd ter beoordeling voorgelegd aan de rechter.
.................................................................LET OP ............................................
•Boetes tot € 375 voor verkeersovertredingen begaan door buitenlanders mogen direct door de bevoegde ambtenaren worden geïnd. Wanneer de boete niet wordt betaald, moet een waarborgsom ('caution' of 'consignation') worden betaald, die overeenkomt met de hoogte van de op te leggen boete. Niet-betaling van de waarborgsom heeft tot gevolg dat het voertuig, het rijbewijs of het kentekenbewijs in beslag genomen kan worden totdat is betaald.
•Een waarborgsom moet ook worden betaald, als u in beroep wilt gaan tegen de bekeuring. Voor dat beroep heeft u 10 dagen de tijd.
•Bij rijden onder invloed van alcohol of verdovende middelen of bij excessieve snelheidsovertredingen mag het voertuig in beslag worden genomen.
•Frankrijk kent een puntenrijbewijs. Zodra het aantal van 12 strafpunten is bereikt, moet het rijbewijs worden ingeleverd.
•Op grond van de Franse verkeerswetgeving is de kentekenhouder aansprakelijk voor parkeerovertredingen of het overtredingen van tolheffing, tenzij hij inlichtingen verschaft over de werkelijke bestuurder.
•Voor een aantal verkeersovertredingen (bijvoorbeeld snelheidsovertredingen, bumperkleven, stopverboden, rijden op rijstroken of wegen waar dat niet is toegestaan) is de kentekenhouder eveneens aansprakelijk, tenzij aangetoond wordt dat het voertuig was gestolen of niet meer op eigen naam stond op het moment van de overtreding. Dit geldt ook bij kentekenmisbruik of indien de kentekenhouder niet dezelfde persoon is als de bestuurder. De kentekenhouder is verplicht de identiteit van de werkelijke bestuurder kenbaar te maken.
GL 1500j Dynastic Blue bj 02-1988 (PB192 M) met 2 antennes en een vlagenmastje
gl 1100 aspencade bj'82 (van6-2005 tot10-2011)
52000miles met gereden
gl 1100 aspencade bj'82 (van6-2005 tot10-2011)
52000miles met gereden
- De Motormuis
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 6743
- Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Geldrop. Noord Brabant.
Re: Wetgeving Frankrijk
Nou, dat wordt dan wat mij betreft niet meer ( met de Motor ) naar Frankrijk gaan.
Wat een regeltjes allemaal, dat is toch niet leuk meer.
Zo gaat de lol van het motorrijden er volgens mij wel af.
Zeker als je daar als tourist eens door heen rijdt en dan gepakt
zou worden voor een van die regeltjes.
Nou ben ik gelukkig toch al geen frankofiel dus ik zal
er geen moeite mee hebben om daar niet met de motor rond te gaan rijden.
Groeten,
Wil
De Motormuis.
Wat een regeltjes allemaal, dat is toch niet leuk meer.
Zo gaat de lol van het motorrijden er volgens mij wel af.
Zeker als je daar als tourist eens door heen rijdt en dan gepakt
zou worden voor een van die regeltjes.
Nou ben ik gelukkig toch al geen frankofiel dus ik zal
er geen moeite mee hebben om daar niet met de motor rond te gaan rijden.
Groeten,
Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.
Een Goldwing rijder is een blijde rijder.
Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.
HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.
Wil.
Een Goldwing rijder is een blijde rijder.
Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.
HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.
- Borretje
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: De Lier
Re: Wetgeving Frankrijk
Heeft iemand dan al gehoord, gelezen waar deze alcoholsetjes te verkrijgen zijn. Zal in NL. niet wijd en zijd in de winkels liggen.
Maar wel lullig als je over de Franse dreven rijdt en zo'n ding niet bij je hebt.
cheers
Rob
Maar wel lullig als je over de Franse dreven rijdt en zo'n ding niet bij je hebt.
cheers
Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's.....
- lemmens
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 14 dec 2007, 21:09
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Boechout
Re: Wetgeving Frankrijk
ze zullen in france bij benzine.pompen aangeboden worden (ong1€)
de anwb gaat ze ook verkopen maar ik geloof dat ze ze nog niet hebben (1,50€)
voorlopig word je nog niet beboet bij niet bij je hebben (11€ volgens berichten) vanaf ??? dacht nov.
de anwb gaat ze ook verkopen maar ik geloof dat ze ze nog niet hebben (1,50€)
voorlopig word je nog niet beboet bij niet bij je hebben (11€ volgens berichten) vanaf ??? dacht nov.
GL 1500j Dynastic Blue bj 02-1988 (PB192 M) met 2 antennes en een vlagenmastje
gl 1100 aspencade bj'82 (van6-2005 tot10-2011)
52000miles met gereden
gl 1100 aspencade bj'82 (van6-2005 tot10-2011)
52000miles met gereden
- RonalT
- Berichten: 13406
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Wetgeving Frankrijk
Waar heb je deze info vandaan?lemmens schreef: .................................................... !!!!!!!!!!Veiligheidsvest !!!!!!!!!!!!!............................................
•************************ Buiten de bebouwde kom dient bij nacht en bij slecht zicht een veiligheidsvest te worden gedragen. *****************
Want in alle vorige berichtgeving werd gesproken over 150 vierkante cm reflecterend materiaal...
Dus het komt niet erg betrouwbaar over.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- RonalT
- Berichten: 13406
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Wetgeving Frankrijk
lucsa schreef:Vanaf januari 2012 mogen de flitspalen niet meer getoond worden op de GPS.
Maar je mag wel een database met gevaarlijke punten in je navigatie hebben waarin de max. snelheid op de punt is aangegeven en de franse politie mag alleen op gevaarlijke punten controleren.
Dus onder een andere naam heb je weer dezelfde database....
De Fransen zijn echt de weg kwijt in regelgeving...... Links laten liggen. Duitsers zijn veel sympathieker.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- Garfield
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 384
- Lid geworden op: 23 mar 2006, 12:21
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Den Helder
Re: Wetgeving Frankrijk
Ehh, rechts toch? Of ben je alweer op de terugweg?RonalT schreef: De Fransen zijn echt de weg kwijt in regelgeving...... Links laten liggen. Duitsers zijn veel sympathieker.
- lemmens
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 14 dec 2007, 21:09
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Boechout
Re: Wetgeving Frankrijk
hier is een link naar de anwb site
http://www.anwb.nl/bestemmingen/landeni ... =BEST_P_63" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.anwb.nl/bestemmingen/landeni ... =BEST_P_63" onclick="window.open(this.href);return false;
RonalT schreef:Waar heb je deze info vandaan?lemmens schreef: .................................................... !!!!!!!!!!Veiligheidsvest !!!!!!!!!!!!!............................................
•************************ Buiten de bebouwde kom dient bij nacht en bij slecht zicht een veiligheidsvest te worden gedragen. *****************
Want in alle vorige berichtgeving werd gesproken over 150 vierkante cm reflecterend materiaal...
Dus het komt niet erg betrouwbaar over.
GL 1500j Dynastic Blue bj 02-1988 (PB192 M) met 2 antennes en een vlagenmastje
gl 1100 aspencade bj'82 (van6-2005 tot10-2011)
52000miles met gereden
gl 1100 aspencade bj'82 (van6-2005 tot10-2011)
52000miles met gereden
- lemmens
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 14 dec 2007, 21:09
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Boechout
Re: Wetgeving Frankrijk
en hier nog een weetje voor het rijden in de bergen
Voorrang
•Op smalle bergwegen hebben stijgende voertuigen voorrang op dalende voertuigen. Indien nodig moet het makkelijkst wendbare voertuig uitwijken voor het minst wendbare.
.
hier onder een linkje naar nog enkele regeltjes
http://www.anwb.nl/bestemmingen/landeni ... =BEST_P_59" onclick="window.open(this.href);return false;
Voorrang
•Op smalle bergwegen hebben stijgende voertuigen voorrang op dalende voertuigen. Indien nodig moet het makkelijkst wendbare voertuig uitwijken voor het minst wendbare.
.
hier onder een linkje naar nog enkele regeltjes
http://www.anwb.nl/bestemmingen/landeni ... =BEST_P_59" onclick="window.open(this.href);return false;
GL 1500j Dynastic Blue bj 02-1988 (PB192 M) met 2 antennes en een vlagenmastje
gl 1100 aspencade bj'82 (van6-2005 tot10-2011)
52000miles met gereden
gl 1100 aspencade bj'82 (van6-2005 tot10-2011)
52000miles met gereden
- henny
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 13 aug 2007, 21:17
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: gronau
- Contacteer:
Re: Wetgeving Frankrijk
Ik heb zaterdag de alcohol testers bij rosman in gronau zien liggen deze kosten 1euro.
Ik denk dat ze dan wel bij elke drogist in duitsland te koop zullen zijn.
Ik heb ook nog een vraag over frankrijk, waar mag je de motor parkeren op de stoep of gewoon op straat of op parkeerplaatsen voor auto,s
Ik ga van 3-06 tot 19-06 naar frankrijk heen.
mvg henny
Ik denk dat ze dan wel bij elke drogist in duitsland te koop zullen zijn.
Ik heb ook nog een vraag over frankrijk, waar mag je de motor parkeren op de stoep of gewoon op straat of op parkeerplaatsen voor auto,s
Ik ga van 3-06 tot 19-06 naar frankrijk heen.
mvg henny
- Honda GL Castlebiker
- Berichten: 1462
- Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
- Type Goldwing: GL1200
Re: Wetgeving Frankrijk
Kom nu dit topic tegen. Had het er laatst al over in dat topic waar Pux zich voorstelde, maar dat was niet de juiste plaats natuurlijk. En nu zag ik dat er hier al iets over was.
Heb er deze week extra op zitten letten. Heb denk ik 40-50 motors zien rijden gister en vandaag in Frankrijk. Waarvan 1 Goldwing. Daar zat een meisje achterop met een tatoeage op haar schouderblad, dus dan weet je hoeveel beschermende kleding ze aan had (in ieder geval op haar bovenlichaam). Niemand, maar dan ook echt niemand, had zo'n geel vestje aan. Gewoon bijna iedereen in "black". 3 hadden geen jas aan maar alleen een t-shirt (tsja, gisteren bij Rouen 31 graden...). Dus dat met dat reflecterende, dat zal volgens de wet wel zo zijn, maar of je er in de praktijk op bekeurd wordt?
Blaaspijpjes: ja, die dingen kosten 1 euro. Ik moet ze uiteraard met de vrachtwagen ook hebben. Bij bijna elke grotere pomp in Frankrijk kun je zo kopen. Ik heb er een stuk of 10 gekocht. Want je moet er 2 bij je hebben. Vandaag ben ik 4 controles voorbij gereden (hoefde nergens te stoppen). Maar als je bij alle 4 moet stoppen en bij alle 4 moet blazen, kom je met 2 pijpjes al fout uit. Maar heb het nog nergens gezien dat je moet blazen. De reden begrijp ik wel. Om 12:00 uur drinken de fransen allemaal een fles wijn leeg, en om 14:00 uur moeten ze weer naar het werk. 's-avonds drinken ze nog een keer een fles wijn leeg en rijden dan nog naar huis. Vond het sowieso al verwonderlijk dat er zo weinig ongelukken gebeuren in Frankrijk. Heb er niet zo'n moeite mee. Ik sta nu te laden bij Exxon Mobile in Lillebonne, hier moet je voor het laden ook blazen. Is altijd al zo geweest.
Flitspalen op navigatie: tuurlijk is dit makkelijk, maar zo hebben de flitspalen natuurlijk ook geen zin als je precies weet waar ze staan. Radarverklikkers mogen ook niet, waarom zou die flitspaalservice dan eigenlijk wel mogen? Ik probeer niet de moraalridder uit te hangen, maar kan dit dus wel begrijpen dat ze dat niet willen.
Verder blijf ik erbij dat Frankrijk gewoon een geweldig land is. Als je het niet te bont maakt, kan hier best veel. Het is ook een ongeschreven wet dat je hier na 22:00 uur rustig moet zijn. Niet lopen te schreeuwen of gek te doen. Beetje het "Staphorst" idee. Eigenlijk mag ik dat wel. Je slaapt hier 's-nachts altijd lekker rustig. Op de campings is dat vaak ook zo. Gewoon na 22:00 uur rustig doen. Voordelen verder zijn: waar je in Nederland een tussenwoning voor koopt, heb je hier een boerderij met 2.500 m2 grond. De snelwegen (tolwegen) zijn super, met voldoende parkeerplaatsen die ook nog eens netjes bijgehouden worden. De bourgondische levensstijl (geniet van het leven). En wijn en stokbrood kost hier ook niets. Waar je in Nederland 1,20-1,40 voor een stokbroodje betaald, betaal je er hier 0,50-0,60 cent voor. En een lekkere fles wijn heb je al voor 2 euro.
Maar het belangrijkste is: je moet het ondergaan. Pas je aan aan de fransozen, ga bij ze aan tafel zitten tijdens het eten in een Routiers-restaurant, begin er een gesprek mee. Dan zie je wat een geweldig land het is.
Heb er deze week extra op zitten letten. Heb denk ik 40-50 motors zien rijden gister en vandaag in Frankrijk. Waarvan 1 Goldwing. Daar zat een meisje achterop met een tatoeage op haar schouderblad, dus dan weet je hoeveel beschermende kleding ze aan had (in ieder geval op haar bovenlichaam). Niemand, maar dan ook echt niemand, had zo'n geel vestje aan. Gewoon bijna iedereen in "black". 3 hadden geen jas aan maar alleen een t-shirt (tsja, gisteren bij Rouen 31 graden...). Dus dat met dat reflecterende, dat zal volgens de wet wel zo zijn, maar of je er in de praktijk op bekeurd wordt?
Blaaspijpjes: ja, die dingen kosten 1 euro. Ik moet ze uiteraard met de vrachtwagen ook hebben. Bij bijna elke grotere pomp in Frankrijk kun je zo kopen. Ik heb er een stuk of 10 gekocht. Want je moet er 2 bij je hebben. Vandaag ben ik 4 controles voorbij gereden (hoefde nergens te stoppen). Maar als je bij alle 4 moet stoppen en bij alle 4 moet blazen, kom je met 2 pijpjes al fout uit. Maar heb het nog nergens gezien dat je moet blazen. De reden begrijp ik wel. Om 12:00 uur drinken de fransen allemaal een fles wijn leeg, en om 14:00 uur moeten ze weer naar het werk. 's-avonds drinken ze nog een keer een fles wijn leeg en rijden dan nog naar huis. Vond het sowieso al verwonderlijk dat er zo weinig ongelukken gebeuren in Frankrijk. Heb er niet zo'n moeite mee. Ik sta nu te laden bij Exxon Mobile in Lillebonne, hier moet je voor het laden ook blazen. Is altijd al zo geweest.
Flitspalen op navigatie: tuurlijk is dit makkelijk, maar zo hebben de flitspalen natuurlijk ook geen zin als je precies weet waar ze staan. Radarverklikkers mogen ook niet, waarom zou die flitspaalservice dan eigenlijk wel mogen? Ik probeer niet de moraalridder uit te hangen, maar kan dit dus wel begrijpen dat ze dat niet willen.
Verder blijf ik erbij dat Frankrijk gewoon een geweldig land is. Als je het niet te bont maakt, kan hier best veel. Het is ook een ongeschreven wet dat je hier na 22:00 uur rustig moet zijn. Niet lopen te schreeuwen of gek te doen. Beetje het "Staphorst" idee. Eigenlijk mag ik dat wel. Je slaapt hier 's-nachts altijd lekker rustig. Op de campings is dat vaak ook zo. Gewoon na 22:00 uur rustig doen. Voordelen verder zijn: waar je in Nederland een tussenwoning voor koopt, heb je hier een boerderij met 2.500 m2 grond. De snelwegen (tolwegen) zijn super, met voldoende parkeerplaatsen die ook nog eens netjes bijgehouden worden. De bourgondische levensstijl (geniet van het leven). En wijn en stokbrood kost hier ook niets. Waar je in Nederland 1,20-1,40 voor een stokbroodje betaald, betaal je er hier 0,50-0,60 cent voor. En een lekkere fles wijn heb je al voor 2 euro.
Maar het belangrijkste is: je moet het ondergaan. Pas je aan aan de fransozen, ga bij ze aan tafel zitten tijdens het eten in een Routiers-restaurant, begin er een gesprek mee. Dan zie je wat een geweldig land het is.
- Snowdog
- Berichten: 742
- Lid geworden op: 22 sep 2007, 20:26
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Limburg
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 03 apr 2007, 19:45
- Locatie: Tielt (B)
- Contacteer:
Re: Wetgeving Frankrijk
De wetgeving in verband met dat reflecterend materiaal gaat pas in op 1 januari 2013.Johan Helmond schreef:.....Dus dat met dat reflecterende, dat zal volgens de wet wel zo zijn, maar of je er in de praktijk op bekeurd wordt?........
.
Die alcoholtesters schaf ik pas volgend jaar aan. Nu krijg je pas een boete (11€) vanaf november, de kans is groot dat ik dan niet meer in frankrijk kom dit jaar.
Voor zover ik het begrijp dienen die testers om zelfcontrole te doen, bij een controle van de politie gebruiken zij hun eigen materiaal.
Ik vraag me af hoeveel er na een café of restaurantbezoek efectief de wagen zullen laten staan na even te hebben geblazen en positief zijn.
Groetjes Sabien & Luc