Een nieuwe Tomtom rider en een mogelijk einde

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door 1500 » 20 mei 2013, 21:55

Routes maken die nauwkeurig zijn voor de TT is wel iets meer werk dan bij een Garmin, denk ik, ik heb geen Garmin dus kan niet zeggen dat het met een TT meer of minder werk is.
Als je er bedreven in bent dan gaat alles ook vlugger.

Ik typ 5 tekens per minuut en mijn vrouw 5 tekens per seconde op hetzelfde toetsenbord, de een is nu eenmaal sneller en handiger dan een ander. Ik vind het een klote toetsenbord (alle letters staan door elkaar) :evil: maar de vrouw vind het een fijn toetsenbord.
De een vind dat een prettig programma en de ander vind het niks.
Heeft te maken met wat je gewend bent.

Mij maakt een exacte route niet zo veel uit, waarschijnlijk de meeste TTer's, daarmee gaat het denk ik meestal mis met de routes.

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door 1500 » 20 mei 2013, 22:06

RonalT schreef:


Maar het tijdperk van Mapsource is voorbij. Garmin heeft nu Basecamp op de markt gezet en ook dat is wennen. Als ik voor mezelf spreek denk ik dat mijn Netbook (Microprocessor 1.60GHz Intel Atom Processor N270) te licht is om met Basecamp overweg te kunnen. Basecamp heeft een interne bibliotheek waarin routes, tracks en waypoits worden opgeslagen en als deze wat groter wordt gaat het af en toe traag.
Mapsource werkt gewoon wat sneller.

Hoi Ronald,

Heb je al eens aan gedacht om de laptop te upgraden met een SSD (Solid state drive) , razend snel ten opzichte van een harddisk.

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door RonalT » 20 mei 2013, 22:19

1500 schreef:
RonalT schreef:De routes is en blijft het verschil. Wij downloaden een route en zetten een route over naar het toestel.
Jij download een stel waypoints en zet die over naar het toestel en dat toestel berekend afhankelijk van de instellingen een route. Zoals ik pas nog zei: "wel of geen veerpont" zal veel verschil kunnen maken.
Ik wil de zekerheid dat ik de route rijd net zoals anderen.
Alleen wat je steeds zegt klopt niet.

Met TT kan je ook een route maken die exact hetzelfde is, de gebruikte voorkeur is vanaf het begin af al DE KORTSTE ROUTE.
1 seconde werk gewoon aantikken.

Dat de TT routes die je kan downloaden niet altijd goed zijn ligt aan de maker, en niet aan het toestel.
Als je de punten goed neerzet dan is de route exact bij iedereen hetzelfde, ben je door je punten heen als het een lange route is dan deel je de route op in een of meerdere stukken.

Wat jij dus steeds daarover zegt klopt gewoonweg niet, dat heb ik al vaker gezegd, maar je blijft het steeds weer herhalen.

Dus ook dat kan wel met de TT.
Erg kort door de bocht, Pierre om te stellen dat wat ik zeg niet klopt.
Ik ben het direct met je eens dat een route die jij maakt bij Johan er hetzelfde uit kan komen te zien. Als jij elke afslag een waypoint wegzet zal de route altijd hetzelfde zijn.

Maar om maar een voorbeeld te noemen. Twee weken geleden waren wij op camping de Hei. Erik is toen vanuit Volkel naar Siebengewald gereden.
Hij heeft aan mij gevraagd om een route te maken. Dan zet ik het beginpunt bij Volkel en het eindpunt bij De Hei. Daarna stuurt ik de route naar Erik en die zet hij dan over naar zijn toestel.
Dan weet hij dat de route hetzelfde is als die ik in Mapsource of Basecamp heb gemaakt.

Nu maak jij een route voor Erik. Beginpunt en eindpunt invoeren. Route laten berekenen en oversturen. Erik zet die in zijn TT.

Hoeveel kans is dat de route hetzelfde is? De afstand is circa 40 km en tussen Sambeek en Afferden vaart een veerboot. Deze is in de route opgenomen als je toestaat om met de veerboot over te gaan.
In Erik zijn toestel staat veerboten vermijden.

Erik zijn Garmin geeft netjes de route met de veerboot over en hoe laat Erik zijn TT hem rijden? Waarschijnlijk over de A77. Maar hij kan ook nog en veerboten en autowegen vermijden hebben aanstaan?


Erik is in deze een fictieve persoon die in Volkel woont. De route heb ik laten berekenen op een kaart die een jaar of 4-6 oud is (CV v7) en in mijn toestel zit nieuwe kaart (CN 2013.41)
En zeker, door het helemaal juist plaatsen van de punten is dit allemaal uit te sluiten. Maar de mensen kopen een TT om het juist gemakkelijk te hebben. Dit spreekt elkaar toch tegen?

Kijk, jij schreef "Alleen wat je steeds zegt klopt niet".
Ik denk dat als Rob, Johan en jij een route downloaden van GPS-tracks is de kans groot dat jullie twee of drie verschillende routes gaan rijden. Een grote handicap is namelijk het herberekenen wat door het toestel gedaan wordt aan de hand van de instellingen van het toestel.
Het kan goed gaan, maar het kan ook heel goed verkeerd gaan.

En dat het niet zo belangrijk is of je een afslag eerder of later hebt ... tja, daar kunnen we ook nog eens een discussie aan wijden...... :wink:
Bij mij is dat belangrijk. Als Karin voor mij rijdt wil ik dat we exact dezelfde route in de toestellen hebben staan. Dan weet ik van te voren wat ze gaat doen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door RonalT » 20 mei 2013, 22:26

1500 schreef:Routes maken die nauwkeurig zijn voor de TT is wel iets meer werk dan bij een Garmin, denk ik, ik heb geen Garmin dus kan niet zeggen dat het met een TT meer of minder werk is.
Als je er bedreven in bent dan gaat alles ook vlugger.
Als ik bij het voorbeeld blijf en zet twee punten, een in Volkel en een in Siebengewald. Ik stuur deze route naar onze eigen toestellen en die van Erik en wij doen er verder niets aan is de kans onwaarschijnlijk groot dat we allemaal dezelfde route rijden.
Ik zeg niet dat het niet mis kan gaan. Dat kan natuurlijk altijd. Maar het versturen en de instellingen van het toestel zijn niet van invloed.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
DeWoert
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 958
Lid geworden op: 03 okt 2009, 18:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Tilburg

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door DeWoert » 20 mei 2013, 22:30

Sorry hoor, toch even reageren.
Ik heb toch echt diverse malen meegemaakt dat "iedereen" dezelfde route had op garmins, en men toch ander zou moeten rijden.
Dus zo heilig is dat met een garmin nu ook weer niet.
Ja, het zou hetzelfde moeten zijn, en ik ken zo'n beetje alle excuses waarom dat niet altijd dezelfde route blijft.
Alles op een rijtje: garantie dat iedereen dezelfde route rijdt heb je stomweg niet, niet met garmin en ook niet met TomTom

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door 1500 » 20 mei 2013, 22:32

Je hoeft namelijk niet bij elke afslag een punt te zetten dat valt reuze mee in de praktijk.

Het punt is of het wel of niet kan, het gaat wel. De manier van werken is anders.

Ik kan met iemand anders exact de zelfde route rijden met een Tom Tom.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door 1500 » 20 mei 2013, 22:34

DeWoert schreef:Sorry hoor, toch even reageren.
Ik heb toch echt diverse malen meegemaakt dat "iedereen" dezelfde route had op garmins, en men toch ander zou moeten rijden.
Dus zo heilig is dat met een garmin nu ook weer niet.
Ja, het zou hetzelfde moeten zijn, en ik ken zo'n beetje alle excuses waarom dat niet altijd dezelfde route blijft.
Alles op een rijtje: garantie dat iedereen dezelfde route rijdt heb je stomweg niet, niet met garmin en ook niet met TomTom

Oorzaak: De bediener.

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door RonalT » 20 mei 2013, 22:46

Pierre, heb je mijn hele bericht gelezen over de fictieve Erik?
Beantwoord de vraag eens welke route zijn TT laat zien?

En inderdaad is het mannetje of vrouwtje van belang. Sommigen hebben gehoord dat je een route moet herberekenen. Alleen weten ze niet dat je moet herberekenen en dan controleren en aanpassen.
Als je de route ga herberekenen zal deze verandert worden. Vandaar controleren en aanpassen.

Daarom is de meest eenvoudige methode gewoon downloaden en naar het toestel sturen. Een kennis van me die regelmatig toertochten meerijd doet dat ook en wij hebben eigenlijk nooit afwijkingen in de route zitten.....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door 1500 » 20 mei 2013, 23:00

Ja, dat heb ik gelezen.

Maar met een TT gaat dan anders, je gaat uit van jouw Garmin, maar als ik de route met de TT zou moeten maken, ga ik uit van de TT.
Dat is het verschil. Een route met een TT bouw je anders op.
Het resultaat is hetzelfde.

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door Hans Vaessen » 21 mei 2013, 10:29

RonalT schreef: De ZUMO bevat ook geen luidspreker.
Zowel de zumo660 als de 350 hebben een ingebouwde luidspreker. Verwacht daar op de motor echter net teveel van: daarvoor is het volume te laag. Op beide modellen, alsook op de 550, kun je ook een bedrade headset aansluiten. De zumo210/220 kan, net als de rider, alleen met bluetooth.

Overigens kun je een BT headset in vrijwel elke helm inbouwen; een nieuwe helm aanschaffen zal zelden nodig zijn. Maar inderdaad: het kost wel extra; zelfde geldt voor de autosteun bij de rider5.

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door 1500 » 21 mei 2013, 17:44

Hans Vaessen schreef:

Zowel de zumo660 als de 350 hebben een ingebouwde luidspreker. Verwacht daar op de motor echter net teveel van: daarvoor is het volume te laag. Op beide modellen, alsook op de 550, kun je ook een bedrade headset aansluiten. De zumo210/220 kan, net als de rider, alleen met bluetooth.
Ik wil niet lastig wezen maar Garmin zelf zegt dat de 210 en 220 ook een geïntegreerde luidspreker hebben :roll:

Zie stukje screenprint van de eigenschappen. Van links naar rechts de 350,340,220 en 210

Afbeelding





Dit plaatje komt toch echt uit de manual van de 220.

Afbeelding

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door Hans Vaessen » 21 mei 2013, 17:59

1500 schreef:
Ik wil niet lastig wezen maar Garmin zelf zegt dat de 210 en 220 ook een geïntegreerde luidspreker hebben :roll:
Hè, wat lastig! Je hebt volkomen gelijk! ;)

Ik vergiste me even; in de zin dat je ook bij de zumo210/220 een bluetooth headset moet aanschaffen. Ook al zit daar een interne speaker in: dat hoor je niet met je behelmde kop in de wind. De interne speaker is voor gebruik in de auto. De andere zumo's (niet de 210/220) hebbenook een audio-out voor een headset.
Thks voor de correctie!

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door Honda GL Castlebiker » 23 mei 2013, 18:37

Zo, ben ik weer in het Rider-5 Topic :D

Wat RonalT zegt, over dat iedereen een verschillende route rijdt met een TomTom, denk ik eigenlijk niet. Als iedereen veerboot ontwijken en snelwegen ontwijken aan zet, denk ik dat je gauw dezelfde route rijdt. Eigenlijk denk ik als je een route via Tyre maakt, en die naar de TomTom's stuurt, je gewoon allemaal dezelfde route rijdt (en in het ergste geval zou je ergens anders heen gestuurd worden, kom je elkaar stukje later toch weer tegen, al is dat zo niet de bedoeling).

Dus: het wordt tijd voor een TomTom forum rit, om dit in de praktijk te testen. Zie zo dat Tonny de Woert, Borretje en Pierre 1500 al een TomTom hebben, dus we zijn al met z'n vieren (en er zullen er nog wel meer zijn).

Ik had dus een headset nodig, want anders had je geen geluid. Even gegoogled. Simpel headsetje, hoeft niet te veel poespas op te zitten, kwam ik op een Cardo Scala Rider Solo. En de prijzen variëren een beetje tussen de 100 en 140 euro. Veel geld voor een simpel ding. Even op Marktplaats gekeken en daar zag ik dat vlak bij mij in de buurt, in Uden, ze nieuw aangeboden worden voor 60 euro!:

http://www.marktplaats.nl/a/motoren/acc ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Hierboven de link naar marktplaats, hoop dat die link bruikbaar is.

Wat kreeg ik voor de 60 euro:
Afbeelding

Je moet de aan/uit knop indrukken tot het lampje blauw/rood gaat knipperen, dan de TomTom naar Bluetooth headset laten zoeken. En dan werkt het. De 2 oordingetjes zit een soort klitteband achtig iets aan. Geen echt klitteband, maar het blijft mooi op z'n plaats zitten in mijn (jet)helm. Dat dingetje met de microfoon heb ik aan dat riempje van de helm gedaan wat onder m'n kin komt. Zit goed vast. Het geluid is goed, en anders nog doseerbaar als het te hard of te zacht zou staan. Thuis even gekeken met de IPhone of die er ook op werkte. De Iphone moet via bluetooth gekoppeld worden aan de TomTom, en dan kun je via het Scala headsetje handsfree bellen, dus gewoon bellen tijdens het motorrijden. Alleen muziek van de Iphone op het headsetje krijgen is me niet gelukt (maar denk dat dat ook niet kan, maar Ger heeft niet voor niets MP-3 op m'n radio gezet).

De 2 extra's die de Zumo660 had ten opzichte van de Zumo350 worden hiermee dus gehalveerd. Wat ik weet waren de 2 voordelen: bellen tijdens het rijden en muziek luisteren tijdens het rijden. Dat bellen gaat dus ook gewoon met de TomTom (Rider).

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door Hans Vaessen » 24 mei 2013, 00:00

Johan Helmond schreef: De 2 extra's die de Zumo660 had ten opzichte van de Zumo350 worden hiermee dus gehalveerd.
Ik ben je even kwijt... :| :|

Overigens meen ik dat de scala solo (al een wat ouder model) geen a2dp (stereo BT) aan kan. Da's wel jammer, anders had je de muziek nog uit je telefoon kunnen laten komen..

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door Honda GL Castlebiker » 24 mei 2013, 15:37

De Zumo350 en de Zumo660 waren toch hetzelfde, alleen met het verschil dat je met de 660 ook kan telefoneren en muziek kan afspelen. Zo had ik het begrepen. Vind je bellen en muziek niet belangrijk, dan moest je een Zumo350 pakken. Klopt zo?

Plaats reactie