Tsjechie + eindstand GL1000 345855 km
Geplaatst: 04 jun 2015, 21:55
Al eerder geprobeerd te Oekraïne te bereiken en dit jaar was dit ook een onderdeel van de reis.
Maar ik zal bij het begin beginnen.
Vrijdag 29 mei vertrokken uit Appingedam met een 4-tal motoren (waaronder mijn GL1000 uit 1979). Het was droog, alleen wat fris. Doel was de Harz via binnenwegen en zoveel mogelijk snelweg vermijden.
Dat is ook gelukt. Richting midden Duitsland wordt het lekker heuvelachtig en ook kwam de zon erbij. Tegen het einde van de middag bereikten we Altenau in de Harz. Toen we de motoren binnen zetten, begon het te regenen. Net op tijd dus. Heerlijk gegeten, paar biertjes gehad en de volgende ochtend met natte wegen vertrokken. Zelf geen regen gehad en via de Zuid-Harz richting Tsjechie gereden. Nog steeds over binnenweggetjes. Het werd zelfs een heerlijke temparatuur. Kleine dorpjes, smalle wegen. Heerlijk toergebied. De heuvels werden steeds hoger en 1 van de motoren had problemen de heuvels op te komen. We besloten een overnachting te zoeken, echter in dat gedeelte van voormalig Oost-Duitsland waren bij tot geen pensions en/of bed en breakfast etc.
Men raadde ons aan naar Tsjechie te rijden. Dat hebben we dan ook gedaan. In Chomotov een luxe hotel gevonden voor weinig geld. De volgende ochtend zou de CBF1000 rijder nog een stuk meerijden en kijken of zijn motorprobleem opgelost was; zo niet dan ging hij terug naar Nederland, want hoog in toeren reed de motor wel goed.
Via tussendoor wegen in LIberec aangekomen. Afscheid genomen van onze medereiziger en hem nog een stuk terug begeleid via Duitsland/Polen en weer Duitsland. Hij de autobahn op, wij via Polen binnendoor naar Harrachov Tsjechie. 't Is nog lekker goedkoop daar allemaal in Tsjechie.
De derde dag begon ook weer stralend; heerlijk zonnetje, mooie binnenwegen. Na een 50 km sloeg het noodlot voor mij weer toe. Volledige stroom uitval. Zekeringen doorgeslagen, oorzaak niet bekend.
Door de Tsjechische ANWB naar Liberec gebracht (de overige 2 reisgenoten gingen op toer terug naar Duitsland zoals reeds door hun was gepland). In Liberec bij HONDA konden zij mij pas de volgende dag helpen. Hotelletje in leuke stad Liberec, maar daar kun je alleen maar van genieten als je een goedrijdende motor hebt.
Dinsdag morgen rond een uur of 11 naar de motorzaak gegaan en..... de motor was klaar. Nieuwe hoofdzekering erin en hij reed weer. Zij wisten niet wat de oorzaak was, maar ik kon weer rijden. Enigszins "angstig voor uitval" weer op weg. Het ding bleef goed rijden. Via de Autobahn Duitsland ingesneld, maar hij reed zo goed en het was zulk mooi weer dat ik dacht; ik ga weer lekker binnendoor. Nu de Harz doorgereden vanaf de andere kant. Geen enkel probleem. Het geloof kwam weer terug.
Goed hotelletje gehad en de volgende ochtend weer fris op pad. Na een half uur flinke regen (snel regenpak aangedaan) en na zo'n 3 kwartier was het weer droog; zon erbij.
Vlak buiten Goslar viel de motor weer dood. Ik had het eigenlijk toen wel helemaal gehad. Wederom via ANWB een sleepdienst erbij. Naar klein motorzaakje in Salzgitter. Kon het stroomprobleem niet vinden; zekeringen sloegen telkens door. Op korte termijn had dit bedrijf geen mogelijkheid tot zoeken.
Waar zit het probleem in de kabelboom? VInd je het na 10 minuten of na 1,5 dag.
Conslusie: motor wordt gerepratieerd naar Nederland en ik in vervangend vervoer terug naar Nederland.
helaas een ongewenst einde van een zonnige motorweek. Zo'n 1850 km gereden.
2e conclusie; mijn GL1000 staat nu na 36 jaar op 345855 km en krijgt zijn laatste rustplaats in mijn garage. Het wordt te onzeker onderweg. Ik heb er geen vertrouwen meer in. Motorisch is hij verder helemaal goed en ook nog origineel en in zeer goede staat.
Mijn dealer zegt: klein probleem, mag ik hem onderzoeken? Ik heb hem gezegd, dat hij op stal gaat. Mooie tijden mee gehad en nu is het over.
Op dit moment zeg ik zelfs; hij mag verkocht worden.
Dus als er een liefhebber is en hem wil komen en die er voor de zekerheid een nieuwe kabelboom in zet als winterklus... mail mij. Hij mag weg voor 2750,- Euro. Voor deze prijs weet ik ook wel dat ik hem houd, maar je weet het nooit wie misschien toch interesse heeft.
Als die niet weggaat, ook geen probleem. Heb er veel mee beleefd; Azie, Midden Oosten, Afrika, Rusland.
Mochten er na dit verhaal toch geïnteresseerden zijn: ronnybalkema@hotmail.com; foto's zijn toe te sturen.
Hele motorhistorie aanwezig (ik ben 1e eigenaar; km-stand 345855).
Gr. Ron Balkema
Maar ik zal bij het begin beginnen.
Vrijdag 29 mei vertrokken uit Appingedam met een 4-tal motoren (waaronder mijn GL1000 uit 1979). Het was droog, alleen wat fris. Doel was de Harz via binnenwegen en zoveel mogelijk snelweg vermijden.
Dat is ook gelukt. Richting midden Duitsland wordt het lekker heuvelachtig en ook kwam de zon erbij. Tegen het einde van de middag bereikten we Altenau in de Harz. Toen we de motoren binnen zetten, begon het te regenen. Net op tijd dus. Heerlijk gegeten, paar biertjes gehad en de volgende ochtend met natte wegen vertrokken. Zelf geen regen gehad en via de Zuid-Harz richting Tsjechie gereden. Nog steeds over binnenweggetjes. Het werd zelfs een heerlijke temparatuur. Kleine dorpjes, smalle wegen. Heerlijk toergebied. De heuvels werden steeds hoger en 1 van de motoren had problemen de heuvels op te komen. We besloten een overnachting te zoeken, echter in dat gedeelte van voormalig Oost-Duitsland waren bij tot geen pensions en/of bed en breakfast etc.
Men raadde ons aan naar Tsjechie te rijden. Dat hebben we dan ook gedaan. In Chomotov een luxe hotel gevonden voor weinig geld. De volgende ochtend zou de CBF1000 rijder nog een stuk meerijden en kijken of zijn motorprobleem opgelost was; zo niet dan ging hij terug naar Nederland, want hoog in toeren reed de motor wel goed.
Via tussendoor wegen in LIberec aangekomen. Afscheid genomen van onze medereiziger en hem nog een stuk terug begeleid via Duitsland/Polen en weer Duitsland. Hij de autobahn op, wij via Polen binnendoor naar Harrachov Tsjechie. 't Is nog lekker goedkoop daar allemaal in Tsjechie.
De derde dag begon ook weer stralend; heerlijk zonnetje, mooie binnenwegen. Na een 50 km sloeg het noodlot voor mij weer toe. Volledige stroom uitval. Zekeringen doorgeslagen, oorzaak niet bekend.
Door de Tsjechische ANWB naar Liberec gebracht (de overige 2 reisgenoten gingen op toer terug naar Duitsland zoals reeds door hun was gepland). In Liberec bij HONDA konden zij mij pas de volgende dag helpen. Hotelletje in leuke stad Liberec, maar daar kun je alleen maar van genieten als je een goedrijdende motor hebt.
Dinsdag morgen rond een uur of 11 naar de motorzaak gegaan en..... de motor was klaar. Nieuwe hoofdzekering erin en hij reed weer. Zij wisten niet wat de oorzaak was, maar ik kon weer rijden. Enigszins "angstig voor uitval" weer op weg. Het ding bleef goed rijden. Via de Autobahn Duitsland ingesneld, maar hij reed zo goed en het was zulk mooi weer dat ik dacht; ik ga weer lekker binnendoor. Nu de Harz doorgereden vanaf de andere kant. Geen enkel probleem. Het geloof kwam weer terug.
Goed hotelletje gehad en de volgende ochtend weer fris op pad. Na een half uur flinke regen (snel regenpak aangedaan) en na zo'n 3 kwartier was het weer droog; zon erbij.
Vlak buiten Goslar viel de motor weer dood. Ik had het eigenlijk toen wel helemaal gehad. Wederom via ANWB een sleepdienst erbij. Naar klein motorzaakje in Salzgitter. Kon het stroomprobleem niet vinden; zekeringen sloegen telkens door. Op korte termijn had dit bedrijf geen mogelijkheid tot zoeken.
Waar zit het probleem in de kabelboom? VInd je het na 10 minuten of na 1,5 dag.
Conslusie: motor wordt gerepratieerd naar Nederland en ik in vervangend vervoer terug naar Nederland.
helaas een ongewenst einde van een zonnige motorweek. Zo'n 1850 km gereden.
2e conclusie; mijn GL1000 staat nu na 36 jaar op 345855 km en krijgt zijn laatste rustplaats in mijn garage. Het wordt te onzeker onderweg. Ik heb er geen vertrouwen meer in. Motorisch is hij verder helemaal goed en ook nog origineel en in zeer goede staat.
Mijn dealer zegt: klein probleem, mag ik hem onderzoeken? Ik heb hem gezegd, dat hij op stal gaat. Mooie tijden mee gehad en nu is het over.
Op dit moment zeg ik zelfs; hij mag verkocht worden.
Dus als er een liefhebber is en hem wil komen en die er voor de zekerheid een nieuwe kabelboom in zet als winterklus... mail mij. Hij mag weg voor 2750,- Euro. Voor deze prijs weet ik ook wel dat ik hem houd, maar je weet het nooit wie misschien toch interesse heeft.
Als die niet weggaat, ook geen probleem. Heb er veel mee beleefd; Azie, Midden Oosten, Afrika, Rusland.
Mochten er na dit verhaal toch geïnteresseerden zijn: ronnybalkema@hotmail.com; foto's zijn toe te sturen.
Hele motorhistorie aanwezig (ik ben 1e eigenaar; km-stand 345855).
Gr. Ron Balkema