TomTom sluit afstoten consumententak niet uit
Door Willem de Moor, zaterdag 29 juni 2013 10:04
TomTom zou een eventuele verkoop van zijn consumententak niet uitsluiten. Het bedrijf zou zich meer willen richten op licentieverkopen: het levert momenteel navigatie-informatie aan onder meer Apple. Ook samenwerkingen met autofabrikanten zouden lucratiever zijn.
Het in Amsterdam gevestigde bedrijf dat onder meer navigatie-apparatuur voor de consumentenmarkt produceert, ondervindt op dat gebied sterke concurrentie van smartphones met ingebouwde navigatiesoftware. In een interview met NRC Handelsblad geeft TomTom-ceo Harold Goddijn aan te overwegen de bedrijfstak die producten voor de consumentenmarkt maakt, af te stoten. De afdelingen die verantwoordelijk zijn voor navigatie-apparatuur zouden het bedrijfsresultaat drukken en de groeimogelijkheden van TomTom negatief beïnvloeden.
Volgens Goddijn is vooral Android, Googles smartphone- en tabletbesturingssysteem, verantwoordelijk voor de daling in verkopen van navigatie-apparatuur: jaarlijks zou de vraag naar pnd's met tien tot vijftien procent dalen. Ook de abonnementen op verkeersdiensten en kaartupdates staan onder druk van gratis alternatieven en worden voor nieuwe gps-apparaten niet meer aangeboden. Gezien de onvoorspelbare consumentenmarkt zou dat niet lonend zijn.
Bron:
http://tweakers.net/nieuws/89981/tomtom ... t-uit.html