kaartupdate

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Gebruikersavatar
motojunkey
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 sep 2012, 20:06
Type Goldwing: GL1500

kaartupdate

Bericht door motojunkey » 04 jun 2013, 15:02

Momenteel zijn de lifetime updates van Garmin in de aanbieding lijkt me nu wel interessant om het toch maar te doen. Ik kom de laatste tijd steeds meer vreemde situaties tegen die nog niet zijn veranderd in mijn garmin zumo 550. Maar ik vraag me af of dat geen problemen kan geven omdat mijn laatste update al dateerd van 2010. Ook lees ik hier op het forum dat er problemen zouden kunnen zijn met de ruimte op het toestel. Wat is raadzaam om te doen. Lekker voortsukkelen met vreemde situaties of toch maar voor die update gaan met het risico dat hij vreemd gaat doen zoals dat hier op het forum wel eens voorbij komt. Alvast bedankt voor de reactie

Groeten Frank

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: kaartupdate

Bericht door Devoraz » 04 jun 2013, 16:22

Als de Lifelong Updates nu in de aanbieding zijn, zou ik het zeker doen. Zeker als je voorlopig nog van plan bent de huidige navigatie te blijven gebruiken.
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13423
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: kaartupdate

Bericht door RonalT » 04 jun 2013, 16:27

als je een paar voorbeelden geef kan ik wel eens kijken of er in de loop van de tijd veel veranderd is.
Zoals Devoraz al schreef, als je het toestel nog een tijd wilt gebruiken zou je het kunnen overwegen. Maar de kaart verandert slechts langzaam hoor!
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6768
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: kaartupdate

Bericht door De Motormuis » 04 jun 2013, 17:18

Hey RonalT.

Wat lees ik nou toch bij jou onder de lijn ???? :lol: :lol: :lol:
Dacht dat jij zo'n grote Garmin fan was. :mrgreen: :mrgreen:


Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
motojunkey
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 sep 2012, 20:06
Type Goldwing: GL1500

Re: kaartupdate

Bericht door motojunkey » 04 jun 2013, 19:48

Bedankt voor de reacties

Als er echt niet zoveel wegen zijn veranderd op de kaarten dan zou ik het ook nog niet doen maar streeds vaker komt het voor dat ik naast de weg rijdt met het herhaald herberekenen als gevolg en dat gaat vervelen. Ik rijdt ook wel eens route van Tom Boudewijns (vtotc.nl) en die maakt ze in de nieuwste versie. Is mijn route toch net even anders. Ik heb er niet minder plezier om maar ik wil toch wel uptodate zijn en voor 75 euri vind ik dat niet verkeerd maar dan moet ik geen problemen krijgen met onvoldoende ruimte en dat hij dan begint te flippen want dan zou ik dat ook zomaar kunnen doen :lol: :lol: :lol:
Zal kijken of ik nog wat voorbeelden kan terugvinden. Heb de triplog niet altijd aanstaan.

Groeten Frank

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13423
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: kaartupdate

Bericht door RonalT » 04 jun 2013, 20:46

Onvoldoende ruimte is geen enkel probleem. Central Europa kan er altijd nog in. Heel Europa gaat niet meer. Maar hoe dikwijls zal je in allerlei OostBlokstaten komen en in Spanje en in Griekenland of Noorwegen.
Er is gewoon te kiezen welk deel je er in wilt hebben.

Ik dacht dat dit de dekking van de Central Europe kaart was.
Afbeelding

De nieuwere toestellen zoals de 350 kunnen wel heel Europa bevatten. Om het verschil te laten zien
Afbeelding

Mocht je er toch heel Europa in willen, met een SD-card kan dat overigens wel.


En als je regelmatig merkt dat je naast wegen rijdt zou ik eens beginnen met een harde reset.
Toestel is uit - Duim op de rechter onderhoek van het scherm en toestel aanzetten. Je duim daar houden tot de vraag gesteld wordt of de gebruikersdata mag worden gewist en deze vraag met JA bevestigen. Even wachten en daarna de instellingen weer even terug zetten.

KM - Noord of koers boven - DE JUISTE KAART ACTIVEREN - en nog een paar van die zaken.

Vooral de juiste kaart is belangrijk als je meer kaarten in je toestel actief hebt.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
motojunkey
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 sep 2012, 20:06
Type Goldwing: GL1500

Re: kaartupdate

Bericht door motojunkey » 04 jun 2013, 22:48

Hoi RonalT

Bedankt voor je reactie maar naast de route lopen doet hij omdat er een nieuwe weg naast de oude is aangelegd en die er nog niet zolang ligt. Te zien aan het nieuwe asfalt en gedeelte van het oude. Ik dacht dat het tussen Amsterdam en Utrecht was. Komt omdat ik nog een oude versie gebruikt. Geeft aan 2010.10 ontgrendeld in 2009. In die tussentijd is er wel wat asfalt bij gekomen en afslagen verlegd. Dan zit je snel verkeerd. Dacht dat de rondweg Eindhoven er ook nog niet inzat en ook daar ga je de verkeerde kant uit als je even niet op de borden let want daar moet je links waar Garmin rechts zegt. Weet niet hoelang het duurt voordat een nieuwe weg is toegevoegd aan de update maar er zullen wel genoeg aanpassingen zijn als ze zeggen 4 keer per jaar. Toch lijkt het me niet zo eenvoudig aangezien ik dat bij de aanschaf ook heb moeten doen maar heb toen die keuze mogelijkheden niet gezien of ernaast gekeken. Weet ook niet of ik die oude zelf moet verwijderen of die worden overgeschreven. Zal eens kijken of ik iets van een beschrijving kan vinden. Handig is wel dat het al een aantal keren hier op het forum is besproken waarvoor dank.

Groeten Frank

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13423
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: kaartupdate

Bericht door RonalT » 04 jun 2013, 23:16

Rond Eindhoven is de kaart al een paar jaar goed. In versie 2011.4 zitten de wijzigingen al in, er was wel een fout gemaakt met de N2 wegen, die 80 km wegen naast de A2, deze waren in die versie blauw zoals een autosnelweg. Terwijl dat geen autosnelweg was.
Ook het links aanhouden als je naar Maastricht wil en rechts aanhouden als je naar Velden wil zit er al netjes in.

Op de autowegen gaat het meestal wel goed, maar als je de kleinere weggetjes neem zitten er best veel fouten in kaarten.
De Gatweg bij Scherpenisse was in 2004 al weg en in een van de kaartversies van dit jaar is hij pas verdwenen.
Zo weet ik ook een weg die niet doorloopt, terwijl de weg netjes met 2 bochten doorloopt.

Al met al valt het best mee. Je kunt 100.000-den kilometers weg rijden met maar enkele fouten.


Het installeren is goed kijken, goed lezen en vooraf eventueel de filmpjes van Hans Veassen (MrGPS) eens bekijken. Als je het gemakkelijk wil, hij heeft een DVD uitgegeven met nog veel meer filmpjes er op.
Kijk eens op http://www.mrgps.nl/

Afbeelding
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: kaartupdate

Bericht door Hans Vaessen » 05 jun 2013, 09:54

Qua kaartupdate staat er op http://www.mrgps.nl/motor/bonus-videos/kaart-updaten/" onclick="window.open(this.href);return false; nog een uitleg; zowel tekst als video.

Wat bij de 550 misschien niet niet de meest logische, maar wel de makkelijkste manier is:

- installeer met express eerst de kaart waarbij je een regio kiest (bijv centraal europa). Je krijgt dat nl ook de optie 'installeren op computer'. Op de PC komt dan de hele kaart te staan.
- doe de update vervolgens opnieuw, maar dan met een 4Gb geheugenkaartje geplaatst: dan zal express heel europa op de sd kaart installeren

Er zijn ook andere manier; zie daarvoor bovenstaande link.

Overigens tip: naar verwachting komt er elk moment weer een nieuwe update uit. Koop de lifetime alvast, maar wacht eventueel even met installatie (anders kun je het een week later opnieuw doen ;))

Gebruikersavatar
motojunkey
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 sep 2012, 20:06
Type Goldwing: GL1500

Re: kaartupdate

Bericht door motojunkey » 06 jun 2013, 18:26

Hoi Hans

Ook bedankt voor de uitleg, zal ik zeker gebruiken al heb ik weer twijfels nu omdat gisteren langzaam het geluid zachter werd en ineens stopte. Ben ik zelf ook even gestopt om de contacten schoon te maken maar toen wilde hij niet meer opstarten. Thuis de batterij even los gehaald en daarna deed hij het weer perfect. Kan gebeuren zou je zeggen maar het vreemde was dat hij toch mijn route had mee laten lopen met triplog. Dat vond ik wel heel vreemd, iemand al iets soortgelijks meegemaakt?

Groeten Frank

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13423
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: kaartupdate

Bericht door RonalT » 06 jun 2013, 23:45

Hoe bedoel je "mijn route mee laten lopen met triplog".

Normaal heb je een route en de triplog wordt gemaakt tijdens het rijden. Als je de route rijdt wordt de triplog netjes gelijk gemaakt aan de route.
Maar jij bedoelt iets anders neem ik aan....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: kaartupdate

Bericht door Hans Vaessen » 07 jun 2013, 08:58

Misschien goed om het toestel eens wat 'op te ruimen':

- gebruik javawa JDM om eens te kijken wat er in het toestel zit. Verwijder eventuele kaartconflicten; maak een backup
- lees de inhoud van het toestel (waypoints/tracks/routes) uit in basecamp - bewaar op de computer wat je wilt bewaren en eventueel terug wilt zetten naar het toestel
- doe een hard-reset

Mocht je met jdm tegen vreemde zaken aanlopen dan kun je evt met een druk op de knop een rapportje online zetten zodat we mee kunnen kijken.

Gebruikersavatar
motojunkey
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 sep 2012, 20:06
Type Goldwing: GL1500

Re: kaartupdate

Bericht door motojunkey » 08 jun 2013, 16:24

Hoi RonalT

Klopt ik heb het niet helemaal goed uitgelegd. Ik bedoel natuurlijk dat ik het triplog weer had aangezet nadat ik ze eerder had gewist anders zit mijn hele scherm vol met blauwe strepen van eerdere routes die ik heb gereden en niet altijd opsla omdat het niet de moeite is en daar vaker kom. Ik was nl. bezig om een route samen te stellen en eventueel te wijzigen en met triplog aan kon ik dan precies zien waar knelpunten zitten die niet gepasseerd konden worden vanwege afsluitingen van wegen. Wil eigenlijk de route thuis in Mapsource aanpassen waar het is fout gegaan maar ook dat is me niet gelukt nog maar zal ook de grote schoonmaak nog doen zoals Hans had voorgesteld want dat is wel een goed idee. Slecht kan het zeker niet zijn om dat eens af en toe te doen. Ik laat het wel weten hoe het is afgelopen.

Groeten frank

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13423
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: kaartupdate

Bericht door RonalT » 08 jun 2013, 17:48

Je kan de de zichtbaarheid van de triplog uitzetten. Dat scheelt een hoop blauwe lijnen in beeld.
  • sleuel (rechts onder in beeld),
  • kaartknop,
  • triplog, klik op verborgen,
  • Dan krijg je de keuze verberg / toon.
Als je de triplog verborgen heb wordt die nog gewoon geregistreerd en kan je hem in je computer laden om hem te gebruiken om een rit te maken.
Verder worden ze opgeslagen in /garmin/gpx/archief/ en daar staan uiteindelijk 20 gpx bestanden die elk 10.000 punten bevatten. Als ik die uitlees zie ik dat er ongeveer nog een jaar oude triplogs staan. Ik rijd circa 15.000 kilometer per jaar, dus zoveel triplog wordt er opgeslagen.

Dus zichtbaarheid heeft niets met opslaan te maken.....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
motojunkey
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 sep 2012, 20:06
Type Goldwing: GL1500

Re: kaartupdate

Bericht door motojunkey » 10 jun 2013, 08:26

Ja klopt maar ik wis het triplog af en toe dat vind ik wat makkelijker als ik een route wil opslaan en ook als ik op mijn gemaakte route een stukje verkeerd heb gereden is het makkelijk als er niet te veel blauwe lijnen staan maar als triplog niet zichtbaar staat en toch ristreerd wist ik ook niet. Had op deze manier nog niet echt een route gemaakt. Doe dat gewoon in mapsource en dat gaat prima. Heb laatst samen met google streetview een paar routes gemaakt. Alles staat daar natuurlijk nog niet op maar dan weet je wel iets meer hoe het eruit ziet. Kan hem natuurlijk ook rijden maar het was voor mijn werk(nieuwe routes buschauffeur) en in de winterperiode. Maar op deze manier leer ik steeds bij waarvoor dank.

Groeten Frank

Plaats reactie