Route in tomtom rider

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nelened62
Berichten: 295
Lid geworden op: 05 jun 2012, 08:42
Type Goldwing: GL1500
Locatie: kudelstaart

Route in tomtom rider

Bericht door Nelened62 » 01 sep 2012, 09:59

Ik weet het
Het klinkt bijna te dom voor woorden
Maar ik kom er tot nu toe maar niet achter
Hoe ik een route ( bijv elfstedenroute) in
Mijn tom tom urban rider kan zetten
Ik gebruik nu het programma ryder
Het geheim van ons huwelijk?
Twee. x per week nemen we de tijd om te gaan dineren ,
kaarslicht ,etentje ,zachte muziek .en daarna naar bed .
Zij gaat iedere dinsdag , ik iedere vrijdag .

Gebruikersavatar
Korneel
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 jul 2010, 20:43

Re: Route in tomtom rider

Bericht door Korneel » 01 sep 2012, 12:09

Tomtom aansluiten op PC openen in mijn computer dan itn map open route in ITN map schuiven en kopieeren ,pas op maxinum 48 route punten .ik gebruik TYRE een Nederlands program waar ge veel routes vind en degelijke uitleg voor tomtom ,zie http://www.janboersma.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: Route in tomtom rider

Bericht door Borretje » 01 sep 2012, 12:24

Sluit me aan bij Korneel,

Tyre is makkelijker want het kan zelfs Garmin routes converteren naar te gebruiken routes voor je Rider.
Ik gebruik alleen maar Tyre. Leuke bijkomstigheid is dat mijn voor TT gemaakte routes ook kan opslaan voor Garmin lievende medewingers :D zodat zij het bestand ook kunnen lezen.
Tyre is er in een free-ware versie (met wat reclame in een zij-venster) en een betaalde versie die daarvan verschoont blijft.

Succes met je Urban Rider.
BTW meet informatie kun je vinden op de site http://www.ttinternetclub.info" onclick="window.open(this.href);return false;. Even registreren (kostenloos) en je krijgt een helehoop informatie tot je beschikking.

Gr

Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
DeWoert
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 958
Lid geworden op: 03 okt 2009, 18:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Tilburg

Re: Route in tomtom rider

Bericht door DeWoert » 01 sep 2012, 12:34

Voorgaande reacties zijn eigenlijk helemaal compleet.
Ik wil er nog 1 ding aan toevoegen:
Zelf gebruik ik eigenlijk alleen nog maar ITN-Converter. Persoonlijk vind ik die wat eenvoudiger werken dan Tyre.
ITN-converter is ook gratis, en geeft de mogelijkheid om de route naar diverse systemen te exporteren.
Kwestie van persoonlijke voorkeur dus.

De gemaakte routes zet ik op de server hier, en vanuit daar "gooi" ik ze dan naar de TomTom in de map "ITN".
Resiplanner op de TomTom aantikken, Opties kiezen, en dan "Laad reisplan"

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Route in tomtom rider

Bericht door RonalT » 01 sep 2012, 17:22

Nelened62 schreef:IMaar ik kom er tot nu toe maar niet achter
Hoe ik een route ( bijv elfstedenroute) in
Mijn tom tom urban rider kan zetten
Dat is dan zeker intuïtief.... :shock:

En dan Tyre ...het nadeel ervan vind ik dat je heel snel een nieuw onbedoeld waypoint maak als je ergens op de kaart een lichte tik geef...
Verwijderen is ook wel zo gebeurd, maar dit gaat te gemakkelijk.


Tevens onderwerp verplaatst omdat dit in navigatie thuis hoort!
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Route in tomtom rider

Bericht door Frankjj01 » 01 sep 2012, 18:34

En hoe doe je dat dan in Mapsource ?
Volgens mij hetzelfde, als je in MS aan het mikken bent om een routepunt te zetten en je tikt per ongeluk op de linker muisknop, staat daar ook een route punt.

Verschil daarna is, dat als Tyre dan een routepunt geeft, je een popupje krijgt, met wat je wilt doen met dit punt. Dus gewoon op verwijderen klikken.
Bij MS op het terugknopje drukken of contr+z ( of was het nou y ).

Ik zie geen verschil in handelingen :? :shock:
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
Korneel
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 jul 2010, 20:43

Re: Route in tomtom rider

Bericht door Korneel » 01 sep 2012, 19:26

RonalT schreef:En dan Tyre ...het nadeel ervan vind ik dat je heel snel een nieuw onbedoeld waypoint maak als je ergens op de kaart een lichte tik geef...
Verwijderen is ook wel zo gebeurd, maar dit gaat te gemakkelijk.
Ja dat heb ik ook regelmatig voor,als ik zelf een route maak.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Route in tomtom rider

Bericht door RonalT » 01 sep 2012, 19:42

Er is een duidelijk verschil in handelen, in Mapsource maak ik gebruik van de knoppen route maken - kaart schuiven - routepunten verplaatsen of de toetsen R - H - S. In Tyre verplaats je de kaart door links klikken en schuiven. En als je op de verkeerde manier klik komt er een routepunt bij.

Maar ik ben vrij veel bezig met Mapsource, Tyre en Basecamp. En Tyre ergert me soms aan het gemak waarmee er een nieuw waypoint ontstaat als ik met de kaart aan het schuiven ben. Het is geen groot nadeel, in de popup staat ook Waypoint Verwijderen. Daarop geklikt en dat punt is weer weg. Maar als je een route aan het maken of vermaken ben en het gebeurt een keer of 5 begint me dat te ergeren.

Maar in Mapsource gebeurt het me eigenlijk nooit....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Route in tomtom rider

Bericht door Frankjj01 » 01 sep 2012, 20:22

Duidelijk.
Had er inderdaad de eerste keren ook last van, maar toen ik het door had, even meer op gaan letten.
Kwestie van wennen, maar wordt wel lastiger denk ik als je meerdere systemen naast elkaar gebruikt.
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Route in tomtom rider

Bericht door Hans Vaessen » 02 sep 2012, 16:47

Klopt: het is ook maar net wat je gewend bent.

Ikzelf werk in Mapsource meestal vrij snel. Zet ook heel snel drie, vier vijf viapunten waarbij de uitkomst toch niet helemaal is wat ik wilde. De ctrl en 'Z' toets op m'n toetsenbord zijn dan ook behoorlijk versleten ;)

Wat daarnaast bij Tyre en ITN extra belangrijk is is dat je routepunten echt goed op de weg zet (vooral voor de TT van belang, anders moet je alsmaar omkeren). Dat werkt in de planner van Routeyou dan weer wat slimmer (maar vaak wel wat trager).

Voordeel van Tyre is ook dat je de ouderwetse michelinkaart als 'layer' kunt gebruiken.

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: Route in tomtom rider

Bericht door Borretje » 02 sep 2012, 17:26

@ RonalT,

Misschien een tip, voor het schuiven van de kaart in TYRE kun je ook je cursortoetsen gebruiken, werkt als een speer!!! ennuh geen spontane waypoints :D . Bij gebruik van de cursortoetsen (voor de digibeten de pijltjes op en neer, links en rechts) is het zelfs zo, dat het schuiven progressief is in snelheid van het schuiven. Eerst lekker langzaam en dan sneller, maar dit kan ook aan mijn laptop liggen natuurlijk :lol: :lol: :lol: :lol:


Cheers
Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
Korneel
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 jul 2010, 20:43

Re: Route in tomtom rider

Bericht door Korneel » 02 sep 2012, 18:37

Bedankt voor de tip ik zal het eens testen.

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: Route in tomtom rider

Bericht door Frankjj01 » 02 sep 2012, 19:44

Hans, het is mij opgevallen dat juist de nauwkeurigheid van de punten precies op de weg zetten, er niet is.
Op een redelijk uitgezoomde kaart, prik je hem op de weg die je bijna niet eens ziet en hij komt dan eigenlijk altijd precies goed te staan.
Lijkt wel of de punten gelocked worden. Net zoals MS dat ook wel doet. Helaas moet je bij Basecamp 10 keer zo secuurder werken.
Als je niet genoeg inzoomt, staan de punten rustig naast de weg. Maar dat had je in een video ook al aangehaald.
Maar je moet in elke kaart wel nauwkeurig te werk gaan, als je het een beetje serieus neemt.
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Route in tomtom rider

Bericht door Hans Vaessen » 03 sep 2012, 10:20

Frankjj01 schreef:Hans, het is mij opgevallen dat juist de nauwkeurigheid van de punten precies op de weg zetten, er niet is.
Yep: you're right. Ook Tyre plaatst ze midden op de weg. En aangezien Tyre werkt met google maps, en google maps met teleatlas, en teleatlas ook de kaart in de tomtom is zal dat meestal 1 op 1 kloppen.

Wel zie je dat bij kaartupdates vaak kleine her-calibraties van de wegen plaatsvinden. Heb je een oudere kaartset in je toestel, en wil je de route toch 100% goed hebben dan kan het verstandig zijn even punt voor punt te controleren.

Garmin werkt met Navteq - en juist tussen teleatlas en navteq zie je van die calibratieverschillen. Met als gevolg dat Tyre voor de tomtom effectief beter zal werken als voor de Garmin.

Plaats reactie