5-daagse motortrip naar de Vogezen

Plaats hier je mooie reisverhalen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
director
Berichten: 3906
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

5-daagse motortrip naar de Vogezen

Bericht door director » 24 jul 2016, 21:31

Afgelopen week ben ik met Nick naar de Vogezen geweest, hij op zijn CBR125R en ik op de GL1500. Omdat de CBR niet zo lekker rijdt op de snelweg (de topsnelheid is zo’n 120 km/h) hebben we de snelweg zoveel mogelijk vermeden. Omdat ik met aanhanger rij mag ik in Nederland ook niet veel harder van 90 km/h dus past dat mooi bij elkaar.

Afbeelding

Maandag zijn we vertrokken voor de rit van zo’n 550 kilometer naar de camping in Gerardmer waarbij we tot Luik over de snelweg zijn gereden en daarna binnendoor richting Bastogne, Martelange (lekker goedkoop tanken) en verder Frankrijk in. Na zo’n acht uur rijden op de camping in Gerardmer aangekomen en daar de tent opgebouwd.
Afbeelding

Dinsdag stond de route naar Basel op het programma, omdat veel motorrijders denken dat je met een 125cc nergens kunt komen wilde Nick graag ook even naar Zwitserland, het is maar een paar uur vanaf Gerardmer in de Vogezen. Dus een route gemaakt die een klein stukje door Basel voerde en daarna weer terug Frankrijk in. Op de terugweg een deel van de “route de cretes” gereden, dat is een weg die in de richting noord-zuid alle hoogten van het massief van de Vogezen met elkaar verbindt. Een mooie route over de hoge bergkammen met prachtige uitzichten.
Afbeelding

Woensdag stond een route van zo’n 300km door de Vogezen gepland die ik met Basecamp had voorbereid. De uitzichten over de bergtoppen zijn prachtig, je ziet de weg mooi slingerend voor je liggen en komt regelmatig door leuke dorpjes. De wegen in de Vogezen zijn over het algemeen goed onderhouden en ligt er een mooi strak wegdek. Er wordt wel veel onderhoud gepleegd dus dat is een mooi teken. Onderweg kwamen we nog twee jongens tegen op een 125cc motor die vanuit Nederland onderweg waren en de hele kampeeruitrusting op de motor hadden gebonden. Met volle bepakking waren de motoren toch wat trager geworden en deze jongens reden alles binnendoor.

Afbeelding

Afbeelding

Donderdag hebben we de “route de Cretes” nogmaals gereden in de andere richting en stukken gefilmd met de GoPro. Leuke beelden gemaakt die we nog eens moeten bewerken en inkorten want 3 uur film van allerlei bochtjes is best wel lang. Bij het tanken is het wel schrikken, mij GL1500 verbruikt een nette 1 op 18 op deze ritten waarbij de CBR125R 1 op 43 noteert ! Dás nog een superzuinig motorrijden op zo’n klein Honda’tje. Het is sommige dagen behoorlijk warm, bijna 30C, zeker in de lagere gebieden als je stilstaat voor een stoplicht maar zodra we rijden gaat het wel ondanks de Kevlar motorbroeken en ventilatieopeningen in de motorjas. Helaas ventileert mijn jas te weinig omdat er achter de kuip te weinig wind komt. De lagere kuipruit met brievenbus die ik vorig jaar heb gemonteerd scheelt wel behoorlijk.
Vrijdag was het weer tijd om de tent in te pakken en naar Nederland te vertrekken via dezelfde route als de heenweg. Na een kleine regenbui bij Luik zijn we weer veilig aangekomen in Nederland. De Vogezen zijn prachtig en zeker voor herhaling vatbaar.

Afbeelding
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: 5-daagse motortrip naar de Vogezen

Bericht door De Motormuis » 24 jul 2016, 22:11

Fijn dat jullie samen zo'n mooie en fijne vakantie
hebben gehad.
En alles probleemloos hebben kunnen rijden.
Maar dat is inderdaad wel lekker zuinig,
1 op 43.
Ik heb het met mijn 1500 niet verder gebracht
dan bijna 1 op 20. Was op vakantie in Duitsland.
En volgen er nu nog meer van die mooie vakanties
samen ??
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Plaats reactie