naar monaco met de goldwing

Plaats hier je mooie reisverhalen
Plaats reactie
wijnz
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 jun 2016, 13:25

naar monaco met de goldwing

Bericht door wijnz » 01 jun 2017, 11:54

Ruim een week gekleden kreeg ik ineens het idee voor een korte vakantie naar Monaco samenvallend met de formule 1 wedstrijd. Dus de tent achterop en de koffers van de gl 1500 gevuld met een minimum aan bagage reed ik de eerste dag tot in noord Frankrijk Verdun. De volgende dag via secundaire wegen naar nantua op de hoogte van Bourg en Bresse. Prachtige heuvelachtig landschap met veel rechte wegen en lange doorlopende bochten. De derde dag was het serieuze werk daar. Op de tomtom had ik de optie tolwegen uitgeschakeld en dat voerde mij via Gap en Sisteron door de Alpen. Deze route wordt door velen gekozen die de tolwegen wilden mijden. Hierdoor werd het één groot inhaal festijn, auto's met caravans en vrachtwagens. Van oorsprong ben ik een sportieve rijder en heb veel op snelle motorfietsen dit soort bochtige wegen gereden. ik was nieuwsgierig wat de mogelijkheden waren van de goldwing. Het eeerste wat opvalt is het enorme koppel en het gunstige lage zwaartepunt. als je stapvoets rijdt bijvoorbeeld in haarspeldbochten is dat wel een dingetje maar zodra er enige snelheid is dan blijkt de goldwing licht bestuurbaar. Dat koppel is erg belangrijk als je vanuit bochten auto's wil inhalen voor de volgende bocht. De meeste andere weggebruikers remmen nogal flink af voor die bochten en dat is altijd een goed moment om de goldwing naar links te gooien en er meteen een paar in te halen. Zo weinig mogelijk remmen is hier de name of the game. Veel automobilsten in frankrijk houden rekening met het feit dat motorrijders in willen halen en gaan aan de kant dat metertje naar rechts is vaak net voldoende om in te halen. Ik probeer overigens niet in te halen als er tegenliggers komen maar soms ontkom je er niet aan en is even snel er langs te prefereren aan het maar achter een voorligger blijven aansukkelen die wacht op het moment dat je er voorbijgaat. Natuurlijk is de goldwing geen racer en vooral als er snelle bochten komen die ook nog eens omlaag gaan dan wordt er veel gevraagd van de remmen en voorband. De voorband geeft wel op tijd aan dat het te hard gaat, je voelt dan dat het rubber gaat vreten. Je kunt dan ook niet zoals met een sport motort op hoge snelheid de motor ineens platklappen. Als je echter een lange bocht hebt en dit langzaal opbouwt dan zijn hoge snelheden mogelijk. De remmen vind ik voor dit werk vooral als het bergafwaarts gaat onvoldoende. Mijn voorrem is super, maar de voetrem heeft erg veel kracht nodig. natuurlijk is dit oneigelijk gebruik en is er bij normaal rijden geen reden tot zeuren. De remmen bleven ook tijdens deze rit goed functioneren. Wat ook niet werkt is een bodylean racestijl! Zoals bij een racer kun je door je lichaamgewicht naar de binnenkant van de bocht te verplaatsen bereiken dat je de motor minder plat hoeft te leggen bij dezelfde snelheid. Waar je echter tegenaanloopt is de beperkte grip van de banen in samenspraak met het hoge eigen gewicht van de goldwing. Je kunt te weinig snelheid uit de banden halen om een hang off rijstijl rendabel te maken, daarbij als er een snelle opeenvolging van bochten komt ben je door het heen en weer geturn gerem en terugschakelen te langzaam om al die bochten te halen. Er rechtop blijvenzitten heeft dus het meeste zin waarbij je bij lage snelheden als een motorcrosser met je onderlichaam de motor plat duwt. Dat met het enorme koppel geeft de winst op de colletjes. Overigens heb ik de luchtvering wel knalhardstaan anders zit je gelijk met van alles aan de grond in de bochten en het geeft ook meer stabiliteit.
Tijdens de rit op dag drie ben ik tijden die 500 km echt geen 1 keer ingehaald door niemand niet! je merkt wel dat sommige berijders van Duitse auto's een tandje bijzetten als ze een motor in hun spiegels ontdekken. Als ze voor mij een goed tempo rijden dan hoef ik er niet speciaal voorbij en blijf ik er achter hangen wetende dat er altijd een moment kom dat ik er toch voorbij ga. Toen ik echter in Nice aankwam en daar tijdens de spits door het centrum moest was het weer een ander verhaal, daar scheuren de scooters je links en rechts voorbij. Als je echter een paar dagen in die waanzin verblijft ga je ook zo rijden.
In monaco was het verkeer ook een gekte. Ik had geen kaartje voor de grand prix maar kon op vrijdag overal gratis kijken. er waren toen demonstratieritten van alain prost in oude f1 wagens met gillende v10 motoren. De motor parkeren in monaco is erge eenvoudig,gewoon naast de vele scooters die op trottoiren staan. met de auto is het een ramp. De secundaire weg tussen nice, monaco en menton is overigens erg mooi; je rijdt dan langs de zee over bochtige wegen met prachtige uitzichten. De race op zondag heb ik gewoon op tv in een barretje aan de rue grimaldi gekeken op 20 meter van het circuit, dan heb je toch het live geluid erbij.
De terugweg ging over de tolwegen en dat doet de goldwing ook erg goed dankzij de cruise controll met een benznie verbuik van 1 op 16!

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: naar monaco met de goldwing

Bericht door RonalT » 01 jun 2017, 12:24

Zo, even lekker weg geweest....
Je kan prachtige vakanties plannen, maar zo'n weekje of weekend gauw even weg is ook heerlijk. :wink:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: naar monaco met de goldwing

Bericht door Cas » 01 jun 2017, 17:42

Mooi verhaal Wijnz, met veel interesse gelezen. Het is wat, die colletjes.
Vorig jaar voor de eerste keer cols gereden in de Pyreneeën, toen nog met de Varadero. Dit jaar dezelfde cols rijden maar dan met de Wing, waarvan de meest extreme voor mij de Col de Pailheres is (filmpje)
Vanaf 2000 mtr. haarspeldbochten naar beneden slingeren. Als ik de Wing daar ongeschonden doorheen kan sturen ben ik best wel trots op mezelf 8) en als ik niet trots ben op mezelf dan dus maar hopen dat er een paar mensen zijn die ff kunnen helpen om de Wing weer overeind te zetten. :lol:

youtu.be/qmyXVXBFlDo
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

wijnz
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 jun 2016, 13:25

Re: naar monaco met de goldwing

Bericht door wijnz » 01 jun 2017, 18:31

overbodige quote gewist

Mooie opnames, wel smal daar dat word afzien met de goldwing! Ik moest dagelijk voor booschappen zo'n smal weggetje met onovezichtelijke haarspeldbochten door dat is echt een dingetje want het is moeilijk om de bocht te halen en voldoende snelheid te houden om niet om te vallen. ik heb begrepen dat er cursussen langzame bochtjes rijden op parkeerplaatsen worden gegeven, denk dat ik zelf ook eens zo'n cursus ga volgen want die techniek heb je daar echt nodig

peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: naar monaco met de goldwing

Bericht door peter n.d. » 02 jun 2017, 19:37

Beste Wijnz , een mooie verhaal , bochtjes pikken met de motor is altijd fun .En vele mensen denken dat de GoldWing een logge bakbeest en niet vooruit komt door zijn hoog gewicht .En als je vertrouwen hebt in je eigen kunnen en in je GoldWing , kan je steeds je grenzen verleggen .Maar opgelet dat je de lat voor je eigen kunnen niet overschrijd , het moet nog altijd vellig blijven . :!: :mrgreen: .Groeten Bob ,Christine , Peter n.d. :wink:

wijnz
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 jun 2016, 13:25

Re: naar monaco met de goldwing

Bericht door wijnz » 02 jun 2017, 20:39

peter n.d. schreef:Beste Wijnz , een mooie verhaal , bochtjes pikken met de motor is altijd fun .En vele mensen denken dat de GoldWing een logge bakbeest en niet vooruit komt door zijn hoog gewicht .En als je vertrouwen hebt in je eigen kunnen en in je GoldWing , kan je steeds je grenzen verleggen .Maar opgelet dat je de lat voor je eigen kunnen niet overschrijd , het moet nog altijd vellig blijven . :!: :mrgreen: .Groeten Bob ,Christine , Peter n.d. :wink:
Dat zijn ware woorden Peter, maar ik ben inmiddels 56 en mijn laatste zware crash is al weer lang geleden en dat wou ik graag zo houden. Ik rij voor de lol en niet voor de testosteron!

Plaats reactie