Navigatie in Polen met TT en Mio

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
peter

Navigatie in Polen met TT en Mio

Bericht door peter » 29 nov 2012, 21:17

Polen staat niet op kaart?????? Lijkt me sterk, bij mij staat hij er gewoon op. :?
Laatst gewijzigd door RonalT op 01 dec 2012, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: afgesplitst van een onderwerp in het forum CB enzo

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: intercom GL 1200

Bericht door Honda GL Castlebiker » 29 nov 2012, 22:18

peter schreef:Polen staat niet op kaart?????? Lijkt me sterk, bij mij staat hij er gewoon op. :?

Polen staat wel op de kaart ;-). Maar de wegen zijn hier allemaal vernieuwd. Daarom zou een navigatie hier weinig nut hebben. Als je de oude TomTom uit 2004 combineert met de nieuwe Mio uit 2012, dan kom je er echter wel ;-).

Kent jouw navi dat nieuwe stuk bij Venlo ook, als je naar de 61 wil via dat nieuwe stuk weg?

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6744
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: intercom GL 1200

Bericht door De Motormuis » 29 nov 2012, 22:56

Hoi Johan.

Mijn Garmin, Zumo 660, kent dat nieuwe stuk weg wel om naar de 61 te rijden.
Heb dat toevallig afgelopen keer in september nog gereden toen ik naar Duitsland
naar Senheim ben gereden.Maar ik heb dan ook een lifetime update abonnement
bij mijn navigatie.Dus krijg minimaal 4x per jaar de nieuwste kaart updates.
Dus ik heb geen Tom Tom en Mio nodig, kom er toch wel. :lol: :lol: :lol:


Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: intercom GL 1200

Bericht door RonalT » 29 nov 2012, 23:24

Johan Helmond schreef:GPS heb ik mezelf nog nooit zo in verdiept. Doe alles altijd met een simpele TomTom (en dat werkt best goed. Men zegt dat je in Polen geen navigatie kunt gebruiken, nou ik heb met een TomTom uit 2004 en een Mio uit 2012 erbij hier gister alles binnen door zitten crossen, gaat goed).
Een simpele Tomtom? Waarom is het een simpele TT? Ik denk dat elk navigatiesysteem in de basis even simpel is. Je wilt ergens naar toe. Je geeft dus een adres op en het ding berekent de route er naar toe. Gaat daarna aanwijzingen geven.

Het grote verschil in moeilijk of gemakkelijk zit hem meer in meer mogelijkheden om routes te maken en in te stellen.
en dat is het nadeel van sommige Garmin Toestellen. Ik zeg duidelijk 'sommigen'.
Want de meeste Nuvi's van Garmin zijn weer net zo 'simpel' te bedienen als een TomTom.

Wat ook een misvating is, dat een oud apparaat of oude kaart niet te gebruiken zou zijn. Maar t.o.v. de ouderwetse papieren kaart is het voordeel van GPS dat je uiteindelijk toch op de plaats aan waar je naar toe wilde uit kom. Soms met een omweg omdat er een nieuwe weg ligt die een ouder toestel niet kent. Maar ook een nieuw toestel of een nieuwe kaartversie kent ook niet alle nieuwe wegen, want zo'n nieuwe kaart is toch al gauw een jaar oud.
Johan Helmond schreef:Heb dat hier ook wel eens gelezen over routes downloaden enzo. Met die simpele Mio van 129 euro kun je je gereden route dacht ik wel op de pc zetten.
[/quote][/quote]

Ik ben benieuwd. Want weinig fabrikanten voegen dit aan apparaten toe omdat er weinig gebruik van gemaakt wordt. Nu weet ik dat MIO een desktop applicatie beschikt, ik heb het nog nooit gezien, want dat programma moet je kopen. Da's dan weer jammer, zo kan je geen kennis maken met dit stuk gereedschap.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: intercom GL 1200

Bericht door RonalT » 29 nov 2012, 23:30

De Motormuis schreef:Maar ik heb dan ook een lifetime update abonnement
bij mijn navigatie.Dus krijg minimaal 4x per jaar de nieuwste kaart updates.
Dus ik heb geen Tom Tom en Mio nodig, kom er toch wel. :lol: :lol: :lol:
Maximaal 4 per jaar.... Wil. Maar inderdaad zo kom je met 1 toestel waar je maar naar toe wil. Gratis OSM-Kaarten van de hele wereld beschikbaar.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6744
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: intercom GL 1200

Bericht door De Motormuis » 29 nov 2012, 23:36

Hoi RonalT.

Ik bedoel met minimaal 4x zo wie zo die kaartupdates, maar er zitten
ook software updates bij.Dus dan zijn het er meer als 4 per jaar.
Maar net hoe je het bekijkt.
En wat bedoel je met gratis OSM kaarten van de hele wereld beschikbaar ???


Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: intercom GL 1200

Bericht door RonalT » 30 nov 2012, 00:26

Garmin schreef:Ga naar my.garmin.com om de laatste kaart-updates te downloaden (tot vier keer per jaar)
Je heb betaald voor de kaartupdates. Dat je er Software-update bij krijg is meegenomen. Maar die krijgt iedereen die een toestel heeft en geregistreerd heeft via my.garmin.com

Maar Garmin garandeert 'tot vier keer per jaar' een kaartupdate. Het kunnen er altijd minder zijn. En ik denk eerlijk gezegd dat we dit jaar maar 3 updates (2013.1 t/m 2013.3) krijgen.
OpenStreetmap, kortweg OSM, is een project met als doel om vrij beschikbare en vrij bewerkbare landkaarten te maken. Sinds 5 jaar wordt wereldwijd informatie over straten, rivieren, grenzen, kroegen en gebieden verzameld en opgeslagen in een vrij toegankelijke database. Op basis van deze informatie worden toepassingen gebouwd, zoals kaartmateriaal en routeplanners. Iedereen kan er aan meewerken, het invoeren en aanpassen van de informatie steunt volledig op vrijwilligers.

Vrij beschikbaar en vrij bewerkbaar betekent dat iedereen de geografische informatie mag gebruiken op voorwaarde dat de bron word genoemd en aanpassingen onder dezelfde voorwaarden beschikbaar worden gesteld.
Via http://garmin.openstreetmap.nl kan je kaarten downloaden voor een Garmin toestel. Als je een land uit kies kan je direct downloaden. Je kan ook een keuze maken uit de beschikbare tiles en dan moet je een aantal uren wachten totdat de server de tiles tot een kaart bewerkt heeft.
Is een mooi systeem en de kaarten zien er heel goed uit. En HEEL UP-TO-DATE. Hier is RijksWaterStaat de A4 tussen Bergen op Zoom en Dinteloord aan het aanleggen. Als er een nieuw stuk weg is opengesteld heb je kans dat het een of twee WEKEN later beschikbaar is voor je navigatiesysteem. De routing-kwaliteit loopt nog wel achter op Garmin of Tomtom.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: intercom GL 1200

Bericht door Honda GL Castlebiker » 30 nov 2012, 06:06

De Motormuis schreef:Hoi Johan.

Mijn Garmin, Zumo 660, kent dat nieuwe stuk weg wel om naar de 61 te rijden.
Heb dat toevallig afgelopen keer in september nog gereden toen ik naar Duitsland
naar Senheim ben gereden.Maar ik heb dan ook een lifetime update abonnement
bij mijn navigatie.Dus krijg minimaal 4x per jaar de nieuwste kaart updates.
Dus ik heb geen Tom Tom en Mio nodig, kom er toch wel. :lol: :lol: :lol:


Groeten,

Wil
De Motormuis.
Ik heb dat nog niet uitgeprobeerd Wil, omdat ik daar zelden kom, maar laatste keer dat ik er kwam zag ik dat het veranderd is. Ik had eerst TomTom, maar de verkoper bij de electrozaak zei dat ik beter die Mio voor 129 euro kon pakken, krijg je ook gratis kaart-updates, terwijl je er bij TomTom voor moet betalen, voor die updates. De nieuwe rondweg bij Eindhoven kent hij ook al in ieder geval, die is er toch ook al niet zo heel erg lang? (Alhoewel)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: intercom GL 1200

Bericht door Honda GL Castlebiker » 30 nov 2012, 06:14

RonalT schreef:
Johan Helmond schreef:GPS heb ik mezelf nog nooit zo in verdiept. Doe alles altijd met een simpele TomTom (en dat werkt best goed. Men zegt dat je in Polen geen navigatie kunt gebruiken, nou ik heb met een TomTom uit 2004 en een Mio uit 2012 erbij hier gister alles binnen door zitten crossen, gaat goed).
Een simpele Tomtom? Waarom is het een simpele TT? Ik denk dat elk navigatiesysteem in de basis even simpel is. Je wilt ergens naar toe. Je geeft dus een adres op en het ding berekent de route er naar toe. Gaat daarna aanwijzingen geven.

Het grote verschil in moeilijk of gemakkelijk zit hem meer in meer mogelijkheden om routes te maken en in te stellen.
en dat is het nadeel van sommige Garmin Toestellen. Ik zeg duidelijk 'sommigen'.
Want de meeste Nuvi's van Garmin zijn weer net zo 'simpel' te bedienen als een TomTom.

Wat ook een misvating is, dat een oud apparaat of oude kaart niet te gebruiken zou zijn. Maar t.o.v. de ouderwetse papieren kaart is het voordeel van GPS dat je uiteindelijk toch op de plaats aan waar je naar toe wilde uit kom. Soms met een omweg omdat er een nieuwe weg ligt die een ouder toestel niet kent. Maar ook een nieuw toestel of een nieuwe kaartversie kent ook niet alle nieuwe wegen, want zo'n nieuwe kaart is toch al gauw een jaar oud.
Johan Helmond schreef:Heb dat hier ook wel eens gelezen over routes downloaden enzo. Met die simpele Mio van 129 euro kun je je gereden route dacht ik wel op de pc zetten. [/quote
Ik ben benieuwd. Want weinig fabrikanten voegen dit aan apparaten toe omdat er weinig gebruik van gemaakt wordt. Nu weet ik dat MIO een desktop applicatie beschikt, ik heb het nog nooit gezien, want dat programma moet je kopen. Da's dan weer jammer, zo kan je geen kennis maken met dit stuk gereedschap.
Bedoelde het niet negatief over TomTom :-). Maar bedoelde dat het een nogal simpele uitvoering is. Een Go700. Uit 2005. En dat dingetje heeft het altijd goed gedaan (en doet het nog steeds goed). Bedieningsgemak is goed, en zitten toch best veel dingen op waarop je kan zoeken. Maar kostte toen ook iets van 700 euro. Daarvoor had ik van die inbouw navigaties, die zaten in de radio (onder andere Becker en Pioneer). Die waren ook best goed, alleen kon je geen kaart zien. Heb in 2006 nog een Pioneer radio gehad daar kwam een heel scherm uit, kon je ook mp-3 op af spelen. Was ook wel fijn. Alleen de mogelijkheden die dat ding had waren toch beperkter dan wat die oude TomTom heeft.

En inderdaad, hij brengt je er altijd, ook al zijn de wegen veranderd. Vaak een kwestie van beetje logisch nadenken, en toch op de borden letten. Dan komt dat wel goed.

Met die Mio ben ik nog niet helemaal uit. Sommige dingen zijn op TomTom handiger. Anders is dat hij ook filemeldingen weet te zeggen (gratis), en dat je op trefwoord kan zoeken (vorige week bij Parijs probeerde ik dat voor het eerst. typte ik Veghel in, en begon hij op afstand te zoeken. Dichtsbijzijnde was een fietsenzaak dacht ik die Van Veghel heette. Kan een makkelijke functie zijn!). Met die route online zetten moet ik nog eens uitzoeken. Heb daar nooit naar gekeken verder omdat het me niet zo interesseerde. Maar heb wel gezien dat het apparaatje de route opslaat. En inderdaad heb je op de pc een programma wat je ook nodig hebt voor de gratis kaartupdates. Dus het zou zomaar kunnen. En dat voor 129 euro :-). (desalniettemin zou ik waarschijnlijk een volgende keer toch weer een TomTom pakken).

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: intercom GL 1200

Bericht door RonalT » 30 nov 2012, 10:24

Johan Helmond schreef:(desalniettemin zou ik waarschijnlijk een volgende keer toch weer een TomTom pakken)
Waarom? Zoals ik het lees heeft de Mio volgens jou best veel voordelen. De kostprijs (inclusief gratis kaart-updates) is laag. Zijn er dan nog zulke voordelen bij TT te vinden? Of is de bekendheid van/met het merk het belangrijkste....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

intercom GL 1200

Bericht door Honda GL Castlebiker » 30 nov 2012, 14:44

RonalT schreef:
Johan Helmond schreef:(desalniettemin zou ik waarschijnlijk een volgende keer toch weer een TomTom pakken)
Waarom? Zoals ik het lees heeft de Mio volgens jou best veel voordelen. De kostprijs (inclusief gratis kaart-updates) is laag. Zijn er dan nog zulke voordelen bij TT te vinden? Of is de bekendheid van/met het merk het belangrijkste....
Bij route-opties kun je aanvinken: herkenningspuntbegeleiding (staan aan), kilometerregistratie (staat uit) en reis vastleggen (staat uit). Denk dat als je die aan zet je de route daarna kan downloaden op de pc. Of hij af te lezen is voor mensen die geen Mio hebben, of als bestand door te sturen is, dat weet ik niet. Heb ik geen verstand van hoe dat werkt.

De redenen waarom ik toch weer voor TomTom zou gaan:
1.Bij TomTom kun je navigeren naar een plaats op de kaart. Dus als jij weet waar je moet zijn, maar niet weet hoe de straat of dorp heet, kun je er toch naartoe (ik heb dat ooit gehad in Chateauroux. Moest daar laden maar TomTom kon het niet. Vragen en vragen, en ben er zo gekomen. Maar toen ik in de straat reed waar ik moest laden, kon de TomTom hem wel. Moest er tijd later nog eens zijn, en heb toen via navigeer naar een plaats op de kaart dit adres weer weten te vinden). Je kan wel navigeren bij Mio naar: trefwoord, adres, stad/gebied, coordinaten, postcode, kruispunt, nuttige plaatsen en recente locaties. Maar dat naar een plaats op de kaart die je zelf aan wijst niet.

2.De TomTom kan ik nuttige plaatsen op de route aanvinken, en als die dan binnen en zelf in te stellen afstand op je route komen, dan geeft hij een seintje. Ik heb bijvoorbeeld "tankstation op de route op 10 km" aan staan. Ik had net 4:08 uur gereden (en binnen 4:30 uur moeten we stoppen van de wet), en kreeg op 4:06 uur seintje dat ik nog 10 km moest naar tankstation. Dat haalde ik dus. Je kan er mooi op plannen op een goeie parking. Ook heb ik altijd de afstand tot de grens op de route aan staan. Ik wilde persee net Polen uit komen, dat ik weet hoeveel km het tot de grens is. Deze functies kan ik bij Mio ook niet vinden. Wel "ontdek locatie", maar niet zoals TomTom hem heeft.

3.Bij TomTom zoom je makkelijk uit. Op het scherm waar de route op staat heb je rechts een "-" waar je mee uit kan zoomen. (ook makkelijk voor navigeer naar plaats op de kaart). Bij Mio moet je eerst het scherm aantikken, dan op een ander scherm aantikken "in en uit zoomen", daarna kun je dan in en uit zoomen. Maar hij zoomt dan uit op de route zoals die "voor je ligt". Terwijl TomTom uitzoomt met de kaart "naar het noorden". Met de kaart naar het noorden heb ik voor mezelf wel een idee hoe ik zou moeten rijden. Maar in de stand "zoals het nu voor je ligt", of "de richting die je rijd", dat is misschien beter omschreven, vind ik het niet duidelijk.

4.Water is blauw. Bossen is groen. Stedelijk gebied roodachtig, wegen wit. En, voor mij belangrijk, industrieterrein grijs. Zo is het op de TomTom. Ik moet via "navigeer naar plaats op kaart" kunnen zoeken naar een industrieterrein, dat ik weet dat ik daar kan overnachten als mijn rijtijd op is. Op de Mio zijn deze kleuren anders. Je kan bij Mio wel kiezen tussen verschillende kaartschema's (Dubai, Genève, Malmö, Napier, Seattle, Venezia en Zaragoza), maar bij geen van alle ben ik dat industrieterrein als grijs tegen gekomen. Hij geeft geen verschil tussen woongebied en industrieterrein. En in een woongebied mag/kan ik met de vrachtauto niet overnachten. Zal deze functie morgen op een industrieterrein nog eens uittesten om het zeker te weten.

Dat zijn voor mij de belangrijkste punten om toch voor de TomTom te kiezen.

Verder heeft de Mio toch wel een paar aardige snufjes, zoals:

-een trip meter met afstand, gemiddelde snelheid, maximale snelheid, gereisde tijd en tijd in stilstand. Maar als ik er nu op kijk kan ik daar eigenlijk geen wijs uit. De info die hij geeft kan ik niets mee, oftewel is onwaar)
-makkelijk een punt vastleggen waar je op dat moment bent om later in favorieten toe te voegen door 2x op scherm drukken en dan heb je een knop "vastleggen".
-en een functie dat je precies weet waar je bent (postcode en X en Y coördinaten). Dat kan best makkelijk zijn. Soms sta je met bijvoorbeeld pech of op iemand te wachten, belt die je op: waar sta je ergens? En dat zou je nu tot op de meter precies kunnen zeggen.
-en hij heeft voldoende landen erop staan. 43 dacht ik (inclusief minilandjes als Andorra en Monaco dan).
-en ook nog een "groot" scherm, voor de prijs waar TomTom een klein schermpje heeft.

Voor de prijs is het een super apparaatje die Mio. Nooit geen spijt van gehad dat ik hem heb gekocht.

Ik heb nu die rit vastleggen en kilometerregistratie op aan staan. Zal morgen wel op PC aansluiten en kijken wat hij dan zegt/doet.

Plaats reactie