Op oranje Tupperware naar Sicilië en eiland hoppen.

Plaats hier je mooie reisverhalen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Foks
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 sep 2007, 09:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Terneuzen

Op oranje Tupperware naar Sicilië en eiland hoppen.

Bericht door Foks » 25 mei 2014, 16:51

Algemeen:
Helaas is het niet gelukt om het verhaal kort te houden. Routes zijn gereden m.b.v. een Garmin Zumo 660 navigatie. Elke avond is de route van morgen bepaald. Ik ben alleen onderweg op basis van kamperen. Bij te nat weer wordt het b.v. een hotel. In het totaal 2,5 dagen stromende regen gehad voor het overige redelijk tot zeer mooi weer. Op de eerste dag na is alles gereden zonder Peage. Foto's zie: http://www.mijnalbum.nl/Album=YHPZXXAF#WPZQMVZO" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 1. Vandaag gereden: 1030 km. (FRANKRIJK)
Snelste route via de peage. Deze route loopt vanaf thuis via Brugge, Lille, Reims, Dijon, Lyon , Montelimar naar Ruoms.
Hier staat Michel mijn vaste motormaat met de kanovereniging. Hier ben ik even goedendag gaan zeggen. Onderweg een probleem welke mij twee uur koste en later eenvoudig op te lossen was. Ik stop voor een sanitaire activiteit bij een tankstation. Ik zet de motor af maar zie de startonderbreker niet reageren. Na het mijne gedaan te hebben, wilt de motor niets meer doen, buiten alarm signaal afgeven. Wat nu? Reserve sleutel geprobeerd. Resultaat: nul. Batterij doorgemeten. Deze is nog goed. Onze doktor Goldwing, Antoon, bellen. Uitleg geven en hij vraagt of er een zendmast in de buurt is. Antwoord: ja. Dus op zijn advies de motor verplaatst. Nog geen resultaat. Motor deels gedemonteerd. Paul van de kanovereniging gebeld. Hij was in de buurt van Dijon. Oké, ik kom eraan. Motor weer een stuk verplaatst. Toch nog proberen en uiteindelijk start hij. Motor laten draaien en alles weer monteren. Paul, gebeld maar die reed net het tankstation binnen. Antoon gebeld met het goede nieuws. Geleerde les. Indien de startonderbreker niet te deblokkeren is, sloop alle in de buurt zijnde zendmasten. Maai ze om, breek ze af, mol ze. Eenvoudiger is om de motor zeker +/- 100 meter uit de buurt te duwen. Verder geen problemen en ik arriveer om 18.30 uur op de camping.
Dag 2. Vandaag: 299 km. Totaal: 1329 km.
Rondje gereden door de Ardeche. Prachtig binnendoor, smalle wegen, krappe haarspeldbochten.
Dag 3. Vandaag: 403 km. Totaal: 1732 km. (ITALIE)
Kortste route: Ruoms, Gorges du l' Ardeche, Mont Ventoux, Sisteron, Digne les Bains naar Annot.
Afscheid genomen van Michel en Paul. Boven bleek de Mont Ventoux afgesloten te zijn. Dezelfde weg terug maar nu achter een Duitser met duo passagier. Dit ging hard. Er ging weer van alles over de grond, maar het lukte me net om bij te blijven. Even scheuren. Onderweg mooie vergezichten, wonderschone natuur. Kortom heerlijk. Vanavond de route voor morgen bepaald.
Dag 4. Vandaag: 330 km. Totaal: 2062 km.
Kortste route: Annot, Gorges de dalluis, Valberg, terug naar Entrevaux, Gorges de la Vesuble, Sospel, Breil sur Roya, Ventimiglia, Pigna naar Imperia.
Onderweg kom ik bij een afgezette weg. Verboden toegang. Normaal met een motormaat zouden we erin rijden, maar alleen is het wat minder. Indien je moet keren en het is krap en je valt, dan is er hulp bij de hand. Dus ik houd een auto aan met Italiaans kenteken. Ik vraag of hij buitenlands spreekt? Hij zegt: spreek maar Nederlands. Hij zegt; ik kan er langs dus jij ook. Tevens nodigt hij mij uit een kijkje op zijn landgoed, Palacio Maggiore, te nemen. Dit heb ik gedaan. Er is veel werk te doen maar het uitzicht is adembenemend. Wederom veel bochten, hoogte verschillen en super binnendoor. De motor doet het goed. Geen problemen meer met de startonderbreker. Op de camping direct mijn binnenvoeringen uit de jas en broek genomen. Die zijn voorlopig niet meer nodig.
Dag 5. Vandaag: 342 km. Totaal: 2404 km.
Kortste route: Imperia, Ceva, Acqui Terme, Vignole Borbera, Bedonia.
Vandaag toch nog aardig gereden. Smalle wegen en voor zover zichtbaar geweldige omgevingen. Na een half uur is het fris en ik stop om een vest onder mijn pak aan te doen. Weer een half uur later stop ik voor koffie en raak met handen en voeten in gesprek met een jonge Italiaan. Ik mag mijn koffie niet eens afrekenen. Wat zijn er toch fijne mensen. Net onderweg. De lucht wordt donker. Neen, ze wordt zwart. Dus stoppen en (anti) regenpak aan. De hemel breekt open en de verder dag is het nat, natter en nog veel natter. In Bedonia vraag ik in een café of ik binnen mag, met mijn doorweekte zooi. Ja, ja. Ik vraag aan de drie aanwezige heren of er een hotel in de buurt is. Een van de mannen zegt ja. Hij blijkt de eigenaar te zijn. De motor mag binnen slapen en zelf zit ik na een lange warme douche bij te komen. Al mijn kleding is doorweekt.
Dag 6. Vandaag: 332 km. Totaal: 2736 km.
Korte route: Bedonia, Pontremoli, Pievepelago, Porretta Terme, Firenzuola, Dicomano naar Fornace.
Veel motoren op de weg. Er is een probleem met mijn betaalpassen. Ze worden niet geaccepteerd. Uiteindelijk een bemand tankstation. Geen probleem. Pas wordt geaccepteerd. Hé, hé.
Dag 7. Vandaag: 362 km. Totaal: 3098 km.
Korte route: Fornace, Bibbiena, S. Giustino, Urbania, Borgo Tufico, Visso naar Montegallo.
Op de toppen van de Apennijnen hangt veel mist. Vandaag rijd ik door de Abruzen. Veel mooie vergezichten, indien de mist het even toestaat. De camping van vandaag bevindt zich op een bergtop.
Dag 8. Vandaag: 409 km. Totaal: 3507 km.
Korte route: Montegallo, Pizzoli, Ovindoli, Pescasseroli, Villetta Barrea, Capriati a Volturno, Morcone naar Castello del Lago.
De ochtend start koud +/- 5 graden Celsius. In de loop van de ochtend wordt het droog. Hela. Een bord langs de weg: langzaam rijden spaart beren. Ik spaar helmaal geen beren, maar rij graag motor. Geen camping in de buurt, dus een pension. Ik kom bij twee dames op leeftijd terecht. Zij spreken geen buitenlands en ik geen binnenlands. Hilarische discussie met armen en benen. Goed gegeten en geslapen.
Dag 9. Vandaag: 385 km. Totaal: 3892 km.
Korte route: Castello del Lago, Lioni, Roccadaspide, Torre Orsaia, Lauria naar Salice.
Rode borden met een witte streep en witte borden met een rode rand. Wat betekent dat? Vergeten, dus doorrijden. De weg bij Roccadaspide is weggeslagen, maar er is nog voldoende ruim te om met de motor te passeren. Er staan dus overbodig veel borden in Italië. Ik voel mij vandaag weer als Don Quichotte die (nu) achter regenwolken aanjaagt en ja weer prijs vandaag. Ik doorkruis Parco Nazionale del Cilento Caligia. Nat en koud 3 graden.
Dag 10. Vandaag: 420 km. Totaal: 4312 km.
Korte route: Salice, Camigliatello Silano, Colosimi, Serra s. bruno, Mammola, Sinopoli, Villa s. Giovanni, Boot naar Sicilië, Orto Liuzzo.
Het grote enge bos. Het is donker, regenachtig en de bomen staan dicht op elkaar. Klimop over de stammen, wegdek kapot en gaten in de weg. Oppassen dus. Italië heeft geen verkeersdrempels nodig. Gewoon het wegdek laten degraderen en klaar ben je. Op de boot naar Sicilië een geanimeerd gesprek met de bemanning gehad. Een van hen is ook een motorrijder.
Dag 11. Vandaag: 252 km. Totaal: 4564 km. (SICILIE)
Korte route: Orto Liuzzo, Novara si Sicilia, Bronte, Adrano, Cataenanuova naar Catania.
Rustige dag. Mooi weer. Zeer, zeer smalle straatjes. Nu weet ik waarom de zuid-Italianen in Fiatjes rijden. Heel veel "wilde" bloemen langs de weg. Ik krijg het in mijn bol en gooi mijn reisplanning om. Nu wordt het Sardinië en na Corsica naar huis. Op de camping reserveringen gemaakt die met behulp van de campingbaas zijn uitgeprint. Heerlijk.
Dag 12. Vandaag: 283 km. Totaal: 4847 km.
Korte route: Catania, Vizzini, Noto, Pozzallo, Vittoria, Gela naar Falconara.
Lekker gereden en op tijd gestopt. Ik kom de bocht omzeilen en er zit iemand midden op de weg. Geen markering of waarschuwingen. Deze man was de weg aan het repareren met een emmertje cement. Hij zal wel goede contacten hebben met boven! Het is erg druk in Catania. Dus ik slinger rechts en links door het verkeer, politie voorbij geen probleem. De Italiaanse invloeden doen zich gelden bij mij. Slechts twee keer met mijn spiegel een ander geraakt. Geen probleem.
Dag 13. Vandaag: 288 km. Totaal: 5135 km.
Korte route: Falconara, Piazza Ameriana, Leonforte, Gangi, Ciacatti naar Agrigento.
Heerlijke dag. Alzheimer slaat weer toe. Witte borden rode rand, betekenis? Door rijden. Oh ja, weg is verzakt. Ik krijg een beetje angst voor mijn grondspeling, maar het lukt. De firma Reiger (DAKAR schokbrekers) kan hier goede zaken doen. Gat in de markt? Onderweg met een Frans motorstel gesproken die zich ook kostelijk vermaakten.
Dag 14. Vandaag: 211km. Totaal: 5346 km.
Korte route: Agrigento, Lercara Friddi, Corleone, San Cipirello, Menfi naar Matinella.
Het gaat uitstekend. Weer een wit bord met rode rand. Ja hoor, door rijden. Helaas, de weg geheel geblokkeerd. Dus terug een stuk afsnijden en weer wegverzakingen, gravel, off-road. Wat is het leven toch mooi. De witte streep in het midden van het wegdek is voor de Italiaan. Zo lang hij deze tussen de wielen houdt weet hij dat hij niet van de weg raakt. Een ander zoekt het maar uit. Piano, piano is Italiaans voor rustig, rustig. Geweldig.
Dag 15. Vandaag: 211km. Totaal: 5557 km.
Korte route: Matinella, Mazara del Vallo, Salemi, Paceco, Erice, Catellammare del Golfo, Cinisi naar Palermo (nacht boot naar Sardinië)
Het is erg druk in Palermo. Dus weer als een ras Italiaanse motor rijder links, rechts over de streep inhalen. Ben op tijd voor de boot. Nog even de reservering omzetten naar een ticket en wachten. De boot vertrekt om 19.30 uur. Nog even met een Nederlandse man koffie gedronken in zijn camper. Hij was alleen met z'n hond op vakantie.
Dag 16. Vandaag: 307 km. Totaal: 5864 km. (SARDINIE)
Korte route: Cagliari, Teulada, San Giovanni Suergiu, Narcao, Sliliqua, Fluminimaggiore, Marina di Arbus, Arbus naar Marina di Torre Grande.
Met een Canadees stel gesproken. Zij waren op vakantie met de motor door Europa. Sardinië is nog steeds Italië. Het is rustig en geen hektiek. Er wonen evenveel mensen in Palermo als op Sardinië. De wegen zijn stukken beter. Mooi langs de kust en binnendoor gereden.
Dag 17. Vandaag: 257 km. Totaal: 6121 km.
Korte route: Marina di Torre Grande, Villaurbana, Barumini, Guasila, Dolianova, Ballao, Jerzu naar Torre di Bari.
Vandaag heerlijk over "provinciale" wegen gereden. Lekker rustig. In de nabijheid van Jerzu lijkt het bergachtige landschap op het Wilde Westen van Amerika. Voor mij is Sardinië net als Zeeuws-Vlaanderen: Een landje apart; het hoort erbij en toch ook niet.
Dag 18. Vandaag: 313 km. Totaal: 6434 km.
Korte route: Torre di Bari, Lanus, Seul, Aritzo, Ghilarza, Sedilo, Ottana, Fonni naar Torre di Bari.
Sardinië is voor mij het HAKUNA MATATA eiland. Geen zorgen. Mooie parken, rustig, fijne stuurwegen, op en neer, gaten in de weg. Mooi man.
Dag 19. Vandaag: 301km. Totaal: 6735 km.
Korte route: Torre di Bari, Dorgali, Mamoiade, Bono, Pozzomaggiore naar Alghero.
Mooie bergruggen gereden. Sardinië van oost naar west doorkruist. Op de binnendoor wegen net als eerdere dagen losse koeien, varkens, schapen, geiten, paarden, honden en zelfs Italianen.
Dag 20. Vandaag: 323 km. Totaal: 7058 km.
Korte route: Alghero, Ittiri, Bonnanoro, Esdporiatu, Bodduso, Moni, Arzacha, Luogosanto naar Valledoria.
Sorry, maar ik blijf in herhaling vallen. Dit is genieten. de motor doet het goed. Het weer is af en toe dreigend maar het blijft voor alsnog droog.
Dag 21. Vandaag: 244 km. Totaal: 7302 km. (CORSICA)
Korte route: Valledoria, Santa Teressa di Glluria, boot naar Corsica, Bonifacio, Piccuvaghjia, Ceccia, Pianottoli-Caldarello, Bicchisano naar Porto Bello.
Op tijd van de camping vertrokken want de boot vertrekt om 10.00 uur. Ik heb nog geen kaartje. HAKOENA MATATA en ja hoor het komt weer goed. Mooi op tijd voor koffie, een broodje en een bootkaartje. Bij aankomst op Corsica direct smalle wegen opgezocht. Het weer is nog steeds super, zonnig en droog.
Dag 22. Vandaag: 266 km. Totaal: 7568 km.
Korte route: Porto Bello, Arbellara, Aulene, Cozzano, Ciamannacce, Guitera les Bains, Santa maria Sixhe, Bisina, Pila canale, Urbalacone, Zigliara, Olivese, Sollacaro naar Porto Bello.
Magnifiek. Binnendoor, geen rechte wegen, bergen/dalen. Super. Los vee, dus voorzichtig. Om de bochtige infrastructuur te bekijken zou u enkele dorpjes in Mapsource/ Basecamp kunnen invoeren.
Dag 23. Vandaag: 259 km. Totaal: 7827 km.
Korte route: Porto Bello, Serra di ferro, Acqui D'oria, Mezzavia, Sagone, Piana, Galeria, via de D-81, Lumio, catri naar L'ille Rousse.
De lach op mijn gezicht groeit alleen maar. Zo geniet ik van dit alles. Een leuke dame als gezelschap om dit mee te delen zou leuk geweest zijn. Maar ja, het is niet anders. Langs de westkust zo dicht als mogelijk. Smalle wegen, bochten, bochten, bochten. Uitzicht: mooi, mooier, mooiste. Genieten. Of je maakt geen foto's of allen maar foto's. Maar dan leg je geen pad af. Op de camping ontmoet ik de 25 jarige, Canadese, Marie-Lynn die op fietsvakantie is. Ze heeft problemen met de fiets maar ik kan ze helaas niet verhelpen.
Dag 24. Vandaag: 57 km. Totaal: 7884 km.
Korte route: L'ille Rousse, In het wilde weg door de heuvels en terug naar L'ille Rousse.
Er is regen voorspeld voor vanmiddag. Vandaag houdt ik een offday. Doelloos rijd ik over zeer smalle wegen door de bergen en als eerder geniet ik van de geuren van allerlei kruiden, zoals tijm, rozemarijn, salie, etc.. Het lukt me zelfs vandaag nog een laadkabel voor mijn blue-tooth te scoren. Deze was eerder in de week door ondergetekende vakkundig gesloopt. Stom hé?
Dag 25. Vandaag: 299 km. Totaal: 8183 km.
Korte route: L'ille Rousse, Speloncato, Pioggiola, Moltifao, Poposca, Corte, Erbajolo, Alzi, San lorenzo, Morosaglia, Belgodere naar L'ille Rousse.
Vandaag binnendoor over het centraal massief. Genieten van de kruiden aroma's. Een enkele regenbui. Bijna geen auto's en/of motoren gezien. Wist u dat er in Frankrijk een zeer rijke dame woont? Ze heet MAIRIE. Waarschijnlijk een arrogant en opschepperig type. In bijna elk dorp heeft ze een huis en dat staat zelfs aangegeven met borden.
Dag 26. Vandaag: 211 km. Totaal: 8394 km.
Korte route: L'ille Rousse, Monicello, Palasca, Costa, Moltifao, Novella, Marina D'Albu, Orche, Tomino naar Bastia. Nachtboot naar Savona.
De noordkaap van Corsica. Hele mooie uitzichten en stevige stuurwegen. Het wegdek is aan de Noodwestzijde matig tot slecht. Ladderkoppen. Vanaf een wagendak waait een ladder op de weg net voor mijn brommert. Ik kan gelukkig tijdig stoppen. Ik stap af en flik...... dat ding in de berm. Later zag ik de bestuurder en heb aangegeven dat we beide geluk hadden. Op tijd ben ik in Bastia voor de boot naar Savona.
Dag 27. Vandaag: 567 km. Totaal: 8961 km. (ITALIE en FRANKRIJK)
Snelste route: Savona, Mondovi, Cavour, Briancon naar Bourg en Bresse.
Vandaag gaat het ontladen van de boot stukken makelijker dan het laden gisteren. Met zon vertrokken maar uiteindelijk beide voeringen in geritst. Vanwege de regen, maar een hotel gezocht net na Bourg en Bresse. Dit bleek een chauffeurs cafe, restaurant, bar, hotel. Goed geslapen, gegeten en de kleding gedroogd.
Dag 28. Vandaag: 790 km. Totaal: 9751 km.
Snelste route: Bourg en Bresse, Poligny, Vesoul, Thionville naar huis.
Transit dag. Rijden, rijden naar huis. Er viel mij in België wel iets op. Deze vraag wil ik wel stellen? Moet een Belg meer wegenbelasting betalen indien hij de rechter rijbaan gebruikt?
Conclusie: Wederom een geweldige reis met mooie ontmoetingen en ervaringen.
HAKOENA MATATA en PIANO, PIANO.
Motorgroet van FOKS (Peter).
MORGEN WORDT HET NOG BETER.

Gebruikersavatar
harryvbr
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:14

Re: Op oranje Tupperware naar Sicilië en eiland hoppen.

Bericht door harryvbr » 25 mei 2014, 19:38

Mooi verhaal en een geweldige reis. Met veel plezier gelezen. Deze reis zie ik ook wel zitten maar mijn vrouw iets minder :-)
GL1800('10) bloodstone red met Navi en Airbag

Gebruikersavatar
andreanita
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 feb 2010, 10:23
Locatie: Nieuwleusen

Re: Op oranje Tupperware naar Sicilië en eiland hoppen.

Bericht door andreanita » 25 mei 2014, 21:16

Geweldig verhaal, en wat een avontuur, net de 10000 km niet vol, petje af voor deze reis, maar het verhaal van Corsica zien we wel zitten.
Look like an angel...Drive like a devil

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Op oranje Tupperware naar Sicilië en eiland hoppen.

Bericht door RonalT » 27 mei 2014, 20:25

Als je deze link volg kom je op de blog van Peter. Hier is het verhaal nog iets uitgebreider en voorzien van wat foto's.

http://www.anwbmotor.nl/blogs/op-oranje ... and-hoppen
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Anjer
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2337
Lid geworden op: 15 mei 2008, 11:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Op oranje Tupperware naar Sicilië en eiland hoppen.

Bericht door Anjer » 13 jul 2014, 10:49

Geweldig verhaal Peter en een geweldige reis!!!
:D Het mooist aan de zon is de schijn :D

Mijn motorhistorie sinds augustus 2008
Goldwing GL1200 Aspencade Brons 07-08-2008 - 10-2008
Goldwing GL1500 SE Wit 27-09-2008 - 09-08-2019
Goldwing GL1800 Illusion red 10-08-2019 - heden

Gebruikersavatar
Korneel
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 jul 2010, 20:43

Re: Op oranje Tupperware naar Sicilië en eiland hoppen.

Bericht door Korneel » 13 jul 2014, 14:17

Schoon fotos het verhaal lees ik wel eens ,als ik wat meer tijd heb !

Plaats reactie