zumo 550

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
zijspanman
Berichten: 235
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42
Locatie: Kapelle

zumo 550

Bericht door zijspanman » 19 nov 2012, 18:45

Mijn zumo is vol denk ik de route's willen niet meer er op hoe krijg ik weer meer ruimte op de harde schijf van de zumo 550.
Als ik kijk heb ik nog maar een paar mb overen dat is te weinig zegt die steeds.
Kan ik er oude kaarten afhalen?
Of is er een andere manier om die gampbmap en zo voort kleiner te krijgen en mag dat zomaar???
Ik heb alle routes er af gehaald ook de muziek en de foto's zijn weg de al de vreemde talen wegdaan.

Waar kan ik de flitspalen updaten??

Er is altijd netjes een update gedaan maar nu is de zumo vol denk ik maar met wat??

Gr Adri

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: zumo 550

Bericht door Hans Vaessen » 19 nov 2012, 19:21

Hmmm... Het probleem is dat je er geen routes meer op krijgt begrijp ik.

Waar baseer je dat op? In de zin van: welke melding krijg je? En krijg je die van de PC of van het toestel?

Je zegt dat je de routes uit het toestel verwijderd hebt: hoe?

Probeer anders wat er gebeurt als je:
a. een SD kaartje in het toestel plaatst; daarin een map \garmin\gpx en daarin de routes als .gpx file opslaan; vervolgens in de zumo importeren
b. een hardreset van de zumo uit te voeren (scherm rechtsonder ingedrukt houden terwijl je inschakelt. "alles gebruikersgegevens wissen?" => 'ja'

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: zumo 550

Bericht door RonalT » 19 nov 2012, 19:42

zijspanman schreef:Kan ik er oude kaarten afhalen?
Of is er een andere manier om die gampbmap en zo voort kleiner te krijgen en mag dat zomaar???
Da´s geen goed idee ..... op je navigatiesysteem staat namelijk maar twee kaarten. De map GMAPBMAP van 6 MiB en de GMAPPROM van 1,8 Gib.
De Gmapbamp verkleinen heeft weinig zin lijkt me, die is maar 0,3 % van de andere kaart.
Wat je aan zaken zou kunnen wissen zijn vreemde talen en stemmen die daar bij horen, voertuigsymbolen die je niet gebruik en zo nog wat dingen.

Wat je kan doen is het programma JDM van JaVaWa downloaden. Hiermee kan je een soort afdruk maken van alles wat er in de ZUMO en eventuele SD/card zit aan kaarten, stemmen, talen en nog veel meer.
Via extra en rapportage kan je een soort images opslaan en als je de link, die je dan krijg, hier in een bericht zet kunnen wij kijken wat er allemaal op de ZUMO staat. Dan is er een beter advies te geven. Nu zijn het maar wat meppen in de ruimte.....

Kijk eventueel hier, dan kan je zien wat er in mijn ZUMO staat.

http://jdm.javawa.nl/3Prb
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

zijspanman
Berichten: 235
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42
Locatie: Kapelle

Re: zumo 550

Bericht door zijspanman » 19 nov 2012, 20:33

Het gaat niet over mijn zumo maar die van een kennis ik zal dat ding ophalen en dan hier zo'n link posten voor hem hij kan dat niet meer helaas hij is afhankelijk van de garmin om de weg te zoeken hij heeft een hersenbeschadiging opgelopen bij een hersenbloeding een paar jaar terug.
Ikzelf ben ook niet zo handig er mee ik zal ook eens een link posten van mijn garmin die is ok aan het vollopen.
de garmin waar ik obver ben begonnen maakt niet eens meer een route aan die kan er niet op gewoon zelf laten zoeken van a naar b en dan is er al geen ruimte voldoende om die te maken.

Met mijn garmin gaat dat wel dan dus zal die wel goed werken en al de update's zijn altijd gedaan bij allebei!

Gr adri

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: zumo 550

Bericht door Hans Vaessen » 19 nov 2012, 20:42

zijspanman schreef: de garmin waar ik obver ben begonnen maakt niet eens meer een route aan die kan er niet op gewoon zelf laten zoeken van a naar b en dan is er al geen ruimte voldoende om die te maken.
Vaak is er dan iets anders aan de hand dan sec. het geheugen van het toestel. Als er niets opstaat dat bewaard moet bijven zou ik sowieso de hardreset proberen.

Probeer, in algemene zin wel zo feitelijk mogelijk te zijn. 'hij is aan het vollopen' is iets waar we meestal niet zoveel mee kunnen. Het advies van RonalT volgen kan dan zeker relevante info opleveren!

zijspanman
Berichten: 235
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42
Locatie: Kapelle

Re: zumo 550

Bericht door zijspanman » 19 nov 2012, 21:11

De hard reset is dat de batterij er af halen ??

De garmin werkt gewoon goed maar er is geen ruimte voor route's
Van het weekend gingen we van Brussel naar Luik en een beetje verder met beide garmins die van mij deed de route(snelste tijd) gewoon normaal aanmaken de andere moest in 2 stukken op dezelfde route.
Beide garmins hebben dezelfde update zijn even oud.

Ik heb zoveel mogelijk er af gedaan de vreemde talen de foto's de poi's (nu zijn de flitspalen ook weg) en het gaat al een beetje beter.

Ook zag ik een mapje in de garmin waar ik een andere cursor kon kiezen motor of vrachtwagen of??
Hoe krijg ik de garmin zover dat hij een motor aangeeft?? en de rest kan er af van mij.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: zumo 550

Bericht door RonalT » 19 nov 2012, 21:44

AUB niet van alles door elkaar. Laten we ons eerst concentreren op het niet goed routes maken van de ZUMO.
Andere dingen gaan we later wel beantwoorden.

Harde Reset.....
  • Toestel staat uit,
  • je druk met je duim op de rechter onder hoek van het scherm,
  • je blijf daar drukken tot ik schrijf dat het niet meer hoeft,
  • je zet het toestel aan en wacht,
  • op enig moment krijg je de vraag of alle gebruikersgegevens gewist mogen worden,
  • nu mag je het scherm loslaten,
  • antwoord met JA,
  • het toestel wordt gereset,
  • er worden wat gegevens als waypoints enzo gewist, ook zijn wat dingen vergeten en daarom
  • leg je het toestel zo weg dat het goed zicht op de open lucht heeft en wacht tot hij weer weet waar hij is en de tijd weer bij staat.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: zumo 550

Bericht door Hans Vaessen » 20 nov 2012, 10:00

RonalT schreef:Laten we ons eerst concentreren op het niet goed routes maken van de ZUMO.
Mee eens. En daarbij bovendien het advies er niet op voorhand van uit te gaan dat de oorzaak in de 'schijfruimte' van het toestel zit; ik vermoed nl. dat dat niet de oorzaak is.

Wat ook goed zou kunnen is dat de oorzaak in de 'te vermijden' instellingen zit: als je daar zowel 'snelwegen' als 'autobahns' aangevinkt hebt zal het toestel bij langere routes ook in de problemen komen. Als je een hard-reset doet zal ook deze instelling weer teruggezet worden naar de standaardinstelling en kàn dat oplossing van het probleem zijn.

zijspanman
Berichten: 235
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42
Locatie: Kapelle

Re: zumo 550

Bericht door zijspanman » 20 nov 2012, 19:16

RonalT schreef:Wat je kan doen is het programma JDM van JaVaWa downloaden. Hiermee kan je een soort afdruk maken van alles wat er in de ZUMO en eventuele SD/card zit aan kaarten, stemmen, talen en nog veel meer.

Dat jdm waar vind ik dat?

Dan kan ik als ik in Brussel ben dat uitvoeren en daar in een link posten.
De hard reset kan ik daar ook doen dan.
Kan ook wel een link proberen te maken met m'n eigen zumo dan weet ik hoe dat gaat ik ben een leek op dat gebied.
Jullie zijn verder en weten er ook meer van denk ik.
Laatst gewijzigd door RonalT op 20 nov 2012, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodig deel van de quotes gewist

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: zumo 550

Bericht door RonalT » 20 nov 2012, 19:28

JaVaWa is een internetter die een aantal handige hulpprogramma's heeft geschreven.
Je kan ze downloaden op zijn website....

Dit is de link naar JDM
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

zijspanman
Berichten: 235
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42
Locatie: Kapelle

Re: zumo 550

Bericht door zijspanman » 20 nov 2012, 21:11

De link heeft gewerkt en de software is op de pc gezet.

De link met de zumo gegevens staat er nu bij het is die van mij zelf http://jdm.javawa.nl/DSAz" onclick="window.open(this.href);return false;
Zou er aan mijn zumo ook nog wat te verbeteren zijn??
Ik zal de kennis vragen eens te proberen een link te maken van zijn zumo wie weet gaat die dat lukken????
Anders wachten tot ik daar weer kom in December.
gr Adri

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: zumo 550

Bericht door RonalT » 20 nov 2012, 22:53

Ziet er goed uit. Je heb 268 Mib vrij, bij mij is dat maar 95 Mib.

Er zijn 21 GPX-bestanden aanwezig, waarschijnlijk allemaal bestanden waarin de tracks opgeslagen worden. 1 met de actuele tracks in /garmin/GPX/en er zijn waarschijnlijk 20 GPX bestanden in de map /garmin/GPX/Archive/ waarin oudere Tracks staan. Deze kan je wissen, maar ze worden weer opnieuw aangemaakt als er tracks opgeslagen moeten worden. Van deze bestanden zijn er maximaal 20 aanwezig. Daarna wordt de oudeste gewist.

Maar 1 stem aanwezig.

En als laatste zie ik een afbeeldingsbestand van 58 Kib. Ook niets bijzonders..

Zo op het eerste gezicht zeg ik "het systeem ziet er goed uit ziet". Geen vreemde dingen te zien.

Ik kan ook nog zeggen 'eerst een harde reset proberen'. Dat lijkt me de belangrijkste actie. Zelf voer ik deze vrijwel elk jaar een keer uit. Bij voorkeur in januari of februari....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

zijspanman
Berichten: 235
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42
Locatie: Kapelle

Re: zumo 550

Bericht door zijspanman » 21 nov 2012, 18:13

Ben er blij mee dat mijn garmin er goed uitziet van binnen ik heb er geen verstand van .

Ik ga eens kijken of de belgse kennis het zelf kan doen het was eenvoudig te doen zo'n link maken maar of dat daar gaat lukken??

tot zover dank aan de helpers.

gr Adri

zijspanman
Berichten: 235
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42
Locatie: Kapelle

Re: zumo 550

Bericht door zijspanman » 24 nov 2012, 11:39

Het gaat niet lukken daar in Brussel dus wachten we af tot ik een keer daar kom zal van het jaar nog wel eens zijn.
De garmin werkt wel okay op kleine stukjes maar hij druft niet op weg met de javala software en zo.
Adri

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: zumo 550

Bericht door RonalT » 24 nov 2012, 17:02

zijspanman schreef:ik heb er geen verstand van
Wij ook niet hoor, maak je maar geen illusies... Maar ik lees veel en kan redelijk veel onthouden. Verder probeer ik altijd om navigatiesystemen te bekijken en te bedienen. Indien mogelijk leen ik zo'n ding af en toe van iemand.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie