De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door japie de cipier » 15 mei 2013, 20:31

Al diverse malen een filmpje bekeken en ik mag zeggen wel met plezier maar nu ben ik al aan het zoeken gegaan, maar kan het niet vinden; Hoe kan ik een route gemaakt met mijn Zumo 550 naar een ander sturen ik heb hem al wel in basecamp geimporteerd, zelf al in vogelvlucht bekeken [tot 3x toe weer even terug naar Hans gekeken met welk gemak hij dat doet] maar ik kan het niet vinden cq ik kijk er overheen, dus wie o wie kan mij in het koeterwaals uitleggen hoe ik dit voor elkaar ga krijgen, of een verwijzing naar het filmpje op de basekamp die het uitlegt.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13423
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door RonalT » 15 mei 2013, 21:36

japie de cipier schreef:Hoe kan ik een route gemaakt met mijn Zumo 550 naar een ander sturen.
Je hebt een route gemaakt met de ZUMO? Dus je hebt op een of andere manier punten in de ZUMO getoest en dat is een route geworden.
Deze route staat al in Baaecamp..... en nu wil je hem bv. naar Erik (director) sturen.

Eerst even voor de mensen die de route of tracks nog uit een toestel willen halen:
  • Om te beginnen ... als je de ZUMO aansluit en Basecamp laat starten zal er links-boven in de window een regeltje verschijnen "TOESTELLEN".
  • Daar komt weer iets onder te staan ... bij mij staat er "GEHEUGENKAART (D:)" en "ZUMO550(I:)".
  • Onder het regeltje ZUMO staat, INTERNE OPSLAG" en als je dat aanklik krijg je de routes, tracks en waypoints uit je
  • toestel te zien. Ook de kaart in je toestel wordt uitgelezen en kan je daar bekijken.
  • In het scherm eronder kan je in ieder geval de route zien.
  • De route waar je wat mee wil selecteer je door er een keer op te klikken.
  • Boven aan staat BESTAND en als je daar op klik staat er EXPORTEREN.
  • Die aanwijzen geeft de keuze uit EXPORTEER 'INTERNE OPSLAG' en EXPORTEER SELECTIE.
  • Deze laatste kiezen door er op te klikken. In het scherm wat dan volgt kies je een MAP die je gemakkelijk kan terugvinden. (Dat zou ook bureaublad kunnen zijn)
  • Klik op OPSLAAN en je heb de route ergens staan waar je hem terug kunt vinden.
  • Met behulp van een programma waar je je post mee ontvang en verstuur kan je de route nu versturen.
Ik hoop dat ik het voldoende duidelijk heb uitgelegd.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door japie de cipier » 15 mei 2013, 21:48

waarschijnlijk heb ik hem via mijn harde schijf kunnen verzenden via email ???????????? dus ik zal even moeten wachten of het voor de andere kant is gelukt. maar bedankt.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

peter

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door peter » 16 mei 2013, 15:02

Leuk :!: :!: een toertocht van Japie de Cipier, hoe onverwacht deze geste :mrgreen:

Wanneer staat hij in evenementen :?:

Ik meen me trouwens te herrineren dat je een route ook via kopieren kan versturen. De route staat dan eerst in de Zumo en die kan hij kopieren naar de sd kaart. Dit kaartje stop je weer in een ander toestel en daar ga je gegevens importeren. of je zet het kaartje in je pc en stuurt dan de route als bijlage mee.

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door japie de cipier » 16 mei 2013, 15:55

peter schreef:Leuk :!: :!: een toertocht van Japie de Cipier, hoe onverwacht deze geste :mrgreen:

Wanneer staat hij in evenementen :?:

Ik meen me trouwens te herrineren dat je een route ook via kopieren kan versturen. De route staat dan eerst in de Zumo en die kan hij kopieren naar de sd kaart. Dit kaartje stop je weer in een ander toestel en daar ga je gegevens importeren. of je zet het kaartje in je pc en stuurt dan de route als bijlage mee.
Dit is een route die ik voor Sita medewerkers heb in elkaar geflanst, maar ik heb gewoon de route gereden en daarna op de sd kaart opgeslagen en nou wilde ik hem natuurlijk ook verzenden; diverse malen naar diverse filmpje zitten kijken van de videocurcus basecamp maar ik [kwam] er niet uit, ook zoals Hans het zo mooi deed met een route downloaden en dan iets verlengen met een elastiekje en een balkje ik heb me het lazurus gezocht maar de knop via punt staat er bij mij niet op. dus om de route iets aan te passen zou ik hem weer moeten rijden. de route overigens is een slap aftreksel van Rob, het is iets meer langs de kassen en door de polder waarvan ik vind dat het wel mooi is. punten zoals de maas-kering stealduinsebos en ook boven op het dak van de veiling zijn er in opgenomen.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

peter

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door peter » 16 mei 2013, 16:04

Ergste geval pak je toch gewoon Mapsource :?: zoek daar je track van die dag. Koppel de stukken die je wilt gebruiken tot 1 track en geef het beestje een naam. Dan in basecamp openen en er een route van maken en die gewoon opslaan op je pc.

De experts zullen me wel een batavier vinden op deze wijze maar ik zeg altijd " erin telt" :!:
Ze zullen vast wel exact kunnen uitleggen hoe en wat.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door Hans Vaessen » 16 mei 2013, 16:17

japie de cipier schreef: diverse malen naar diverse filmpje zitten kijken van de videocurcus basecamp maar ik [kwam] er niet uit, ook zoals Hans het zo mooi deed met een route downloaden en dan iets verlengen met een elastiekje en een balkje ik heb me het lazurus gezocht maar de knop via punt staat er bij mij niet op.
Dan ben ik je een excuus schuldig, want juist dat soort elementaire zaken hoort na het volgen van die cursus ook echt wel duidelijk te zijn. Het zit er ook wel in hoor; ergens in de rondleiding basecamp.

Maar om het wat makkelijker te maken: als ik het goed heb gaat het om de knop 'invoegen' danwel 'punt verplaatsen'. Twee mogelijkheden:
- de knop staat er wel, maar is 'greyed out'. - in dat geval moet je eerst de route selecteren
- de knop staat er helemaal niet (en dat vermoed ik). Ga naar 'beeld' - 'werkbalken' en zet het vinkje voor de optie 'tekengereedschap. Je kunt ook rechtsklikken in een leeg deel van de knoppenbalk en daar het vinkje zetten.

Vervolgens kun je de knoppen eventueel verplaatsen zodat je ze nóóit meer kwijtraakt ;)

@peter: klopt helemaal (en die ik zelf toen ik begon met basecamp ook regelmatig). Toch is het wel handig om er op zo'n moment even je tanden in te zetten en de oplossing te vinden. Net als bij mapsource geldt ook voor basecamp: om er lekker mee te werken heb je een zekere routine nodig. Wat nu lastig lijkt doe je na enige tijd 'blind'. En ondertussen geldt ook: als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. ;)

peter

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door peter » 16 mei 2013, 16:21

Ik heb reeds verschillende cursussen bekeken van je en er gaat een wereld voor je open. Ik probeer altijd mee te klooien op de pc en dan het resultaat bekijken. Het gaat wel steeds beter hoor met basecamp maar vaak denk je tever of tediep ergens over na terwijl het stinkend simpel is. :lol:

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door Hans Vaessen » 16 mei 2013, 16:43

Klopt. Maar het omgekeerde komt ook voor. Bijvoorbeeld wat je omschrijft: een track automatisch naar een route converteren is supersimpel en zie er op eerste oog prima uit. Toch loop je behoorlijk risico als je die route in de praktijk zo gaat rijden. Hoeveel cursus je ook volgt; uiteindelijk is de ervaring de beste leermeester.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door Honda GL Castlebiker » 16 mei 2013, 16:46

Het moment is daar, ik wil een Garmin gaan kopen, en wel een Zumo 350LM.

Nu lees ik hier Mapsource en Basecamp. Maar alleen Basecamp kun je mee uit de voeten met de Zumo? Hoe moet ik dat zien anders, Mapsource als korfbal en Basecamp als basketbal? Allebei een bal door een mandje werpen. Maar het kan toch ook los van elkaar? Mapsource en Basecamp zijn allebei programma's om route te maken, zo is het toch?

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door Hans Vaessen » 16 mei 2013, 16:56

Johan Helmond schreef: Mapsource en Basecamp zijn allebei programma's om route te maken, zo is het toch?
Klopt. Basecamp is feitelijk de opvolger van Mapsource. Maar op dit moment kun je mapsource nog gewoon gebruiken.

Als je nu een zumo350 koopt adviseer ik je met Basecamp te gaan werken. Daar zijn verschillende redenen voor:
a. waarom niet? Basecamp is toekomstvaster, want nieuwer
b. kaartupdates: garmin lijkt erop gericht kaarten in de toekomst niet meer op de pc te installeren maar uit het toestel uit te lezen. Dat kan alleen met basecamp, niet met mapsource. Enerzijds is dit een plus - het is makkelijker voor de gebruiker; anderzijds een min - je moet telkens je toestel koppelen en de kaartopbouw is wat langzamer. Ofschoon we Garmin verzocht hebben om oom installatie op de pc mogelijk te maken kan dit een belangrijke reden zijn om met BC te werken
c. BC heeft ook voordelen boven MS. En die komen met name tot z'n recht bij de Zumo350. Ondermeer de mogelijkheid om viapunten op 'niet waarschuwen' te zetten is daar een voorbeeld van.

Al met al: advies: ga met basecamp werken.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door Honda GL Castlebiker » 16 mei 2013, 17:11

Duidelijk Hans. Ik dacht het zo al een beetje, maar heb graag de mening van een deskundige. Dus MapSource laat ik voor wat het is (ken het niet en hoef het dus ook niet te kennen) en ga me dan nu alvast een beetje verdiepen in BaseCamp.

GPSshop.nl beste adres om de Garmin te halen?

peter

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door peter » 16 mei 2013, 17:12

Dat straks de kaarten alleen nog via je navi worden geladen zal ook te maken hebben met de illegale downloads. Straks kan je alleen een kaart downloaden als je navi direct gekoppeld is met de server van Garmin. Helmaal oplossen zullen ze het nooit maar er zal beslist meer verkocht worden .

Back on topic maar weer.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door Honda GL Castlebiker » 16 mei 2013, 17:19

Zit net op GPSshop te kijken, maar de TomTom Rider schijnt in populariteit de Zumo350 te verslaan. Over die Rider was hier al eens een topic (dus zou er eigenlijk niet in dit Basecamp topic op verder moeten gaan), maar hier op het forum eigenlijk nog amper reactie / review gelezen over de Rider. Als ik de reviews lees op GPS shop, wint ook op basis van revieuws de Rider het van de Zumo.

citaat: Alles wat eigenlijk vanzelf op de tom tom ging vereist hier (Zumo) grondige studie en veel onlogische submenutjes zonder dat hier meer functionaliteit tegenover staat..... Ik sta perplex hoe eenvoudige zaken zo ridicuul ingewikkeld kunnen worden gemaakt.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door Hans Vaessen » 16 mei 2013, 17:53

Het is de aloude TT-Garmin discussie. En voor beiden is wat te zeggen. Wat de beste keuze is hangt heel erg af van de gebruiker. Om die reden heb ik enkele maanden geleden voor Promotor een 'test' geschreven die nu eens niet zozeer gericht was op het aanwijzen van een 'testwinnaar', maar veeleer het type gebruiker als uitgangspunt neemt.

In die test komt de rider5 overigens nog niet voor; maar inhoudelijk maakt dat niet uit: wat voor de urban rider geldt, geldt ook voor de rider5. Voordeel van de 5 is breedbeeld en meer viapunten (100 ipv 48). Maar qua 'type gebruiker' maakt dat weinig uit. Dat zou misschien anders zijn geweest als de beloofde trackimport (10.000 routepunten) goed zou functioneren, maar vooralsnog doet ie dat niet en geeft tt aan dat ze dat ook niet gaan repareren.

Enfin; zie http://www.anwbmotor.nl/gps-test-4-popu ... ellen-2013" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie