Onderweg naar Marokko (Pyreneeën).

Plaats hier je mooie reisverhalen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Foks
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 sep 2007, 09:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Terneuzen

Onderweg naar Marokko (Pyreneeën).

Bericht door Foks » 11 okt 2013, 21:50

Jan (BMW R1150R) en Peter (Honda GW1800) zijn onderweg naar Marokko.
De boot naar Marokko vertrekt vanuit Sete, Zuid-Frankrijk. Om hier te komen hebben we een omweg gemaakt. Wij zijn op zondag 6 oktober vertrokken en vandaag is het vrijdag 11 oktober 2013. De routes heb ik thuis met Garminkaarten en Mapsource opgesteld. Voornamelijk heb ik gekozen voor "witte" wegen. Je zou kunnen zeggen b, c en/of d wegen.

U wordt op voorhand gewaarschuwd.
Lees dit verslag niet, doe deze tocht niet na en de schrijver van dit verslag kan nergens verantwoordelijk voor worden gesteld.

Definitie van "geitenpad":
Smalle wegen, ongeveer 1,5 auto breed voorzien van dierlijke uitwerpselen al dan niet opgedroogd, krappe haarspeldbochten, stijgen/dalend, in het midden begroeid met gras/mos en op zijn tijd deels bedekt met los grind.

Zondag, 6 oktober 2013.
Het weer: Mistig, bewolkt en geen regen. Temperatuur: 12 tot 21°C. Tellerstand: 710 km.
Een uur na vertrek rijden we t.h.v. Duinkerken, Frankrijk binnen. Het gaat lekker vlot en het is rustig op de weg. We rijden binnendoor via Calais, Abbeville, Rouen, Le Mans naar Thouars. Hier hebben we m.b.v de navigatie een hotel gevonden.

Maandag, 7 oktober 2013.
Het weer: Droog. In het begin fris, daarna lekker bijna warm. Temperatuur: 7 tot 23°C. Tellerstand: 1216 km.
Vandaag hebben we weer goed en fijn gereden. We rijden als echte Franse motards. Inhalen wanneer het ons inziens mogelijk is en kan. We reden via Niort naar Royan. Daar hebben we met een veerboot de Gironde overgestoken naar Le Vendon. 20 minuten varen. Van daaruit via Le Canau, langs Bayonne naar hotel Bergara in Souraide (F).

Dinsdag, 8 oktober 2013.
Het weer: Droog. Mist boven in de bergen en het is fris. Temperatuur: 7 tot 15°C. Tellerstand: 1582 km.
Vandaag slingeren we over "geitenpaden" door de Pyreneeën. Er is nauwelijks verkeer. Komt er ineens een auto dan is het schrikken. Ik vraag me af wat zij op "mijn" weg doen. Vandaag is het geweldig, genieten van mooie uitzichten en intensief stuurwerk. Onderweg komen we losse paarden, koeien, varkens, schapen, honden, geiten en nog veel meer tegen. Oppassen geblazen. Via de borden langs de weg komen we uit bij een chambre d'hôtel. Een verbouwde oude molen met keurige kamer en zeer vriendelijke gastgevers. Dit is gelegen onder Pau in Eysus (F). Lekker gegeten. Gemaakt en opgediend door de vrouw des huizes.

Woensdag, 9 oktober 2013.
Het weer: Droog, bewolkt en een mager zonnetje. Temperatuur: 7 tot 14°C. Tellerstand: 1921 km.
Wederom hetzelfde wegen patroon, heerlijk. Nogmaals doe ons dit niet na misschien zouden jullie het ook mooi vinden. Dan wordt het wel heel druk op de "geitenpaden". Na onze lunch constateert Jan een slechte achterband. Het metalen vlechtwerk laat zich zien. Wat nu? Mijn zumo 660 heb ik geladen met Honda-dealers. Ik toets de dichtst bijzijnde in. Deze bevindt zich in Tarbes en wij staan onder Lourdes. Dus voorzichtig naar de Honda-dealer met een BMW. Gelukkig kunnen en willen ze onze BMW rijder helpen, maar na de lunch. 2 Uur later staat Jan z'n brommer op twee nieuwe (Honda) banden en kunnen we verder. Zijn voorband had namelijk zijn beste tijd ook gehad en we moeten nog naar Marokko. Het lukt zelfs om de route van vandaag nog af te rijden. Vannacht verblijven we in een Hoteleria in Bossost (Spanje). Tijdens het avondeten in een tapas bar ontstaat er buiten kortsluiting in een verdeelkast. Er was een mooie vonkenregen te zien en een deel van de buurt zat zonder stroom. Wij hebben bij kaarslicht gegeten. Jan is goed gezelschap maar een leuke dame was prettiger geweest. Dat is mijn romantisch idee van dineren.

Donderdag, 10 oktober 2013.
Het weer: Droog, zeer dreigend en mistig op de colls. Temperatuur: 6 tot 18°C. Tellerstand: 2264 km.
Als eerste wordt vandaag Col de la Banagua bedwongen. Super, mooi asfalt en weer heel weinig verkeer. Daarna een mooi parcours van lange strakke bochten. Het tempo zit er goed in en we gedragen ons als zuid Europeanen. Elk stuk asfalt gebruiken op die momenten dat het ons uitkomt. Onderweg komen we door een dorpje. We rijden stapvoets. De wegen zijn zo smal dat er eigenlijk geen auto door kan. Voorzichtig aan. Misschien komt er een auto, voetganger of iets dergelijks om de hoek. We zien de Mont Saint Michel van Spanje. Een dorpje op een heuvel tussen de bergen. Zij heet: Jos del Cavi. Hierna gaan we weer over op de "geitenpaden" tot aan Olot toe. De weg heet hier C-462. We zijn door en langs verschillende natuurparken gekomen, GRANDIOOS. Ik ben weer enthousiast. Wat is dit genieten. Ja, jullie weten het; NIET DOEN. Je zou het echt mooi en fijn kunnen vinden. In Olot (Spanje) vinden we een pension dat Els Amolls heet. De motoren mogen vandaag binnen in de garage slapen.

Vrijdag, 11 oktober 2013.
Het weer: Nat (motregen), soms droog. Temperatuur: 10 tot 13°C. Tellerstand: 2556 km.
Vandaag gaan we van Olot naar Loret de Mar. Vanaf Loret volgen we de bochtige kustweg naar het noorden. We rijden naar Estartite, Cadaques en eindigen in Argeles sur Mer. De wegen zijn weer goed en bochtig met hoogten verschillen. Onze vriend Frans is vandaag vanuit Nederland vertrokken om morgen in Sete te arriveren. We hebben nog geen contact gehad, vandaag. Morgen hebben wij een afstand van ongeveer 200 km voor de boeg zodat we bijtijds in Sete kunnen arriveren.
Dit verslag wordt nog vervolgd.

Er staan/komen foto's op de ANWB promotor blog.
MORGEN WORDT HET NOG BETER.

Gebruikersavatar
inside
Berichten: 580
Lid geworden op: 28 mar 2006, 23:24
Type Goldwing: GL1800
Locatie: arnhem

Re: Onderweg naar Marokko (Pyreneeën).

Bericht door inside » 11 okt 2013, 22:28

JALOERSSSSSS :mrgreen: :mrgreen:

geniet nog maar van de komende km. en graag we ontvangen graag nog wat meer leesvoer :D

Gr. Hans

Plaats reactie