Terug uit Turkije: 2x BMW's en oranje Tupperware Goldwing.

Plaats hier je mooie reisverhalen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Foks
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 sep 2007, 09:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Terneuzen

Terug uit Turkije: 2x BMW's en oranje Tupperware Goldwing.

Bericht door Foks » 23 sep 2013, 13:29

Het artikel is vrij lang. Ik hoop dat u er leesplezier aan beleefd.

Wij, Michel (BMW-GS1150), Jos (BMW-GS1200) en Peter (Honda-GW1800) zijn van 4 september t/m 22 september 2013 op motorreis geweest. Vooraf is er een lijst met 6 todo items opgesteld. Hiervan hebben we er 5 uitgevoerd. De doelen waren:
1. Stuk door de Oekraïne, nu we er toch vlakbij zijn. Vanaf Michalovce (Slowakije) door Oekraine naar Sapanta (Roemenie).
2. Het vrolijke kerkhof in Roemenie te Sapanta (niet uitgevoerd).
3. De Trans Alpina highway, DN67C, in Roemenie (bejubeld door TopGear).
4. De Transfagarasan highway, DN7C, in Roemenie (bejubeld door TopGear).
5. Istanbul en oversteken naar Azie. Naar het zuiden rijden en met de boot terug naar Turkije.
6. Oversteken van Igoumenitsa (Griekenland) naar Brindisi (Italië).
Wij rijden om te rijden en zijn geen lieden die (veel) dingen bezichtigen.

Woensdag 4 sept.
Kilometerstand: 0. Weer: droog. Temperatuur: 15 tot 30 C.
Om 07.00 uur afgesproken bij het eerste tankstation voorbij Antwerpen richting Brussel. Iedereen is op tijd. We rijden over de snelweg via België, Luxemburg Duitsland in. Hier gaan we binnendoor rijden. Het is echter druk en het schiet niet op. Vannacht vinden we een camping in Neckarzimmer. Kilometerstand is 650.

Donderdag 5 sept.
Kilometerstand: 650. Weer: droog. Temperatuur: 26 C.
Iedereen wordt wakker omstreeks 07.00 uur. We rijden enkele honderden kilometers over de snelweg. Daarna gaan we binnendoor. Slingerende wegen over mooi asfalt en over stukken bospad, onverhard. Ik heb afgesproken dat mijn Goldwing alles kan wat een GS kan, tot het tegendeel bewezen is. Een nadeel van mijn Goldwing is dat de veerwegen te kort zijn. Onderweg is een van mijn koplampen defect geraakt. Geen problemen dan maar met een lamp rijden. We overnachten vandaag in Predni Chlum, Tjechie. Op de camping hebben we de "battle of the Zumo 660's". Michel zijn Zumo is oké en voert de door hem gemaakte routes goed uit. Jos heeft alleen de geografische kaarten van west europa geladen. Dus geen routes. Peter, routes ontvangen van Michel lijken ontvlagt en geven een ander traject aan dan bedoeld.

Vrijdag 6 sept.
Kilometerstand: 1629. Weer: droog. Temperatuur: 29 C.
We vertrekken binnendoor. Het gaat goed en het is heerlijk rijden. Hierna gaan we over de snelweg om zo snel mogelijk Brno te passeren. Daarna gaan we binnendoor door mooi bosrijke gebieden. De Slowaken gebruiken net als de Russen alle stukjes asfalt. Dit bevalt ons wel. We passen ons feilloos aan. Vannacht kamperen we in de omgeving van Martin, Slowakije. Ik heb buiten mijn geografische kaarten ook nog OSM kaarten van zuidoost Europa bij me. Mijn SD kaart gaat in de Zumo van Jos en ik rijd verder op de gedownloade OSM kaarten. Dus iedereen heeft nu weer beeld.

Zaterdag 7 sept.
Kilometerstand: 2106. Weer: droog. Temperatuur: 29 C.
Vandaag hebben we gereden; Slowakije, Oekraïne en stuk Roemenie. In Roemenie maakt Jos een verkeersovertreding en dit wordt geconstateerd. Hij wordt aangehouden en moet even met een paar collega's mee. Tijdens dit onderhoud wordt aangegeven dat hij moet betalen in euro's. Met rekening 100% en zonder voor (slechts) 40%. Dus keuze is snel gemaakt. Jos heeft er de ziekte in vanwege de corruptie in dit land. Dan staan we voor de grens van de Oekraïne. Het gaat relatief snel; slechts 1,5 uur om de grens te passeren. Ze zouden hier best wat peper in hun r.... kunnen gebruiken. De grenswachters, politie, etc. zijn zo snel als dikke str... in een trechter. Wij ontdekte dat ze hier Emmentaler asfalt hebben. Het zal u bekend zijn dat Emmentaler kaas bekend staat om zijn gaten, van groot naar klein en andersom. Eigenlijk overtreft het wegdek de Emmentaler kaas. Maar we hebben er weer schitterend gereden. Helaas is een van mijn voorvork oliekeringen defect. Jammer, we gaan door. Er wordt veel gezwaaid. Er komen daar drie luxe grote motoren voorbij. We hebben veel bekijks. Bij tankstations maakt iedereen een praatje. We verstaan ze wel, maar begrijpen de taal niet. Geeft niks met handen en voeten komen we een heel eind. Vannacht slapen we een hotel in Livada in Roemenie. De motoren kunnen binnen staan. Hiervoor wordt het binnen terras gedeeltelijk ontruimd.

Zondag 8 sept.
Kilometerstand: 2549. Weer: droog. Temperatuur: 27 C.
In Roemenie verliezen we Michel uit het zicht. Na telefonisch contact en SMS spreken we af elkaar bij het begin van de Trans Alpina weer te ontmoeten. Helaas gaat dat niet goed. Michel rijdt naar de aanvang van de Transfagarasan highway. Miscommunicatie via het toezenden van de todo routes/punten. We spreken af elkaar morgen weer te ontmoeten in Curtea de Arges. Met Jos rijdt ik de Trans Alpina. Een mooie pas. Veel korte bochten, maar dat levert geen problemen op. We komen er van alles tegen losse honden, ezels (niet wij), koeien, e.d. Het wegdek loopt uiteen van Emmentaler, stukken gravel, schitterend asfalt. ook hier wordt elk stukje asfalt door de gebruikers benut. Jos en ik overnachten in een pension te Novaci.

Maandag 9 sept.
Kilometerstand: 2894. Weer: droog. Temperatuur: 24 C.
Jos en ik rijden de verbinding tussen de Trans Alpina en de Transfagarasan highway. Tijdens de verbindingsroute moet Jos een korte bocht maken en maakt een schuiver over los grind. Helaas, hij valt. Jos heeft niets buiten een deukje in zijn ego. De motor heeft lichte schade, zoals kapotte spiegel, koffer gedeukt, koppelstuk tanktas kapot, kapje van de richtingaanwijzer gebroken en de nodige krassen. Uit de Goldwing komt ducttape te voorschijn. Richtingaanwijzer kap zit weer. De tanktas gaat op de duozit van mijn Tupperware brommer. In Curtea de Arges zijn wij drieën weer compleet. Nu gaan we, in mijn ogen, over de mooiste pas van Roemenie, de Transfagarasan highway. Zeer mooi wegdek. Slechts hier en daar wat minder. We stoppen in Bran op camping Vampire. Deze ligt zo wat onder het kasteel van Vlad de Spitser. Deze naam ontving hij omdat de afgehakte hoofden op spitsen werden geprikt. Deze werden op de kasteelmuren ten toon gesteld. Op de camping kijken we de motoren na. Michel installeert een extra 12 volt stopcontact. Welke hij bij een motorzaak in Duitsland heeft gekocht. De Goldwing krijgt (voor) nieuwe lampen. Het tanktas koppelstuk van Jos zijn brommer wordt met seconde lijm weer aan elkaar gezet. Nog enkele kleine dingen worden hersteld. 's nachts regent het.

Dinsdag 10 sept.
Kilometerstand: 3304. Weer: droog. Temperatuur: 26 C.
Vandaag druppelt het nog en we rijden over een mooie col net voorbij Brasov. Het rijden gaat uitstekend. In Ploiesti een zeer drukke stad veroorzaak ik een carembolage. MIchel moet ineens stoppen. Jos stopt net op tijd en ik net te laat. Peter tegen Jos en Jos tegen Michel. Gelukkig geen schade. Alleen wat krassen bovenop het voor spatbord van mijn Goldwing. Jammer. In Eforie sud net onder Constanta aan de Zwarte Zee overnachten we. Wij rijden een camping op maar deze is gesloten. Wel wordt ons een kamer aangeboden in een "pension". De bedden zijn doorgezakt, maar de mensen zijn vriendelijk en behulpzaam.

Woensdag 11 sept.
Kilometerstand: 3824. Weer: droog. Temperatuur: 31 C.
Via Bulgarije rijden we vandaag naar Turkije. Het gaat goed. Net voor Turkije komen we veel stukken Emmentaler asfalt tegen. We rijden mooie bergpassen. In Bulgarije rijden we naar de Zwarte zee over een stuk onverhard. Hier maken we van de gelegenheid gebruik om even te gaan zwemmen. Net over de grens in Turkije ligt een formidabel wegdek met hele mooie lange bochten. Vandaag kamperen we in Erdine. Na het opzetten van de tent gaat het regenen. Op de camping staan enkele overkappingen waar we gebruik van maken.

Donderdag 12 sept.
Kilometerstand: 4150. Weer: droog. Temperatuur: 31 C.
Vandaag wordt de Bosporus bedwongen. De wegen zijn goed. We naderen Istanbul en ja hoor, zoals verwacht file. Geen probleem we rijden net als de "pizza-bezorgers" tussen de file door of er omheen. Het gaat goed. Een van de pizza jongens is zeer belangstellend en kijkt achterom en zwaait. Hij draait zich weer in de rijrichting en met de nodige capriolen weet hij zijn machine recht te houden en zonder schade tussen de auto's weer onder controle te krijgen. Net over de brug staan portalen. Waarschijnlijk bedoeld om passanten te laten betalen, maar geen kassier aanwezig. Dus ik geef gas en ga bijna gelijk met een "pizza-bezorger" door een poortje. Ik wordt verwelkomd in Azië met toeters, geluidsignalen en bellen. Wat een welkom. Later bij navraag bleek dit een betaalportaal. Er is verders niets gebeurd. Ik ben niet achter na gezeten of staande gehouden. Wie weet wat er nog komt? De anderen is het zelfde overkomen. Vandaag eindigen we in Agav aan de zuidzijde van de Zwarte Zee. Op de camping wordt door een enkeling Engels gesproken. We staan met onze tenten op een klif met uitzicht op zee, schitterend. Zelfs hier hangen bordjes van de ANWB. Nog lekker gezwommen in de zwarte zee die helemaal niet zwart is.

Vrijdag 13 sept.
Kilometerstand: 4677. Weer: droog. Temperatuur: 35 C.
Het is erg warm, maar we houden onze motorkleding aan. Wel staan alle ventilatie openingen open voor de "verfrissende" wind. Nu rijden we naar het zuiden in Azië. Er wordt stevig gereden en regelmatig gedronken. We stoppen bij een tankstation om overdekt te kunnen ontbijten. De spullen hadden we ingekocht bij een supermarkt. We zetten ons. Even later komt er een vriendelijke oude baas met thee bij ons zitten. Hij spreekt alleen binnenlands en wij alleen buitenlands. De aangeboden thee smaakt prima en de oude man groet en gaat weer. Kan het mooier? Wat een vriendelijkheid. In Turkije komen we een transport leiding in aanbouw tegen. De stalen buisstukken zijn 3 meter in doorsnede, 12 meter lang, 25 mm dik en wegen bijna 13 ton. Groot genoeg om met de brommer in te staan. Dit hebben we dan ook gedaan. Wij verlaten Azië bij Lapseki met de boot. Welke aanmeert in Geobolu in Europa. Van hier rijden we naar het uiterste zuiden van deze trip te weten Eceabat waar we een plaats vinden op een camping.

Zaterdag 14 sept.
Kilometerstand: 5087. Weer: droog. Temperatuur: 26 C.
Onze tanks BMW-GS1150 en Goldwing 1800 zijn nagenoeg leeg. We vinden gelukkig tijdig een tankstation. Na een klein half uur bereiken we de grens met Griekenland. De grenspassage verloopt redelijk vlot. Na 6 "stempel"-stations gepasseerd te zijn en drie kwartier later staan we inderdaad in Griekenland. Er wordt binnendoor gereden met dank aan Michel als voorrijder. Het is er zeer mooi en relaxed. We stoppen voor een lunch in Porto Lagos. Hierna rijden we verder en overnachten wederom op een camping. Nu stoppen we, redelijk vroeg, in Kavala.

Zondag 15 sept.
Kilometerstand: 5498. Weer: droog. Temperatuur: 29 C.
Mooi wegen maar ook gladde (versleten) stukken wegdek. De route die we gisteravond net als elke avond weer bepaald hadden wordt gereden. Slingerend, glooiend, heuvels heerlijk om te rijden. Er wordt vandaag overnacht op een camping in Kalampaka. In deze omgeving zijn opnamen gemaakt voor de film van James Bond. For your eyes only. Hier hebben we tijdens het avond eten in het dorp nog foto's gemaakt van het betreffende klooster boven op de top, welke onderdeel uitmaakte van eerder genoemde film.
Maandag 16 sept.
Kilometerstand: 5860. Weer: droog en daarna veel regen. Temperatuur: tot max. 25 C.
We kunnen de tenten gelukkig droog inpakken. Geen douw en op naar de boot richting Italië. We hebben super mooi, geweldig, bochten, hoogte verschillen, strak wegdek gereden. Mijn semi off-road Goldwing doet geweldig mee met de BMW GS-sen. Over gravel, zand, modder paden, door plassen wordt er gereden. Mijn Goldwing reed met zijn buik in het water. Er leek wel een boeggolf te ontstaan, maar trekt zich er zonder moeite doorheen. Geweldig. De gehele dag regenpak aan, regenpak uit. Vandaag eindigen we in Igoumenitsa. Alwaar we de boot nemen naar Brindisi in Italië. De nacht verloopt slecht. Uit kosten overweging geen hut genomen en de slaap mat in de salon gelegd. Allen ondervinden we last van jengelende/huilende kinderen. He, hé we hebben het overleeft.

Dinsdag 17 sept.
Kilometerstand: 6224. Weer: droog, maar drukkend en bewolkt. Temperatuur: 29 C.
Onderweg hebben we op openvlakten sterke zijwind, dus hangen. We ondervinden veel last van de zuigwinden van vrachtwagens, maar gelukkig gaat alles goed. Er zijn weinig bijzonderheden te melden. Het is een transit dag. Het lijkt wel of ze net als in Frankrijk Italië volbouwen met flitspalen. De komende tijd zal uitwijzen of er nog nabetalingen moeten worden gedaan. Ik houd mijn vingers gekruist. Wederom vinden we een camping. Nu in San Salvo aan de oostkust. We bevinden ons op de hoogte van Rome.

Woensdag 18 sept.
Kilometerstand: 6754. Weer: droog. Temperatuur: 26 C.
Het weer is soms dreigend, maar het blijft droog. We rijden stevig door. Italië wordt gedeeltelijk doorkruist van oost naar west. Vandaag eindigen we op een dure camping in Sienna. Alles ging weer goed. Fijn.

Donderdag 19 sept.
Kilometerstand: 7106. Weer: droog. Temperatuur: 25 C.
De route van vandaag gaat van Sienna naar Garbagna. Mooie wegen, veel slingers erin en een deel langs de westkust over een soort van boulevard. Boven Genova ligt een heel mooi stuk de SPP226. Tevens rijden we col de Bacco ook heel mooi. Onderweg doen we Pisa nog even aan. Er wordt gecontroleerd of de toren nog scheef staat en ja hoor. Vannacht kunnen we weer een slaapplaats vinden op een camping. Terwijl ik sta te kijken heb ik contact met Promotor. Zij zeggen dat mijn email box vol is en de routes van Marokko niet kunnen worden ontvangen. Dit is de tocht voor komende maand. Ik zeg toe alles na te kijken nadat ik thuis ben.

Vrijdag 20 sept.
Kilometerstand: 7432. Weer: droog, maar start koud. Temperatuur: 22 C.
De route van vandaag gaat van Garbagna onder Turijn langs naar de voet van de Alp d'Huez. We verlaten Italië via col de Montgenevre. Het wordt een relatief korte rijdag vandaag. Gisteren zaten we er allen een beetje doorheen. Dus even rustig aan. Over col de Lauteret rijden we langs het stuwmeer. Bij le Freney D'oisans buigen we af om achterlangs (afdaling van de tour de France 2013) op de "Nederlandse" alp uit te komen. We stopen op een camping aan de voet van deze alp.

Zaterdag 21 sept.
Kilometerstand: 7888. Weer: droog, wederom een koude start. Temperatuur: 9 tot 24 C.
Er wordt besloten om van de Alp d'Huez naar le Clerjus te rijden. Hier bevindt zich een Motor herberg/camping La Mouche welke gerund wordt door Nederlanders. Een prima adres waar we meer geweest zijn en zeer welkom worden geheten. Onderweg ondervinden we last van mist en laag hangende bewolking, maar te overkomen. Er wordt vandaag weer een goed/fijn tempo aangehouden. Wederom rijden we op zijn Italiaans. Inhalen daar waar mogelijk.

Zondag 22 sept.
Kilometerstand: 8467. Weer: droog, koud en mistig. Temperatuur: 8 tot 19 C.
De laatste dag. We rijden binnendoor tot voorbij Epinal. Mooi parcours. Dan gaan we over de snelweg naar Luxemburg. Hier tanken we vol en nemen een laatste gezamenlijk bak koffie van deze trip. Ik ga nog even bij familie langs in de omgeving van La Roche. Onderweg zwaaien we en het afscheid was daar. 's Middags zijn we allen thuis. Tevreden en zonder echte zware schade. De brommers hebben het goed gehouden. Wat een geweldige reis en ervaring.

Ik heb hetzelfde artikel geplaatst op de ANWB Promotor site. Hier zijn foto's toegevoegd. Zie adres: http://www.anwbmotor.nl/blogs" onclick="window.open(this.href);return false;.

Groeten FOKS (peter)
MORGEN WORDT HET NOG BETER.

Gebruikersavatar
inside
Berichten: 580
Lid geworden op: 28 mar 2006, 23:24
Type Goldwing: GL1800
Locatie: arnhem

Re: Terug uit Turkije: 2x BMW's en oranje Tupperware Goldwin

Bericht door inside » 23 sep 2013, 16:51

Geweldig!!!
Ook om te lezen
en welkom home

gr hans

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Terug uit Turkije: 2x BMW's en oranje Tupperware Goldwin

Bericht door De Motormuis » 23 sep 2013, 17:41

Heel mooi verhaal. Net of je zelf meerijdt.
Alleen kost het ons niets. :lol: :lol: :lol:
Fijn dat je Wing het allemaal zo goed heeft
volgehouden.En dan straks weer een rit naar
Marokko.Begin echt medelijden met je te krijgen. :mrgreen: :mrgreen:
Ook daar weer veel plezier en een mooie rit.

Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3906
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Terug uit Turkije: 2x BMW's en oranje Tupperware Goldwin

Bericht door director » 25 sep 2013, 22:07

Mooi verhaal Peter, was ook leuk om je even te ontmoeten bij Wingservice.

De fotos op ANWB motor zijn erg mooi, ik wist inderdaad niet dat een Goldwing ook off-road kan.
Afbeelding
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Plaats reactie