garmin navigatie

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
jaco63
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2013, 19:27
Type Goldwing: GL1500

garmin navigatie

Bericht door jaco63 » 23 jul 2013, 08:36

wie kan mij helpen ik wil een garmin navigatie kopen maar wel kan ik het beste kopen .
en wat is het verschil tussen een zumo en een nuvi model.
Laatst gewijzigd door jaco63 op 23 jul 2013, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: garmin navigatie

Bericht door Hans Vaessen » 23 jul 2013, 09:47

Op dit moment zijn er, in volgorde van prijs, drie types voor op de motor in de handel: de 220, 350 en 660.
Van de 220 en 350 bestaan ook varianten (210, 340) met geringere kaartdekking.

De 220 is de goedkoopste; maar dat geldt ook voor de uitvoering: de voedingsconnector is wat kwetsbaar. Mede daarom zou ik de 220 niet meteen aanraden.

De 350 en 660 worden geleverd met lifetime kaartupdate; die kost los een kleine 90 euro en maakt het prijsverschil met de 220 daardoor kleiner.

De 660 bestaat al wat langer; heeft als extra's boven de 350 een mp3-speler; de mogelijkheid tot handfree bellen en de zogenaamde trackimport. Tenzij je ook veel offroad gaat is dat laatste minder belangrijk. De eerste twee zijn persoonlijk.

Heb je die zaken niet nodig dan is de 350 de beste keuze. Dat is het nieuwste type en is op een aantal punten net even wat prettiger en soepeler dan de 660.

Voor de volledigheid is er ook nog de Montana en (binnenkort) de Monterra; vooral voor de zeer veeleisende gebruiker die het toestel naast motor ook voor bijv fietsen of wandelen wil gebruiken.

Kijk wellicht ook even op http://www.mrgps.nl/motor/bonus-videos/" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes!

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: garmin navigatie

Bericht door RonalT » 23 jul 2013, 11:37

jaco63 schreef:wie kan mij helpen ik wil een garmin navigatie kopen maar wel kan ik het beste kopen .
en wat is het verschil tussen een zumo en een nuvi model.
Wat het beste is weet ik niet, maar als je er serieus gebruik van wilt maken koop dan in ieder geval een motornavigatiesysteem. Deze kunnen meer dan de autonavigatietoestellen.

Wat is het verschil tussen een Nuvi en een Zumo? De Zumo modellen zijn allemaal waterdicht en onder de Nuvi's is (of was) er wel een enkele waterdichte te vinden.
De Zumo modellen kunnen om gaan met op een computer gemaakte of gedownloade route. Dus als je met een motorclub of zo maar met wat vrienden een rondje wilt gaan rijden hebben jullie allemaal dezelfde route in je toestel zitten.
Let bij de toestellen wel even op, Hans stipte het al aan, er zijn toestellen met een geringere kaartdekking (bv. Benelux) en dat is niet echt handig als je het voor motorrijders zeer aantrekkelijke Duitsland in gaat. Dan kent hij ineens alleen maar hoofdwegen, afgelopen weekend nog meegemaakt tijdens een tochtje naar Dodenau (Ederbergland).
Als je een route goed maakt of laat het iemand anders doen dan zullen alle Zumo's dezelfde route volgen.
Een Nuvi gaat tussen de waypoints zelf een route berekenen. Dus dan ben je afhankelijk van de instellingen van de navi's in de groep en er zullen dus diverse routes gereden worden.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: garmin navigatie

Bericht door Hans Vaessen » 23 jul 2013, 13:14

RonalT schreef: Een Nuvi gaat tussen de waypoints zelf een route berekenen. Dus dan ben je afhankelijk van de instellingen van de navi's in de groep en er zullen dus diverse routes gereden worden.
Dat was inderdaad altijd zou; maar bij de nieuwe 2597 en 3597 is dat enorm verbeterd; het importgedrag is gelijk aan dat van de zumo350. Alleen kun je het automatisch herberekenen bij afwijken van de route niet uitschakelen. De 3597 heeft zelfs een erg goed scherm; in zonlicht beter afleesbaar dan de z350.
Nadeel is dat er geen goede motorbevestiging is en je, voor zover ik heb kunnen nagaan, het geluid niet naar de helm kunt brengen. Op de motor is een zumo nog steeds een betere keuze.

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: garmin navigatie

Bericht door highlander » 23 jul 2013, 20:01

Euh Monterra, is daar al meer over bekend?

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: garmin navigatie

Bericht door Hans Vaessen » 24 jul 2013, 10:29

highlander schreef:Euh Monterra, is daar al meer over bekend?
Zeker: zie bijv http://garmin.blogs.com/my_weblog/2013/ ... id-os.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat ik begrepen heb zou hij er ergens in september in de winkels moeten liggen.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: garmin navigatie

Bericht door RonalT » 24 jul 2013, 10:55

Hans Vaessen schreef:Alleen kun je het automatisch herberekenen bij afwijken van de route niet uitschakelen.
Dat was ik dus vergeten er bij te schrijven voor de vraagsteller. Het automatisch herberekenen uit kunnen schakelen is ook een belangrijke eis als je routes wilt gaan rijden. Anders rijden er ineens een aantal mensen 'eigen' route. Die wijkt dan af van wat de tourcommissie zo netjes in elkaar heeft geknutseld.
Dus voor een motornavigatiesysteem ook een belangrijk punt.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: garmin navigatie

Bericht door highlander » 28 jul 2013, 09:12

Die monterra ziet er op het éérste gezicht niet slecht uit.
Maar nog steeds geen waardige vervanger voor de 278.
Daar mogen ze van mij toch ééns werk van gaan maken.

Plaats reactie