Route laden

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederick Lieverdje
Berichten: 338
Lid geworden op: 01 mei 2009, 21:48
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Drachten

Route laden

Bericht door Frederick Lieverdje » 01 sep 2012, 12:42

Begin dit jaar heb ik via mp een Garmin streetpilot 2610 gekocht.
Daarvoor navigeerde ik altijd met een Garmin Etrex C maar mijn ogen worden minder en het scherm is klein.
De 2610 bevalt verder prima en weet overal goed de weg, soms staat een rotonde niet op de kaart of is er een nieuw stuk weg maar dat geeft verder geen problemen.
De routes die RonalT klaarzet kan ik probleemloos laden en volgen.
Maar.... Als ik een tocht wil laden op een startpunt (bv motorelfstedentocht) moet ik de softwareversie opgeven.
Volgens de 2610 werk hij op softwareversie 4.80
Volgens degene die de route moet laden is dat geen goede informatie want hij moet weten of het OT of NT betreft?
Oude of nieuwe testament denk ik :D
Ik krijg daar dus geen route en moet maar achter de rest aanrijden :evil:
Waar gaat dit nou fout?
De route bestaat toch uit punten die ook in mijn kaart is in te lezen?

Groet, Freerk
GL 1500 Commodore Bleu

Na elke bocht een nieuwe horizon

Als je tot de nek in de shit zit, moet je de kop niet laten hangen.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Route laden

Bericht door RonalT » 01 sep 2012, 17:02

Graag even duidelijk zijn war je dan die elfstedentocht wil laden. naam Website / motorclub.
En de software versie zal ook wel een spraakverwarring zijn. Waarschijnlijk wordt de kaartversie bedoeld.

Maar met een 2610 kan je gewoon aangeven dat het om een OT (old technic) gaat.

Geef eens wat meer info, want dit is niet voldoende.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Frederick Lieverdje
Berichten: 338
Lid geworden op: 01 mei 2009, 21:48
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Drachten

Re: Route laden

Bericht door Frederick Lieverdje » 01 sep 2012, 18:03

RonalT,

Ik neem als voorbeeld de elfstedenmotortocht van de Frieschemotorclub op 2de pinksterdag.
Daar gaat het al een paar keer fout.
Bij de start hebben ze een hoek waar de route geladen kan worden.
Misschien bedoelen ze de kaartversie, dat kan zo maar :mrgreen:
Volgens de "lader" kunnen ze niets met de oude techniek OT en dus alleen met de NT.
Zit er verschil in? Waarom zouden zij geen route kunnen laden als het via een site wel kan?

Groet, Freerk
GL 1500 Commodore Bleu

Na elke bocht een nieuwe horizon

Als je tot de nek in de shit zit, moet je de kop niet laten hangen.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Route laden

Bericht door RonalT » 01 sep 2012, 19:17

Het verschil tussen de OT en de NT is dat de NT-kaarten gecomprimeerd worden opgeslagen.
Het verschil is zo klein dat ik de NT-kaart weer tot een OT-kaart kan omvormen. Dit doe ik omdat ik een favourite Mapsource-versie heb die ook niet overweg kan met NT-kaarten.

En dat die lui van die motorklub zeggen dat ze de route niet in navigatiesysteem kunnen (of willen) laden heeft te maken met de veelheid aan kaart-versies.
Zoals je vast wel eens gelezen heb moet je een route downloaden, dupliceren, controleren, aanpassen en opslaan op je navigatiesysteem. Dit aanpassen is nodig zodat je route gelijk is aan het kaartmateriaal in je navigatiesysteem. Het probleem is namelijk dat de route naast de weg kan komt te liggen als de versie van de kaart waarmee de route gemaakt is en de kaart in het toestel. Eens kijken of ik een voorbeeld kan vinden.....

De route (paarse lijn) op deze foto zijn van kaart-versie 9 (da's een OT kaart) en de wegen zijn van de huidige kaartversie.

Op de foto zie je de kruising van de N641 en de N268. In westelijke richting zie je dat de huidige weg slinger terwijl de route een veel rechtere lijn volgt. In zuidelijke richting zie je een heel ander verschil.
In zuidelijke richting lagen er toen nog gescheiden rijbanen met 2 maal twee rijstroken.. Nu is de rijbaan waar de route over liep weggehaald en rijd het verkeer over de overgebleven rijbaan, een strook in zuidelijke en een strook in noordelijke richting. Een eindje van de rotonde splitst het weer in een dubbele stuk met elk één rijstrook.
Afbeelding.

Als je zoiets tegenkom met je oude versie kaart en de nieuwe route praat het systeem waarschijnlijk niet meer tegen je.

Maar als de motorclub de route een beetje fool-proof heeft gemaakt kan je hem zelfs op je navigatiesysteem herberekenen en is er niets aan de hand dan lopen de routes netjes over de wegen.
Maar eigenlijk moeten we dit onkunde van de routemakers noemen.

Als je wil kan ik wel eens een route maken in de oude en nieuwe technic kaarten en die naar je toe sturen. Kan je zelf zien wat het verschil is.
Want als je een route laad zonder herberekenen kan je de afwijkingen gewoon zien door naar een vrij kleine schaal in te zoomen (30 - 70 mtr)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Frederick Lieverdje
Berichten: 338
Lid geworden op: 01 mei 2009, 21:48
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Drachten

Re: Route laden

Bericht door Frederick Lieverdje » 01 sep 2012, 19:44

Dank je, dat is duidelijk.
Ik heb geen problemen met de routes die ik van het forum haal.
Ik denk wel dat de 2610 op herberekenen staat ingesteld.
Het apparaatje werkt prima voor het geld dat ik er voor heb betaald.
Groet, Freerk
GL 1500 Commodore Bleu

Na elke bocht een nieuwe horizon

Als je tot de nek in de shit zit, moet je de kop niet laten hangen.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Route laden

Bericht door Hans Vaessen » 02 sep 2012, 16:43

Frederick Lieverdje schreef: Ik denk wel dat de 2610 op herberekenen staat ingesteld.
Het automatisch herberekenen aan/uit slaat louter op het gedrag van het toestel als je tijdens het rijden afwijkt van de route.

In dit geval gaat het erom dat het toestel een route aangeboden krijgt die in het gros van de gevallen is gemaakt in een andere versie kaartmateriaal (nieuwer + NT ipv OT).

Het toestel zal dan altijd vragen om de route te herberekenen. Vriendelijke vraag, maar nutteloos. Want als je dan 'nee' zegt krijg je rechte lijnen van punt naar punt en dat wordt dat een héél avontuurlijke rit.. Zeker met een wing.

Maar aangezien kaarten en routeringsinstellingen kunnen verschillen zul je bij 'ja' zeggen bijna altijd te maken krijgen met verschillen in de route en dat kàn knap irritant zijn. Wil je dat maximaal voorkomen dan moet je de route tevoren herberekenen. Op mijn DVD ga ik daar uitgebreid op in, maar ook mijn eerdere uitleg op ...

youtu.be/-mq-4fJ95CA
... kan handig zijn.

Laad je dan de in mapsource herberekende route naar je toestel dan laat 't toestel 'm verder intact.

Het wordt pas ècht lastig als de route over een weg gaat die jouw, oudere, kaart niet meer kent c.q. verlegd is. Kwestie van onderweg gezond verstand blijven gebruiken..

Plaats reactie