mapsource naar basecamp

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

mapsource naar basecamp

Bericht door highlander » 30 aug 2012, 18:55

De dochter heeft een bedrijfswagen zonder gps, dus om mijne 278 niet te veel te moeten afgeven, snel een nuvi gekocht.
Maar dat is met basecamp ipv mapsource.
Dankzij de filmpjes van Hans wat aan het uittesten geweest, maar vind mapsource toch stukken eenvoudiger, waarschijnlijk omdat ik mapsource al jaren gewoon ben.
Kan ik een aangemaakte route in mapsource verzenden naar de nuvi, werkt dat? of moet deze herberekent worden in basecamp?

Gebruikersavatar
Red Eagle
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 aug 2007, 00:37
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Drachten

Re: mapsource naar basecamp

Bericht door Red Eagle » 30 aug 2012, 19:08

Nee, hoeft niet via Base Camp.

Wanneer je map source gewend bent is dit inderdaad erg aantrekkelijk om dit maar te blijven gebruiken.
Maar Base Camp heeft echt wel voordelen! Mee spelen en dan oordelen is het beste.
Be happy, Be Winged !!

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: mapsource naar basecamp

Bericht door RonalT » 30 aug 2012, 23:22

Snel een Nuvi gekocht..... volgens mij een beetje te snel, want je schrijf niet eens welke Nuvi er gekocht is.
Één Nuvi bestaat namelijk niet, er is een hele grote familie Nuvi's met diverse verschillende eigenschappen.

Ik weet niet of het voor alle Nuvi's geld, maar een aantal Nuvi staat ingesteld volgens het MTP protocol. Dit heeft te maken met de manier van communiceren met de computer.
Je merk het snel genoeg, als je Nuvi volgens dat MTP-protocol praat met de computer zal je met Mapsource geen routes naar de Nuvi kunnen verzenden, Mapsource herkent het toestel niet. Als je in Mapsource 'opslaan als' aanklik zal je de Nuvi niet zien.

Er zijn twee oplossingen, Basecamp of de Nuvi instellen dat hij via het Mass Storage protocol ga communiceren.
  • Als de Nuvi dit laatste kan moet je naar het audioscherm gaan door de button Volume in te drukken.
  • Als je de volume-schuifbalk zie kan je een seconde of 6 op de rechtse bovenste hoek van het scherm drukken.
  • Dan zie je wat koeterwaals verschijnen.
  • Ga naar beneden tot je MTP Settings zie staan.
  • Als je daar op druk verschijnt er een nieuw lijstje
    • MTP Auto Detect en
    • Mass Storage en
    • Mass Storage Singel Session
  • Als je het toestel gewoon wil omschakelen om hem altijd met Mapsource te benaderen kies je voor Mass Storage.
  • Als je eenmalig een route er in wil zetten kies je voor de Single Session.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: mapsource naar basecamp

Bericht door Hans Vaessen » 31 aug 2012, 11:41

oei oei... bijkomend probleem kan zijn dat de meeste nuvi's helemaal niet met routes overweg kunnen... Weet niet uit m'n hoofd welke modellen wel en niet, maar zou dat even als eerste onderzoeken...

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: mapsource naar basecamp

Bericht door highlander » 31 aug 2012, 15:03

Misschien wat snel geweest, maar wel aan dealer gevraagd of ik routes kon doorsturen.
Het is een nuvi 2595 LMT
In Basecamp een paar routes gemaakt en doorgestuurd, en dat werkt.
Ze is nu weg met het toestel, maar dit weekend test ik uit wat Ronalt zegt.
Hans oei oei je doet me schrik krijgen is het geen goed toestel? je mag eerlijk antwoorden.
Bedankt voor jullie snelle reactie.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: mapsource naar basecamp

Bericht door RonalT » 31 aug 2012, 15:39

Je heb geluk. De Nuvi die wij hebben is ook een 2595LMT.
Deze kan met "routes" over weg. Ik zet routes tussen aanhalingstekens omdat hij net als een Tomtom de route tussen de routepunten, afhankelijk van de instellingen, steeds opnieuw berekend.
Een hele leuke route gaan maken heeft dus niet zo veel zin, simpel de routepunten (adressen) invoeren en laten berekenen.

In simpele woorden gezegd het apparaat is de ideale partner van een taxichauffeur. Mijn vrouw zet de adressen er in waar ze mensen moet ophalen of brengen en het apparaat berekent keurig hoe ze het snelste of het kortste kan rijden.
Ook voor een koeriersdienst werkt het perfect. De adressen waar de pakjes afgeleverd moeten worden in het apparaat. De route invoeren en laten berekenen, starten maar en rijden. Het apparaat zegt waar je moet stoppen om iets af te leveren.

Maar zoals ik in een eerder bericht schreef, om met Mapsource te werken moet je overschakelen naar de Mass Storage mode.
Of je kan Basecamp gaan gebruiken......
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: mapsource naar basecamp

Bericht door highlander » 01 sep 2012, 09:56

Thankx RonalT
Het is zeker niet de bedoeling om vele routes te maken, maar waar ze werkt is het steeds druk.
Zo heb ik een paar alternatieve routes gemaakt om daar makkelijker weg te komen.

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: mapsource naar basecamp

Bericht door highlander » 01 sep 2012, 17:07

Zonet gedaan wat RonalT hier eerder beschreven heeft, en dat werkt perfect.
Vanaf nu terug met mapsource, van mij mogen ze hier nog lang mee doorgaan.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: mapsource naar basecamp

Bericht door Hans Vaessen » 02 sep 2012, 15:48

highlander schreef:
Hans oei oei je doet me schrik krijgen is het geen goed toestel? je mag eerlijk antwoorden.
Nee nee. Mijn oei oei werd vooral ingegeven door 'even snel een nuvi gekocht'. Heb helaas vaak meegemaakt dat mensen pas daarna gingen kijken of het apparaat geschikt was voor het beoogde doel en dan is het altijd weer jammer als dan blijkt dat het niet zo is.. In dit geval heb je gelukkig wèl de juiste vragen gesteld.

En tsja: de nuvi heeft wat beperkingen tov de zumo. Maar met voldoende zorgvuldig werken zul je er voor dit doel prima mee uit de voeten kunnen! Kwestie van doen en, mòcht het een keer misgaan, zoeken naar de (altijd logische) oorzaak. Daar leer je het snelste van. Zorg vooral voor maximaal gelijke routeringsinstellingen in MS en toestel.

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: mapsource naar basecamp

Bericht door highlander » 12 sep 2012, 17:15

Blijkt toch niet zo simpel te zijn.
Vandaag wat aan het proberen geweest, route geladen via mapsource, geen enkel probleem.
De route rijden is wat anders, zoals RonalT schrijft zie je al de tussenpunten staan.
Instellingen staan zoveel mogelijk hetzelfde.
Op een bepaald moment laat hij mij ergens linksaf gaan, een onverhard in die er zelfs niet is, en waar ik helemaal niet moet zijn.
Rij ik gewoon verder, dan stopt de route blijkbaar, geen rode lijn meer.
Start ik hem terug op, dan start de route wel opnieuw, bizar.
Mijn uitleg zal waarschijnlijk wel niet voldoende zijn, maar we doen ons best.

Plaats reactie