Mont Saint Michel

Plaats hier je mooie reisverhalen
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Mont Saint Michel

Bericht door RonalT » 27 aug 2015, 23:15

Johan (castlebiker) kwam een hele tijd geleden met het idee om naar MSM te gaan, dat stond mij wel aan. Ik heb er namelijk ook al eens over gedacht. Maar vooral het feit dat ik geen Frans spreek hield me tegen.
Ook Bibian (anjer) sloot zich aan, plannen weden gesmeed,routes bedacht en hotels geboekt.


Woensdag 26 augustus

...tussen half twaalf en twaalf uur bij de bakker in Divion was de afspraak. Johan zou daar direct naar toe rijden en wij gingen eerst bij Bibian langs. Na zo'n 250km stomen en koffie in Axel waren we netjes op tijd in Divion (Fr).
Na een bakje koffie van een hele vriendelijke bakster, die heel veel tegen me zei waar ik niet veel van snapte, zijn we verder gereden.

Afbeelding

Afbeelding
Via mooie slingerende weggetjes, kleine dorpjes en een kerkje met naast een waterval zijn we mooi op tijd bij chateau Grosfy aangekomen. En het was een kasteel.... gebouwd in 1570 met een ontzettend grote tuin er rond. Wij hadden samen met Bibian een leuk huisje en Johan een kamer in het hoofdgebouw.

Afbeelding

Afbeelding
Op verzoek werd er een maaltijd in elkaar gezet, gestoofd varkensvlees en een ovenschaal met ei, tomaat en courgette en een fles wijn er bij. Na hadden we een soort taart met appelvulling (nee, geen appeltaart van de Sligro) een een kaasplank. Hierop lagen drie soorten kaas waarvan er een uit de directe omgeving was, maar die was nogal heftig van smaak. Ik vond het lekker....
Het is de hele dag aardig weer geweest. Dat zou morgen anders zijn.
Oja, en Bibian ontdekte dat banden kunnen slijten.

Afbeelding
Afbeelding

Daarna zijn we naar onze kamers gegaan en was het al heel snel erg stil. :lol:


Donderdag 27 aug

We zijn we op tijd opgestaan, alhoewel Johan uit zijn bed gehaald moest worden. Hij had in zijn kamer het licht uitgedaan dacht hij, maar dat was een soort hoofdschakelaar, en daardoor was zijn telefoon (wekker) niet opgeladen.

Afbeelding
Na het ontbijt snel op weg want we moesten langs een Honds dealer in Rouen omdat de achterband van Bibian erg glad was. Al het personeel van de Honda zaak is er mee bezig geweest en om 12uur had de motor een nieuwe achterband, nieuwe voorband en het vrouwtje nieuwe handschoenen.

Afbeelding
Daarna op weg, In Jumieges heb ik samen met Johan de overblijfselen van de abdij bekeken. Nog steeds een zeer indrukwekkend gebouw, maar helaas een soort ruine. Want na de bouw in de 7e eeuw en sloop door de noormannen, protestanten en eigenaren die het gebouw alleen maar zagen als een bron van stenen stenen, sloopte ze de stenen er uit om te verkopen. Uiteindelijk was er een soort bouwval over.
Verder, maar we wilde niet met een 'bac' (veerboot) over. Dus een hele hoge brug opgezocht en daarmee zijn we de Seine over gegaan. Na nog een lekker stuk gereden te hebben zijn we gestopt om iets te eten, Bibian is daar afgehaakt omdat het te koud was.

Afbeelding
De 'tabac' had koffie en sandwich, het zou Frankrijk niet zijn als er geen stokbrood was. Een sandwich is hier dan ook een half stokbrood, in de lengte doorgesneden met kaas, ham en augurk.
Daarna zijn we nog een stukje verder gereden, maar het zou te laat worden dus hebben we nog een stuk afgesneden. Het was toch kwart voor acht voor dat we de B&B hadden gevonden. Daarvandaan zijn we nog naar Pontorson gereden om een pizza te eten. B&B werd trouwens gerund door een mevrouw die beter Engels sprak dan Peter Sellers. Maar dat was geen wonder, ze was Engelse.

Vandaag best veel regen gezien. 's morgens best hard, maar in de loop van de middag steeds minder. Morgen wordt het mooi weer.


vrijdag 28 augustus

Het ging de afgelopen dagen goed, op het weer na. Vandaag zullen we zien dat het ook mis kan gaan terwijl het weer goed is.
Opstaan en aan een heel goed ontbijt aanschuiven, dat zijn de ochtenden waar we het voor doen. Op tafel waren al yoghurt, cornflakes achtige dingen en diverse smaken jam te vinden. Al heel snel kwam Cal (de gastheer) vragen of we tea, coffee or sjoko wilde hebben. Direct er na kwamen er croissants, brood en toast binnen. Er werd gevraagd of we een omelet wilde. Dus uiteindelijk zijn we vol gegeten op de motor gestapt en waren we een uur te laat bij Bibian. Maar dat lag aan het ontbijt en het tanken. :wink:

Afbeelding
Bibian en in de achtergrond zie je de Abdij van Saint Michel boven de bomen uitsteken

Direct op weg naar de Mont Saint Michel. Bibian dacht iets, stopt en Johan hebben we niet meer gezien. Na een belletje en 15 min wachten zijn we verder gereden en wat zagen we op de motorparkeerplaats, de motor van Johan. Maar geen Johan. (dit ging dus mis) Na een belletje was hij weer terecht en konden we op weg. De shuttelbussen waren te druk, dus 2,9 km lopen.

Afbeelding
Maar het was de moeite waard, wat een bouwwerk.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Trapjes, gangetjes, rondlopen over de muur, winkeltjes en een prachtige abdij waar we niet in konden omdat er een wachtrij van minstens 50 minuten stond. Maar daar hadden we geen zin in, er was hier genoeg te zien. Dus nog volop rondgedoold, tot het 1 uur was. Verzameltijd en terug met de bus...

Afbeelding
Tja en Johan had nog wat tijd over en bedacht dat hij best een rondje rond de Mount Saint Michel kon lopen. Hij vergat dat het een soort Wad-lopen werd

Daarna rijden langs de kanaalkust, mooie slingerweggetjes die omhoog en omlaag gingen. Na een uurtje rijden stond er een soort Belgisch frietkot langs de weg, maar in Frankrijk verkopen die moules (mosselen) met brood en boter. Heerlijk.
Nadat we ons portie op hadden zijn we verder gaan touren. Met als gevolg dat Johan zo ver voor raakte dat Bibian ons recĥtdoor zag rijden waar Johan rechtsaf was gegaan. (dat was het tweede wat mis ging) Na enig bellen wisten wij waar Bibian was en na een sms-je was ook Johan terecht. Die was alleen een kilometer of tien verder. Dus wij weer verder, zagen we Johan weer.
Toen Bibian en wij weer verder waren gereden had ik de kop genomen en dat hebben we zo gehouden. Helaas liep het niet zo als verwacht en daar ging het derde mis, een file van 15 kilometer. Ik ben er tussen door gaan rijden en het viel ons op dat de Fransen makkelijker en meer ruimte gaven. Nadat deze opgelost was wisten we niet wat de reden van de file was.
Uiteindelijk toch in het hotel aangekomen. De stad in om wat te eten, en op een plein stond er een behoorlijk grote kraanwagen. Gegeten bij een Chinees restaurant, alleen vond Karin het jammer dat er geen Chinese tomatensoep op de menukaart stond. Heerlijk, maar wel veel lawaai buiten, op het moment dat we buiten stonden snapten we het ook.

Afbeelding
Hier hangen een man of 11 onder een reusachtige ring, inclusief hun instrumenten

Er hing een mega grote ring aan de kraan waar weer 11 mensen aan hingen. 8 muzikanten en 3trapeze werkers. De muzikanten hadden een drumstel, twee stel pauken en een heleboel klokjes en klokken bij zich. Het speelde met zijn allen leuke melodieën en thema's. We hebben er een hele tijd staan kijken en zijn daarna neer het hotel terug gegaan.

Morgen heel vroeg gaat Johan richting Brest en wij naar Fougeres....


Zaterdag 29 augustus

Opgestaan en ontbeten. Johan was al vertrokken dus het wachten was (eventjes) op Bibian en Binky. Daarna van start,op zoek naar een garagebedrijf. Want het reservoir van mijn koppelingvloeistof gaf 'laag niveau'. Vlak bij was een BMW-dealer, maar daar was alleen een verkopen die me uitlegde dat er vlakbij ook een motorzaak was. Door zijn uitleg vlot gevonden en een flesje vloeistof DOT4 had men ook. Daarna op pad. Omdat we vandaag een afstand van 466km te overbruggen hadden hebben we er voor gekozen een deel via een snelweg te doen (Route National). Dit verliep helaas minder vlot door files, maar we waren mooi op tijd in Fougères waar we met Johan hadden afgesproken om gezamenlijk verder te rijden naar Bayeux.

Afbeelding Afbeelding
Voor deze laatste 150 km hadden we een route over landelijke wegen gemaakt en dat verliep goed. In Vire nog even een stop gemaakt en daar liet Johan weten een andere route te rijden. In Bayeux hadden we helaas allemaal een ander hotel en dat maakt communicatie wat lastig. Wij hadden onderweg al afgesproken om even naar het strand te rijden om daar te kijken en eventueel wat te eten. Maar Johan was al gedouched en wilde in de stad blijven. Hij wilde daar nog wat rondkijken want er was een hele mooie kathedraal en nog zo wat mooie oude dingen.
Wij hebben in een restaurant lekker gegeten, maar tot Karin's grote verbazing was ook hier geen tomatensoep. Wel hele lekkere vis en toetjes. En een doodlopende boulevard waar ik moest keren naast een hele steile walkant. "en dat moest voorzichtig, want ik zit achterop" zei Karin. Er stonden trouwens meer mensen te kijken, hoe zal dit aflopen. GOED natuurlijk..... :wink:
Op de kamer nog wat geïnternet en samen een fles wijn leeg gemaakt. We waren nog maar net terug op de kamer toen het begon te onweren. En het onweerde heel erg hard. De kamervloer dreunde er van.

Maar het ergste komt nog, lees het verhaal van morgen


Zondag 30 augustus

Vandaag gaan we terug naar huis, dat is zo erg. Het Franse leven bevalt ons wel.
Er was een route gemaakt langs de kust, maar omdat het redelijk mistig is willen we liever eerst het binnenland in. Dus de route wordt wat aangepast. In eerste instantie reden we dus door een mistige omgeving, maar gaandeweg werd het mooier en zonniger. 260 kilometer glooiende en bochtige wegen, kleine dorpjes en soms een wat grotere plaats.

Afbeelding
Zo ook in Pont-l'Évêque, waar een of ander soort jaarmarkt was, waar alle boeren uit de omgeving hun spullen mochten verkopen. Heerlijk kaas, wijn, calvados, worst en confiture wat van melk en suiker was gemaakt. Er waren ook allerlei dieren, kippen, geit, kalkoen en paarden te zien. We hebben daar onze motoren op een hoek van het plein weggezet onder het toeziend oog van een paar dames die uitgedost waren als de barones van et dorp. Op een moment dat Karin en Bibian weer iets aan het proeven waren, wijn dacht ik, zag ik hoeveel mensen onze motoren stonden te bekijken. Ze dachten volgens mij dat het een van de attracties van de markt was.
Verder gereden en om half drie besloten we dat we wat sneller moesten en de autowegen niet meer zouden mijden. Helaas ging er toen iets mis en kwamen we op de autoweg via Calais en Oostende. Dat was een stuk om en uiteindelijk kwamen we tussen Oostende en Gent in eindeloze files terecht. Waarom die Belgen zo graag in de file staan snap ik niet. Het kost veel tijd en daardoor waren we zo laat thuis en hadden we de laatste 4 kilometer een hoosbui en onweer.

En dit was het reisje Frankrijk met als hoogtepunt de Mont Saint Michel.


voor meer foto's klik je HIER of HIER
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Anjer
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2337
Lid geworden op: 15 mei 2008, 11:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: wie gaat er mee? lang weekend Mont Saint Michel

Bericht door Anjer » 27 aug 2015, 23:40

Het rijden hier in Frankrijk is fantastisch, was vergeten hoe mooi Frankrijk is. Gisteren in een Chateau geslapen (oftewel ernaast) en geconstateerd dat ik op canvas reed (achterband). Dus vanmorgen eerst naar Honda dealer in Rouen die gelukkig de goede maat Bridgestone had en maar gelijk de voorband ook laten vervangen, die had ook minder kilometers tegoed dan dit weekend gereden zal worden. Daarna helaas heel de dag regen zodat ik vervroegd van de route afgehaakt ben en naar mijn hotelletje gereden. Morgen wordt het goed weer, is nu reeds te zien want de maan schijnt, en gaan we echt naar Mont Saint Michel!!!
:D Het mooist aan de zon is de schijn :D

Mijn motorhistorie sinds augustus 2008
Goldwing GL1200 Aspencade Brons 07-08-2008 - 10-2008
Goldwing GL1500 SE Wit 27-09-2008 - 09-08-2019
Goldwing GL1800 Illusion red 10-08-2019 - heden

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Mont Saint Michel

Bericht door Honda GL Castlebiker » 28 aug 2015, 23:59

Johan was wel vaker zoek volgens mij :-). En we moeten nog 2 dagen :-).

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: wie gaat er mee? lang weekend Mont Saint Michel

Bericht door pieter » 30 aug 2015, 18:24

Anjer schreef:Het rijden hier in Frankrijk is fantastisch, was vergeten hoe mooi Frankrijk is. Gisteren in een Chateau geslapen (oftewel ernaast) en geconstateerd dat ik op canvas reed (achterband). Dus vanmorgen eerst naar Honda dealer in Rouen die gelukkig de goede maat Bridgestone had en maar gelijk de voorband ook laten vervangen, die had ook minder kilometers tegoed dan dit weekend gereden zal worden. Daarna helaas heel de dag regen zodat ik vervroegd van de route afgehaakt ben en naar mijn hotelletje gereden. Morgen wordt het goed weer, is nu reeds te zien want de maan schijnt, en gaan we echt naar Mont Saint Michel!!!
Wat het rubber aangaat , is dit duidelijk niet de manier om van huis te gaan !!!!!!

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Mont Saint Michel

Bericht door RonalT » 30 aug 2015, 22:59

Inderdaad, Pieter. Dat weten we, maar zoiets overkomt je gewoon een keer....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3909
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Mont Saint Michel

Bericht door director » 31 aug 2015, 09:37

Mooie verhalen RonalT, we zijn benieuwd naar de foto's.
Volgnes mij waren het heel veel kilometers maar hebben jullie mooie dingen gezien en mooie herinneringen gemaakt.

En eh, heb je nog molens gezien :wink:
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Mont Saint Michel

Bericht door pieter » 31 aug 2015, 10:06

Mooi verslag , maar jullie moeten nu met z'n alle wel naar de diëtiste zo te lezen :wink:

Gr Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
Anjer
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2337
Lid geworden op: 15 mei 2008, 11:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Mont Saint Michel

Bericht door Anjer » 31 aug 2015, 11:17

Heel mooi beschreven RonalT, dank daarvoor, ik sluit me helemaal aan. Bij de laatste file ben ik jullie kwijtgeraakt (moest nog 97 km naar huis) en heb ik een route gereden waarvan ik niet wist dat ie bestond. Wist totaal niet waar ik reed!!! Enfin, lang leve Google Maps en ik weet weer wat meer van België :lol:

We hebben heerlijke dagen gehad, mooie dingen gezien, gelachen, lekker gegeten (en vies bleh, die laatste stop) kortom zo hoort een motortour te zijn.
Volgende keer iets kortere routes en dan is het perfect. Hopelijk wordt er volgend jaar ook weer volop georganiseerd!

Le Mont Saint Michel is het ritje zeker waard!!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
:D Het mooist aan de zon is de schijn :D

Mijn motorhistorie sinds augustus 2008
Goldwing GL1200 Aspencade Brons 07-08-2008 - 10-2008
Goldwing GL1500 SE Wit 27-09-2008 - 09-08-2019
Goldwing GL1800 Illusion red 10-08-2019 - heden

Gebruikersavatar
Wim-S
Berichten: 149
Lid geworden op: 07 apr 2014, 21:58
Type Goldwing: GL1800

Re: Mont Saint Michel

Bericht door Wim-S » 31 aug 2015, 14:37

Weer leuk om te lezen kunnen we mee genieten
Van al jullie avonturen heb al een paar foto's van Bibian gezien

Mvgr Wim
WE ZIJN GEWOON ANDERS MAAR BEST WEL LEUK

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Mont Saint Michel

Bericht door Honda GL Castlebiker » 31 aug 2015, 15:03

Leuk verslag RonalT :-). Ik probeer komend weekend ook een verslag ervan te maken met mijn foto's. Zal denk ik niet megaveel anders zijn, maar toch.

We zijn elkaar wel vaak kwijt geweest ja. Maar vaak kwam het toch weer goed. Zondag was ik al vroeg weg, naar Lisieux, naar die basiliek. Was daar rond 09:15 maar toen ook nog steeds dichte mist. Was iets na 17:00 uur thuis. Ben beetje tussen Abbeville en Amiens door naar Arras gereden, daar de snelweg op naar Lille. Bij Antwerpen even vertraging, maar gemiddeld toch flink doorgejakkerd.

We hebben het nodige gezien, hopelijk de mening over Frankrijk en de Fransoos bijgesteld, en zonder schade en ongelukken ruim 2.500 km erop getrapt.

Ben nu weer aan het laden met de vrachtwagen... Voor.... Frankrijk :-). (Schotland ging niet door, product was nog niet klaar)

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Mont Saint Michel

Bericht door De Motormuis » 31 aug 2015, 16:09

Fijn te lezen dat jullie allemaal zo genoten hebben
van jullie trip naar Frankrijk.
Over het algemeen alles toch goed gegaan.
En ook een mooi verhaal van RonalT.
Nu nog even wachten op wat meer foto's.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
pijnenburg
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 feb 2011, 20:56
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Westervoort

Re: Mont Saint Michel

Bericht door pijnenburg » 31 aug 2015, 19:03

Ja schitterende omgeving daar. Tof verslag, kreeg er honger van. :D
Het kwaad bestaat niet, verschillende behoeftes wel.

Gebruikersavatar
tumtrans
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 417
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:38
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Ingen

Re: Mont Saint Michel

Bericht door tumtrans » 31 aug 2015, 20:04

Leuk verslag mensen! Jammer genoeg niet geheel perfect gelopen maar het moet spannend blijven zal ik maar zeggen!!
We zijn iig blij dat iedereen weer heelhuids thuis is gekomen. :D :D
Wij gaan vanaf woensdag oefenen, te beginnen bij Cochem. Een verslag en foto`s volgen dan in een nieuw topic.
If you live by the sword, you will die by the sword.
-------------------------------------------------------
Kawasaki XII voyager bj1988 (2011-2014)
Goldwing 1500 se bj 1995 (2014-2019)
Goldwing 1800 bj 2007 (2019-heden)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Mont Saint Michel

Bericht door RonalT » 31 aug 2015, 22:31

Ja Erik, wel gezien. 2 molens, maar beide op behoorlijk grote afstand. Jammer!
En de foto's zijn toegevoegd aan het verslag.

Hoezo, Bob. Ik heb toch niet alleen over eten geschreven, maar ook over hopen ouwe stenen die de ene keer abdij heet en de andere keer kasteel of chateau. Trouwens, de meeste huizen in Frankrijk zien er ook al niet al te best uit.

Inderdaad, Michel. Ik ben altijd weer tevreden als er niets ernstigs is gebeurd. Ik streef perfectie na, maar dat lukt helaas nooit. Het is ook wel weer leuk als er af en toe wat mis gaat of anders loopt dan verwacht. Dat geeft verhalen die later nog eens verteld worden.


De foto's zijn toegevoegd en het verhaal is compleet gemaakt en hier en daar aangepast!
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Schagerbrug
Berichten: 122
Lid geworden op: 18 jan 2015, 16:55

Re: Mont Saint Michel

Bericht door Schagerbrug » 31 aug 2015, 23:11

wij zijn 2 jaar geleden ook naar MSM geweest en waren toen vrij vroeg. We waren dus voor de grote groep toeristen uit en konden vlot veel van eiland zien. Later toen het druk werd was ons duidelijk dat het aan te raden is om op tijd te komen.

Plaats reactie