Tsjechie + eindstand GL1000 345855 km

Plaats hier je mooie reisverhalen
Plaats reactie
ronbalkema
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 okt 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Appingedam

Tsjechie + eindstand GL1000 345855 km

Bericht door ronbalkema » 04 jun 2015, 21:55

Al eerder geprobeerd te Oekraïne te bereiken en dit jaar was dit ook een onderdeel van de reis.
Maar ik zal bij het begin beginnen.

Vrijdag 29 mei vertrokken uit Appingedam met een 4-tal motoren (waaronder mijn GL1000 uit 1979). Het was droog, alleen wat fris. Doel was de Harz via binnenwegen en zoveel mogelijk snelweg vermijden.
Dat is ook gelukt. Richting midden Duitsland wordt het lekker heuvelachtig en ook kwam de zon erbij. Tegen het einde van de middag bereikten we Altenau in de Harz. Toen we de motoren binnen zetten, begon het te regenen. Net op tijd dus. Heerlijk gegeten, paar biertjes gehad en de volgende ochtend met natte wegen vertrokken. Zelf geen regen gehad en via de Zuid-Harz richting Tsjechie gereden. Nog steeds over binnenweggetjes. Het werd zelfs een heerlijke temparatuur. Kleine dorpjes, smalle wegen. Heerlijk toergebied. De heuvels werden steeds hoger en 1 van de motoren had problemen de heuvels op te komen. We besloten een overnachting te zoeken, echter in dat gedeelte van voormalig Oost-Duitsland waren bij tot geen pensions en/of bed en breakfast etc.
Men raadde ons aan naar Tsjechie te rijden. Dat hebben we dan ook gedaan. In Chomotov een luxe hotel gevonden voor weinig geld. De volgende ochtend zou de CBF1000 rijder nog een stuk meerijden en kijken of zijn motorprobleem opgelost was; zo niet dan ging hij terug naar Nederland, want hoog in toeren reed de motor wel goed.
Via tussendoor wegen in LIberec aangekomen. Afscheid genomen van onze medereiziger en hem nog een stuk terug begeleid via Duitsland/Polen en weer Duitsland. Hij de autobahn op, wij via Polen binnendoor naar Harrachov Tsjechie. 't Is nog lekker goedkoop daar allemaal in Tsjechie.
De derde dag begon ook weer stralend; heerlijk zonnetje, mooie binnenwegen. Na een 50 km sloeg het noodlot voor mij weer toe. Volledige stroom uitval. Zekeringen doorgeslagen, oorzaak niet bekend.
Door de Tsjechische ANWB naar Liberec gebracht (de overige 2 reisgenoten gingen op toer terug naar Duitsland zoals reeds door hun was gepland). In Liberec bij HONDA konden zij mij pas de volgende dag helpen. Hotelletje in leuke stad Liberec, maar daar kun je alleen maar van genieten als je een goedrijdende motor hebt.
Dinsdag morgen rond een uur of 11 naar de motorzaak gegaan en..... de motor was klaar. Nieuwe hoofdzekering erin en hij reed weer. Zij wisten niet wat de oorzaak was, maar ik kon weer rijden. Enigszins "angstig voor uitval" weer op weg. Het ding bleef goed rijden. Via de Autobahn Duitsland ingesneld, maar hij reed zo goed en het was zulk mooi weer dat ik dacht; ik ga weer lekker binnendoor. Nu de Harz doorgereden vanaf de andere kant. Geen enkel probleem. Het geloof kwam weer terug.
Goed hotelletje gehad en de volgende ochtend weer fris op pad. Na een half uur flinke regen (snel regenpak aangedaan) en na zo'n 3 kwartier was het weer droog; zon erbij.
Vlak buiten Goslar viel de motor weer dood. Ik had het eigenlijk toen wel helemaal gehad. Wederom via ANWB een sleepdienst erbij. Naar klein motorzaakje in Salzgitter. Kon het stroomprobleem niet vinden; zekeringen sloegen telkens door. Op korte termijn had dit bedrijf geen mogelijkheid tot zoeken.
Waar zit het probleem in de kabelboom? VInd je het na 10 minuten of na 1,5 dag.

Conslusie: motor wordt gerepratieerd naar Nederland en ik in vervangend vervoer terug naar Nederland.
helaas een ongewenst einde van een zonnige motorweek. Zo'n 1850 km gereden.

2e conclusie; mijn GL1000 staat nu na 36 jaar op 345855 km en krijgt zijn laatste rustplaats in mijn garage. Het wordt te onzeker onderweg. Ik heb er geen vertrouwen meer in. Motorisch is hij verder helemaal goed en ook nog origineel en in zeer goede staat.
Mijn dealer zegt: klein probleem, mag ik hem onderzoeken? Ik heb hem gezegd, dat hij op stal gaat. Mooie tijden mee gehad en nu is het over.
Op dit moment zeg ik zelfs; hij mag verkocht worden.
Dus als er een liefhebber is en hem wil komen en die er voor de zekerheid een nieuwe kabelboom in zet als winterklus... mail mij. Hij mag weg voor 2750,- Euro. Voor deze prijs weet ik ook wel dat ik hem houd, maar je weet het nooit wie misschien toch interesse heeft.
Als die niet weggaat, ook geen probleem. Heb er veel mee beleefd; Azie, Midden Oosten, Afrika, Rusland.

Mochten er na dit verhaal toch geïnteresseerden zijn: ronnybalkema@hotmail.com; foto's zijn toe te sturen.
Hele motorhistorie aanwezig (ik ben 1e eigenaar; km-stand 345855).

Gr. Ron Balkema

peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: Tsjechie + eindstand GL1000 345855 km

Bericht door peter n.d. » 05 jun 2015, 10:18

Beste Ron , spijtig dat je reis zo moet eindigen en ik hoop dat degene die je motor koopt hem ook zo koestert , zoals jij deed . :mrgreen: Groeten Peter n.d. :wink:

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Tsjechie + eindstand GL1000 345855 km

Bericht door Honda GL Castlebiker » 05 jun 2015, 14:02

Aardig verhaal. Jammer van het einde. Maar dat mag een keer met zo'n oud motortje. Heb dat gevoel ook met m'n 1200. Haalt die het wel of haalt die het niet. Als ik eerlijk ben is het vertrouwen daarin ook wel beetje weg. Maar te mooie motor om weg te doen. 345.000 km is ook aardige km stand toch. Da's bijna 10 keer de wereld rond. Niet verkeerd voor een motor. Volgende week moet ik naar de bandenboer. 2 nieuwe banden op de stuuras van de vrachtwagen. Deze hebben er nu 489.000 km opzitten :-). Wou er half miljoen mee halen, maar ik hier is het mooi geweest.

Ben wel benieuwd of je hem verkoopt. Als ik het een beetje volg is er een ware "1000" hype op het moment. Iedereen wil zo'n motor erbij lijkt het :-).

ronbalkema
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 okt 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Appingedam

Re: Tsjechie + eindstand GL1000 345855 km

Bericht door ronbalkema » 11 jun 2015, 21:43

hij staat te koop. Nog niet veel van de hype gemerkt, maar dat geeft ook niet. Komt vanzelf iemand en anders maar niet.
Hij is vandaag teruggekomen uit Duitsland met het ANWB transport. Mijn dealer wil er graag naar kijken wat er aan mankeert qua stroom. Heb gezegd dat ik er geen geld aan wil besteden, maar hij zegt dat hij benieuwd is wat het probleem en wil er gratis naar kijken. Dat mag altijd natuurlijk.

hij staat bij de rubriek te koop aangeboden.

Gr. Ron
GL1000K3

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3906
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Tsjechie + eindstand GL1000 345855 km

Bericht door director » 11 jun 2015, 22:01

Na zoveel kilometers is het jammer om je oude motor te moeten verkopen, ik zou er nog eens goed over slapen voordat je spijt krijgt.

Ik snap dat je geen grote reizen meer maakt met deze oude dame, gezien haar leeftijd en ervaring is ze toe aan een mooie rustplaats :wink:

Succes met de beslissingen, 345.000km, dat zijn meer dan 6000 mooie motoruren :shock: :shock:
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Plaats reactie