De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door Honda GL Castlebiker » 16 mei 2013, 17:57

Ik ga je verslag nog eens even lezen Hans. Ben nu toch weer aan het twijfelen. Misschien geeft de verkoper de doorslag. Maar eerst je verhaal lezen.

Gebruikersavatar
andreanita
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 feb 2010, 10:23
Locatie: Nieuwleusen

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door andreanita » 16 mei 2013, 18:02

Ik heb nu 3 maand geleden een Zumo 350 gekocht, had nog geen navigatie gehad, dus een beginner, wat gestoeid met de filmpjes van You Tube, sinds een maand de Cursus op DVD in huis, goed bekeken en geoefend.
2 ritten in de Harz gemaakt, bestaande routes gedownload, en veranderd, start en eindpunt aangepast, en een heen en terugreis gemaakt, Met Hemelvaart daar heen geweest,en het ging perfect, zat 100% goed in elkaar.
Wat een genot om zo rond te toeren, niks meer met kaarten te zoeken, wegomlegging, nu geen probleem, de Zumo pakt het zo weer op ,GEWELDIG.
Look like an angel...Drive like a devil

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door De Motormuis » 16 mei 2013, 18:08

Hallo Hans.


Hele mooie test en erg leuk en goed verhaal om te lezen.
Erg duidelijk en interessant.
Denk dat het een hoop mensen zeker zal helpen bij het maken
van de keuze om een navi aan te schaffen en welke.



Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door Hans Vaessen » 16 mei 2013, 18:17

andreanita schreef:had nog geen navigatie gehad, dus een beginner, wat gestoeid met de filmpjes van You Tube, sinds een maand de Cursus op DVD in huis, goed bekeken en geoefend.
Dat is leuk om te horen! Maar sta me een, oprechte, vraag toe. Ook in licht van bovenstaande:

Ik vermoed dat de cursus je zeker zal hebben geholpen, daar is dat ding voor. Maar hoe ervaar je het:
a. helemaal prima: het is een toestel met veel mogelijkheden; het kost tijd dat te leren kennen en zo'n cursus helpt daarbij
b. eigenlijk belachelijk. Het moet veel simpeler kunnen; gros van de mogelijkheden gebruik je niet, de software is onnodig complex; idioot dat ik überhaupt een cursus moest volgen..

Het is misschien ietwat zwart/wit, maar is imho wel de kern van de TT-Garmin discussie.

Gebruikersavatar
andreanita
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 feb 2010, 10:23
Locatie: Nieuwleusen

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door andreanita » 16 mei 2013, 18:24

Hans Vaessen schreef:
andreanita schreef:had nog geen navigatie gehad, dus een beginner, wat gestoeid met de filmpjes van You Tube, sinds een maand de Cursus op DVD in huis, goed bekeken en geoefend.
De cursus heeft me volledig geholpen, alle dingen die je nodig hebt om de route te maken, veranderen of aan te passen komen er in voor, de DVD er in stukje kijken, en op pauze dan naar Basecamp en proberen, vaak heen en weer geweest, maar zo lukt het wel.

Ga voor A, ben wel iemand om zo veel mogelijk uit de 350 te halen, zeker zitten er dingen in wat je waarschijnlijk nooit zult gebruiken, ben er zeer tevreden mee.
Look like an angel...Drive like a devil

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door Honda GL Castlebiker » 16 mei 2013, 18:32

Een navigatie koop je niet elk jaar. Muziek luisteren heb ik MP-3 voor op de radio. Bellen doe ik niet tijdens het rijden. Dus Zumo 660 hoeft niet.

Dan gaat het tussen Zumo 350 en TomTom Rider 5. Qua prijs amper verschil. Dikke 400 euro.

Eigenlijk zou je met beiden een dag moeten kunnen rijden. Dan weet je pas welke het beste bij je past. Zoals ook in het verslag van Hans staat. Zoveel mensen, zoveel keuzes.

Als het morgen droog is rij ik wel naar GPSshop. Kijken wat ze zeggen.

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door japie de cipier » 16 mei 2013, 18:34

Hans Vaessen schreef:
japie de cipier schreef: diverse malen naar diverse filmpje zitten kijken van de videocurcus basecamp maar ik [kwam] er niet uit, ook zoals Hans het zo mooi deed met een route downloaden en dan iets verlengen met een elastiekje en een balkje ik heb me het lazurus gezocht maar de knop via punt staat er bij mij niet op.
Dan ben ik je een excuus schuldig, want juist dat soort elementaire zaken hoort na het volgen van die cursus ook echt wel duidelijk te zijn. Het zit er ook wel in hoor; ergens in de rondleiding basecamp.

Maar om het wat makkelijker te maken: als ik het goed heb gaat het om de knop 'invoegen' danwel 'punt verplaatsen'. Twee mogelijkheden:
- de knop staat er wel, maar is 'greyed out'. - in dat geval moet je eerst de route selecteren
- de knop staat er helemaal niet (en dat vermoed ik). Ga naar 'beeld' - 'werkbalken' en zet het vinkje voor de optie 'tekengereedschap. Je kunt ook rechtsklikken in een leeg deel van de knoppenbalk en daar het vinkje zetten.

Vervolgens kun je de knoppen eventueel verplaatsen zodat je ze nóóit meer kwijtraakt ;)

@peter: klopt helemaal (en die ik zelf toen ik begon met basecamp ook regelmatig). Toch is het wel handig om er op zo'n moment even je tanden in te zetten en de oplossing te vinden. Net als bij mapsource geldt ook voor basecamp: om er lekker mee te werken heb je een zekere routine nodig. Wat nu lastig lijkt doe je na enige tijd 'blind'. En ondertussen geldt ook: als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. ;)
Helaas staat zelfs het woord beeld niet in mijn werkbalk ook "gereedschappen" zoals ik bij jou zag is nergens te bekennen, is het misschien omdat ik een Mac heb ipv Windows.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door RonalT » 16 mei 2013, 19:18

Johan Helmond schreef:Dan gaat het tussen Zumo 350 en TomTom Rider 5. Qua prijs amper verschil. Dikke 400 euro.

Eigenlijk zou je met beiden een dag moeten kunnen rijden.
MOTOPORT WATERINGEN NIET TEVREDEN? GELD TERUG GARANTIE BIJ TOMTOM!
TomTom introduceert de “Niet tevreden? Geld Terug garantie” voor de aankoop van de nieuwe TomTom Rider. Mocht je binnen 30 dagen na aankoop niet tevreden zijn over de TomTom RIDER, dan geeft TomTom je je geld terug. Deze actie geldt van 1 april 2013 tot 30 juni 2013!


De vraag is of het echt nuttig is. Vooral als je routes wil rijden in een groep is de TomTom in het nadeel.

Het begint al met een te downloaden route.... De meeste Tomtom-gebruikers downloaden een ITN en dat is een serie waypoints. De route die je hoort te volgen is niet duidelijk. Daarna stuur je hem naar je toestel en dan wordt de route berekend aan de hand van de instellingen van het toestel. Dat kan dus betekenen dat de ene veerponten vermijden heeft ingesteld en de ander wil juist met een pontje over. Dan zal de route hele verschillende vormen aannemen.
Als je Tyre gebruik kan je ook GPX-bestanden downloaden. Dan kan je wel zien hoe er gereden wordt. Hiermee los je bovenstaand probleem grotendeels op.

Maar mocht je het toestel hoofdzakelijk willen gebruiken om in je eentje kastelen te bezoeken dan is de TomTom een goed keuze. Je zet er een hele lijst met kastelen in en laat er een route tussen berekenen. Je komt altijd bij het volgende kasteel via een leuke route. Zie je op enig moment een leuk zijweggetje dan ga je dat in. Toestel herberekend de route en zorgt dat je toch weer bij het juiste kasteel terecht komt.

Het genoemde voordeel van een Tomtom, het bedieningsgemak en geen geklooi met routes wordt dan wel een heel klein voordeeltje. En het oversturen naar je toestel blijft nog steeds gaan volgens de toestel instellingen, dus jij gaat met de veerboot over en een ander over een brug 20 km verderop over de Maas.

Garmin gaat hier heel anders mee om. Wat ik upload kan jij downloaden. Je ziet dan precies wat ik voor een route gemaakt heb. Deze route herbereken je even naar de kaartversie die jij hebt.
De route die je naar een toestel stuurt wordt door de meeste motornavigatie-systemen ongewijzigd overgenomen. Niks herberekenen om de route aan te passen.
Een lijst met kastelen er in zetten en een route laten bereken, leuke zijweg, herberekenen en toch bij het juiste kasteel uit komen is met een ZUMO ook mogelijk.
Garmin wordt regelmatig versleten voor een wat minder gemakkelijk te doorgronden systeem. Maar een route is wel gemakkelijker naar je eigen hand te zetten.

En Mapsource en Basecamp zijn beide te gebruiken om een route te maken. Mapsource wordt niet meer verder ontwikkeld, Basecamp is voor mijn 10 inch netboek wat zwaar als er veel routes en tracks in de bibliotheek staan.
Routes zijn tussen Basecamp en Mapsource gewoon uitwisselbaar.
Mapsource hooft voordelen en nadelen, Basecamp heeft weer andere voordelen en nadelen. Het is een keuze net zoals je kaas of hagelslag op je brood lekker vindt. Sommigen lusten beide..... :roll:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door Honda GL Castlebiker » 16 mei 2013, 19:32

RonalT, dank voor je reactie en voor de link van Motoport. GPSshop heeft geen Rider 5 meer op voorraad hier in Brabant zag ik. Motorport Veldhoven heeft ook die actie niet goed geld terug voor de TomTom Rider zag ik net na even googlen. Is het morgen droog, rij ik naar Veldhoven. Wat jij schrijft zit zeker wat in. Forumritten rij ik met een groep. 2x een GWEF weekend met een groep, en verder denk ik toch hoofdzakelijk wat in m'n uppie. Misschien is de Rider 5 wel het meest geschikte voor me. En omdat 30 dagen te mogen proberen vind ik mooi voorstel. Zal het binnen een week al wel weten.

De kronkelroute optie schijnen veel mensen leuk te vinden als je de reviews leest. Je schijnt echt toffe route te krijgen dan.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door RonalT » 16 mei 2013, 19:35

japie de cipier schreef:Helaas staat zelfs het woord beeld niet in mijn werkbalk ook "gereedschappen" zoals ik bij jou zag is nergens te bekennen, is het misschien omdat ik een Mac heb ipv Windows.
Boven in beeld heb je een regel die begint met BESTAND ...... en eindigd met ...... HELP
Het derde woord is BEELD en als je daar op klik krijg je een uitrolmenu wat begint met ALLEEN BASISKAART ...... en eindigt met ...... Google Earth.

Hier staat, bijna onderaan, WERKBALKEN tussen. En als je daarop klik krijg je weer een uitrolmenu met een stuk of tien mogelijkheden en daar vindt je o.a. TEKENGEREEDSCHAP tussen. Volgens mij is dit wat je zoekt. Anders een van de andere gereedschappen bekijken.

Er zitten wel verschillen is de programma's voor MAC en Windows, maar de basis zal toch wel hetzelfde zijn? :?
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door RonalT » 16 mei 2013, 19:50

Johan Helmond schreef:De kronkelroute optie schijnen veel mensen leuk te vinden als je de reviews leest. Je schijnt echt toffe route te krijgen dan.
De actie is geldig bij alle gerenommeerde GPS-verkopers dacht ik. Het is een actie van Tomtom.

En of de kronkelwegen zo'n goeie is.... reviews worden geschreven door mensen die een bepaald toestel hebben gekocht. Zij schrijven dus een review zonder de overige mogelijkheden te kennen.
Een hotel/campingreview is heel anders. Mensen logeren vandaag daar en volgende week ergens anders.

Lees eens wat Hans V er over schrijft of bekijk een filmpje. De kronkelwegenoptie schijnt nogal via een beetje de doorgaande wegen gestuurd te gaan. De motorkaart schijnt het beter voor elkaar te hebben om de leukere weggetjes op te zoeken. Staat wel tegenover dat de motorkaart een extra kostenpost is.
Ik bekijk de filmpjes van Hans goed en lees zijn verhalen ook goed. Na een behoorlijk positieve eerste reactie zie je na enkele weken toch wel wat dingetjes die niet helemaal zo zijn als ze in het begin leken.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door RonalT » 16 mei 2013, 19:58

Oja, als je een bedrade headset gebruik of MP3-oortjes zou willen gebruiken, let dan even op of je een plugje in de houder van het toestel of in het toestel zelf kan steken.
Anders kan je niet anders dan Bleutooth gebruiken. BT kennen ze allemaal, de ZUMO 550/660 kan ook met een draadje overweg. Van de 350 weet ik het niet zeker.
De Tomtoms kunnen alleen met BT overweg.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door Honda GL Castlebiker » 16 mei 2013, 21:00

Met die Bluetooth had ik gelezen ja. Op zich niet zo'n probleem.

Wat ik wel vind van die actie van TomTom: als je zo'n actie op touw zet, heb je wel vertrouwen in je eigen product. Dat mag ik wel.

Over die kronkelroutes lees ik toch best positieve reviews. Vind dat 30 dagen proberen wel leuk. Ik denk dat het morgen droog wordt, dan rij ik wel naar Veldhoven. Neem aan dat er ook een steuntje bij zit om hem vast te zetten op de motor. Dan zondag ofzo nog eens lekker dagje touren, stukje Duitsland mee pakken, en het weekend erop naar Friesland. Ik rij vrijdagochtend al aan, wil er lekker dagje touren van maken met diverse stops. Zondag terug hetzelfde. Dan 3 dagen optimaal de tijd om de Rider te testen. Bevalt hij niet, kan hij dan al terug, heb daar geen 30 dagen voor nodig ;-).

Ik zal dan in het topic over de Rider mijn ervaring schrijven, onderbouwd, en met positieve en negatieve ervaringen ervan. Met dat Tyre moet ik dan ook nog oefenen, maar in de regel denk ik dat ik dat soort dingen snel door heb als ik er even induik.

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door Devoraz » 16 mei 2013, 21:30

Johan Helmond schreef:GPSshop.nl beste adres om de Garmin te halen?
Johan, hier is hij 20 euro goedkoper (http://www.seeyourheartbeat.com/garmin- ... rnavigatie)! :wink:
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: De cursus dvd BaseCamp is klaar!

Bericht door RonalT » 16 mei 2013, 21:43

Bij Waypoint in Vessem, vlak bij Velthoven, voor 30 euro meer (€ 449) krijg je er gratis een prima service bij.
Kan je altijd met vragen (en een antwoord) terecht, mocht hij niet goed werken wordt het opgelost. Zelfs een toestel wat dienst weigert en niet te repareren zou zijn wordt dikwijls snel en zonder gezeur vervangen door een nieuw toestel.


http://www.gps.nl/garmin_zumo_350lm_europa.html

En mocht je met een kleiner deel van Europa tevreden zijn en geen autosteun en kabel willen hebben dan biedt Waypoint voor € 409 de ZUMO 340

http://www.gps.nl/garmin_zumo_340lm_cen ... uropa.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie