Nieuwe Garmin: de Zumo390

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Nieuwe Garmin: de Zumo390

Bericht door Hans Vaessen » 05 sep 2013, 18:19

Garmin lanceerde vandaag een nieuwe Zumo: De Zumo390.

Met als extra's boven de 350:
- handsfree bellen op de motor via bluetooth mogelijk
- curvy roads (kronkelwegen)
- TPMS/ANT

Dat laatste betekent dat je een optionele accessoire kunt gebruiken om realtime je bandenspanning in de gaten te houden. Zo'n metertje kost dan wel 50 euro per band. Neemt niet weg dat dat een interessante vernieuwing is.
Doordat het toestel daarmee ook over het communicatieprotocol ANT beschikt kun je met de 390 ook de, eveneens nieuwe, actioncam 'VIRB' via het scherm van de zumo bedienen.
Over de curvy roads ben ik minder enthousiast - Garmin maakt dezelfde fout als Tomtom en laat je veel te veel over N-wegen gaan...

Ik zal probeerde vannacht een videoreview te uploaden naar het mrgps youtubekanaal op http://www.youtube.com/mrgpsnl" onclick="window.open(this.href);return false;

Zie ondertussen http://www.mrgps.nl/garmin-lanceert-de-zumo-390/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13414
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Nieuwe Garmin: de Zumo390

Bericht door RonalT » 05 sep 2013, 20:49

Kijk, dit is weer een aardig bericht. Als mijn 550 is overleden lijkt er een opvolger beschikbaar. Ik wacht de video's even af.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuwe Garmin: de Zumo390

Bericht door Hans Vaessen » 06 sep 2013, 15:51

RonalT schreef:Ik wacht de video's even af.

Inmiddels de videoreview van de 390: http://youtu.be/pydrPlQlM6w" onclick="window.open(this.href);return false;

En over een uurtje een video over TPMS: http://youtu.be/FdSqQ_3HwVQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: Nieuwe Garmin: de Zumo390

Bericht door Borretje » 06 sep 2013, 15:58

Hans,

Mijn ervaring tot nu toe met TT (met Navcore 9500) en de optie kronkel wegen is zeer positief, zeker als je je voorkeur goed in het menu instelt,... ben op paden terecht gekomen die werkelijk de rimboe in gaan (en er weer uit natuurlijk).... en altijd minimaal N wegen voorgeschoteld gekregen.
Hopelijk dat je dit ook kunt instellen bij de nieuwe Garmin optie, zou wel mooi zijn,.... :-)

Cheers
Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuwe Garmin: de Zumo390

Bericht door Hans Vaessen » 07 sep 2013, 12:09

Borretje schreef: Mijn ervaring tot nu toe met TT (met Navcore 9500) en de optie kronkel wegen is zeer positief, zeker als je je voorkeur goed in het menu instelt,... ben op paden terecht gekomen die werkelijk de rimboe in gaan (en er weer uit natuurlijk).... en altijd minimaal N wegen voorgeschoteld gekregen.
Is zeker mogelijk, hangt heel sterk af van de beschikbaarheid van kronkelwegen; en daarmee van de regio waar je rijdt. In het filmpje over de 390 zie je ook dat de route van wierden naar groningen een prachtig stukje afsnijdt. Daar kiest hij voor omdat die wegen daadwerkelijk wat kronkelen. Mijn bezwaar tegen dit algoritme is dat er, als er geen kronkelwegen beschikbaar zijn, te makkelijk voor de verbindingswegen gekozen wordt en je ook vrolijk dwars door steden rijdt; ook bij de TT.

Zowel Garmin als TT zouden dat eenvoudig kunnen verbeteren door wat te finetunen met weerstanden per roadclass en bebouwde kom. Ik heb daar met de ontwikkelaars van TT ook wel over gesproken. TT is echter niet voornemens hieraan te sleutelen; evenmin als aan de trackimport bug van de rider5. Heb eea nu ook teruggekoppeld aan Garmin productmanagement; nog geen idee of zij er iets mee gaan doen.

Terzijde: bottom line is het ook een persoonlijke kwestie. De weggetjes die ik als resultaat zou willen zien vindt een ander juist weer veel te smal, te veel fietsers etc.

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: Nieuwe Garmin: de Zumo390

Bericht door highlander » 09 sep 2013, 16:35

Misschien kijk ik erover, maar heeft deze rijstrookassistentie?

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13414
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Nieuwe Garmin: de Zumo390

Bericht door RonalT » 09 sep 2013, 16:42

Bedoel je dit???

Afbeelding
Motorradnavi Garmin Zumo 390 LM
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Nieuwe Garmin: de Zumo390

Bericht door Devoraz » 09 sep 2013, 16:43

highlander schreef:Misschien kijk ik erover, maar heeft deze rijstrookassistentie?
Ja, dat heeft hij. Kijk maar eens op de site van Garmin (https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/op-de-w ... 38275.html)
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: Nieuwe Garmin: de Zumo390

Bericht door highlander » 12 sep 2013, 17:34

Thankx,

lijkt me een interessant toestel, zou graag de afleesbaarheid ééns testen in zonlicht.
Daar is de 278 volgens mij nog steeds kampioen.

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: Nieuwe Garmin: de Zumo390

Bericht door highlander » 12 sep 2013, 17:36

Nog wat vergeten,
Die rijstrookassistentie werkt bij de 660 niet als je zelf een route op pc maakt.
Zou daar al iets aan veranderd zijn bij de 390?

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuwe Garmin: de Zumo390

Bericht door Hans Vaessen » 12 sep 2013, 18:13

Heb ik niet getest, maar ik verwacht van niet. Vind het zelf ook volstrekt niet interessant: de rijbaanassistent is vooral relevant op de snelweg (en daar kom ik met zelf geplande routes niet zo veel - de heenries laat ik graag aan het toestel over..). Maar da's persoonlijk...

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuwe Garmin: de Zumo390

Bericht door Hans Vaessen » 12 sep 2013, 18:14

highlander schreef:Thankx,

lijkt me een interessant toestel, zou graag de afleesbaarheid ééns testen in zonlicht.
Daar is de 278 volgens mij nog steeds kampioen.
Afleesbaarheid is hetzelfde als bij de 350. Niet slecht, maar de 278 is beter. Wil je leuk vergelijken met de 278 dan moet je de montana/monterra nemen.

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: Nieuwe Garmin: de Zumo390

Bericht door highlander » 13 sep 2013, 16:48

Klopt Hans,

maar de montana of monterra kunnen dan weer niet wat de 390kan.
Monterra heb ik nog niet gezien maar scherm van de montana heb ik vergeleken met de 278 en is naar mijn bescheiden mening nog een groot verschil.
Wat betreft de rijstrookassistentie heb je gelijk op de motor niet nodig, maar rij ook wat km met de wagen, en daar vind ik het wel een goed hulpmiddel.
maar je hebt gelijk het blijft persoonlijk.
Blijf maar wachten op een waardige vervanger.

Plaats reactie