Een nieuwe Tomtom rider en een mogelijk einde

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door Honda GL Castlebiker » 19 mei 2013, 21:26

RonalT schreef:En dan de vragen op forum, deze komen veelal voort uit niet willen lezen. De meeste vragen die gesteld worden zijn namelijk in het verleden al eens door iemand anders gesteld en daarop zijn veelal voldoende antwoorden gegeven. Maar omdat deze mensen niet willen of kunnen zoeken vinden ze de antwoorden zelf niet. En het is natuurlijk gemakkelijker om een vraag te stellen en te gaan zitten afwachten tot de vraag beantwoord wordt. Er is altijd wel 'een gek' die dat voor je wil doen.

Ik vind het voordeel dat je dingen die je zelf hebt uitgezocht ook niet gauw meer vergeet.

Pierre, wat jij schrijf is precies de doelgroep voor de Tomtom. Zonder poespas een route maken.
De "route" die Johan vandaag gaat rijden is ook precies waar een Tomtom goed in is. 6 kastelen in een lijstje en rijden maar. We zien wel waar we komen.
Het is niet altijd gemakzucht. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Ga hier maar eens door techniek 1.200. Soms zijn er 5-6-7 topics die eigenlijk over hetzelfde gaan, maar misschien in de topic titel niet zo duidelijk omschreven zijn. Wil je er een soort Goldwingpedia van maken, zul je (als Admin?) deze topics samen moeten voegen, en het slap gezever en de smileys eruit (moeten) halen. Dan wordt het overzichtelijker. Het is niet per definitie een gek zoeken die je het antwoord op een presenteerblaadje geeft. Ook het zoeken via google; doe ik ook vaak, soms vind je het gewenste antwoord, soms ook niet. Maar inderdaad, als je er zelf moeite voor doet om het op te zoeken, onthou je het wel beter.

Over de laatste opmerking kom ik in m'n volgende posting terug.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door Honda GL Castlebiker » 19 mei 2013, 21:50

Nou, het verslagje:

gister de Rider 5 aangesloten op PC. Eens kijken wat ik met Tyre kon doen. Ik had een aantal kastelen opgezocht, die in Map&Guide gezet, beginplaats Uden, eindplaats Helmond. Route optimalisatie toegepast. 650 km. Da's iets teveel voor 1 dag. Dus de kastelen die het verst uit de buurt lagen heb ik weggelaten, en hield zo 5 tussenstops over. De adressen ervan opgezocht en in Tyre gezet. Route berekenen en die zie je dan op het kaartje. Leuk. Maar: ik zie ook veel snelweg. En N-wegen (in Duitsland B-wegen, Bundesstrasse. Vaak drukkere wegen). Dat wilde ik niet, wilde meer kleine wegen (in Duitsland L en zelfs K wegen. L zijn smallere rustige wegen, K zijn meer van die weggetjes tussen de weilanden, door de bossen, meestal amper 3 meter breed). Dus waar Tyre me via grotere wegen stuurde, heb ik waypoints ingevoerd. Zo kwam ik op een 17-tal punten, geen snelweg. Hoe die wegen zouden zijn in het echt wist ik niet. Heb de optie Streetview niet gebruikt (alleen de optie snelweg vermijden was niet toereikend, omdat ik dus ook zo weinig mogelijk Bundesstrassen wilde, en ook niet door grotere plaatsen wilde rijden, maar er met een grote bocht omheen).

Zondag 09:45 uur vertrokken. Eerst een Scala Bluetooth setje ophalen in Uden. Alleen het werkte niet. 3 setjes geprobeerd, de TomTom kon ze niet vinden. Helaas, dan geen setje en zonder geluid rijden. De Rider 5 zit zo'n 40 cm van m'n neus af. Dus dat ging eigenlijk best goed. Had niet persee geluid nodig (later belde de verkoper me dat hij het probleem had opgelost, dus morgen terug voor de Scala).

In Uden begon de rit. Industrielaan had ik als startpunt gepakt. Eigenlijk meteen fout, want dat was een weg met een middenberm, en ik had op Tyre de andere kant van de middenberm ingevoerd. Volgens mij wilde hij me toch laten draaien tot ik er voor bij kwam. Rechts kwam een pijl op het scherm te staan. Heb er opgedrukt, route werd opnieuw berekend, en het ging op naar het volgende punt.

De door mij op Tyre gemaakte route stond in de TomTom. Ik had die aangetikt en de Rider berekend de route. Daarna kun je dus toch nog als optie kronkelwegen aantikken. Dan, op de 17 punten die ik ingevoerd heb, krijg je van punt naar punt toch de kronkelwegen (als die er zijn). Snelwegen had ik er zelf al op Tyre uitgehaald. Grote plaatsen (zoals Rees en Wesel) had ik zelf al omgeleid op Tyre. De route in Duitsland was echt geweldig. Wegen waar nauwelijks auto's kwamen. OK, soms paar stukjes drukkere weg. Maar heel veel L-wegen. Echt geweldig gereden. Één keer ben ik van de route afgeweken omdat ik moest tanken. Na het tanken stuurde hij je weer terug naar het punt waar je de route weer op komt. Dus hij blijft je wel terug sturen. Iets verder wilde ik van de route afwijken. Om het terugsturen te vermijden, drukte ik tijdens het rijden op het beeldscherm. Je ziet dan rap de keuze tussen ik dacht: terug naar vorige tussenstop en vorige tussenstop overslaan. Kies je voor dat laatste, ben je meteen van dat probleem met dat terugsturen af.

Heb er vandaag zo'n 400 km meegereden. Gewoon super enthousiast. Geweldige weggetjes gehad, scherm is duidelijk ('s-ochtends had ik zon in de rug, scherm wel minder goed leesbaar. Maar: je moet de blauwe lijn volgen, en die was ondanks het zonlicht goed zichtbaar. En bijkomend: normaal heb je nog een stem die je de route zegt. Dat had ik nu, wegens gebrek aan headset, niet. Wat de Rider 5 nog meer kan moet ik nog gaan ontdekken. Maar het apparaat heeft me een geweldige dag bezorgd. Routes die ik zelf nooit had kunnen bedenken. Een Garmin zal zeker hetzelfde plezier kunnen bezorgen (heb nog nooit Garmin gehad, dus het is een veronderstelling), maar de TomTom Rider hoeft niet terug binnen de 30 dagen proefperiode. De andere functies ga ik nog uitpluizen, misschien leveren ze nog meer plezier op. Tyre ga ik ook nog verder uitpluizen.

Maar de eerste indruk na 400 km smalle weggetjes: geweldig apparaat. Zit super goed vast aan een degelijke steun. Kun je er makkelijk opzetten en afhalen. Bediening kan iedereen zonder instructies te hebben gelezen. Bedieningsgemak dus ook super. Kan er nog helemaal niets negatiefs over zeggen. Enige wat verkoper had mogen zeggen is dat er dus een headset bij moet, omdat er geen luidsprekertje op zit en er dus uit de TomTom geen geluid komt. De 48 tussenpunten die je in kan voegen lijken me in eerste instantie meer als voldoende. Stel je wil er meer, denk ik dat dit best op te lossen is: je verdeeld de route gewoon. Zeg je wil 180 tussenstops op 1.500 km, dan maak je de route gewoon in 4 gedeeltes. Kun je 45 tussenstops op 375 km pakken. Lijkt me toch best genoeg, zoveel heb ik er niet nodig in ieder geval. De volgende keer pak ik op 400 km 6 tussenstops, de rest van de route tussen de tussenstops laat ik aan TomTom over om me te verrassen.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door RonalT » 19 mei 2013, 23:20

Johan Helmond schreef:De 48 tussenpunten die je in kan voegen lijken me in eerste instantie meer als voldoende. Stel je wil er meer, denk ik dat dit best op te lossen is: je verdeeld de route gewoon. Zeg je wil 180 tussenstops op 1.500 km, dan maak je de route gewoon in 4 gedeeltes.
Bij de Rider 5 zouden er 100 waypoints in moeten kunnen. En dat is meestal voldoende om een normale dagrit (100 tot 200 km) in een keer in je toestel te kunnen zetten.
Dat je het nu met 17 punten af kon is natuurlijk niet zo vreemd. Je maakt de route zelf, dan is er geen noodzaak om een route te dwingen om een bepaalde weg te volgen. Dat is namelijk nit altijd even gemakkelijk als de oorsprong ander kaartmateriaal was.
Dat merk je dus als je een route gaat namaken die iemand anders heeft gemaakt. Maar zo als geschreven die 100 is meestal ruim voldoende.
Johan Helmond schreef:Maar, noem eens een paar dingen waarvan jij zegt dat je die regelmatig gebruikt en die een duidelijke meerwaarde hebben voor je dan wat de Rider zou kunnen hebben?
Johan, ik had in dit topic al eerder geschreven dat jij met je kasteelrondjes de juiste persoon bent voor een Rider.
En als je even terugkijk zal je diverse verhaaltjes vinden die ik geschreven heb wat het verschil tussen een route in een ZUMO is en een 'route' in een Rider.

Misschien is het overslaan van waypoints nog niet genoemd. Als ik een route aan het volgen ben en ik sla een stukje over (wegomlegging) waar net een waypoint in zit is er niets aan de hand. De ZUMO gaat gewoon verder. Een Rider wil je steeds terug sturen naar dat overgeslagen waypoint. (daar is overigens een Franse oplossing voor)

En inderdaad zal Garmin soms last hebben van de mythe, maar daar is niets aan te doen. Dat is nou eenmaal zo. :?

Dat is de reden dat ik dus mensen probeert te overtuigen dat het niet zo simpel ligt. Kijk even terug op het bericht van Pierre (1500), koffie zetten kunnen ze allebei. Maar het espressoapparaat kan meer. En ons espresso-ding is ongeveer even duur als jouw koffiezetapparaat. :wink:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
DeWoert
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 958
Lid geworden op: 03 okt 2009, 18:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Tilburg

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door DeWoert » 20 mei 2013, 08:23

Johan Helmond schreef:Eigenlijk meteen fout, want dat was een weg met een middenberm, en ik had op Tyre de andere kant van de middenberm ingevoerd. Volgens mij wilde hij me toch laten draaien tot ik er voor bij kwam. Rechts kwam een pijl op het scherm te staan. Heb er opgedrukt, route werd opnieuw berekend, en het ging op naar het volgende punt.
Hallo Johan,
Ik ben eigenlijk benieuwd wat je met bovenstaande bedoeld. Gaf de TomTom je op dat moment automatisch de optie om meteen dat betreffende routepunt over te slaan ?
Ik heb dat namelijk op mijn "wannabe" Rider nog nooit gezien.
Wellicht is ie zo "slim" om het aan te geven omdat je op dezelfde weg rijdt, maar dan aan de verkeerde kant ?
Op mijn scherm heb ik dat "handschoen-icoon", daarachter zit een snel-menu.
Afbeelding
Ik heb daarin de meest handige functies geplaatst. En daar heb ik dus de optie om "Ga naar volgende tussenpunt" te kiezen.
Afbeelding
Een pijl rechts op het scherm heb ik in ieder geval nog niet gezien, maar ik moet er ook bij zeggen dat ik TomTom zelf meer de routes laat bepalen. Paar punten als referentie, en de rest gaat via de "kronkelende route".

Overigens kun je inderdaad nu tot 100 routepunten. En daar kun je met wat tactisch plaatsen een heeeeeeeeeeeeeel eind de wereld mee door komen.
Vooral in het buitenland, waar gewoonweg minder wegen zijn, heb je soms maar heel weinig routepunten nodig.
Voor zover ik heb kunnen zien, werkt de "kronkelende route" in alle landen, dus helemaal ideaal voor de vakantie. 8)

Ook vind ik de ritsstatistieken erg grappig, niet heel erg speciaal, maar best leuk om te zien hoe je die dag gereden hebt.
Voorbeeldje van een ritje dat we gisteren gereden hebben:
Afbeelding
Bijna de hele dag op pad geweest, en toch maar 3 uur en 22 minuten gereden hahahaha.. Heerlijk !!!

De discussie TomTom / Garmin zal altijd wel blijven. Ik ben MEER DAN tevreden over de TomTom mogelijkheden, en dan vooral het gemak. Gemak van de bediening, gemak van het maken van een route.
Garmin heeft bepaalde voordelen, en TomTom kan sommige zaken nog verbeteren, maar zoals blijkt: Met de TomTom kun jij (en ik ook) prima "uit de voeten", en dat is het enigste wat telt....
Punt!

Nog één ding: RonaldT is eigenlijk net als een routepunt in TomTom: Hij zal je altijd via een Gamin "sturen".. whahahahaha

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door 1500 » 20 mei 2013, 09:07

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
johnj
Berichten: 433
Lid geworden op: 23 mar 2006, 07:53
Locatie: kortrijk

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door johnj » 20 mei 2013, 09:21

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: via ronald? :lol:
Mooi hee............die gele

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door Honda GL Castlebiker » 20 mei 2013, 10:22

@Tonny, RonalT: ik ga nu even de Scala ophalen in Uden, daarna kom ik in dit topic terug, zal er dan wat foto's bijvoegen voor verduidelijking.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door RonalT » 20 mei 2013, 12:05

DeWoert schreef:Nog één ding: RonaldT is eigenlijk net als een routepunt in TomTom: Hij zal je altijd via een Gamin "sturen".. whahahahaha

Afbeelding
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door Honda GL Castlebiker » 20 mei 2013, 17:54

DeWoert schreef: Hallo Johan,
Ik ben eigenlijk benieuwd wat je met bovenstaande bedoeld. Gaf de TomTom je op dat moment automatisch de optie om meteen dat betreffende routepunt over te slaan ?
Ik heb dat namelijk op mijn "wannabe" Rider nog nooit gezien.

Op mijn scherm heb ik dat "handschoen-icoon", daarachter zit een snel-menu.
Afbeelding
Ik heb daarin de meest handige functies geplaatst. En daar heb ik dus de optie om "Ga naar volgende tussenpunt" te kiezen.
Afbeelding
Een pijl rechts op het scherm heb ik in ieder geval nog niet gezien, maar ik moet er ook bij zeggen dat ik TomTom zelf meer de routes laat bepalen. Paar punten als referentie, en de rest gaat via de "kronkelende route".

Overigens kun je inderdaad nu tot 100 routepunten. En daar kun je met wat tactisch plaatsen een heeeeeeeeeeeeeel eind de wereld mee door komen.
Vooral in het buitenland, waar gewoonweg minder wegen zijn, heb je soms maar heel weinig routepunten nodig.
Voor zover ik heb kunnen zien, werkt de "kronkelende route" in alle landen, dus helemaal ideaal voor de vakantie. 8)

Ook vind ik de ritsstatistieken erg grappig, niet heel erg speciaal, maar best leuk om te zien hoe je die dag gereden hebt.
Voorbeeldje van een ritje dat we gisteren gereden hebben:
Afbeelding
Bijna de hele dag op pad geweest, en toch maar 3 uur en 22 minuten gereden hahahaha.. Heerlijk !!!

De discussie TomTom / Garmin zal altijd wel blijven. Ik ben MEER DAN tevreden over de TomTom mogelijkheden, en dan vooral het gemak. Gemak van de bediening, gemak van het maken van een route.
Garmin heeft bepaalde voordelen, en TomTom kan sommige zaken nog verbeteren, maar zoals blijkt: Met de TomTom kun jij (en ik ook) prima "uit de voeten", en dat is het enigste wat telt....
Punt!

Nog één ding: RonaldT is eigenlijk net als een routepunt in TomTom: Hij zal je altijd via een Gamin "sturen".. whahahahaha
Tonny, de situatie was hieronder. Ik had op Tyre een beginpunt gepakt. Niet ver ingezoomd, klik gewoon op de industrieweg. Ik kwam via die linkerkant, en had op Tyre dus blijkbaar op rechtkant gedrukt (op een filmpje over Tyre heb ik ook gelezen dat je moet proberen niet op kruispunten of op een rotonde je waypoint neer te zetten)
Afbeelding

De Rider liet me daarna teruggaan naar het begin punt, maar ik reed richting Volkel. Toen kwam er op die 1e foto van jou aan de rechterkant een pijl, daar heb ik opgeklikt. Schijnt te zijn om de huidige locatie als routepunt toe te voegen (?). Maar een weg zoals hierboven heb je ook niet vaak, was gewoon toeval. Had ik een andere weg in Uden aangeklikt, dan had ik het euvel waarschijnlijk niet gehad.

Dat de handschoen eigenlijk een icoontje is waarachter je de snelkeuze dingetjes kon zetten had ik nog niet in de gaten. Ga ik meteen zo instellen zoals jij het hebt.

Dat ga naar volgend route punt, daar omzeil je dus dat probleem mee dat hij je terugstuurt naar een routepunt wat je in had gevoerd maar niet langs bent gereden. RonalT omschreef het dat je dat met een Franse slag kon omzeilen, maar dat gaat gewoon door op dat icoontje te drukken wat jij daar hebt staan.

Maar die foto's van jou zijn hetzelfde op de Rider 5. Dus zo wannabe is die dan toch niet, die van jou :-).

100 waypoints vind ik ook meer als genoeg. Ik zoek zelf adressen waar ik wil stoppen, op een ééndaagse rit zijn dat er 4 tot 8. De route zal ik via Tyre voortaan maken en daar grote steden omzeilen via extra waypoints. Zeg dat zijn er ook 4 tot 8. Dus met begin- en eindpunt heb ik dus voor 1 dag 10 tot 20 waypoints. De rest mag TomTom lekker zelf bedenken via kronkelroutes. En dan krijg je inderdaad gewoon superleuke routes.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door Honda GL Castlebiker » 20 mei 2013, 18:04

RonalT schreef:Dat is de reden dat ik dus mensen probeert te overtuigen dat het niet zo simpel ligt. Kijk even terug op het bericht van Pierre (1500), koffie zetten kunnen ze allebei. Maar het espressoapparaat kan meer. En ons espresso-ding is ongeveer even duur als jouw koffiezetapparaat. :wink:
RonalT, maar wat dan? Met koffiezet apparaat begrijp ik, leuk dat je keuze hebt om eens iets anders te pakken als alleen maar koffie. Net als de koffiezetter daar bij BikersBest. Koffie, Espresso, Latte Machiate, Wiener Melange. Leuk en lekker. Maar wat heeft de Garmin dan, wat interessant is, dat de TomTom niet heeft? Zumo350 dan. Kijk, 660 kan je mee bellen en muziek luisteren. Maar 350 is goed vergelijkbaar met Rider 5. Ik kan eigenlijk niets opnoemen zo wat ik mis aan de TomTom. Stel ik zou bij TomTom werken en wil iets extra's toevoegen aan de navigatie, zou ik doen: foto's maken of boordcamera (dashcam). Moet makkelijk zijn inpasbaar zijn. Foto's maken dat er boven op een knop zit en hij maakt een foto van de omgeving voor je. Want onder het motorrijden foto's maken valt niet mee. Dashcam ook goed, met al die mafkezen die je op de weg hebt. Of bij een daadwerkelijk ongeluk voor de verzekering. Dat vind ik meerwaarde hebben op een navigatie. Maar dat zal de Zumo ook niet hebben. Daarom ben ik benieuwd wat jij dan vind wat de Zumo (350) meer heeft te bieden dan de Rider 5.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door RonalT » 20 mei 2013, 19:34

Johan Helmond schreef:
RonalT schreef:Dat is de reden dat ik dus mensen probeert te overtuigen dat het niet zo simpel ligt.
RonalT, maar wat dan? Maar wat heeft de Garmin dan, wat interessant is, dat de TomTom niet heeft? Zumo350 dan. Kijk, 660 kan je mee bellen en muziek luisteren. Maar 350 is goed vergelijkbaar met Rider 5.
De routes is en blijft het verschil. Wij downloaden een route en zetten een route over naar het toestel.
Jij download een stel waypoints en zet die over naar het toestel en dat toestel berekend afhankelijk van de instellingen een route. Zoals ik pas nog zei: "wel of geen veerpont" zal veel verschil kunnen maken.
Ik wil de zekerheid dat ik de route rijd net zoals anderen.

Dat is het grote verschil. Jij kan lekker je kastelen vinden en de route ertussen zal je een zorg zijn. Ik vind nou net die route belangrijk!
Net zoals koffie, de ene vind Latte macchiato lekker en ik vind gewoon goeie sterke koffie lekker.

Lees mijn berichten van enige tijd geleden maar en je vind de antwoorden
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door Honda GL Castlebiker » 20 mei 2013, 19:40

Die route er tussen vind ik minder belangrijk ja. Als hij snelweg maar weg laat, en de grote plaatsen, dan vind ik het goed. Liefst smalle weggetjes met bossen. Met Tyre kun je zelf nog best wel wat sleutelen, maar hou er ook wel van om nog wat verrast te worden, dat ik niet de hele route zelf moet maken. Laat de navigatie maar mee denken en voorstellen doen.

MapSource heb je niets aan met TomTom hè? Een route die ik heb gereden en opgeslagen op mijn TomTom zou ik jou niet kunnen laten rijden met jou Garmin? En andersom ook niet? Heb jij Tyre ooit gebruikt? Zo ja, wat zijn jouw bevindingen ten opzichte van MapSource?

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door 1500 » 20 mei 2013, 20:34

RonalT schreef:
De routes is en blijft het verschil. Wij downloaden een route en zetten een route over naar het toestel.
Jij download een stel waypoints en zet die over naar het toestel en dat toestel berekend afhankelijk van de instellingen een route. Zoals ik pas nog zei: "wel of geen veerpont" zal veel verschil kunnen maken.
Ik wil de zekerheid dat ik de route rijd net zoals anderen.

Dat is het grote verschil. Jij kan lekker je kastelen vinden en de route ertussen zal je een zorg zijn. Ik vind nou net die route belangrijk!

Lees mijn berichten van enige tijd geleden maar en je vind de antwoorden

Alleen wat je steeds zegt klopt niet.

Met TT kan je ook een route maken die exact hetzelfde is, de gebruikte voorkeur is vanaf het begin af al DE KORTSTE ROUTE.
1 seconde werk gewoon aantikken.

Dat de TT routes die je kan downloaden niet altijd goed zijn ligt aan de maker, en niet aan het toestel.
Als je de punten goed neerzet dan is de route exact bij iedereen hetzelfde, ben je door je punten heen als het een lange route is dan deel je de route op in een of meerdere stukken.

Wat jij dus steeds daarover zegt klopt gewoonweg niet, dat heb ik al vaker gezegd, maar je blijft het steeds weer herhalen.

Dat de TT tussen 2 punten de route berekend dat klopt, maar als je ze goed neerzet is er maar 1 mogelijkheid tussen de 2 punten ook al zitten er 30 afslagen tussen.

Dat de TT rijders vaak routes maken die niet zo precies gemaakt zijn heeft niets met het toestel te maken, alleen zij maken zich niet zo druk om een afslag eerder of later en daarom maken ze de route niet zou nauwkeurig.

Routes van het systeem Garmin naar een TT omzetten zal altijd wel wat problemen opleveren denk ik, maar ook dat valt te verhelpen.

Dus ook dat kan wel met de TT.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door RonalT » 20 mei 2013, 21:06

Johan Helmond schreef:MapSource heb je niets aan met TomTom hè? Een route die ik heb gereden en opgeslagen op mijn TomTom zou ik jou niet kunnen laten rijden met jou Garmin? En andersom ook niet? Heb jij Tyre ooit gebruikt? Zo ja, wat zijn jouw bevindingen ten opzichte van MapSource?
Met Mapsource kan je GDB of GPX bestanden maken. Een GPX bestand kan je weer in Tyre laden. Dus dat kan je naar een TomTom sturen. Maar het kan best lastig zijn om een route gemaakt op mijn kaartmateriaal zo te krijgen dat jij er de juiste route mee kan rijden. Als het allemaal een beetje rechtdoor is gaat het wel. Maar als het de kleine slingerweggetjes worden kan het wel eens lastig worden. Omgekeerd hetzelfde.
Maar je kan een Garmin route omzetten naar TT en omgekeerd.

En ik gebruik Tyre al ontzettend lang. Een van de eerste versies heb ik gedownload. De programma's zijn heel verschillend en komen soms ook wel overeen.
Tyre is trager met het verwerken van een track met veel punten. Die worden allemaal stuk voor stuk ingelezen. Dat kost veel tijd. Mapsource die leest de track gewoon in. Enkele seconden en het staat in beeld.
Verder heb ik regelmatig dat ik ergens op het scherm klik en ineens is er een waypoint bij wat ik dat weer moet wissen.

Het werkt net iets anders als Mapsource, maar dat is logisch.

Een voordeel van Mapsource is dat je er veel meer dan één route in kwijt kan. Als Mapsource geopend is kan ik er bv gemakkelijk alle routes voor een hele vakantie van 14 dagen in kwijt. Die kan ik ook in een bestand, bv vakantie 2013, opslaan.
De manier van werken en de tools zijn verschillend. Elke keer als ik in Tyre een punt wegzet komt er een pop-up in beeld waarmee ik het waypoint kan hernoemen. Daarna komt er weer een pop-up met het nummer van het waypoint, de naam, je kan het hernoemen, verwijderen en nog wat meer.
In Mapsource kies ik het route-tool en klik - klik - klik ik plaats drie waypoints. Zonder pop-ups en dergelijke.
Route verplaatsen, selectietool en ik kan stukjes van de route via andere wegen laten lopen.

Het is allemaal een kwestie van gewend zijn, maar het voelt daardoor net anders aan.

Maar het tijdperk van Mapsource is voorbij. Garmin heeft nu Basecamp op de markt gezet en ook dat is wennen. Als ik voor mezelf spreek denk ik dat mijn Netbook (Microprocessor 1.60GHz Intel Atom Processor N270) te licht is om met Basecamp overweg te kunnen. Basecamp heeft een interne bibliotheek waarin routes, tracks en waypoits worden opgeslagen en als deze wat groter wordt gaat het af en toe traag.
Mapsource werkt gewoon wat sneller.

Dus alles bij elkaar, het licht niet zo zeer aan het programma, maar het is wat je gewend bent.
Mapsource of Basecamp kunnen GPX opslaan en daarmee zou TT moeten kunnen werken. Omgekeerd kan Tyre met Garmin overweg.
Het voordeel van Basecamp of Mapsource icm een Garmin toestel is dat er van dezelfde kaart gebruik gemaakt wordt.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door Honda GL Castlebiker » 20 mei 2013, 21:22

RonalT schreef:Tyre is trager met het verwerken van een track met veel punten. Die worden allemaal stuk voor stuk ingelezen. Dat kost veel tijd.

Dus alles bij elkaar, het licht niet zo zeer aan het programma, maar het is wat je gewend bent.
Mapsource of Basecamp kunnen GPX opslaan en daarmee zou TT moeten kunnen werken. Omgekeerd kan Tyre met Garmin overweg.
Het voordeel van Basecamp of Mapsource icm een Garmin toestel is dat er van dezelfde kaart gebruik gemaakt wordt.
Dat met die tracks en pop-ups viel me ook meteen op. Dacht dat het aan mijn ondeskundigheid lag, maar dat is dus gewoon eenmaal zo in Tyre. Je hebt ook nog een Tyre-Pro zag ik, weet niet wat het verschil is (ja, geen reclame). Maar die pop-ups om punten te hernoemen zal daar ook wel zijn.

Zou jij op één of andere manier een moeilijke route (ergens in Brabant) van jou kunnen maken die ik via Tyre op m'n Rider zou kunnen zetten, dat ik hem rij, en daarna de gereden route terug zet op internet, kijken of er verschil in zit?

Wat Pierre zegt klopt wel denk ik. Als we met 10 TomTom rijders een route pakken van Tyre, denk ik inderdaad dat we gewoon allemaal dezelfde route rijden. Ben zowel gister als vandaag naar Uden geweest, en je ziet dat het systeem de eerste keer verrassend is, maar daarna voorspellend. De kronkelroute heeft veel overeenkomsten met de kortste route. Alleen toen ik van Aarle-Rixtel naar de Bavaria reed, stuurde me hij net voor de Bavaria er even af richting het kanaal, omdat daar een bocht extra in zat. Dat doet hij met kortste route niet. Zo merk je de verschillen als je een route vaker rijdt. Aan de andere kant: in een gebied met weinig bochtige wegen, kan een TomTom Rider er ook niets aan veranderen. Het apparaatje kan de rechte wegen niet om toveren in bochtige wegen.

Wat Peter zegt met z'n doe het zelf knutsel avond, zo zouden we eens een forum-navigatie avond kunnen houden, kijken wat we van elkaar kunnen leren (ik ben helemaal geen lid van navigatie fora, als je dat bent, valt er misschien niet meer veel te leren, maar kun je andere mensen wel weer wat leren. Misschien dat Hans Mr.GPS dat ook leuk lijkt)).

Plaats reactie