FOKS is weer terug

Plaats hier je mooie reisverhalen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Foks
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 sep 2007, 09:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Terneuzen

FOKS is weer terug

Bericht door Foks » 19 jun 2015, 18:06

Oranje Tupperware Goldwing is weer terug.
Afbeelding

Wederom weer een geweldige reis hoofdzakelijk veroorzaakt door Frans (BMW GS100PD). Alle weertypen meegemaakt. Alle soorten van wegdek of geen wegdek. Schitterende vergezichten en nauwelijks zicht. Temperaturen van -5 tot 27°C. Overnacht in tent en in huisjes. Ruim 7600 kilometer uit en thuis. Helaas ook enige motorfiets schade opgelopen. Al bij al GRANDIOOS.

Vertrokken op zaterdag 23 mei 2015 naar Noorwegen. Afgesproken met Frans in Apen te Duitsland. Het gaat voortvarend en we overnachten op een camping in Noord Duitsland tegen de Deense grens. Op zondag rijden we over doorgaande wegen (geen snelweg) naar Hirtshals. Hier gaat de snelboot naar Kristiansand. Wij spreken een paar Oostenrijkers die aan het loket een kaartje kopen. Het blijkt dat zij even veel betalen voor een enkele reis als dat Frans geregeld heeft voor 2 personen en retour. Dus ben gewaarschuwd.

Op de eerste camping in Noorwegen net buiten Kristiansand overnachten we. Worden wakker met bevroren buiten tent. IJs staat op de buddyseat van de motor. Maar kijk eens wat een schitterend uitzicht we hadden vanuit de tent.
Afbeelding

Regentraining is overbodig. Ga naar Noorwegen en je leert rijden in de regen. Onzin natuurlijk. Beide hebben we twee jaar terug z'n training gedaan en ja het helpt echt. Je hebt veel meer vertrouwen in het rubber. Het kan veel meer dan menig een van ons denkt.

Na enige tijd rijden we richting Lysebotn. Hier rijden we tussen sneeuwmuren door van wel vijf meter hoog. Even stoppen om wat foto's te maken. Majestueus. Hierna nog het spaghetti circuit rijden. De weg eindigt bij het water. De enige uitweg is de boot of terug. Niet moeilijk. Wij weer terug. Dit is genieten.
Afbeelding

Op een gegeven moment stoppen we bij een groeve voor de mijnbouw. Tijd voor koffie en een hapje. Duur zoals alles hier maar lekker. We krijgen uitleg van een Engelsman die hier al jaren bivakkeert. Nog even de mijn inspecteren maar wel gemotoriseerd. Vroeger gebruikte ze hiervoor een Matchless. Ik doe dit natuurlijk op mijn machine.
Afbeelding

We rijden naar het Geirangerfjord.
Afbeelding
Helaas regent het weer. Het wordt mistig en de regen gaat over in sneeuw. Temperatuur is gedaald naar 1°C. Weer tussen sneeuwmuren door. we dalen onder de mist. Mooi zicht op het fjord. Daarna rijden we richting Trolstiegen. Heel mooi maar in de stromende regen is geen z.k aan. Uiteindelijk stoppen we bij een camping en vragen of er een hut beschikbaar is. Die is er maar de vraagprijs is 650 NOK oftewel 80 euro. Frans en ik zeggen beide neen. De vrouw zegt dat er onderhandeld kan worden. Waar denken jullie aan, vraagt zij. Frans antwoord tussen de 4 en 500 NOK. Ze zegt ik geloof dat ik niet goed hoor. Dus ik herhaal 400 NOK en ik hoor ook niet goed. We lachen hard en hartelijk. We krijgen de hut voor 400 NOK. Dank u wel, mevrouw.

Een andere dag komen we in Lom aan. Hier warmt Frans nog zijn handen vlak bij de receptie van de camping. Weer veel regen gehad, dus maar weer een hutje. Met nadruk op TJE. Beide zijn we nagenoeg even lang. Tussen de 185 en 190 cm. De deurpost is ongeveer 170 cm hoog. BUKKEN! De lamp hangt op 160 cm. Wij overleggen binnen wat morgen te doen en ja hoor Ik loop tegen de lamp. Veel gelachen.
Afbeelding

Gedurende de reis maken we veel foto's. Een van de foto's is zodanig dat je moeilijk onderscheid kunt maken tussen boven en onder.
Afbeelding

We rijden over de Atlantic ocean road. Spectaculair. Het weer viel mee redelijk rustig. Dus foto's maken. Een weg langs en door het oceaan water.
Afbeelding

Weer een camping waar we nat stoppen. De vooruitzichten zijn dat het droog wordt. We vragen de oude campingbaas om twee staanplaatsen voor onze tenten. De baas zegt het regent neem maar een hutje. Neen, we willen kamperen. Het blijft nog regenen. we mogen de motoren overkapt wegzetten. Even later komt de oude baas naar ons toe en geeft ons de sleutel van een hutje. Neem maar, geen geld erbij en niet kamperen. Geweldig vriendelijk en in dank aanvaard. De camping was goedkoop maar het toilet staat buiten met een waterslang om te spoelen.
Afbeelding
Hilarisch. Weer veel gelachen. Dit laatste is niet helemaal waar natuurlijk er was gewoon een toilet gebouw.

Voor de verandering stoppen we met uitstekend weer op een camping. Wij wachten en zien de campingbaas met een vrouw die een fiets bij zich heeft weglopen. De baas is terug en we schrijven ons in. Blijkt volgens het logboek dat de vrouw Loes B. uit Holland is. Ik zeg tegen Frans weet je dat Loes ook hier is. Wie? Loes die we beide niet kennen. We spreken af dat wanneer we haar zien, haar te zullen begroeten als oude bekenden. En ja, daar is ze. Ha Loes. Wie zijn jullie? U bent toch Loes B. uit Holland. Eh ja, dat klopt. Ik kom even dichterbij ik zie het niet goed en ben een beetje moe. Maar wie zijn jullie? Wij zijn Frans en Peter. Maar ken ik jullie? Frans legt uit. Krijgt een lichte pets op de wang en we hebben met ons drieën uitbundig en heel hartelijk om de situatie gelachen. Geweldig.

Onderweg komen we borden tegen met thuisbakkerij. We overleggen en rijden een stukje terug om te gaan kijken. We lopen naar de "winkel" (garage). De vrouw loopt net naar binnen. Schuift een bordje om en sluit de deur. Op het bord staat bellen voor binnen gaan. We bellen maar de deur gaat niet open. Dan toch zelf de deur opendoen en treden binnen. Even rondkijken. We mogen in de kleine ruimte een koekje en dun brood proberen. Frans vraagt hoe wordt dit gemaakt? Antwoord: boven. Nou ja, dat was het. We besluiten een pak koekjes mee te nemen. Niet schrikken 12 euro voor 10 koekjes. Duur maar gelukkig wel lekker. Nog een keer doen? Neen, bedankt.

Pas op hier in Noorwegen. Zij hebben er kamikaze chauffeurs. Blijf op je eigen weg helft. De Noorse chauffeurs kennen de weg en nemen meerdere keren de binnenbocht. Levens gevaarlijk. Veel van de bergwegen hebben vorstschade opgelopen. Er zitten gaten in. Locaal worden de wegen gerepareerd. Voor ons blijven nog voldoende slechte wegen over. In Trondheim hoor ik een tikkend geluid uit de voorkant van de motor komen. We testen of er speling zit in het voorfront. Geen noemenswaardige. Dus door rijden. Thuis gekomen zet ik de motor op de bok. En ja hoor. Helaas speling op het voorwiel. Lagers naar de knoppen. Wiel is inmiddels gedemonteerd. Van de week even langs dokter Antoon. Nieuwe lagers en stofbussen.
Frans zijn tweecilinder geeft op het laatste stuk ook problemen. Een van de cilinders vind het genoeg en stopt ermee. M.b.v. de ANWB raakt hij toch nog thuis. Binnenkort zal hij ook z'n voorvork keringen moeten vervangen. Zij lekken olie.

Op de laatste camping in Duitsland ontmoeten we een Deens stel ook met Goldwing. Hier heb ik mijn Dr. Jekill and Mr. Hyde uitlaten laten zien en horen.
Afbeelding
Een beetje reclame maken voor een regelbaar uitlaatsysteem hoort erbij. Is ook een stukje opschepperij van ondergetekende. Ook de uitlaten zijn een beetje beschadigd. Ze hebben aan beide zijden de grond geraakt. Enkele stukjes chroom zijn verdwenen en er zitten wat krassen op. Helaas.

Het was een geweldige, schitterende, mooie vakantie met motorvriend Frans. Frans geweldig bedankt. Wanneer gaan we weer? Mogelijk in 2017.
Hierboven een greep uit de belevingen tijdens onze motorreis naar en door Noorwegen.
Veel lees plezier.
Groeten Frans en Peter

Voor extra foto's zie: http://www.mijnalbum.nl/Album=ENXYXVVA" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Foks op 20 jun 2015, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
MORGEN WORDT HET NOG BETER.

Gebruikersavatar
Wim-S
Berichten: 149
Lid geworden op: 07 apr 2014, 21:58
Type Goldwing: GL1800

Re: FOKS is weer terug

Bericht door Wim-S » 19 jun 2015, 19:13

wederom een leuk verhaal van een prachtige reis ben al vele malen in Noorwegen geweest maar nog nooit met de
motor zal er toch een keertje van moeten komen en zeker na dit verhaal te hebben gelezen onze dank daarvoor.
Peter en Frans
WE ZIJN GEWOON ANDERS MAAR BEST WEL LEUK

Gebruikersavatar
pijnenburg
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 feb 2011, 20:56
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Westervoort

Re: FOKS is weer terug

Bericht door pijnenburg » 19 jun 2015, 22:35

Toffe reis Peter. Hoop het je snel eens na te doen. :D
Het kwaad bestaat niet, verschillende behoeftes wel.

Gebruikersavatar
tumtrans
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 417
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:38
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Ingen

Re: FOKS is weer terug

Bericht door tumtrans » 19 jun 2015, 22:49

Erg leuk dat je dit hier schrijft Peter! Leuk verhaal en mooie foto`s ook.
Misschien in de toekomst nog eens voor ons, je weet nooit.
If you live by the sword, you will die by the sword.
-------------------------------------------------------
Kawasaki XII voyager bj1988 (2011-2014)
Goldwing 1500 se bj 1995 (2014-2019)
Goldwing 1800 bj 2007 (2019-heden)

peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: FOKS is weer terug

Bericht door peter n.d. » 20 jun 2015, 12:28

Beste FOKS , weer een mooie verslag van een geweldige reis , alleen spijtig van het weer . :mrgreen: Groeten Peter n.d. :wink:

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3906
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: FOKS is weer terug

Bericht door director » 20 jun 2015, 21:02

Prachtige verhaal en geweldige foto's.

Ik vroeg me al af of je die Jeckel & Herrie uitlaten nog had, ja dus ;-)
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

HondaPeet21
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jan 2015, 22:03
Type Goldwing: GL1800

Re: FOKS is weer terug

Bericht door HondaPeet21 » 13 aug 2015, 16:15

Dikke Jekill and Hyde erop,

Bevalt het systeem goed?

Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 837
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: FOKS is weer terug

Bericht door mothergoose » 16 aug 2015, 21:07

Mooi verhaal en nog mooiere foto's Peter! Leuk om je reizen zo te volgen :D

Gr. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

Plaats reactie